Povestea antreprenorului care pentru a-și crește afacerea adaugă noi linii de business
Multe businessuri adiacente pieței construcțiilor au început să se replieze, antreprenorii căutând nișele care cresc, în condițiile în care segmente precum birourile și rezidențialul au scăzut în ultimul an.
La mijlocul acestei luni, antreprenorul Alexandru Soca (39 de ani) își pregătea echipa pentru un teambuilding de câteva zile, strângându-i pe toți într-un moment în care vrea să-și reorganizeze businessul – compania MHT Experience, specializată în instalații electrice pentru domeniul construcțiilor și automatizări pentru zona de clădiri de birouri.
Anul în curs este, de altfel, crucial pentru compania lui Alexandru Soca, antreprenorul fiind decis să-i adauge noi linii de business și renunțe la segmentele care îi produc pierderi.
Pariul pe fotovoltaice
Încă din prima jumătate a anului, Alexandru Soca a intrat și pe segmentul instalărilor de sisteme fotovoltaice, înscriindu-se inclusiv în programul Casa Verde, pentru a avea mai multă vizibilitate. „Nu avem cea mai bună experiență în acest domeniu, nu avem portofoliu, și am spus să începem pas cu pas“, spune Alexandru Soca. Și-a fixat ca țintă regiunea Sud-Muntenia, unde ar fi urmat să fie finanțate circa 20.000 de proiecte, estimând că ar putea ajunge la o cotă de 0,5% dintr-o piață în care Autoritatea Fondului pentru Mediu a validat deja peste 500 de firme.
MHT Experience a investit un buget de 25.000 de euro în promovare și marketing, însă programul a fost suspendat la sfârșitul lunii septembrie. În aceste condiții, Alexandru Soca a decis să rămână totuși în domeniul fotovoltaicelor, dar cu o gamă de servicii pentru companii, precum și pentru instituții publice care au început să primească fonduri pentru instalarea de energie verde. „Sunt finanțări europene pentru administrațiile locale“, menționează acesta.
Până în acest an, licitațiile publice nu au fost parte a strategiei de business a companiei, dar, odată cu încetinirea sectorului rezidențial al construcțiilor, a decis să meargă inclusiv către proiectele dezvoltate de stat. Un raport al Institutului Național de Statistică (INS), pe intervalul ianuarie-iunie 2023, arată că, pe zona construcțiilor inginerești (dezvoltată în cea mai mare parte de sectorul public), creșterile au fost de 32,1%, în timp ce proiectele rezidențiale au înregistrat un recul de 4%.
În momentul de față, MHT Experience lucrează pentru unele proiecte din zona publică, însă nu cu instituțiile statului, ci are lucrări contractate de la antreprenorii generali care au câștigat licitațiile publice. Alexandru Soca spune că, în domeniul construcțiilor, pe nișa sa de instalații electrice și automatizări, sunt organizate prea puține licitații la care să poată participa direct, astfel că, deocamdată, se mulțumește cu proiectele luate în subantreprenoriat.
Strategii de creștere
Tot ca parte a strategiei de diversificare a businessului, Alexandru Soca va intra și în producția de tablouri electrice. „Acum investim într-un atelier complet nou, care să respecte toate standardele marilor producători, pentru a putea obține autorizațiile pentru producția de tablouri electrice“, detaliază acesta.
În acest din urmă caz, marea provocare pe care o are de înfruntat este cea a forței de muncă. Unitatea de producție este situată în localitatea Călinești, din județul Argeș. Întâmplarea face că, în aceeași zonă, o organizație neguvernamentală își propune să construiască un campus preuniversitar în sistem dual, care să formeze specialiști în producție și servicii. Programul se adresează tinerilor din mediul rural care vor să învețe o meserie.
Alexandru Soca vede o oportunitate în acest demers și spune că va investi în formarea de electricieni pentru atelierul său. „Le finanțăm școlarizarea și va ține și de noi cum îi punem în valoare“, adaugă el, mărturisind că este la a doua încercare de acest fel.
A mai avut în anii trecuți o înțelegere cu un liceu din București pentru a lua în practică elevi de la o clasă cu profil electrotehnic. A bătut palma cu reprezentanții liceului pentru șase elevi pe care urma să-i formeze pe șantierele în care era prezentă MHT Experience. „Am alocat om, am alocat șantier, echipament și am zis să-i așteptăm la Victoriei. Am stabilit ora, iar din șase nu a venit niciunul“, povestește el.
Însă, de această dată, speră să aibă mai mult noroc, mai ales că se așteaptă ca noile linii de business să genereze o creștere accelerată a veniturilor companiei în următorii patru ani. MHT Experience are acum o cifră de afaceri de 2,2 milioane de euro, iar la finalul următorilor patru ani ar urma să ajungă la 8 milioane de euro, potrivit estimărilor lui Soca.
De la angajat la antreprenor
Drumul antreprenorial al lui Alexandru Soca a întâmpinat mai multe provocări. A început să studieze la Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, la Universitatea „Dunărea de Jos“ din Galați, specializându-se în Telecomunicații.
După absolvire și-a găsit un loc de muncă în Codlea (județul Brașov), ca administrator al rețelei de calculatoare a unei companii care făcea unelte pentru fabrici din industria de prelucrare a lemnului. „Veneau la mine că nu merge mouse-ul, că nu mai este toner la imprimantă… și după două săptămâni am plecat, pentru că nu mă vedeam făcând așa ceva“, povestește el.
Aventura sa ca salariat a continuat la o companie din Brașov, care avea un departament de instalații electrice, unde a putut să-și pună în valoare cunoștințele dobândite în facultate. „M-au îmbrăcat, mi-au dat patent și șurubelniță și m-au trimis la o lucrare la Sibiu“, își amintește, amuzat, antreprenorul.
După un an și câteva luni s-a mutat la o firmă din București, mai întâi ca inginer, iar apoi ca manager de proiect. Destinul a făcut să schimbe și de această dată locul de muncă și a ajuns într-o companie care se ocupa de sisteme de securitate.
În 2012 a înființat MHT Experience, care a devenit activă din 2014. După ce a văzut mai multe documentare pe această temă, a decis să se lanseze în antreprenoriat cu un business axat pe amenajarea de săli de cinema pentru acasă. A trimis mai multe oferte în localități bogate din nordul Bucureștiului, ca Snagov ori Corbeanca. „Am așteptat două săptămâni și nu am primit niciun semn. Am crezut că nu au primit ofertele și am mai făcut un rând. Dar tot degeaba“, continuă el.
A renunțat la idee, reorientându-se spre proiecte de instalații electrice pentru clădiri de birouri. A început să capete experiență în domeniul instalațiilor electrice și de securitate, printre clienții săi ajungând să se numere companii mari precum IKEA ori Apex – care deține hotelul Marmorosch din București.
Înainte de pandemie a avut lucrări inclusiv la Viena, unde a fost solicitat să lucreze pentru o companie care a dezvoltat un proiect de birouri cu circa 300.000 de metri pătrați.
În prezent, cea mai mare valoare adăugată vine din zona reamenajărilor din clădirile de birouri. Vrea ca anul acesta să renunțe total la proiectele din zona construcțiilor rezidențiale și-și va accelera prezența pe segmentul lucrărilor care vor veni prin programele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dar va da mai multă atenție și proiectelor de instalare a sistemelor fotovoltaice, chiar dacă va trebui ca o parte din business să o expună contractelor care vin din zona publică.
Ce, cât, unde
Condițiile economice din ultimii aproape doi ani au făcut ca imobiliarele să înregistreze încetiniri în special în zona investițiilor private, mulți antreprenori, mai ales din zona construcțiilor rezidențiale, oprind anumite proiecte.
- Volum. Primul semestru din 2023 s-a încheiat cu investiții imobiliare în valoare totală de 168 de milioane de euro în România, aproape la jumătate comparativ cu nivelul aceleiași perioade de anul trecut, potrivit unui raport de piață Colliers.
- Estimare. Mai multe tranzacții mari se află în diverse stadii și ar putea fi încheiate în a doua parte a anului, ceea ce ar duce volumul total al anului la 500-600 de milioane de euro, reprezentând aproximativ jumătate din cele 1,2 miliarde de euro înregistrate anul trecut.
Acest articol a apărut în numărul 174 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly