Porfir sau optimismul: „Urmează niște vremuri cu mult mai bune decât ne imaginăm”
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Dincolo de strategiile de dezvoltare a unui business de 30 de milioane de euro anual, Adrian Porfir, manager pentru Europa de Sud-Est al producătorului de materiale de construcții Joris Ide, se uită constant la imaginea de ansamblu a economiei românești. Iar previziunile pentru 2017 sunt optimiste (aproape) până la capăt.
„Suntem un popor foarte creativ. Poate acest lucru vine și din faptul că ne plictisim repede și atunci decidem să facem ceva nou sau să inovăm“, spune, mai în glumă, mai în serios, Adrian Porfir, cel care conduce din 2011 businessul pentru Europa de Sud-Est al producătorului de materiale de construcții Joris Ide, parte a Kingspan (Irlanda).
Cumva, afirmația sa justifică și unele dintre mutările din ultima perioadă ale companiei pe care o conduce.
Integrare pe verticală. Producătorul, care deține o fabrică de materiale de construcții la Buziaș, a decis să își diversifice portofoliul de produse și servicii, extinzându-se atât pe segmentul de construcții de hale metalice la cheie (nu doar de componente pentru construcția lor), cât și pe cel al termoizolațiilor pentru acoperișuri (soluție mai complexă decât țigla în sine).
O mișcare ale cărei oportunități au fost sesizate și de colegii de la Joris Ide, care au în plan să „importe“ modelul de business de hale la cheie la nivel de grup. „E un soi de integrare pe verticală. Tradițional, produceam componente pentru hale metalice, însă, din rațiuni de piață, am început să facem soluții la cheie“, explică Porfir, potrivit căruia Joris Ide a livrat, în 2016, aproximativ 60 de hale metalice la cheie în România și în țările din jur.
Și, dacă tot vorbim de bilanțul pe 2016, și aceste mișcări au ajutat businessul per ansamblu, astfel că managerul român estimează o creștere de câteva procente a cifrei de afaceri a Joris Ide România, după ce a finalizat anul 2015 cu vânzări de peste 131 de milioane de lei (29 de milioane de euro).
2016 a început în forță, însă, ulterior, au apărut multe necunoscute în piață, care și-au pus amprenta asupra vânzărilor. „Pe construcții industriale nerezidențiale, segmentul nostru, lucrurile au intrat într-o stagnare în partea a doua a anului și chiar o scădere, pe final de an“, detaliază Porfir. Totodată, companiile mici și mijlocii, care sunt cu predilecție clienții Joris Ide România, au fost afectate anul trecut de o serie de evenimente, de la acordarea subvențiilor în agricultură abia spre final de an (întârzierea și-a pus amprenta asupra unor investiții precum cele în depozite de cereale sau hale de frig pentru carne) până la procesul îngreunat de accesare a fondurilor europene pentru exercițiul 2014-2020.
Un an de creștere. Pentru anul în curs, Joris Ide și-a bugetat o creștere ușoară a vânzărilor, „de câteva procente“, iar managerul spune că vrea să se concentreze pe profitabilitate, renunțând la produsele care sunt ușor de replicat de către concurență și cu prețuri mici, alegând în schimb să promoveze segmentele cu valoare adăugată ale businessului, printre care și construcția la cheie a halelor metalice.
Nici exporturile nu vor fi neglijate, având în vedere că fabrica de la Buziaș a devenit un centru regional al grupului, iar acum veniturile Joris Ide România sunt generate în proporție de 50% de export. Printre țările în care ajung produse realizate pe plan local se numără și Austria, Ungaria sau Albania. Chiar dacă este în general optimist, managerul român recunoaște, totuși, că în ecuație există și o serie de provocări.
Strict pentru industria în care activează, se așteaptă la o „furtună inflaționistă“ a costurilor de producție, indiferent că este vorba de tablă sau de chimicale, motiv pentru care transpunerea acestor creșteri în prețurile de vânzare a produselor va fi un proces „destul de complicat“.
La începutul anului 2015, grupul belgian Joris Ide, care opera în România prin compania Megaprofil, a fost preluat de producătorul irlandez de materiale de construcții Kingspan Group, într-o tranzacție de peste 300 de milioane de euro. Ulterior, și numele companiei controlate pe plan local, care produce structuri pentru hale, termoizolații și panouri termoizolante, a fost schimbat în Joris Ide.
Marile speranțe. Cu experiență managerială în mai multe industrii, de la bere și lactate până la construcții, executivul român privește imaginea de ansamblu și anticipează pe termen scurt și mediu o creștere economică pentru România, după ce estimările pentru anul trecut indică un avans al PIB-ului de circa 5%, iar pentru 2017 de 4,3%, conform Comisiei Naționale de Prognoză. „Urmează niște vremuri cu mult mai bune decât ne imaginăm. Odată ce am încheiat și capitolul alegeri parlamentare, vor urma, cel mai probabil, patru ani de creștere economică. Ar cam fi timpul să se întâmple acest lucru“, precizează el.
Cu condiția, evident, ca datele ecuației economice pe plan local să nu fie schimbate în sens negativ de alte evenimente sau crize la nivel internațional, punctează Porfir. Și, în ciuda faptului că globalizarea a început să își spună din ce în ce mai mult cuvântul și crizele economice care afectează o parte a lumii ajung să fie „exportate“ și în alte țări, Porfir spune că, ușor-ușor, oamenii încep să se uite cu mai mare atenție către problemele cu caracter național. „Acum a venit momentul ca cei care se ocupă de destinele unei țări să se uite mai atent și să vadă cum pot îmbunătăți imediat situația”.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CV de manager: Adrian Porfir” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Adrian Porfir este un manager care a lucrat în mai multe industrii, de la bere și lactate până la materiale de construcții.[/vc_column_text][vc_column_text]
- STUDII. Este absolvent al Institutului de Petrol și Gaze din Ploiești și a urmat programe de senior management și general management ale IMD Elveția și Harvard Business School.
- FMCG. A lucrat pentru producătorul de bere InBev România, respectiv pentru Danone, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața locală a lactatelor.
- CONSTRUCȚII. Ulterior, a schimbat industria și a fost director de marketing și vânzări al producătorului de ciment Holcim, atât în România, cât și în Rusia. Timp de doi ani, a fost directorul general al Piritex, firmă românească de distribuție de materiale de construcții și finisaje (acum în faliment).
- JORIS IDE. În 2011 a fost recrutat de compania belgiană pentru a conduce operațiunile din Europa de Sud-Est. În momentul de față, Joris Ide este parte a unui grup irlandez, Kingspan.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: 50% din businessul condus de Adrian Porfir merge la export. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney