Peste 150 de amenzi date de ANPC la firme ce comercializează dispozitive pentru persoanele cu dizabilităţi

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat 153 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 650.000 lei, în urma unor acţiuni de control la peste 262 de operatori economici care comercializau dispozitive de mobilitate şi recuperare pentru persoanele cu dizabilităţi.

De asemenea, pentru neconformităţile constatate, comisarii pentru protecţia consumatorilor au mai emis 144 de avertismente şi au decis oprirea temporară de la comercializare a unui număr de aproximativ 11.000 de produse, pentru deficienţe de etichetare, şase produse, pentru termenul de valabilitate depăşit şi remedierea site-urilor de vânzare online la doi operatori economici.

Controlul ANPC s-a desfăşurat, în perioada 9 – 13 septembrie 2024, la nivelul întregii ţări, fiind verificată respectarea prevederilor legale în domeniu, la comercializarea protezelor, ortezelor, scaunelor rulante, lentilelor de corecţie aeriene şi de contact, dispozitivelor auditive etc., vândute direct şi online, ca parte a unei tematici de control.

Au fost controlaţi 262 de operatori economici care comercializau diferite produse din categoria menţionată, abateri fiind identificate la 202 dintre aceştia. Valoarea produselor verificate este de peste 4 milioane lei, iar valoarea celor cu abateri este de circa 800.000 lei, precizează ANPC, potrivit Agerpres.

„Protejarea consumatorilor este o prioritate absolută, mai ales când vorbim despre dispozitive esenţiale pentru sănătate şi mobilitate, necesare, în mod special, persoanelor cu dizabilităţi. Prin aceste acţiuni de control, ANPC urmăreşte nu doar sancţionarea abaterilor, ci şi educarea şi informarea corectă a operatorilor economici, pentru a asigura accesul consumatorilor la produse de calitate, conforme standardelor legale. Continuăm să monitorizăm atent piaţa şi să acţionăm cu fermitate, astfel încât fiecare cetăţean să beneficieze de produse şi servicii sigure şi corect etichetate,” a declarat Sebastian Hotca, preşedintele interimar ANPC, citat în comunicat.

Dintre cele mai frecvente nereguli constatate de echipele de control sunt menţionate: deficienţe de etichetare (fără traducerea în limba română a elementelor de identificare şi caracterizare sau a manualelor cu instrucţiuni privind montajul, utilizarea şi eventualele avertismente etc.), nerespectarea regimului promoţiilor, comercializarea unor produse fără a fi însoţite de certificare de garanţie, lipsa informaţiilor complete pentru a beneficia de garanţia produselor, garanţia de conformitate nu respectă cerinţele legale, informarea corectă şi completă cu privire la condiţiile de anulare şi acordare a garanţiei, condiţionarea acordării garanţiei de prezentarea ambalajului original al produsului.

De asemenea, au mai fost găsite nereguli legate de lipsa afişării preţului de vânzare, lipsa unor avize de funcţionare, lipsa de pe site-ul de comercializare a formularului tipizat de retragere şi a informaţiei potrivit căreia consumatorul va trebui să suporte costul aferent returnării bunurilor în caz de retragere şi lipsa de pe site-ul de comercializare a link-ului către site-ul ANPC şi a plachetei SAL (Soluţionarea Alternativă a Litigiilor).