Multe companii îşi reduc expunerea sau pleacă din Rusia
Banca franceză Societe Generale a anunţat că lucrează pentru a-şi reduce riscurile în Rusia, temându-se de o reacţie neplăcută din partea Moscovei la sancţiunile occidentale, în timp ce mai multe companii, de la producătorul de vodcă Diageo la IKEA, şi-au suspendat activităţile în această ţară după invadarea Ucrainei, relatează News.ro.
Producătorul brazilian de avioane Embraer s-a alăturat Airbus şi Boeing pentru a opri livrările de piese către companiile aeriene ruse, în timp ce Lufthansa a declarat că ia în considerare redirecţionarea zborurilor de marfă către Asia prin Alaska pentru a evita spaţiul aerian rusesc.
”Războiul are un impact uman uriaş şi are ca rezultat perturbări grave ale lanţului de aprovizionare şi ale condiţiilor comerciale, motiv pentru care grupurile de companii au decis să întrerupă temporar operaţiunile IKEA în Rusia”, a spus IKEA ieri într-un comunicat.
Extinzând răspândirea răspunsurilor corporative, IKEA este, de asemenea, una dintre primele companiile care a oprit afacerile cu Belarus, un aliat al Rusiei care joacă un rol de sprijin în invazia acesteis în Ucraina.
Compania de băuturi spirtoase Diageo, producătorul de vodcă Smirnoff şi Guinness, a declarat joi că a întrerupt exporturile către Ucraina şi Rusia.
Fondul de suveran de investiţii al Norvegiei, cu active de 1.300 de miliarde de dolari, a declarat că activele sale ruseşti, în valoare de aproximativ 3 miliarde de dolari înainte de invazie, au devenit acum efectiv lipsite de valoare.
Guvernul norvegian a ordonat fondului să renunţe la activele ruseşti, care includeau acţiuni la producătorul de gaze Gazprom, banca Sberbank şi compania petrolieră Lukoil (
”Sunt aproape anulate”, a declarat directorul general Nicolai Tangen pentru Reuters.
Subliniind provocările cu care se confruntă companiile globale atunci când respectă sancţiunile împotriva Rusiei, Societe Generale a declarat joi că ar putea avea loc un ”scenariu extrem” în care Rusia să îi confişte operaţiunile locale.
Banca franceză are o expunere de 20 de miliarde de dolari în Rusia.
Citigroup a declarat miercuri că s-ar putea confrunta cu pierderi de miliarde de dolari din cauza expunerii sale în Rusia şi că urmăreşte să iasă din activele ruseşti.
Acţiunile băncilor au scăzut în ultimele zile pe fondul temerilor de posibile reduceri de valoare şi economii mai slabe.
Sancţiunile occidentale, inclusiv excluderea unor bănci ruseşti din reţeaua financiară globală SWIFT, au determinat zeci de companii globale să întrerupă operaţiunile în ţară, au lovit rubla şi au forţat banca centrală să majoreze ratele dobânzilor.
Marea Britanie a anunţat joi că va exclude companiile ruseşti de pe piaţa asigurărilor din Londra, cel mai mare centru comercial şi de asigurări de specialitate din lume.
Ratingul Rusiei a ajuns la „junk”
Fitch şi Moody’s au redus miercuri ratingurile de credit suveran ale Rusiei cu şase trepte, la statutul de ”junk”, invocând impactul paralizant al sancţiunilor asupra economiei.
Sute de soldaţi ruşi şi civili ucraineni au fost ucişi şi peste un milion de persoane au fugit din Ucraina în săptămâna de când preşedintele Vladimir Putin a ordonat atacul.
Rusia numeşte acţiunile sale în Ucraina o ”operaţie specială” despre care spune că nu este menită să ocupe teritorii, ci să distrugă capacităţile militare ale vecinului său din sud şi să captureze ceea ce consideră naţionalişti periculoşi.
Din cauza lipsei de componente, mai mulţi producători de automobile opresc producţia la fabricile lor din Rusia, iar unii opresc şi exporturile în ţară.
Cel mai mare producător de automobile din Rusia, Avtovaz, controlat de Renault din Franţa, a declarat că îşi va opri activităţile fabricilor Togliatti şi Izhevsk, sâmbătă, şi între 9 şi 10 martie, din cauza lipsei de componente electronice.
Nissan Motor a declarat joi că a suspendat exporturile de vehicule către Rusia, în timp ce compania japoneza Toyota a declarat că va opri producţia la fabrica sa din Rusia, începând de vineri, şi va opri pe termen nelimitat exporturile de vehicule către ţară.
Lanţurile de aprovizionare, deja perturbate de pandemie, se confruntă cu mai mult stres, deoarece închiderile spaţiului aerian afectează industria transportului aerian de marfă, iar companiile aeriene responsabile de deplasarea a aproximativ o cincime din mărfurile aeriene din lume sunt afectate de sancţiuni.
Cele mai mari linii maritime din lume, MSC şi Maersk au suspendat transportul de containere către şi dinspre Rusia, Maersk afirmând că alimentele şi proviziile medicale către Rusia riscă să fie deteriorate sau stricate din cauza întârzierilor în porturi şi vamă.
Operatorii aerieni Japan Airlines şi ANA Holdings, care utilizează în mod normal spaţiul aerian rusesc pentru zborurile lor în Europa, au declarat că vor anula toate zborurile către şi dinspre Europa, joi, alăturându-se altor transportatori care au anulat sau redirecţionat zborurile între Europa şi nordul Asiei.
Compania finlandeză Finnair a declarat că a început negocierile cu privire la posibile concedii în rândul echipajului său de zbor, după ce a fost nevoită să anuleze unele dintre zboruri după închiderea spaţiului aerian rusesc.
Compania germană Lufthansa a declarat că nu poate oferi o perspectivă detaliată pentru 2022 din cauza războiului din Ucraina şi a pandemiei. Totuşi, costurile sunt probabil să crească, pentru că redirecţionarea zborurilor pentru a evita spaţiul aerian rusesc va mări costurile pentru transportatorul german cu un milion de euro pe lună, luând în considerare şi schimbarea zborurilor de marfă pentru a călători prin Alaska.
Embraer a suspendat, de asemenea, serviciile de întreţinere şi vânzarea de piese către clienţii ruşi, după măsuri similare luate de Boeing şi Airbus. Producătorul european de avioane a mai spus că analizează dacă centrul său de inginerie din Moscova poate continua să ofere servicii clienţilor locali.