Piața locală de fitness și-a ieșit serios din formă, iar recuperarea nu e tocmai ușoară. Studiu de caz: Bodyshape Transformation
Criza sanitară a afectat puternic industria sportului în ultimul an: piața locală de fitness și aerobic, evaluată în 2019 la aproximativ 440 de milioane de euro, a scăzut cu până la 50%, iar 10% dintre jucători nu au supraviețuit, potrivit datelor patronatului angajatorilor din sector, România Activă.
La nivel european, studiile estimează că acest segment își va recupera complet pierderile la începutul anului 2022, însă doar în cazul în care nu ar mai fi niciun alt lockdown în 2021. „După redeschiderea sălilor din 15 iunie 2020 a urmat o perioadă dificilă, în care lumea a început să revină treptat la sală. Am fost însă limitați de capacitatea de persoane într-o grupă de antrenament. Am avut luni întregi cu 50-60% grad de funcționare față de perioada similară din 2019“, spune Irina Alionte, fondatoarea centrului de sport Bodyshape Transformation, deschis în zona de nord a Capitalei.
Punctual, în cazul ei, pandemia a însemnat amânarea unor proiecte de dezvoltare importante și reorientarea către antrenamentele online, așa cum au făcut toți cei care aveau afaceri deschise pe acest segment.
În stand-by
În vara lui 2019, Bodyshape Transformation Centre a devenit partenerul unuia dintre cei mai mari angajatori din România – Groupe Renault –, inaugurând o sală de fitness cu circuit închis pentru cei 3.200 de angajați ai grupului francez. Pentru Irina Alionte, parteneriatul a fost și un prim pas către o nouă linie de business, care viza corporațiile.
„Contractul a fost obținut în urma unui proces de selecție, iar sala de 500 de metri pătrați s-a deschis în noul sediu al companiei – Renault Bucharest Connected. Din păcate, în urma pandemiei, când rutina angajaților s-a schimbat și a intervenit lucrul de acasă, am fost nevoiți să sistăm activitatea din incinta companiei pe o perioadă nedeterminată“, spune acum antreprenoarea.
Înainte de criza COVID-19, Irina Alionte plănuia să mai deschidă un centru propriu în primul trimestru din 2020, tot în București, poziționat cât mai central, „cel mai probabil, în zona Unirii“. Investiția necesară luată în calcul pentru primul an ar fi fost de circa 215.000 de euro (inclusiv capitalul de lucru), din care numai partea de echipamente și amenajare ar fi urmat să ajungă la 110.000 de euro. Planul său era să ajungă la cinci centre Bodyshape Transformation până la finele lui 2020, cu tot cu cele ale partenerilor din corporații.
Următoarea mișcare ar fi fost – în același context neatins de pandemie – francizarea, „primele orașe vizate fiind Cluj-Napoca, Brașov, Iași, Constanța, de unde exista deja cerere“. „Anul trecut, ne-am adaptat rapid la evoluția pieței și am oferit membrilor noștri posibilitatea ca, în loc să-și înghețe abonamentul, să opteze pentru antrenamentele online. Investiția inițială în această direcție a fost de 2.000 de euro, sumă alocată pentru echipamentul tehnic, inclusiv pentru un televizor cu o diagonală generoasă, astfel încât antrenorii să poată vedea fiecare participant și să-l poată corecta în timp real“, adaugă Irina Alionte. Recent, odată cu sosirea primăverii, a inclus în serviciile oferite și antrenamentele în aer liber, desfășurate pe un teren de fotbal închiriat.
În urmă cu mai bine de un an, când Bodyshape Transformation a trecut în online, peste 80% dintre membri au rămas în această formulă. După redeschiderea sălilor, în luna iunie, au mai rămas aproximativ 45%, în timp ce restul participanților la antrenamente au revenit la sală. În momentul de față, costul unui abonament este de 456 de lei pentru antrenamentele în sală, 199 de lei pentru cele din online și 450 de lei pentru zece ședințe în aer liber. În aceste condiții, compania a avut anul trecut venituri de circa 300.000 de euro, după ce în 2019 înregistrase aproape 500.000 de euro.
Acum, indiferent de cum evoluează piața locală de fitness și aerobic – în care 100 de săli din cele 1.000 active nu au mai reușit să se mențină pe linia de plutire în ultimul an –, antreprenoarea spune că merge mai departe, păstrând și antrenamentele din online atâta timp cât va exista cerere. De asemenea, ea este de părere că, pe termen scurt, în industria de fitness vom asista în continuare la tăieri de costuri, iar bugetele de marketing vor fi folosite cu măsură și prudență. Mai mult, în procesul de optimizare a afacerilor de fitness, digitalizarea va juca un rol important.
Bodyshape Transformation – de la idee la business
Irina Alionte și-a testat calitățile antreprenoriale încă din adolescență, în afacerea mamei sale, Adriana Alionte. Avea 14 ani și se implica activ în promovarea centrului cultural Shakespeare School, unde copiii pot învăța rapid și ușor limba engleză. Apoi, pas cu pas, această activitate a fost urmată de altele, între care organizarea unor tabere pentru copii și adolescenți și studiul marketingului la ASE.
„În cele din urmă, din dorința de a afla cât mai multe lucruri despre creșterea unui business, am decis să mă specializez în Marea Britanie și am mers la Warwick Business School, care se află în topul școlilor de business din Europa“, povestea ea într-un alt interviu pentru NewMoney.
Inspirația pentru ceea ce avea să devină Bodyshape Transformation a fost cultivată în timpul orelor de aerobic organizate în campusul universității din Londra, unde nu reușea să înțeleagă de ce participanții la aceste clase nu au un comportament natural, simțindu-se stânjeniți de felul în care arătau. „Pentru mulți, mersul la o sală de fitness era intimidant, cu toate acele oglinzi mari și lumini puternice. Și m-am gândit că aș putea să transform aceste ore în ceva mai distractiv, adică să combin exercițiile fizice cu mișcarea și atmosfera de petrecere din cluburile de noapte“, mai povestea Irina Alionte. Și cum exista deja un club de noapte în campus, a mers la managerul acestuia și i-a prezentat ideea. Astfel a apărut „Club Cardio“, iar primul fitness party de la universitate a avut în faza de testare 50 de persoane, ajungând ulterior la 100. Tot atunci, a accesat o finanțare de 3.000 de lire sterline de la guvernul britanic, printr-un program de încurajare a tinerilor care vor să devină antreprenori.
Conceptul a fost extins în scurt timp la mai multe universități și cluburi din Londra, însă lucrul acesta a făcut-o să-și dea seama că „era un teritoriu riscant, pentru că acele cluburi puteau oricând să întrerupă colaborarea“. Așa că a decis să revină în România. De la momentul când a organizat primul fitness party la Londra până când a mutat afacerea în România, a trecut un an și jumătate. „Am deschis ușile Bodyshape Transformation Centre cu o investiție inițială de 35.000 de euro. Începutul a fost unul modest, am adus în sală minimul necesar pentru a ne începe activitatea, iar pe măsură ce ne-am dezvoltat, am început să adăugăm echipamente noi“, detaliază Irina Alionte.
Unul dintre programele promovate încă de la început în acest centru a fost „6 Week Challenge“, o provocare pentru orice participant, ținta fiind să slăbești șase kilograme în șase săptămâni, în paralel cu un program de nutriție personalizat.
Acum, antreprenoarea se pregătește să lanseze și prima sa carte, „Bucuria de a fi în formă“, un volum despre transformarea corporală, pornind de la miile de povești înregistrate la Bodyshape Transformation Centre în ultimii șase ani.
Acest articol a apărut în numărul 115 al Revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly