Piața locală de fitness și-a ieșit serios din formă, iar recupera­rea nu e tocmai ușoară. Studiu de caz: Bodyshape Transformation

Criza sanitară a afectat puternic industria sportului în ultimul an: piața locală de fitness și aerobic, evaluată în 2019 la aproximativ 440 de milioane de euro, a scăzut cu până la 50%, iar 10% dintre jucători nu au su­praviețuit, potrivit datelor patronatului an­gajatorilor din sector, România Activă.

La nivel european, studiile estimează că acest segment își va recupera complet pier­derile la începutul anului 2022, însă doar în cazul în care nu ar mai fi niciun alt lockdown în 2021. „După redeschiderea să­li­lor din 15 iunie 2020 a urmat o perioadă di­ficilă, în care lumea a început să revină treptat la sală. Am fost însă limitați de capacitatea de persoane într-o grupă de antrenament. Am avut luni întregi cu 50-60% grad de funcționare față de perioada simi­lară din 2019“, spune Irina Alionte, fondatoarea centrului de sport Bodyshape Tran­s­for­mation, deschis în zona de nord a Ca­pi­talei.

Punctual, în cazul ei, pandemia a însemnat amânarea unor proiecte de dezvoltare importante și reorientarea către antrenamentele online, așa cum au făcut toți cei care aveau afaceri deschise pe acest segment.

În stand-by

În vara lui 2019, Bodyshape Transformation Centre a devenit partene­rul unuia dintre cei mai mari angajatori din România – Groupe Renault –, inaugurând o sală de fitness cu circuit închis pentru cei 3.200 de angajați ai grupului francez. Pentru Irina Alionte, parteneriatul a fost și un prim pas către o nouă linie de business, care viza corporațiile.

Contractul a fost obținut în urma unui proces de selecție, iar sala de 500 de metri pătrați s-a deschis în noul sediu al compa­niei – Renault Bucharest Connected. Din pă­cate, în urma pandemiei, când rutina an­­gajaților s-a schimbat și a intervenit lucrul de acasă, am fost nevoiți să sistăm acti­vitatea din incinta companiei pe o peri­oadă nedeterminată“, spune acum antreprenoarea.

Înainte de criza COVID-19, Irina Alionte plănuia să mai deschidă un centru propriu în primul trimestru din 2020, tot în Bucu­rești, poziționat cât mai central, „cel mai pro­babil, în zona Unirii“. Investiția nece­sară luată în calcul pentru primul an ar fi fost de circa 215.000 de euro (inclusiv ca­pi­talul de lucru), din care numai partea de echipamente și amenajare ar fi urmat să ajungă la 110.000 de euro. Planul său era să ajungă la cinci centre Bodyshape Transformation până la finele lui 2020, cu tot cu cele ale partenerilor din corporații.

Următoarea mișcare ar fi fost – în același context neatins de pandemie – francizarea, „primele orașe vizate fiind Cluj-Napoca, Bra­șov, Iași, Constanța, de unde exista deja cerere“. „Anul trecut, ne-am adaptat ra­pid la evoluția pieței și am oferit membri­lor noștri posibilitatea ca, în loc să-și în­ghețe abonamentul, să opteze pentru antrenamentele online. Investiția inițială în această direcție a fost de 2.000 de euro, sumă alocată pentru echipamentul tehnic, inclusiv pentru un televizor cu o diagonală generoasă, astfel încât antrenorii să poată vedea fiecare participant și să-l poată co­recta în timp real“, adaugă Irina Alionte. Recent, odată cu sosirea primăverii, a inclus în serviciile oferite și antrenamentele în aer liber, desfășurate pe un teren de fot­bal închiriat.

În urmă cu mai bine de un an, când Body­shape Transformation a trecut în online, peste 80% dintre membri au rămas în această formulă. După redeschiderea săli­lor, în luna iunie, au mai rămas aproximativ 45%, în timp ce restul participanților la antrenamente au revenit la sală. În momentul de față, costul unui abonament este de 456 de lei pentru antrenamentele în sală, 199 de lei pentru cele din online și 450 de lei pentru zece ședințe în aer liber. În aceste condiții, compania a avut anul tre­cut venituri de circa 300.000 de euro, după ce în 2019 înregistrase aproape 500.000 de euro.

Acum, indiferent de cum evoluează piața locală de fitness și aerobic – în care 100 de săli din cele 1.000 active nu au mai reușit să se mențină pe linia de plutire în ul­timul an –, antreprenoa­rea spune că merge mai departe, păstrând și antrenamentele din on­line atâta timp cât va exista cerere. De asemenea, ea este de părere că, pe termen scurt, în industria de fitness vom asista în continuare la tăieri de costuri, iar bugetele de marketing vor fi folo­site cu măsură și prudență. Mai mult, în procesul de optimizare a afacerilor de fitness, digitalizarea va juca un rol important.

Bodyshape Transformation – de la idee la business

Irina Alionte și-a testat calitățile antreprenoriale încă din adolescență, în afacerea mamei sale, Adriana Alionte. Avea 14 ani și se implica activ în promovarea centrului cultural Shakes­peare School, unde copiii pot în­văța rapid și ușor limba engleză. Apoi, pas cu pas, această activitate a fost urmată de al­tele, între care organizarea unor tabere pentru copii și adolescenți și studiul marketingului la ASE.

„În cele din urmă, din do­rința de a afla cât mai multe lucruri despre creșterea unui business, am decis să mă specializez în Marea Britanie și am mers la Warwick Business School, care se află în topul șco­lilor de business din Europa“, povestea ea într-un alt interviu pentru NewMoney.

Inspirația pentru ceea ce avea să devină Bodyshape Transformation a fost cultivată în timpul orelor de aerobic organizate în cam­pusul universității din Londra, unde nu reușea să înțeleagă de ce participanții la aceste clase nu au un comportament na­tural, simțindu-se stânjeniți de felul în care arătau. „Pentru mulți, mersul la o sală de fitness era intimidant, cu toate acele oglinzi mari și lumini puternice. Și m-am gândit că aș putea să transform aceste ore în ceva mai distractiv, adică să combin exercițiile fizice cu mișcarea și atmosfera de petrecere din cluburile de noapte“, mai poves­tea Irina Alionte. Și cum exista deja un club de noapte în campus, a mers la managerul acestuia și i-a prezentat ideea. Astfel a apărut „Club Cardio“, iar primul fitness party de la universitate a avut în faza de testare 50 de persoane, ajungând ulterior la 100. Tot atunci, a accesat o finanțare de 3.000 de lire sterline de la guvernul brita­nic, printr-un program de încurajare a tine­rilor care vor să devină antreprenori.

Conceptul a fost extins în scurt timp la mai multe universități și cluburi din Londra, însă lucrul acesta a făcut-o să-și dea seama că „era un teritoriu riscant, pentru că acele cluburi puteau oricând să între­rupă colaborarea“. Așa că a decis să revină în România. De la momentul când a organizat primul fitness party la Londra până când a mutat afacerea în România, a trecut un an și jumătate. „Am deschis ușile Body­shape Transformation Centre cu o investiție inițială de 35.000 de euro. Începutul a fost unul mo­dest, am adus în sală minimul necesar pen­tru a ne începe activitatea, iar pe mă­sură ce ne-am dezvoltat, am început să adău­găm echipamente noi“, detaliază Irina Alionte.

Unul dintre programele promovate încă de la început în acest centru a fost „6 Week Challenge“, o provocare pentru orice participant, ținta fiind să slăbești șase kilograme în șase săptămâni, în paralel cu un program de nutriție personalizat.

Acum, antreprenoarea se pregătește să lanseze și prima sa carte, „Bucuria de a fi în formă“, un volum despre transformarea corporală, pornind de la miile de povești în­registrate la Bodyshape Transformation Centre în ultimii șase ani.

Acest articol a apărut în numărul 115 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly