Pe o piață locală unde concurența este tot mai mare, iar produsele străine mai ieftine, producătorii români de mobilă caută clienți la export
Anul trecut, 7% din fabricile de mobilă din România s-au închis, iar 10% din cele care au rezistat pe piață lucrează în pierdere, este concluzia prezentată de Asociația Producătorilor de Mobilă din România (APMR) într-o dezbatere în prezența presei de la începutul lunii trecute. Reprezentanții industriei locale a mobilei spun că problemele din piață sunt generate atât de dificultățile de achiziție a materiei prime și de costurile de producție, cât și de războiul din Ucraina, care a închis nu doar rute de aprovizionare, ci și destinații de vânzare ca Rusia, Belarus și, evident, Ucraina, țări care importau mobilă de calitate premium de la companiile din România.
„Ca să facem producție, avem nevoie în primul rând de lemn. Este materia de bază pentru acest sector. Iar prețul lemnului a crescut – la unele sortimente – și de 2,5 ori într-un an“, spune Aurica Sereny, președinta APMR. În piață însă, majoritatea jucătorilor din acest domeniu caută soluții de supraviețuire și nișe pe care să le exploateze, în special pe piețele externe.
Este și cazul producătorului de mobilă Carel, din Satu Mare, prezent pe piața locală de peste două decenii, ale cărui produse sunt destinate în special clădirilor de birouri, dar și domeniului HoReCa. Potrivit cofondatoarei companiei, Elena Birtoc (56 de ani), circa 98% din producția Carel merge la export. „Fabrica este în apropiere de graniță. Suntem foarte aproape de Ungaria, care este la cinci minute, lucru care ne facilitează accesul la autostrăzi, și ieșim ușor la export“, menționează antreprenoarea.
Suișuri și coborâșuri
Elena Birtoc spune că anul cel mai bun al companiei sale a fost 2019, când cifra de afaceri s-a apropiat de cinci milioane de euro. În 2020, în schimb, pe fondul problemelor apărute în urma declanșării pandemiei de COVID-19, veniturile s-au prăbușit la jumătate. Din pricina lockdownului impus de autorități, producția Carel a picat brusc, compania fiind nevoită să se replieze și să caute noi nișe pentru a supraviețui.
Înainte de declanșarea pandemiei se implicase, de exemplu, într-un proiect pentru amenajarea a 40 de restaurante specializate în mâncare asiatică, Wagamama. Însă până la închiderea totală a sectorului HoReCa a reușit să termine doar 4 astfel de localuri, lucru care i-a afectat pe moment dinamica veniturilor. „Inițial a fost un șoc pentru noi. Dar am avut și un mare noroc. Companiile farmaceutice au avut câștiguri mari și am profitat și noi că aceste companii au deschis birouri și au avut nevoie de mobilă“, detaliază Elena Birtoc, cu precizarea că mare parte din aceste deschideri au fost la Madrid și în Barcelona.
Pe fondul repoziționării în business, veniturile producătorului au început să crească ușor în 2021, până la aproximativ trei milioane de euro. Iar de anul acesta, Elena Birtoc și-a recăpătat optimismul, după ce mai multe companii au început să-și recheme angajații la birou. Pe acest fond, și livrările de mobilă își reiau creșterea, iar pentru 2022, Elena Birtoc estimează o cifră de afaceri de circa patru milioane de euro.
Războiul din Ucraina
În cazul Carel, livrările din Ucraina au continuat și după declanșarea războiului, furnizorii săi fiind relativ aproape de granița cu România, unde nu au fost probleme la fel de mari ca în restul țării. Mai mult, comunicarea cu acești furnizori este una ușoară. „Dincolo de Tisa trăiesc acei ucraineni de naționalitate română. E ușor să ne înțelegem, toată lumea vorbește românește. Și firmele din Ucraina au fost încurajate de guvernul lor să facă export, pentru că mai mult ca oricând au nevoie de bani“, mai spune antreprenoarea.
De-a lungul timpului, Carel a făcut export și în Rusia, unde colaborările au început în 2018. „Am livrat în Rusia până aproape de începutul pandemiei“, precizează Elena Birtoc, adăugând că ultimul transport de mobilă către Moscova a avut loc în decembrie 2019, pentru o companie farmaceutică. Apoi, după declanșarea pandemiei, au fost instituite restricțiile de deplasare, iar livrările au fost suspendate. De altfel, antreprenoarea crezuse atât de mult în potențialul pieței din Rusia, încât a înființat chiar o companie la Moscova, pe care a închis-o însă după declanșarea conflictului din Ucraina.
„Noi am crezut că ne vom dezvolta destul de repede acolo și am discutat cu designeri pentru a lucra pentru piața de hoteluri și de restaurante, era potențial“, spune cu regret Elena Birtoc. Ea precizează că atât procedurile vamale, cât și cele bancare erau relativ ușoare pentru a consolida businessul din Rusia, însă evenimentele care au urmat pandemiei nu i-au mai permis să continue.
Pas cu pas
Elena Birtoc a intrat în afacerile cu mobilă în 2001. S-a lansat în antreprenoriat mai devreme, în 1999, alături de cele patru surori ale sale, cu o companie de consultanță prin care să constituie societăți comerciale, să le gestioneze, să le administreze și să le promoveze. Absolventă de Drept în București, Elena Birtoc a început să lucreze din 1992 ca jurist la Camera de Comerț și Industrie a României, în zona înființării de firme. La acea vreme, această instituție funcționa alături de Registrul Comerțului.
Spune că pe atunci nu se gândea la antreprenoriat, însă odată cu trecerea timpului și acumularea de experiență a decis să deschidă prima afacere. După perioada de consultanță din 1999, în 2001 s-a orientat către un business în zona industriei prelucrării lemnului. „Printre primele produse făcute de noi s-a regăsit parchetul din lemn masiv“, își amintește antreprenoarea. Cu timpul, s-a axat pe mobilier de grădină și a început să participe la expoziții internaționale, pentru a vedea care sunt trendurile în această industrie la nivel global. A derulat de-a lungul timpului proiecte pentru mai mulți parteneri externi, însă a învățat să dezvolte și produse proprii la standardele cerute de clienți, în cea mai mare parte din vestul Europei.
În timpul participării la o expoziție de mobilă la Milano, în urmă cu circa șase ani, Elena Birtoc s-a întâlnit cu designerii companiei americane WeWork, care a revoluționat spațiile de tip coworking. „Designerii au început să deseneze pentru noi diverse obiecte, mese de birou, dulăpioare de birou, și am pornit foarte încet, iar apoi au dezvoltat cu noi un catalog întreg“, explică antreprenoarea. Și cum compania americană are birouri și la Londra, aceasta a cooptat producătorul de mobilă de la Satu Mare pentru proiectele derulate în Europa.
Astfel, Carel a contribuit la amenajarea mai multor spații de birouri la Londra, Paris, Barcelona, Moscova, Dublin și Varșovia. „Nu cred că există în Europa locuri unde să nu fie mese sau alte produse făcute de noi“, spune Elena Birtoc, precizând că în perioada care urmează se va concentra pe consolidarea businessului atât pe piețele externe pe care deja lucrează, cât și pe piețe noi. Și asta, pentru că, spune ea, există destul potențial ca un producător de mobilă cum este Carel să devină un brand de referință pentru piețele externe.
Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.
FOTO: Laszlo Raduly