Monica Cadogan spune că afacerile online cu mobilă, în pandemie, au înregistrat creșteri. Ce articole de mobilier au cumpărat românii
Fără îndoială, 2020 este considerat anul comerțului online. În perioada de lockdown, de pe platformele de e-commerce s-au cumpărat de toate, de la produse de uz curent la electrocasnice și mobilă. Iar cea din urmă nu a fost puțină. Studiu de caz – Vivre.ro.
Odată cu instituirea stării de urgență, cea mai mare parte a activității de retail, mai puțin cea din domeniul alimentar, a fost închisă. O mare parte din consumatori s-au mutat în online, acolo unde se estimează pe anul în curs un avans al vânzărilor de aproape 30% față de 2019, până la aproximativ 5,5 miliarde de euro.
Potrivit unui studiu GPeC care analizează evoluția retailului online în perioada de carantină, axat pe 30 de retaileri online din piață, vânzările de pe platformele de e-commerce au crescut în medie cu 150%, cu un vârf al încasărilor atins în intervalul 1-15 aprilie. Creșteri semnificative s-au înregistrat și în ceea ce privește numărul de plăți făcute cu cardul, și în ceea ce privește clienții noi.
Studiul GPeC mai arată că, în preferințele cumpărătorilor online, segmentul casă și grădină, care include articolele de mobilier și decorațiuni, a fost al treilea ca avans al vânzărilor, după produsele pentru animale de companie și unelte și materiale de construcții.
Un raport al unuia dintre cei mai importanți vânzători online de mobilă și decorațiuni din Europa de Est, Vivre, arată că firma a ajuns la jumătatea anului la vânzări de circa 23,3 milioane de euro, în condițiile în care veniturile totale de anul trecut au fost de 41,5 milioane de euro, din care 16,6 milioane de euro au fost generate în primul semestru din 2019.
Monica Cadogan: Numărul clienților care au migrat către online a crescut peste așteptări
„Sunt mai mulți clienți noi“, explică Monica Cadogan, cofondatoare a businessului Vivre, creșterea vânzărilor. În perioada restricțiilor de circulație, spune antreprenoarea, numărul clienților care au migrat către online a crescut peste așteptări. Creșterea consumului în mediul online, în general, a fost stimulată atât de lucrul de acasă, cât și de reticența consumatorilor de a mai frecventa magazinele fizice care au mai rămas deschise în starea de urgență, spune și Florinel Chiș, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). „Unii au cumpărat online un scaun mai confortabil, alții au cumpărat un birou și chiar piese de mobilier pentru un confort mai ridicat“, adaugă acesta.
Obiectele de mobilier au devenit astfel printre cele mai căutate în mediul online în prima parte a anului, iar Monica Cadogan crede că apetitul pentru achiziția de produse home & deco va rămâne ridicat și în perioada ce urmează. „Multe industrii pun problema unui model de lucru mixt, în care o bună parte a activității să se desfășoare de acasă“, spune antreprenoarea. Mai mult, precizează Cadogan, în mod normal, vânzările de mobilier și decorațiuni online scădeau pe timp de vară. Anul acesta, în schimb, a fost surprinsă plăcut că numărul de comenzi online a fost mai mare decât în anii trecuți. „În mod normal, din luna mai, oamenii își pregăteau bugetele pentru concedii. Acum au făcut achiziții scumpe pe care le făceau, de obicei, spre finele anului“, nuanțează antreprenoarea.
Agențiile de SEO și marketing online confirmă, la rândul lor, că numărul căutărilor pentru obiectele de mobilier a avut un avans considerabil în pandemie. „În perioada aprilie-mai, căutările în Google legate de subiectul «mobilă» au crescut cu peste 125% față de aceeași perioadă a anului trecut“, detaliază Mădălina Stănescu, fondatoarea agenției de performance marketing Optimized, adăugând că aproape 80% din aceste căutări au fost făcute de pe telefonul mobil. Cei mai căutați termeni au fost „mobilă bucătărie“, „mobilă living“, „mobilă dormitor“, „canapele extensibile“, „mobilier birou“, „birou calculator“, „birou copii“, volumul maxim de căutări înregistrându-se în luna mai.
Strategia Vivre.ro
Pe fondul acestor schimbări din piață, Vivre a luat în ultima perioadă mai multe decizii care au ca scop creșterea vânzărilor. În martie, compania a atras un plasament privat de obligațiuni de 3,5 milioane de euro, cu scadență în 2025, la o dobândă de 5,25%. Astfel, Vivre devine primul business din zona de e-commerce care lansează la Bursa de Valori București (BVB) obligațiuni în euro.
Monica Cadogan spune că sumele atrase prin bursă sunt necesare creșterii businessului. „Investim mult în marketing, în achiziția de clienți noi, pe toate piețele, pentru că suntem distribuiți pe o regiune geografică întinsă“, explică ea. Iar strategia Vivre, continuă antreprenoarea, nu este de a investi în active, activitatea companiei fiind susținută în momentul de față de două centre logistice.
În martie 2020, pe fondul restricțiilor impuse de pandemie, Vivre a anunțat că pune la dispoziție platforma sa și altor retaileri de mobilă, în sistem marketplace. Astfel, comercianții parteneri își pot expune mărfurile pe un site accesat de circa șase milioane de vizitatori pe lună.
În ceea ce privește modelul de business, antreprenoarea spune că acesta este de a lucra cu stocuri suficiente pentru a acoperi toate sezoanele din an. Acest lucru a fost chiar un avantaj în perioada restricțiilor de circulație și nu a înregistrat blocaje în ceea ce privește onorarea comenzilor. „Noi avem o bază mare și fragmentată de furnizori. Dacă unii au avut probleme, alții au avut stocuri“, mai spune antreprenoarea. Mai exact, Vivre are în total circa 9.100 de furnizori, din care 700-800 sunt activi în fiecare an.
Și sortimentele oferite de Vivre sunt variate. Din oferta totală, 37% sunt obiecte de mobilier de mari și mici dimensiuni, 21% reprezintă textile și covoare, 11% înseamnă decorațiuni pentru casă, în timp ce produsele pentru bucătărie și dining reprezintă 11%, obiectele de iluminat – 9%, fashion – 7%, restul de 4% fiind diverse accesorii. Circa 70% din produse sunt în stocul furnizorului și au o perioadă de livrare de trei-patru săptămâni, iar 30% din marfă se află în centrele logistice Vivre, comenzile putând fi onorate în acest caz în cel mult cinci zile.
Bună la toate.
Monica Cadogan a înființat Vivre în 2012, alături de soțul său, Oliver, și de grupul Neogen, cofondat de investitorul în tehnologie Călin Fusu. Antreprenoarea a muncit încă din primul an de facultate la firma de construcții din Tulcea a tatălui său. Doi ani mai târziu, s-a angajat la o companie de consultanță care făcea studii și documentații pentru planuri de afaceri. În 2004, a absolvit Facultatea de Finanțe-Bănci a Academiei de Studii Economice din București, cu media 9,95. În același an, a renunțat la statutul de angajat și a deschis prima sa firmă, Advisory Delta. Avea sediul în Tulcea, în casa părinților săi, iar obiectul principal de activitate era consultanța de business.
În 2006, l-a cunoscut pe cel care avea să îi devină soț, Oliver Cadogan, un economist irlandez care lucra pe proiecte de audit în România și Bulgaria. În 2009, Monica Cadogan s-a mutat cu tot cu business la București. În 2011, a intrat în Consiliul de Administrație al Neogen și se gândea tot mai serios la un business în zona de e-commerce. Așa a apărut un an mai târziu retailerul de mobilă Vivre, devenit între timp în domeniu unul dintre cei mai importanți jucători din Europa de Est.
Acest articol a apărut în numărul 101 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly