O călătorie cât bursa

Pentru Christian Tour, 2025 va fi și despre listarea la Bursa de Valori București. După o expansiune rapidă în plan intern și extern, fondatorul companiei, Cristian Pandel, mizează astăzi pe mai multe linii de business.

Mutarea în casă nouă anul acesta – un sediu foarte generos, undeva în centrul Capitalei – a însemnat pentru Christian Tour și continuarea planurilor îndrăznețe de afaceri. Iată câteva din­tre acestea: achiziții de agenții noi în România și în afară, mă­ri­rea flotei de aeronave pentru AnimaWings (companie care face parte din grup), mai multe destinații prin comparație cu anii trecuți, dar și dezvoltarea unor segmente precum cel de corporate business travel sau cel pentru vacanțe de lux. „În 2024, la nivel de divizie de travel – atât Christian Tour, cât și TUI (brand global, pe care îl reprezintă în România, n.r.) – vom închide anul cu peste un miliard de lei (201 milioane de euro) cifră de vânzări și vom deservi peste 500.000 de pasageri“, dă Cristian Pandel un prim indiciu despre așteptările pentru anul în curs.

Toate deciziile sale sunt bine calculate, cu un scop pre­cis: în 2025, Christian Tour să se listeze la Bursa de Valori București (BVB). Și încă un fapt: în toată această ecuație de bu­siness, turismul intern își joacă, de asemenea, cărțile.

PRIMELE VACANȚE

Pentru Cristian Pandel, pasul în antreprenoriat s-a întâmplat în 1997, când a înființat Christian Tour, în București, într-un spațiu închiriat la subsolul unei clădiri, aproape de Facultatea de Drept, unde studia la vremea aceea. Avea 21 de ani, iar primele bilete vândute le-au fost destinate studenților pentru minivacanța de 1 Mai, la mare. Întotdeauna a spus despre experiența primilor ani că nu a fost un lucru ușor, dar „a meritat“, mai ales că „în perioada boomului econo­mic din 2006-2007“, când în afacere a fost cooptat și fratele său mai mic, Marius, agenția a crescut alimentată de dorința ro­mâ­nilor de a descoperi locuri noi pentru vacanță.

Astăzi, după 27 de ani, antreprenorul merge pe mai multe direcții în planul său de afaceri, Christian Tour devenind între timp și cea mai mare agenție de turism de la noi (membră a Christian Tour Holding), cu peste 360.000 de turiști din România anul trecut, atrași prin platforma sa online și prin rețeaua de 53 de birouri.

În 2023, veniturile din vânzări ale companiei depășiseră 683 de milioane de lei (137,5 milioane de euro), cu 62,08% mai mult față de 2022. „Anul acesta, creșterea estimată va fi de aproape 30%, iar marja de profit se va menține la ace­lași nivel ca în 2023, deci va urma creșterea cifrei de vânzări, de 30%. În 2024, sejururile în afara țării vor fi undeva la 50% din portofoliul nostru“, punctează antreprenorul.

Dintre principalele mișcări făcute în 2024 pentru consolidarea businessului, achizițiile de agenții de turism se numără printre cele mai dinamice. În această vară, Cristian Pandel spu­nea că holdingul Christian Tour se află în discuții pentru pre­luarea a cinci agenții de turism, iar până la finele anului în curs intenționează să finalizeze negocierile cu alte două agenții mari și trei medii, planul fiind să achiziționeze în total până la zece agenții în 2024.

„Urmărim să achiziționăm, de regulă, agenții mici și medii, care să ne ajute să ne completăm rețeaua noastră națională. În general vizăm companii locale, dar cu experiență și cu repu­tație bună în comunitate, agenții care au 15-20 de ani vechime în piețele lor din provincie. Acestea rămân conduse de oamenii care le-au fondat, pentru că ne dorim să menținem stabilita­tea și pentru că ne ajută foarte mult să ajungem la un tip de cli­en­telă care este loială brandurilor locale“, a declarat antreprenorul pentru NewMoney.

ȘI TRAVEL, ȘI BUSINESS

Tot ca parte a strategiei de achiziții, dar nu neapărat pentru completarea rețelei naționale, ci pentru consolidarea mai multor segmente de business, se ur­mă­rește și preluarea unui jucător specializat pe business travel. „Acest tip de servicii are încă potențial mare de creștere în portofoliul nostru și vrem să-l valorificăm cât se poate de bine, inclusiv cu susținerea unui partener specializat. Nu în ultimul rând, încercăm să achiziționăm și o agenție specializată pe par­tea de distribuție online. Ne dorim dezvoltarea pe zona de online, vrem să devenim un online travel agency la fel de bun cum suntem și offline“, a mai declarat Cristian Pandel în timpul dialogului cu NewMoney.

Christian Tour oferă deja servicii la categoria „Corporate Business Travel“, prin care creează pachete personalizate de călătorie pentru clienții corporate de orice di­men­siuni sau asi­gură logistica pentru evenimente, de la cele restrânse, de câ­teva persoane, până la conferințe, congrese și alte evenimente mari, de până la 2.000 de persoane. Se preco­ni­zează o creștere de peste 200% a ponderii acestor servicii în cifra de vânzări.

„Anul acesta, suntem în due diligence și în proces de achizi­ți­o­nare și a unei agenții din Egipt. Egiptul este o destinație prin­cipală pentru noi, care funcționează 12 luni pe an, iar asta o situează alături de Grecia, Turcia, Spania în portofoliul nostru și justifică achiziționarea unei agenții la fața locului“, a con­tinuat el. De altfel, Christian Tour Holding a făcut achiziții și în 2023. Mai precis, două. Ultima a fost anunțată în luna noiem­brie, când a preluat 51% din acțiunile agenției de turism Travel Plaza. „Anul trecut am achiziționat atât Travel Plaza, cât și Sfera din Baia Mare, care are birouri în Baia Mare și Sighetu Marmației“, a detaliat Pandel.

Și mai bine spus, compania a realizat o serie de investiții în agenții și platforme de rezervări, în 2023, valoarea acestora ridicându-se la aproximativ două milioane de lei (peste 400.000 de euro). De asemenea, a deschis 13 noi agenții în București și în țară, ajungând la peste 50 de sedii proprii Christian Tour și 10 francize.

„Grupul își dorește o expansiune rapidă, atât pe plan intern, cât și extern. Vrem să creștem și mai mult cifra de afaceri. După cum am mai spus deja, ne dorim să listăm pe bursă agenția de turism Christian Tour și să valorificăm la maximum trendul de creștere accelerat din ultima perioadă, datorat apetitului mare pentru călătorii survenit după pandemie“, a subliniat Cristian Pandel, obiectivul său pentru listare fiind 2025.

PE ARIPILE VÂNTULUI

În completarea segmentului de tu­rism clasic vine și transportul aerian, prin AnimaWings, parte din Christian Tour Holding. Antreprenorul povestea (într-un alt interviu pentru NewMoney) că visul său dintotdeauna a fost „să poată zbura“, iar ideea lansării unei companii aeriene a apărut în 2019. Încă de atunci a știut că, pentru acest proiect, era nevoie de un partener cu experiență vastă în domeniu. Și pentru că avea o relație în turism de peste două decenii cu Gre­cia, a decis să lucreze cu Aegean Airlines, compania națio­nală a Greciei. Cu alte cuvinte, în februarie 2020, înainte de pan­demie, a fost încheiat un parteneriat cu operatorul elen, care la vremea aceea a cumpărat 25% din proiect.

Lockdownul care a urmat, deși a întârziat proiectele antreprenorului, a fost și o perioadă de introspecție, de reașezare a planurilor sale. Acestea au fost reluate după ieșirea din lockdown, iar primul avion din flota companiei a ajuns în iunie 2020. Lucrurile au evoluat și, în toamna lui 2021, operatorul elen a anunțat că își majorează cota de participare de la 25% la 51% din capitalul companiei aeriene românești. „Anima­Wings este gata să treacă în a doua fază a dezvoltării sale“, spunea atunci, în noul context, Cristian Pandel.

Între timp, odată cu maturizarea noii linii de business pe segmentul de aviație, AnimaWings a revenit în proporție de 100% la Christian Tour Holding. În februarie 2024, compania a anunțat că a primit undă verde din partea Consiliului Concu­ren­ței pentru achiziția pachetului majoritar de 51% din compania AnimaWings Aviation, de la Aegean Airlines.

„În următorii trei ani vom avea 12 aeronave noi, proprii, Airbus A220 și Airbus 320-200 NEO. (…) Dintre destinațiile interne, le urmărim pe cele mai importante, unde există cerere mare, neacoperită. La Cluj, de exemplu, am anunțat inițial un nu­măr de cinci curse dus-întors pe săptămână, ca la câteva zile după anunțul inițial să creștem frecvența la nouă zboruri. Dintre destinațiile externe, ne concentrăm tot pe cele mai importante și mai populare, având avantajul că putem – cu aeronavele acestea noi – să aterizăm pe aeroporturile principale sau chiar pe cele din interiorul orașelor“, a explicat Cristian Pandel.

În opinia sa, turismul intern va avea o dezvoltare dinamică pe termen mediu și pe termen lung, chiar dacă transportul ru­tier este și va fi destul de greoi pentru a uni regiunile. Mai concret, inten­ția antreprenorului este ca, prin AnimaWings, să creeze „auto­străzi aeriene“, care vor duce la dezvoltarea Ro­mâniei și a tu­rismului românesc.

„Sperăm că, în scurt timp, AnimaWings va conecta orașele principale din toată țara și va deveni un motor puternic de dez­voltare a turismului intern, pentru că oamenii vor putea ajunge cu ușurință în zonele turistice care acum le sunt greu ac­cesibile. Spre exemplu, cursa București-Baia Mare va atrage atenția asupra Maramureșului istoric, cursa București-Su­ceava va aduce Bucovina mai aproape de București, iar pe tu­riștii sau oamenii de afaceri străini, toată rețeaua interna­țio­nală care se va construi în următorii ani îi va aduce mai repede în hubul din București“, a detaliat Cristian Pandel.

Christian Tour are o divizie nouă de incoming, care gestio­nează grupuri de turiști din țări precum Elveția, Germania sau Spania. În special pentru turismul intern, compania a lansat și o aplicație dedicată, care integrează peste 6.000 de unități de cazare. Aceasta este legată la o secțiune specifică din site, ceea ce îi permite să dezvolte și mai mult zona de turism intern, atât din perspectiva navigării și rezervării directe pe internet, atunci când turistul știe unde vrea să ajungă, precum și ca motor de căutare, atunci când caută o destinație nouă și vrea să afle unde ar putea să meargă și ce obiective turistice ar pu­tea să viziteze.

În termeni de investiții în agenții noi, dacă în 2023 Christian Tour a deschis 13 agenții în București și în țară, pentru 2024, în plan au fost prevăzute 15 deschideri, investiția într-o agen­ție nouă variind între 50.000 de euro și 100.000 de euro. De altfel, bugetul total pentru aceste deschideri din 2024 a fost de un milion de euro.

Dincolo de toate strategiile de business pe care le calcu­lează astăzi, în drumul său către a lista compania la BVB, pentru Cristian Pandel un lucru este clar: „Întreaga lume me­rită să fie descoperită“, cu orice mijloc de transport posibil. Chiar și cu bicicleta, așa cum el însuși a făcut atunci când a vi­zitat Vietnamul. „L-am străbătut de la nord la sud pe bici­cletă, în 14 zile.“ Povestea merge mai departe.