Povestea antreprenorului care a făcut platforma prin care oricine poate să liciteze active ale companiilor aflate în dificultate

Activele companiilor aflate în insolvență sau în faliment au fost tot timpul atractive pentru vânătorii de chilipiruri, dar până să participi la licitații este cale lungă. Un antreprenor a găsit însă soluția pentru a înlesni accesul la achiziția de active de la firme aflate în dificultate.

În primele nouă luni din acest an, 5.119 societăți comerciale și persoane fizice autorizate (PFA) au intrat în insolvență. Po­trivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, în primele trei trimestre din 2024 am avut cu 11,8% mai multe insolvențe față de perioada similară din 2023. În acest interval, cele mai multe insolvențe s-au consemnat în comerț, do­meniu urmat de activitățile de service auto, construcții și industria prelucrătoare.

Pentru a mai recupera din datorii, creditorii companiilor aflate în dificultate decid să vândă din activele acestora și ape­lează la practicieni în insolvență. Aceștia organizează lici­tații, pe care le anunță în diverse publicații tipărite cu acope­rire națională. Cum acestea sunt tot mai puține, informația ajunge la puțini posibili licitatori, în condițiile în care nu sunt mulți cei ce au contact direct cu practicienii în insolvență care organizează licitațiile.

TOATE LA UN LOC

Cu o experiență de peste 20 de ani în in­sol­vențe, Vasile Godîncă-Herlea (48 de ani) s-a gândit să lan­seze o platformă, Azitis, pe care să listeze cât mai multe astfel de licitații, astfel încât la ele să aibă acces cât mai multe persoane. „Platforma noastră nu e o noutate absolută, pentru că ea în sine e un marketplace“, spune acesta.

Antreprenorul spune că în insolvență sunt vândute atât mașini, echipamente de producție, terenuri, construcții, cât și fabrici întregi. El adaugă că, în prezent, există trei mari ca­te­gorii de cumpărători de insolvențe.

În primul rând, sunt cei foarte specializați, care cunosc pro­cedurile, au informațiile, cunosc chiar și practicieni în insol­vențe care licitează. „Aceștia sunt, practic, intermediari care umblă după chilipiruri, le aranjează puțin și le vând apoi la valoarea reală“, explică Vasile Godîncă-Herlea.

În a doua categorie sunt persoane din industria din care face parte compania aflată în dificultate sau furnizori ai acesteia, care vin și cumpără anumite lucruri.

O a treia categorie sunt cei care vin de pe piața liberă și re­prezintă sub 5% din totalul cumpărătorilor de active ale unor companii aflate în insolvență.

DRUMUL SPRE LICITAȚIE

Potrivit lui Vasile Godîncă-Herlea, înscrierea la licitațiile clasice pentru a achiziționa active de la companiile aflate în insolvență este un proces destul de anevoios. Concret, trebuie să completezi un dosar cu tot fe­lul de acte, iar dacă nu le strângi pe toate, riști să nu ai acces la licitație. „Acum ai acces la licitații dacă ai dosar cu șină. Fie­care practician în insolvență are câte o procedură“, mai spune antreprenorul.

În cazul Azitis însă, licitatorul trebuie doar să-și creeze un cont pe platformă, să aibă bani, să liciteze, iar apoi să se ocupe de partea administrativă. „Nu facem licitații pentru anumită zi sau oră. Listăm activele pentru o perioadă mai lungă, iar licitația poate avea loc la orice oră din zi sau din noapte“, detaliază Vasile Godîncă-Herlea.

El mai spune că prin platforma sa nu mai contează nici lo­cul în care se află persoana care licitează. Astfel, aceasta nu mai este obligată să se deplaseze acolo unde se află practicianul în insolvență, având posibilitatea să liciteze de oriunde.

Activă încă din primăvara lui 2024, Azitis avea la începutul lui noiembrie 3.264 de conturi create, din care 2.752 erau persoane fizice, iar restul, juridice, desfășurându-se până în momentul de față peste 500 de licitații.

La final de noiembrie, valoarea totală a activelor listate era de circa 30 de milioane de euro, iar valoarea totală a vân­ză­rilor era de 2,5 milioane de euro după nouă luni de funcțio­nare. Pentru anul în curs, antreprenorul estimează venituri de peste 200.000 de euro din acest business, iar pentru anul viitor vrea să atingă pragul de un milion de euro. Veniturile ob­ținute de Azitis vin dintr-un comision pe care-l achită cum­părătorul după achiziția activului, platforma fiind gratuită pentru vânzători.

ÎNVĂȚĂTORUL DINTRE DEALURI

Traseul lui Vasile Godîncă-Herlea spre antreprenoriat a fost destul de anevoios. E origi­nar din Crasna Vișeului, Maramureș, acolo unde a fost și în­vă­țător, și profesor de religie, începând cu 1995, când a termi­nat Liceul Pedagogic, și până în 1999, când a plecat la fa­cul­tate. „Învățător fiind, mergeam 40 de minute până pe un deal unde era o casă în care proprietarul pusese la dispoziție o cameră pentru școală. Copiii veneau și ei de pe dealuri și făceau cel puțin o jumătate de oră până la școală“, își amintește antreprenorul, care spune că localitatea se afla în apropierea gra­ni­ței cu Ucraina.

A lucrat cu cel mult nouă copii, care erau din clase diferite, din clasele I-IV. Îi plăcea munca pe care o făcea în acel moment la școala din sat. Spune că atunci nici nu se gândea că traseul său profesional va merge către zona juridică și apoi către antreprenoriat. După patru ani de activitate didactică, Vasile Godîncă-Herlea a pornit spre facultate, la Cluj-Napoca. Își do­rea să fie mai educat decât restul oamenilor din satul său. A început Facultatea de Drept de la Universitatea Babeș-Bolyai în speranța că va reveni la catedră în satul natal. Însă la fa­cultate și-a cunoscut și viitoarea soție și i s-au deschis noi orizonturi.

Pentru a se întreține în perioada cursurilor, a început să lucreze. „În vacanțe am lucrat în Statele Unite, în Italia și în România. Cred că am avut de-a lungul timpului peste 30 de meserii“, mărturisește el. În Statele Unite, de exemplu, a muncit în construcții, a vândut înghețată, a lucrat la un hotel sau a făcut curat prin parcări.

A fost marcat de modul de gândire al americanilor. Acolo a văzut cât de ușor poți fi concediat de un proprietar de business, dar și cât de receptivi sunt americanii atunci când cauți un job. „Eram pe o stradă și căutam un loc de muncă. Am văzut niște muncitori lucrând la acoperișul unei case. I-am întrebat dacă au nevoie de ajutor și a coborât la mine șeful de echipă. Mi-a spus că în acel moment nu are ceva pen­tru mine, însă m-a rugat să vin a doua zi, să vadă ce-mi poate oferi și dacă se ivește ceva de făcut“, povestește antreprenorul.

În al treilea an de facultate nu a mai primit viză pentru Statele Unite și a urmat o perioadă în care a lucrat în Italia, unde a expe­rimentat un alt mod de interacțiune între angajator și angajat. Spune că în acea perioadă a învățat foarte multe despre interacțiunea cu diverse categorii sociale și despre cum func­ționează relațiile între diverși oameni. Apoi, în ultimul an de fa­cultate, a lucrat fără plată la un birou de avocatură, cu gân­dul de a se înscrie ulterior, după studii, în barou. Între timp a participat însă și la un test organizat pentru obținerea unei burse de Casa de Insolvență Transilvania (CITR), unde a avut punctajul maxim.

După susținerea licenței a făcut și un masterat, an­ga­jân­du-se totodată pe post de jurist la CITR. A urcat ușor în carieră, a fost manager de caz, apoi a intrat ca asociat în CITR, iar între 2015 și 2019 a fost chief executive officer (CEO) al casei de insolvențe.

Din 2022 s-a gândit să meargă pe cont propriu și a început să lucreze la proiectul Azitis, pe care l-a finalizat în prima jumătate a lui 2024. Avea deja o experiență de 20 de ani în in­solvențe și considera că trebuie să schimbe modul în care se desfășoară licitațiile activelor în cazul companiilor aflate în dificultate.