Piața de film din România a arătat, după pandemie, că este loc suficient pentru producțiile comerciale. Ce va urma?

Noile filme comerciale românești lansate de producători independenți în 2022 și la începutul acestui an au umplut sălile de cinematograf, semn că investițiile în astfel de proiecte ar putea deveni profitabile.

La sfârșitul lui 2022 și începutul acestui an, în spațiul public au apărut mai multe comentarii, pro și contra, pe tema filmului românesc „Teambuilding“, care a atras imediat atenția publicului, obținând un record de audiență și încasări. Lansată în cinematografe la sfârșitul lui septembrie 2022, pelicula produsă de Vidra Productions a fost văzută până în februarie 2023 de peste un milion de spectatori, generând un total de 4,7 milioane de dolari.

După succesul filmului „Teambuilding“, titluri precum „Mirciulică“, „Taximetriști“ sau „Ramon“ au continuat să umple sălile de cinema, încasările și numărul de plătitori de bilete confirmând nu doar că publicul prezintă interes pentru filmul comercial, ci și apariția unui nou trend în cinematografia românească.

Începutul

„Piața a început să se deschidă de la «Miami Bici»“, spune Pavel Bartoș, producător și actor principal al filmului „Ramon“. Comedia „Miami Bici“ a fost lansată pe 21 februarie 2020, în regia lui Jesús del Cerro, fiind produsă de Matei Dima, Codin Maticiuc, Jesús del Cerro și JMR Luna.

Cu un subiect inspirat din viața cotidiană – doi prieteni dintr-un oraș mic, angajați ai unei spălătorii, decid să plece în Statele Unite pentru a face bani –, a fost văzută de peste 150.000 de spectatori în primul weekend de la lansare, un record atunci pentru cinematografia românească din ultimii aproape 30 de ani. Până la instituirea restricțiilor sanitare și de circulație din martie 2020, filmul a avut peste 500.000 de spectatori plătitori, înregistrând vânzări totale de peste două milioane de euro.

După „Miami Bici“, timp de aproape doi ani, pe piața locală de cinematografie a fost liniște. Restricțiile sanitare au pus pe pauză filmările la noi producții. „Nu mai aveai voie să te aduni în echipe de 30-40 de oameni pentru o producție video“, spune Ionuț Datcu, cofondator al Bold Film Studio, producător al filmului „Taximetriști“.

Pe măsură ce restricțiile sanitare au fost ridicate, interesul pentru producții de filme comerciale a crescut. De altfel, casele de producții care au semnat primele filme ce au avut succes începând cu a doua jumătate a anului trecut au apărut chiar în perioada pandemiei.

Noul val

„«Teambuilding» a readus publicul în cinematografe după pandemie“, spune acum Pavel Bartoș. Lansată în a doua jumătate a anului trecut, comedia a avut costuri de producție, marketing și distribuție de peste 800.000 de euro, fiind produsă de Vidra Productions, companie în care acționar este și unul dintre actorii principali, Matei Dima. „În ultimul an, acesta a jucat în mai multe producții ale Vidra Productions, în cea mai mare parte a lor comedii. „Filmele Vidra sunt comedii la care noi râdem cap-coadă, de când le scriem și până le vedem pe marile ecrane“, mărturisește el.

Subiectul „Teambuilding“ e simplu: sub presiunea promovării și a competiției interne, angajații unei corporații sunt puși în situația să își consolideze și motiveze echipele cu care lucrează, inclusiv într-o activitate de teambuilding. Filmul a apărut și pe Netflix și a trezit încă de la început dispute aprinse, în special în ceea ce privește limbajul licențios al personajelor.

Controversele s-au estompat odată cu apariția la începutul lui 2023 a filmului „Taximetriști“, o producție a Bold Film Studio, parte a grupului de comunicare WOPA. „Până acum, filmele românești au fost mai degrabă dezvoltate pentru festivaluri internaționale, filme de artă, cum le spunem noi. Dar spectatorii așteaptă și povești relevante, locale, cu care să rezoneze. Oamenii vor să vadă povești cu care ei au ceva în comun“, spune Ionuț Datcu, de la Bold Film Studio.

Taximetriști“ este regizat de Bogdan Theodor Olteanu și surprinde întâmplările prin care trec taximetriștii Lică și Liviu într-o noapte obișnuită în București. Producția, marketingul și distribuția au ajuns la circa 600.000 de euro și au generat încasări de peste trei milioane de lei (circa 600.000 de euro) după mai puțin de o lună de la lansare. La fel ca Vidra Productions, și Bold Film Studio a fost înființată în plină pandemie. „Bold are deja doi ani și jumătate de la înființare, în criză, intuind și noi că va fi o cerere foarte mare de conținut local, uitându-ne la trendurile de afară“, spune cofondatorul Costin Buta.

Cum faci un film

Înainte de ridicarea totală a restricțiilor, își amintește acum Pavel Bartoș, un sondaj făcut pentru piața de divertisment arăta că, odată cu deschiderea sălilor de spectacole, 70% dintre spectatori voiau să revină la teatru, 70% la concerte și doar 30% la cinema. Din perspectiva acestor procente, recunoaște că a rămas surprins de creșterea bruscă a interesului publicului pentru producții independente românești de film.

Despre „Ramon“, Bartoș spune că realizarea sa a început într-o perioadă cu probleme. „Am lucrat la el trei ani. E greu să faci un film, să cauți o echipă. A venit pandemia. Ne-a dat în spate. Apoi a fost războiul“, detaliază actorul.

În realizarea unui film de succes, continuă Bartoș, foarte importante sunt scenariul și povestea pe care o spune, care trebuie să placă. La prima vedere, Ramon pare un om simplu, a cărui unică și mare pasiune este viticultura. Viața lui este dată peste cap atunci când, printr-o serie neașteptată de împrejurări, o întâlnește pe cea mai frumoasă femeie din lume, de care se îndrăgostește fulgerător.

Dragostea îl determină să plece la București. Ajuns în Capitală, Ramon descoperă că viața într-un oraș mare nu este deloc ușoară. Totul se complică atunci când devine și suspectul principal în furtul unui tablou de 50 de milioane de euro. „Ramon“ a intrat în forță în sălile de cinema pe 3 februarie 2023, în primul weekend înregistrând 45.000 de spectatori plătitori de bilet și încasări de 250.000 de dolari, potrivit datelor publicate de Cinemagia.ro.

Pavel Bartoș menționează că una dintre cele mai mari bătăi de cap în realizarea unui film este finanțarea, mai ales că producția sa a traversat o perioadă în care mai multe businessuri au fost puse în situații delicate, mulți antreprenori fiind mult mai precauți atunci când se angajau într-o investiție. Însă dacă producția este finalizată și ajunge să aibă și succes, realizatorii ei capătă mai multă încredere și se pot gândi la un nou proiect.

„Când ai succes cu primul film, este mai ușor să iei resurse pentru o nouă producție. Lumea capătă încredere. La început băteai la uși, iar acum demonstrezi că te adresezi unei mase mari de oameni“, adaugă acesta.

În culise

Și producția „Taximetriști“ le-a dat curaj producătorilor ei după ce au văzut materialul montat și prezentat în săli pline de cinema. Filmată în 18 zile, numai pe timp de noapte, pelicula a fost o adevărată provocare pentru echipă și finanțatori. „Noi fiind antreprenori și oameni de business, trebuie să gestionăm corect bugetele. Cu bugetul filmului a trebuit să fim foarte atenți, pentru că o zi de filmare în plus înseamnă mulți bani“, explică producătorul Costin Buta.

În cazul producției „Taximetriști“, o altă mare provocare a fost reprezentată de faptul că filmările s-au făcut în totalitate în stradă, trecătorii chiar interacționând cu actorii. „Filmările le făceam cu mașina pe platformă, iar problema era că noi nu avem străzi drepte. Cum dădeai într-o groapă, săreau aparatele de filmat și sculele de la locul lor și trebuia să reiei cadrul“, își amintește Ionuț Datcu.

Filmul e adaptarea unei piese de teatru omonime, care se joacă de câțiva ani buni la sala Apolo 111 din Palatul Universul din București, producătorii recunoscând că succesul său a fost asigurat și de notorietatea pe care o avea deja aceasta din urmă. Datcu spune că producția este destul de echilibrată, în ciuda limbajului colorat folosit pentru a portretiza personajele filmului. „Ai bucăți de film la care râzi în hohote și bucăți la care îți pui întrebări“, nuanțează el.

Loc de investiții

Datcu pregătește acum o nouă producție, care va fi filmată cel mai probabil în perioada mai-iunie, astfel încât să fie finalizată pentru a fi distribuită în ultimul trimestru al anului. Va fi tot un film comercial, personaje principale fiind doi frați vitregi care lucrează într-un bar și trec printr-o noapte de întâmplări inedite. Filmul nu are deocamdată un nume, însă Bold a început să caute parteneri interesați să investească în producție.

„La «Taximetriști» am avut patru investitori care au investit în film pentru return (randament, n.r.) și care vor avea un câștig ca la orice altă afacere“, spune acesta, detaliind că, în cazul unui film, un randament bun se obține în cel puțin doi ani.

Practic, spune el, promovarea filmului este foarte importantă, iar după lansarea în cinematografe, pelicula poate ajunge atât pe platformele de streaming, cât și la televiziunile generaliste. Însă pentru toate acestea este nevoie de un plan serios de business, ca în orice afacere clasică. „Trebuie să știi să vinzi, să atragi oameni în jurul unui proiect. Sunt multe necunoscute pe care noi le-am învățat pe pielea noastră și pe banii noștri“, mărturisește și Costin Buta, de la Bold Film Studio.

Piață pentru film

Piață pentru astfel de noi producții comerciale există, spun producătorii independenți de film. „Dacă cerere există, se va naște și oferta“, constată Pavel Bartoș. „Ofertă care nu va întârzia să apară“, îl completează Ionuț Datcu, în opinia căruia, date fiind cifrele înregistrate de „Teambuilding“, „Mirciulică“, „Taximetriști“, „Romina, VTM“ sau „Ramon“, producătorii vor începe să investească în noi proiecte. Datcu anticipează chiar și o cerere din partea televiziunilor, care nu-și vor mai produce singure filmele sau serialele, ci vor apela la producători independenți.

Ionuț Datcu spune că încă din pandemie a văzut oportunitatea de a investi în conținut video și vrea să facă din Bold Film Studio un fond de investiții pentru finanțarea producțiilor cinematografice. „Ne așezăm și noi pe trendul internațional. Crește foarte mult producția de film nu doar în România, ci în toate țările. Cred că este și o perioadă în care se maturizează creatorii de conținut“, constată acesta.

Exportul posibil

Bold va fi poziționat în piață atât pe zona de finanțare, producție, promovare, cât și pe cea de distribuție de film, decizia fiind luată pe acest fond de diversificare a pieței. „Ne uităm la toate piețele și modelele de succes, pentru că vom urma și noi aceiași pași de dezvoltare“, adaugă el. Dă exemplul Spaniei, unde spune că există deja o efervescență a producțiilor de film comercial, care au tendința de a înlocui clasicele telenovele.

Datcu spune că primii pași în diversificarea producțiilor din piață sunt făcuți și la noi. Un exemplu pe care îl dă este filmul „Romina, VTM“, produs de Vidra Productions, în care cea mai mare parte a personajelor sunt influenceri cu vizibilitate în online. „«Romina VTM» este o comedie romantică destinată adolescenților cu vârste peste 12 ani“, spune Matei Dima, care interpretează și un personaj în această producție.

Producătorii nu exclud ca pe viitor filmele comerciale românești să-și facă loc inclusiv pe piața externă, însă numărul de pelicule și de teme abordate trebuie să crească așa încât să se adreseze mai multor tipuri de public. „Pot ajunge inclusiv pe alte piețe prin distribuitori, de exemplu pentru comunitățile de români din diverse țări“, adaugă Costin Buta.

Ionuț Datcu mai spune că, din moment ce vor apărea mai multe producții comerciale românești, rețelele de cinematografe ar urma să se dezvolte și ele și să deschidă noi săli, inclusiv în orașe mai mici. Dar, până atunci, piața filmului comercial rămâne în construcție în România. Investitorii în industria filmului estimează că în anii care urmează numărul de case de producție va crește. Iar teme care au fost deja abordate ar putea fi reluate.

Un exemplu grăitor este chiar producția care a dat tonul invaziei de filme comerciale, „Miami Bici“. Casa de producție lucrează deja pentru „Miami Bici 2“, iar filmările vor fi realizate aproape în totalitate în SUA. Casa de producție se așteaptă la o reeditare a succesului înregistrat de prima parte, chiar dacă vizionările au fost afectate de restricțiile sanitare impuse de pandemie.

Acest articol a apărut în numărul 159 al revistei NewMoney