Povestea antreprenoarei din Aiud care a intrat în business cu afaceri în comerț, iar acum se dezvoltă în domeniile catering și restaurante

Mulți antreprenori preferă să schimbe domeniile de business. Este și cazul Adrianei Duna, care și-a început aventura antreprenorială cu afaceri în comerț, iar acum își consolidează businessul în zona restaurantelor.

Adriana Duna (54 de ani) este într-o continuă mișcare. Se în­tâlnește cu o mulțime de oameni și caută să-și crească per­manent afacerea, care se bazează pe mai multe linii de business. Una dintre ele este De la Georgia, nume inspirat de cel al fiicei sale, sub care a reunit un salon de evenimente și o unitate de catering din Aiud. Alte două linii de business sunt La Conac, un restaurant amenajat într-o casă interbelică din Alba Iulia, și La Baltă, un domeniu aflat la trei kilometri de Aiud, pe care se găsește o terasă acoperită destinată organizării de evenimente. Cumulat, toate acestea au gene­rat anul trecut o cifră de afaceri de peste patru milioane de euro. Anul acesta însă a renunțat la restaurantul La Conac, de la Alba Iulia, concentrându-și afacerile pe zona Aiudului.

PARIUL PE CATERING

Adriana Duna acordă o mare atenție brandului De la Georgia, sub care dezvoltă și produse proprii și face mâncare pentru cantinele fabricilor din zonă. „Noi am creat un sistem diferit față de cel al altor firme din do­meniul nostru. Ne adresăm companiilor mari din zonă ale căror cantine le-am preluat și noi suntem furnizori de ca­te­ring“, explică Adriana Duna, adăugând că a dezvoltat atât de mult segmentul de catering, încât poate livra mâncare gă­tită oriunde în țară. Accentul este pus pe marile fabrici, însă livrează mâncare și către restaurante. A observat că în domeniul HoReCa este o lipsă acută de personal califi­cat, în special de bucătari. Așa că a văzut și aici existența unei nișe care poate fi exploatată.

„Sunt foarte multe restaurante care nu mai au bucătari sau nu sunt suficient de calificați. Și noi am zis că, având și bucătari calificați, și o bucătărie mare, putem veni în ajuto­rul restaurantelor care ne vor solicita cu meniuri gata preparate și congelate. Acest lucru se practică și afară“, explică Adriana Duna. Pentru a face față cererilor de acest tip, antre­prenoarea și-a dezvoltat și o flotă proprie de 17 mașini frigorifice, care îi permit să livreze mâncare în orice colț din țară. „Am avut evenimente la care am livrat mâncare inclusiv în București“, adaugă antreprenoarea.

Adriana Dună precizează că bucătăria pe care o deține la Aiud îi permite să facă și preparate proprii, cum ar fi zacuscă, dulceață, batoane de ciocolată de casă sau „jelicii“ (o marcă proprie de dulciuri). „Vreau să ne concentrăm asupra făbricuței noastre de mâncare, așa încât să ajungem cu produsele noastre și în magazinele românești din afara țării“, de­taliază Adriana Duna.

Ea spune că de la începutul dezvoltării afacerii în zona HoReCa a urmărit să vină cu rețete inspirate din Transilvania, unele dintre acestea având influențe săsești sau ma­ghia­re. „Am readus în atenția publicului rețete foarte vechi. A lucrat la mine o doamnă care a fost nepoata unor boieri din zonă, și de la dânsa avem o rețetă specială de prăjitură cu portocală care se făcea în casele boierești în perioada in­terbelică“, mai spune Adriana Duna, care mărturisește că este fascinată de gastronomia și obiceiurile din perioada in­terbelică.

MAGAZINUL DE LA PARTER

Adriana Duna este absolventă a Facultății de Chimie și Chimie Industrială din cadrul Uni­ver­­­sității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, precum și a Facul­tății de Inginerie și Management în Alimentație Publică din cadrul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din București. „Mulți dintre colegii mei au renunțat la facultate pentru a face mic trafic. Eu am pornit spre zona an­treprenorială, după ce am terminat studiile“, povestește Adriana Duna.

Spune că era o perioadă în care toată lumea voia să facă afaceri și în care abia începeau să se implementeze reguli în piață. Și cum mulți dintre cei care deschideau o afacere înce­peau cu activități de comerț, la fel a făcut și Adriana Duna. „M-am îndreptat în zona Munților Apuseni și am pornit cu un mic magazin în Zlatna. Un magazin alimentar deschis în apartamentul în care am stat, la parter“, își aduce aminte an­tre­prenoarea.

Ulterior a început să aducă în magazin și produse nealimentare, vânzând, practic, de toate. Însă nu s-a oprit aici. Era perioada în care creștea cererea de produse pentru con­strucția și renovarea locuințelor. Așa că a început să exploa­teze și această nișă. „Am intrat pe zona de amenajări interi­oare și am deschis un magazin mare cu mochete în centrul orașului Alba Iulia“, povestește Adriana Duna. În scurt timp s-a extins în mai multe orașe din zona Ardealului, cu magazine în Aiud, Reghin și Târgu Mureș.

A dezvoltat apoi niște divizii de pardoseli profesionale. Deoarece a observat că piața materialelor de construcții capătă avânt, a deschis o fabrică de tâmplărie PVC și s-a ori­entat către producția de geam termopan. S-a concentrat pe acest domeniu, însă în 2008 criza financiară i-a încurcat so­cotelile. Livra cantități mari de marfă către constructori, iar termenele de plată erau uriașe, la 90 sau chiar la 120 de zile. Cum piața a picat brusc, mulți au dat faliment, iar Adriana Duna nu a mai apucat să recupereze banii de pe termopanele livrate, fiind nevoită să închidă businessul.

CANTINA DE ÎNTREPRINDERE

Înainte de criza din 2008 a cum­părat de la un lichidator judiciar o cantină a Întreprinderii Metalurgice din Aiud. „Era într-o stare deplorabilă. Era singura sală din zonă în care se puteau organiza evenimente. Am luat-o pentru că a venit la mine o cunoștință care mi-a spus câți bani se pot face dintr-un astfel de spațiu“, mai spune antreprenoarea. Ea precizează că la acea vreme nu avea nicio idee despre cum funcționează un business în HoReCa.

Cum afacerea cu termopane picase, s-a văzut nevoită să pa­rieze totul pe cantină. „Am investit foarte mulți bani în ame­najare. Pe jos era ciment crăpat, încăperile erau unsu­roase, iar la geamuri era cornier ruginit. Am refăcut totul“, po­vestește Adriana Duna cum a pornit noul business, De la Georgia. Însă imediat după amenajarea spațiului a învățat și o primă lecție din HoReCa.

În perioada în care a început amenajarea nu a făcut marketing pentru noua activitate din zona de evenimente. Cum oamenii își programează nunțile cu cel puțin un an înainte, după terminarea renovării spațiul nu a fost utilizat în urmă­toa­rele 12 luni, pentru că potențialii clienți aveau deja rezer­vări făcute în alte locuri. Și cum bucătăria salonului era des­tul de mare și dispunea de dotări moderne, a încercat să intre în zona de catering. A ofertat mai multe fabrici din jurul Aiudului pentru a le oferi servicii de masă pentru angajați. „Am fost prima firmă de catering din zonă. Acum avem contracte și de 10-12 ani“, spune antreprenoarea.

Pentru a rămâne în piață, brandul De la Georgia a oferit prin serviciile de catering inclusiv mâncare pentru vegetarieni sau pentru cei care sunt la dietă. Mai mult, și-a adaptat serviciile după nevoile clienților. „Avem fabrici care doresc mân­carea în caserole, avem fabrici unde vor să servim la li­nie, alții au ei propria bucătărie, iar noi ducem mâncarea angro și ei au doar bucătăreasa care porționează“, explică Adriana Duna.

Printre clienți se regăsește și producătorul de carne de pa­săre Transavia. Antreprenoarea spune că lu­crează cu acesta în regim barter, așa încât bucătăriile restau­rantelor sale sunt aprovizionate cu pui de la acest pro­du­cător.

CASA BOIEREASCĂ

Potențialul businessului din domeniul HoReCa fiind astfel confirmat, antreprenoarea a deschis în 2018 un restaurant în Alba Iulia, într-o casă construită în anul 1938 și aflată la doar 300 de metri de zidurile Cetății Alba Iulia. „La un moment dat mă tot suna o doamnă din Alba Iulia. Mi-a arătat o vilă interbelică cu o curte amenajată frumos“, povestește Adriana Duna. Femeia i-a propus să des­chidă un restaurant acolo, iar antreprenoarei i-a plăcut nu doar ideea, ci și casa, pe care inițial a luat-o în chirie, iar apoi a cumpărat-o.

Dar decizia de a deschide un restaurant aici mai are în spate o poveste. „După ce am vizitat casa, am ieșit în curte. Atunci am primit un telefon de la un tânăr care în perioada în care era elev a făcut practică la noi în bucătărie, la Aiud. Între timp a ajuns un experimentat chef la un restaurant din Germania, iar la telefon mi-a spus că, dacă vreau să deschid un restaurant în România, mă ajută cu mare plăcere“, po­ves­tește antreprenoarea. În acel moment, spune Adriana Duna, a decis să deschidă restaurantul din Alba Iulia. Casa era însă atipică pentru funcționarea unui local, așa că a amenajat în camerele sale saloane personalizate. O încăpere a fost deco­rată cu porțelanuri albastre și roz, alta a fost amenajată în stil interbelic, cu poze cu boierimea din pe­rioada dintre cele două războaie mondiale, iar un al trei­lea i-a fost dedicat Re­ginei Maria.

Extinderea businessului nu s-a limitat însă la Alba Iulia. Antreprenoarea și-a îndreptat atenția către un loc aflat la circa trei kilometri de Aiud, unde este businessul principal, De la Georgia. A luat în concesiune acel loc, apoi l-a cum­pă­rat, în ideea de a face un spațiu pentru evenimente în natură, pe care l-a numit „La Baltă“.

„În ziua în care am început amenajările, s-a anunțat că intrăm în lockdown. Eram acolo cu muncitorii și am continuat lucrările. Când am terminat de amenajat terasa, s-a dat legea că se pot face evenimente în aer liber“, detaliază Adriana Duna. Antreprenoarea spune că în acea perioadă nu a concediat din personal, ci și-a repoziționat businessul, pu­nând accentul pe zona de catering. A gătit pentru persoa­nele aflate în ca­ran­tină, dar și pentru cei care comandau mân­care acasă. Anul acesta, în august, Adriana Duna a mai luat o deci­zie în ceea ce privește filozofia businessului său. De această dată nu s-a mai extins, ci a hotărât să vândă restaurantul La Conac de la Alba Iulia. „Am primit o ofertă foarte bună și am de­cis să vindem pentru a ne concentra pe afacerile pe care le avem în zona Aiudului”, mai spune antreprenoarea.

Pe viitor vrea să își consolideze poziția în zona distribuției de mâncare inclusiv către restaurante mici, care nu au bucătării spa­țioase și nici personal calificat. Iar pentru a atrage permanent clienți în restaurantele pe care le deține, se va concentra pe tradiția bucătăriei ardelenești – cunoscută mai ales pentru por­țiile sale mari.

Industria de servicii alimentare din România era estimată la circa 6,31 miliarde de euro în 2023, în creștere cu 16% față de anul precedent, potrivit unui studiu realizat de Hospitality Culture Research în parteneriat cu Tazz.

  • PREFERINȚE. ­­Potrivit studiului amintit, cele mai cerute preparate au fost supa de pui la felul 1 (31%), carnea cu garnitură la felul principal (41%), iar la desert, papanașii (42%).
  • DIMENSIUNE. ­­Segmentul de food delivery din România are o cotă de piață de 25%, a doua cea mai mare după consumul în restaurante (26%).
  • POZIȚIONARE. ­­Potrivit unei monitorizări a companiei de analiză de piață IBISWorld, România ocupa anul trecut locul 11 între cele 24 de state membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește industria de catering.
  • RESURSE UMANE. ­­În 2023, în industria locală de catering lucrau 11.544 de persoane, cu o medie de 7,6 angajați pe afacere, potrivit analizei realizate de IBISWorld.