Povestea antreprenoarei care și-a început cariera în turism pe un vas de croazieră, iar acum are o companie care vinde accesorii de bucătărie și veselă pentru HoReCa

Ce se întâmplă când se întâlnesc doi tineri cu studii economice și speciali­zare în turism? Rose Home e răspunsul. Răs­punsul e unul de 1,3 milioane de euro.

Pe șoseaua Nicolae Titulescu din Bucu­rești, la piciorul pasajului Basarab, un spațiu comercial cu geamuri mari atrage atenția. În interior sunt expuse accesorii și veselă de bucătărie destinate industriei de hoteluri și restaurante. Vesela de pe raf­turi este atât de strălucitoare, încât la prima vedere ai impresia că ai intrat în­tr-un magazin cu instrumente muzicale.

Însă privind cu mai multă atenție, intri imediat în atmosfera sălilor de restaurant sau de evenimente. Chiar dacă domeniul HoReCa a fost pu­ternic afectat de restric­țiile sanitare, businessul Rose Home – furnizor de veselă și accesorii pentru industria ospitalității fondat în 2013 de Denisa Ștefan (42 de ani), căreia i s-a ală­tu­rat ulterior și soțul ei, Cătălin Ștefan (45 de ani) – nu doar că a rezistat pandemiei, dar s-a și dez­voltat.

„În 2020 ne-am confruntat cu provocări majore. Am ieșit puțin din zona noastră de core business și ne-am exploatat oportunitățile la nivel de retail“, spune Denisa Ștefan, explicând că perioada de criză a trecut des­tul de repede pentru com­pania sa, în condițiile în care, din 2021, au fost reluate proiectele de amenajare de noi hoteluri și restaurante. „Nivelul investițiilor a fost des­tul de ridicat, mai ales în partea de hoteluri de resorturi“, detaliază aceasta.

Pe val

Anul trecut, Rose Home a înregistrat o creștere semnificativă a veniturilor față de 2021, ajungând la o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro. Pentru anul în curs este estimat un nou avans, de 30% față de 2022. Denisa Ștefan este optimistă în ceea ce privește această țintă pentru că, spune ea, începutul de an a fost unul foarte bun. În lunile ianuarie și februarie, veniturile au fost superioare celor din perioada similară a anului trecut. „Simt o tendință de frânare în luna martie. Poate este doar în segmentul nostru și nu e o caracteristică generală“, spune Denisa Ștefan.

Pentru a ajunge la această dinamică, antreprenoarea precizează că în perioada de restricții sanitare a investit destul de serios în repoziționarea businessului pe piață, con­centrându-se atât pe dezvoltarea segmentului online, cât și pe diversificarea ofertei din showroom. În acest sens, mai întâi a refăcut site-ul propriu, iar apoi a mutat showroomul într-un spațiu nou, cu vizi­bi­­litate mai bună. „Mi s-a părut singura cale prin care noi putem supraviețui unei peri­oade grele“, mărturisește Denisa Ștefan. În momentul de față, antreprenoarea se gân­dește la consolidarea businessului, luând în calcul extinderea fizică a showroomului și adăugarea de noi accesorii destinate acti­vităților de mic dejun, bufet și catering.

Pe lângă clienții tradiționali, antreprenoa­rea mizează anul acesta și pe cafenelele de specialitate, segment despre care spune că a crescut mult anul trecut. „Eu o văd ca o cultură pe zona de hipster“, spune aceasta, explicând că astfel de concepte apar pentru că fondatorii acestor businessuri călătoresc mult și vin de afară cu idei pe care urmează să le pună în practică pe plan local. Iar pentru a-și impresiona clienții, mulți dintre acești antreprenori investesc în veselă și accesorii de calitate.

Tehnica amenajărilor

Cea mai mare parte a pieței deservite de Rose Home este compusă din hoteluri, pensiuni și restaurante mari. De altfel, segmentul business-to-business (B2B) generează peste 90% din veniturile companiei, restul fiind reprezentat de clienții casnici. Potrivit specialiștilor din turism, între 2023 și 2026, la nivel local urmează să fie deschise 18 noi hoteluri clasificate la patru și cinci stele. Pe acest fond, Denisa Ștefan se așteaptă la noi proiecte de amenajări, implicit noi achiziții de veselă și accesorii pentru restaurante, baruri ori re­cep­țiile unităților de cazare.

Antreprenoarea spune că în unele cazuri vesela este aleasă inclusiv în funcție de planurile de amenajare a locației respective. „Proprietarul vine la noi cu randările de pe proiectul arhitectului. Bucătarul ne prezintă viziunea lui și vine cu meniul și noi încercăm să lucrăm pe cele două baze cu o consultanță solidă în care îmbinăm frumu­sețea, partea creativă, și partea practică“, detaliază Denisa Ștefan. Ea precizează că, la solicitările clienților, pune la dispoziție veselă care să respecte inclusiv culorile folosite la designul locațiilor.

Potrivit Denisei Ștefan, achiziția de veselă pentru deschiderea sau amenajarea unui restaurant este total diferită de cea pentru consumul casnic. Și asta, fiindcă pentru fie­care tip de activitate din restaurant se pre­tează anumite accesorii. Ea precizează că modelul său de business nu este acela de a vinde cât mai multe produse unui client. „Scopul nostru este de a oferi un serviciu care să-l facă pe client să revină“, com­ple­tează Denisa Ștefan. Businessul nu func­țio­nează neapărat cu clienți noi, ci mulți sunt recu­renți, revenind pentru reamenajare sau o nouă deschidere.

Denisa Ștefan spune că, în cazul modelului său de business, achizițiile de până la 2.000 de euro se pot face ușor din magazinul online, însă ce trece peste această sumă poate fi achiziționat după o vizită la showroom, unde clientul primește și consultanță pentru investiția pe care urmează să o facă.

Pas cu pas

Denisa Ștefan spune că a în­vățat să lucreze cu clientul în urma expe­rien­­ței pe care dobândit-o încă de la terminarea studiilor. Atât ea, cât și soțul ei au stu­dii economice. Amândoi sunt absolvenți ai secției Turism, ea la Brașov, iar el la Bu­cu­rești. Imediat după încheierea studiilor, Denisa Ștefan a lucrat timp de cinci ani pe un vas de croazieră, pe post de cameristă. A revenit în țară în 2002 și s-a angajat ca ma­nager de housekeeping la hotelul Novotel, în București. Soțul ei a ocupat mai multe funcții în zona de achiziții, atât la hotelul So­fitel, cât și pe vase de croazieră.

În perioada în care încă lucra la Novotel, Denisa Ștefan a deschis o firmă de curățenie și o companie de închiriat cameriste. Apoi, în 2013, a decis să deschidă un magazin on­line cu decorațiuni de casă și pentru evenimente. „Mi-am dat seama că nu poți să faci concurență la piața de decorațiuni de casă și ne-am dus către o zonă nișată, și anume spre decorațiuni pentru evenimente“, po­ves­tește Denisa Ștefan.

Recu­noaște că din de­co­­rațiunile pentru evenimente nu făcea mare lucru, partea financiară fiind asigurată în mare parte din businessul cu închirieri de cameriste. În acel moment, în București, cererea pentru o cameră de hotel era atât de mare, încât tariful acesteia putea ajunge și la 300 de euro pe noapte.

După doi ani pe piața decorațiunilor, a constatat la un moment dat că mulți organizatori de evenimente sau proprietari de restaurante nu găseau să achiziționeze un dispenser special pentru făcut limonadă. Întâmplarea a făcut ca unul dintre furnizorii săi din Marea Britanie să aibă un astfel de produs. L-a listat pe magazinul său online și a început să-l vândă mai multor organizatori de evenimente. Acesta a fost, practic, momentul în care a intrat pe piața veselei și accesoriilor pentru HoReCa.

În 2016 a renunțat la businessul cu închi­rierea de cameriste și s-a concentrat pe vân­­zarea de veselă pentru HoReCa. Apoi a găsit și un spațiu în care a organizat un show­room, astfel încât proprietarii de loca­luri să vadă și fizic oferta existentă pe site. Pentru a putea plăti chiria, s-a asociat cu un alt magazin online, Nea­Kaisa.ro, care vindea online produse sanitare, dar avea nevoie și de un spațiu fizic de prezentare.

Din 2021, odată cu mutarea într-un nou showroom, a decis să-și extindă gama de pro­duse și să introducă în portofoliu și ustensilele de bucătărie, care ar urma să contribuie la creșterea din 2023. Anul trecut a luat în calcul inclusiv zona de pro­ducție, însă nu a făcut deocamdată acest pas.

În câteva cifre

Segmentul hotelier ar putea atinge anul acesta cifrele înregistrate în 2019, după ce în 2022 domeniul HoReCa a arătat o reve­nire puternică, în special în București.

  • PREFERINȚE. ­­Anul trecut, cele mai căutate au fost hotelurile de patru stele din Capitală, cu un grad de ocupare de 68% și un tarif mediu de 80-87 de euro pe noapte, potrivit unui studiu realizat de Colliers.
  • INAUGURĂRI DE LUX. ­­În București sunt așteptate mai multe deschideri importante de hoteluri, cum ar fi Hotelul Swiss, din zona Expoziției, cu 225 de camere, Grand Hotel du Bulevard, cu 30 de apartamente, și un hotel de 100 de camere în zona Victoriei, potrivit Colliers.

Acest articol a apărut în numărul 161 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly