O altfel de lume. Cum își folosesc bogații lumii averea pentru a cumpăra favoruri politice
Lumea se schimbă. Până de curând, companiile americane, în marea lor parte, s-au ținut departe de politică, însă lucrurile încep să se schimbe. Activismul executivilor din SUA câștigă tot mai mult teren, dar este un business riscant.
Atunci când ești un soi de simbol al armoniei cum este brandul Coca-Cola, te joci atent cu politica, mai ales pe chestiuni sensibile precum rasa sau opțiunile de vot. În 1964, reușea să o facă exemplar, când elita din Atlanta, locul de baștină al mărcii Coca-Cola și al lui Martin Luther King, a amenințat că îl va umili pe campionul drepturilor omului la întoarcerea sa acasă cu premiul Nobel pentru pace. În fața posibilului scandal, executivii concernului Coca-Cola au decis în culise să convingă mai mulți industriași să participe la o cină festivă în onoarea lui King.
Ei bine, anul acesta, Coca-Cola a decis din nou să-și folosească influența înainte și după ce guvernatorul republican Brian Kemp și-a dat acordul pentru un proiect de lege despre care criticii spun că este menită să suprime dreptul de vot al celor de culoare. Numai că eforturile discrete ale companiei de a ameliora aspecte ale legii înainte să fie adoptată au avut de două ori efect de bumerang.
O dată, când grupurile civice au acuzat compania că efortul depus a fost unul timid. A doua oară, când, după ce șeful corporației, James Quincey, s-a alăturat celor de la Delta Air Lines în a-și manifesta dezamăgirea față de această lege, republicanii au acuzat Coca-Cola că nu face decât să îngroașe rândurile ipocriților, remarcă publicația The Economist.
Pe 14 aprilie, sute de firme – printre ele, giganți precum Amazon și Google – alături de importanți oameni de afaceri precum Warren Buffett sau Kenneth Frazier, de la Merck, au publicat o scrisoare în care își exprimă opoziția față de orice legislație discriminatorie care ar îngreuna votul pentru populația de culoare. Sau, în formularea lui William George, de la Harvard Business School, fost chief executive officer (CEO) și el, „suprimarea votului periclitează democrația, ceea ce, implicit, pune în pericol și capitalismul“.
Cronologie
Ca reacție, republicanii, care, iată, înaintează proiecte de legi după ce fostul președinte, Donald Trump, a trâmbițat peste tot că a pierdut alegerile din cauza unei fraude masive, etichetează acum implicarea corporațiilor drept un gest pur politic.
Faptul că tot mai multe companii și executivi își manifestă dezaprobarea față de republicani (paradoxal, dacă ne gândim că, în mod tradițional, aceștia au fost mereu susținătorii mediului de afaceri) arată că sunt gata să rupă cutuma tăcerii politice adoptată de mediul de business încă din zorii capitalismului. De ce se întâmplă asta acum și ce efect va avea în final asupra afacerilor lor? se întreabă într-un material și Harvard Business Review (HBR).
„Jobul nostru de CEO include și misiunea de a ghida lucrurile către direcția pe care o considerăm corectă. Nu este tocmai activism politic, dar este o luare de poziție pe chestiuni din afara sferei de business, da“, a declarat, pentru Wall Street Journal, Brian Moynihan, CEO al Bank of America.
Mediul de business american s-a construit pe inovație, ceea ce le-a permis afacerilor să se țină la distanță de politicieni. Însă nu a fost mereu așa – înainte de prima jumătate a secolului al XIX-lea, până să se impună actuala structură corporatistă a afacerilor, companiile erau nevoite, printre altele, să mai „ungă“ diverși oficiali, pentru bunul mers al afacerii. Cu timpul însă, ingredientele esențiale au devenit doar planul de afaceri și investitorii dispuși să pună bani în joc. Rezultatul – cel mai fecund ecosistem de business din istorie.
Apoi, de pe la începutul secolului XX, tot mai mulți antreprenori s-au folosit de averea obținută pentru a cumpăra diverse favoruri politice. După al Doilea Război Mondial s-a micșorat și mai mult distanța dintre interesele de business și cele politice. De pildă, „Electric Charlie“ Wilson, șeful trustului General Electric, și „Engine Charlie“ Wilson, șeful trustului General Motors, au colaborat cu mai multe administrații în anii ’40 și ’50. Până în anii ’60, s-a ajuns la un echilibru a trei forțe – mediul de afaceri, politica și piața muncii. Unii executivi ajunseseră să se comporte ca niște oameni de stat industriali, oferind locuri de muncă pe viață unora, construind orașe întregi și prezentându-se drept gardieni ai societății.
Echilibrul a dispărut prin 1970, odată cu campionul economiei laissez-faire și câștigător de Nobel (pentru economie), Milton Friedman. Potrivit acestuia, singura responsabilitate a executivilor trebuie să fie față de acționari. Dacă piețele sunt libere și competitive, tot ce trebuie să facă executivii este să maximizeze valoarea companiei, ceea ce în final ajută întreaga societate.
Republicani precum fostul președinte Ronald Reagan au îmbrățișat ideile lui Friedman privind intervenția minimă a statului în economie. Și așa s-au născut companiile-superstar și cultul executivilor-vedetă din anii ’80 și ’90. Chiar și în acele momente de glorie, oamenii de afaceri nu s-au pronunțat fățiș pe chestiuni politice. În schimb, și-au pus toată încrederea în lobbyiștii bine plătiți și în organizații din industrie care să susțină diverse politici în numele lor. Demersurile de lobby au acoperit doar chestiuni legate strict de funcționarea afacerilor – taxe, reglementări, politici de imigrare cu impact direct asupra forței de muncă. În rest, s-au ținut departe de talmeș-balmeșul politic.
Activism de CEO
Un lucru este sigur – banii corporațiilor au alimentat dintotdeauna politicul. În ultimii ani însă, nu mai este doar asta – executivii au devenit și activiști.
Firma de relații publice Weber Shandwick apreciază ca moment de debut al acestei noi specii de CEO anul 2004, când șefa agenției de turism Carlson Companies, Marilyn Carlson Nelson, a luat poziție față de traficul de ființe umane pentru a fi exploatate sexual. Colegii de breaslă au crezut că o astfel de luare de poziție va afecta imaginea întregii industrii ca jucător neutru. În realitate, clienții au considerat-o pe Marilyn o eroină.
Executivi din alte industrii au prins trenul – la început mai timid, tot mai ferm în ultimii cinci ani. Au început să se implice în mișcări publice ample precum #MeToo sau Black Lives Matter (BLM) ori în reglementări privind libertatea religioasă, controlul armelor, drepturilor minorităților gay etc.
Potrivit unor cifre furnizate de Edelman, cea mai mare firmă de relații publice independentă din SUA, 63% din americani cred că executivii ar trebui să se implice, când guvernul nu reușește să rezolve problemele societății. În 2019, membrii asociației Business Roundtable – printre ei, executivii din 150 de companii de top din indexul S&P 500 – s-au angajat să țină cont nu doar de interesele acționarilor, dar și de cele ale angajaților, clienților și ale altor părți din sfera de interes a companiei.
Problema cu implicarea de acest fel a executivilor este următoarea – multora nu le este clar care sunt motivațiile și impactul în privința problemelor pentru care se implică și amprenta asupra afacerii pe care o conduc și în numele căreia se implică.
De pildă, înainte de Crăciun, North Face a respins o comandă de 400 de geci plasată de o companie petrolieră din Texas pe motiv că nu vrea să-și asocieze brandul cu o companie care poluează.
Partizanate
Executivii susțin că nu au de ales și trebuie să se implice în aplanarea unor chestiuni societale, deoarece, în era rețelelor sociale, clienții, angajații și acționarii le-o cer. De pildă, sunt cercetări care arată că susținătorii unui partid sau altul ar cumpăra mai mult de la acele companii care își indică fățiș orientarea de dreapta sau stânga.
Legat de ce ar vrea angajații – numeroase firme de tehnologie defilează cu idei stângiste, sperând că vor atrage tineri talentați care par mai înclinați să îmbrățișeze acest gen de idei.
Firma de consultanță cu orientări conservatoare Lincoln Network a aflat că acele companii care promovează o agendă politică pot adopta intern o monocultură opresivă, care nu face decât să descurajeze creativitatea. Deci i-ar îndepărta exact pe cei pe care îi „vânează“.
Cu privire la acționari, realitatea este că executivii îi consultă rar înainte să se arunce în spațiul public cu declarații politice. În plus, piața de capital nu ia în considerare retorica pe chestiuni sociale a unor executivi, iar ideile unora nu influențează în vreun fel performanța din S&P 500.
În timp, chiar acționarii se pot politiza. Însă, cel mai probabil, executivii activiști vor deveni tot mai vocali și prezenți în spațiul public, conchide publicația britanică.
Tăcerea nu mai e de aur
Activismul executivilor este un fenomen tot mai larg și în afara Statelor Unite ale Americii și are deja implicații strategice.
- CURENT. Transformările politice și sociale produse în ultimii ani au provocat frustrare și furie, inspirând numeroși lideri de business, precum Tim Cook, de la Apple, Howard Schultz, de la Starbucks, sau Marc Benioff, de la Salesforce, să îmbrățișeze mai multe cauze sociale.
- PARADOX. Deciziile radicale ale fostului președinte Donald Trump, precum suspendarea temporară a dreptului musulmanilor de a intra în Statele Unite ale Americii sau retragerea unilaterală din Acordul de la Paris privind schimbările climatice, au stârnit furie în mediul corporatist american. În mandatul lui Trump, încrederea publică în guvern și în organizațiile neguvernamentale a scăzut la cote istorice, în timp ce încrederea în mediul de afaceri a crescut, deși companiile și executivii sunt încă văzuți drept exponenți ai capitalismului inuman.
- ASCENSIUNE. Roberto Tallarita, de la Harvard Law School, a urmărit propunerile de interes public ale companiilor din indexul S&P 500 pe teme variate, de la inegalitatea economică la protecția animalelor. Tallarita a observat că sprijinul pentru aceste cauze la nivelul acționarilor este în creștere. În anul 2010, 18% din acționari au fost de acord cu declarații publice pe anumite chestiuni. Nouă ani mai târziu, procentul acestora a ajuns la 28%.