Moda la Luvru. Muzeul va găzdui până în a doua jumătate a lui iulie prima expoziție de fashion din istoria sa. Ce nume mari de creatori de modă vor expune

Din ianuarie 2025, Luvru este fi gazda primei expoziții de fashion din istoria sa. Creații de Karl Lagerfeld, Yohji Yamamoto și Dolce & Gabbana vor fi expuse printre armuri, vitralii și bijuterii.
A devenit deja tradiție ca marile muzee de artă să includă moda în colecțiile lor, așa cum au făcut Metropolitan Museum of Art din New York, cu „Savage Beauty“, în 2011, sau Victoria and Albert Museum din Londra, cu „Dior“, în 2023. Însă pentru muzeul parizian Luvru este o premieră să găzduiască o astfel de expoziție, ce întărește legătura dintre haute couture și arta clasică și modernă.
Ca și în cazul altor expoziții de acest fel, scopul celei de la Luvru (deschisă între 24 ianuarie și 21 iulie 2025) este de a pune în relație moda cu colecțiile de artă, de a ne face să înțelegem cât de mult poate influența arta colecțiile creatorilor de modă și cât de importante sunt muzeele pentru designeri.
Cu toate că titlul oficial al expoziției este provizoriu, „La Mode au Louvre“, organizatorii sunt deja foarte optimiști în ceea ce privește impactul pe care evenimentul îl va avea deopotrivă asupra iubitorilor de modă și iubitorilor de artă.
„UN ALT MOD DE A PRIVI.“
Supozițiile pe care se bazează reprezentanții muzeului sunt legate, în primul rând, de conceptul unic al proiectului, care pune în dialog creațiile a 40 de designeri vestimentari cu piese ce provin din epoci cuprinse între cea bizantină și al doilea Imperiu Francez (1852-1870).
În al doilea rând, vizează posibilitatea ca astfel de expoziții să aducă un alt tip de public în fața unor colecții de artă, care altfel pot părea neatrăgătoare. Tipul acesta de relaționare a modei cu arta într-un spațiu muzeal atrage din ce în ce mai mult privitorul (mai ales cel tânăr), oferindu-i o perspectivă de înțelegere incitantă. Iar conceptul este valabil și în cazul expozițiilor de modă, care au început să includă printre creațiile vestimentare fosile, schelete, lucrări de artă de avangardă, microscoape și diverse instrumente și instalații (ca în cazul retrospectivei „Iris Van Herpen“, de la Musée des Arts Décoratifs din Paris).
65 de ținute și 30 de accesorii semnate de designeri celebri, precum Karl Lagerfeld, Yohji Yamamoto și Dolce & Gabbana, dar și de alții, vor fi expuse pe suprafața de 9.700 de metri pătrați (cât ocupă colecția de arte decorative a Luvrului), printre armuri, ceramică, fildeș, tapiserii, bijuterii, vitralii și argintărie, creând astfel corespondențe neașteptate între arte.
Ceea ce face, de altfel, unică această expoziție este nu doar faptul că se bazează pe conexiunile fascinante dintre arte, ci și că a fost concepută pornind de la colecția de arte decorative de la Luvru, care există din 1893 și conține 20.000 de obiecte.
Miza este aceea de a crea un univers în care granițele dintre artă și modă se estompează, creând un dialog inspirator și dezvăluind atemporalitatea anumitor forme și materiale. „Cred că designul vestimentar este o punte excelentă între generații și muzee – o modalitate de a vorbi despre ceva care este foarte vechi într-un mod foarte proaspăt, foarte nou și foarte plin de viață“, spune Olivier Gabet, director al departamentului de arte decorative, care speră că acesta va fi „un alt mod de a privi colecția Luvru“.
LIANT ÎNTRE ARTE.
Concentrată pe creațiile vestimentare mai recente (din anii ’60 până în prezent), expoziția vrea să arate cât de înrădăcinată este moda în istorie și cât de inspirați sunt creatorii moderni de artele din alte secole. Exemplele sunt nenumărate în acest sens: Karl Lagerfeld, care adora rococoul, barocul, Art Deco, pop-artul și care vizita frecvent Luvrul, ale cărui spații expoziționale le cunoștea pe de rost; Dolce & Gabbana, inspirați de folclor și de barocul sicilian; Erdem Moralıog˘lu, inspirat de textilele de epocă; Jonathan Anderson, de ceramică și meșteșuguri, Maria Grazia Chiuri, de Renașterea italiană, Alexander McQueen, de tapiseriile renascentiste, și Christian Louboutin, de ceramică.
Karl Lagerfeld este reprezentat aici de creații Chanel, ce reflectă simplitate și detalii sofisticate; Yohji Yamamoto va fi prezent prin creații asimetrice, materiale fluide și întunecate; Dolce & Gabbana aduce o notă de opulență, prin piese brodate și puternic colorate.
Un loc special în expoziție îl ocupă creația vestimentară a lui Marie-Louise Carven (1909-2015), un nume respectat în lumea modei (fiind adesea asociată cu inovația și eleganța atemporală), dar și în lumea colecționarilor (aceasta donând Muzeului Luvru în 1973 o sută de obiecte de artă franceză din secolul al XVIII-lea).
Toate își vor găsi locul perfect în scenografia lui Nathalie Crinière, cea care a semnat și scenografia retrospectivei „The Surreal World of Elsa Schiaparelli“, de la Musée des Arts Décoratifs din Paris.
Luvru face astfel un pas curajos, îmbrățișând tendințe culturale contemporane și arătând că moda nu este o formă de expresie efemeră, ci un adevărat limbaj artistic care transcende timpul și stilurile și care poate fi oricând liant între arte.
SURSA FOTO: Getty Images