Miza Schengen: Ce ar avea de câștigat economia României dacă ar fi admisă în zona de circulație liberă în Europa
Admiterea României în zona de liberă circulație a Europei ar fluidiza transportul, comerțul și turismul. În plus, ar putea crește cu miliarde de euro investițiile, bugetul de stat și produsul intern brut.
Când era semnat tratatul Schengen, în 1985, de numai cinci state ale Uniunii Europene, Franța era condusă de François Mitterrand, zidul Berlinului încă separa, fizic, Vestul de Estul Europei, iar Cortina de Fier dintre Occident și zona de influență a Uniunii Sovietice erau bine-mersi. Aproape 38 de ani mai târziu, statele europene care nu fac parte din zona de liberă circulație se uită cu jind după avantajele la care nu au acces. Iar cele cinci state fondatoare, Franța, Germania, Belgia, Olanda și Luxemburg, au printre cele mai ridicate PIB-uri din toată Europa.
Cozile de camioane de zeci de kilometri de la granițe, care apar regulat în programele de știri de la televizor, le amintesc constant românilor că, spre deosebire de cetățenii altor 22 de țări UE (dintr-un total de 27), ei tot trebuie să stea la coadă, la verificat de pașapoarte, atunci când călătoresc.
Pentru unii dintre români e vorba doar de nervi și de timp pierdut. Pentru cei care lucrează ori au afaceri în domeniul transporturilor, e vorba și de bani. „O mașină, care e făcută să se miște, costă mai mult dacă stă: de la asigurări până la productivitatea șoferului, consumul de carburant, toate astea ajung să se traducă printr-un cost mai mare de transport și, până la urmă, prin ineficiența afacerii“, spune Ion Lixandru, proprietar al companiilor Camion Logistic și Romtrailer.
Faptul că suntem membri ai Uniunii Europene ne dă, teoretic, libertatea circulației mărfurilor, a persoanelor, serviciilor și capitalului. „Nu e chiar așa. Dacă nu suntem în Schengen, marfa mea nu se mișcă liber, nici personalul, ceea ce înseamnă că nici la nivel de concurență nu plec de pe poziții egale cu cei care se află în zona reală de liberă circulație“, explică Lixandru.
GREU SĂ FII „LA TIMP“
Radu Burnete, directorul Confederației Patronale Concordia, din care fac parte „mii de companii românești și străine“, spune că, fără Schengen, greutățile din transporturi duc la probleme și mai mari, la investiții ratate. „În industria automotive, de exemplu, modelul de producție se numește just in time. Asta înseamnă că piesele trebuie să ajungă în 48-72 de ore de la comandă, nimeni nu mai face stocuri. Iar dacă noi avem camioane la graniță care, în loc să stea două ore să treacă, stau câte 16 ore sau 24 de ore e o problemă, că din 48 de ore, termen de livrare, e cam mult dacă pierzi 24 doar în vamă. Iar asta face ca fabricile noastre să fie mai puțin competitive față de cele din țările vecine“, explică Burnete. În context, situația producătorilor din România e și mai dificilă. „Dacă ai cinci fabrici care pot face același lucru în cinci țări din aceeași zonă, te uiți cu atenție care sunt diferențele de costuri. Dacă mereu îți întârzie piese, se încurcă linia de lucru, iar asta contează“, exemplifică Burnete.
Orice analiză și-ar face un investitor, privind costul unui transport din punctul A în punctul B, staționarea e un cost imprevizibil, spune Ion Lixandru. El propune Ungaria ca termen de comparație. „Investitorii au preferat un stat Schengen, iar creșterea investițiilor de acolo e fără istoric.“ Antreprenorul atrage atenția: „Dacă transportul staționează, și economia staționează. Și nu e vorba doar de transportul rutier, ci și de cel pe apă, feroviar. Camioanele le vedem, dar zecile sau sutele de vagoane care stau pe șine, trase undeva pe o linie secundară, nu se văd. Sau barjele pline de containere care stau și ele în vămi“.
CREȘTERE MAI MICĂ
Din toată marea infrastructură de transport din România, portul Constanța ar fi câștigat, probabil, cel mai mult de pe urma intrării României în Schengen. „Ar însemna, în primul rând, reducerea timpilor de așteptare pentru transportatorii de mărfuri, prin eliminarea verificărilor la granițe. Ar fi fost o economie de timp și de bani, s-ar fi redus costurile de export ale firmelor din România“, spune directorul general al portului, Florin Vizan.
Pasul următor, logic vorbind, ar fi fost ca investitorii să se implice în extinderea parcurilor logistice din apropierea granițelor, deci și a portului Constanța. „Asta ar fi însemnat creșterea nivelului investițiilor străine directe, dezvoltarea întregii economii, a producției, logisticii și, implicit, a transporturilor“, spune directorul. „Fără acest statut, România are pierderi de timp de tranzit, bani și un decalaj față de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Lipsa Schengen afectează România pe zona de flux și eficiență în transport“, precizează Vizan.
Portul Constanța a crescut oricum, și în acest an, cu 10% față de anul anterior, traficul total de mărfuri fiind de 63,25 milioane de tone în primele zece luni ale anului. Cea mai mare pondere, dintre toate mărfurile, au avut-o cerealele, 30%, iar Constanța a devenit în acest an cel mai important port cerealier din Europa. Greu să nu te întrebi, în aceste condiții, cum s-ar dezvolta dacă România ar face parte din Schengen. Și poate comparațiile cu Rotterdam și cu Anvers nu ar mai fi așa nepotrivite.
BĂTĂI LA UȘI ÎNCHISE
România se tot luptă să intre în clubul țărilor care au eliminat granițele dintre ele încă din 2011. Diverse scandaluri politice de corupție sau privind independența justiției au păstrat țara doar la periferia Occidentului. Câți bani s-au pierdut în acest timp? Nimeni nu știe cu siguranță. Nici guvernul, nici patronatele, și nici măcar vreo organizație neguvernamentală (ONG) curioasă nu a făcut vreodată un studiu. La scurt timp după ratarea aderării la Schengen, ministrul de interne, Lucian Bode, estima pierderile României la cel puțin 25 de miliarde de euro, în ultimii 11 ani. Adevărul este că o sumă exactă ar fi greu de calculat.
Potrivit profesorului de economie Bogdan Glăvan, de la Universitatea Româno-Americană, economiile de costuri pe care le-ar face antreprenorii devin semnificative abia după o perioadă. „Impactul pe termen lung este cel care contează. Pe de altă parte, e greu de estimat cât ar fi contribuit apartenența la Schengen la atragerea investițiilor străine. Sau a turiștilor străini“, spune Glăvan. Aderarea reprezintă, în orice caz, spune el, „un obiectiv politic pe care trebuie să-l urmărim. Orice politică ce poate crește valoarea PIB e o idee bună“. „Am văzut estimări că valoarea PIB ar crește, după aderare, cu 0,5% sau cu 1%, dar eu cred că sunt mai curând speculative. Încă o dată, efectele se vor vedea în timp, peste noapte nu se schimbă mare brânză“, explică profesorul de economie.
Un studiu realizat de Ifo Institute (Information und Forschung) din Germania privind eventuala reintroducere a controalelor la graniță arată însă că efectul imediat ar fi creșterea timpului de traversare a graniței, cu 20 de minute pentru fiecare persoană, reducerea schimburilor de mărfuri cu aproximativ 2,7% per trecere, iar PIB-ul real al Germaniei ar scădea cu zeci de miliarde de euro pe an.
ALȚI BANI PIERDUȚI
Ce s-a schimbat treptat, în cei 11 ani de când România tot bate la ușa Schengen, e că migrația forței de muncă s-a transformat dintr-o excepție, la începutul deceniului trecut, într-un fenomen de nestăvilit în ultimii ani. Doar în transporturi, „firmele internaționale vorbesc de un deficit de 60.000-70.000 de șoferi în clipa de față“, spune Radu Burnete. „Iar dacă șoferii știu că trebuie să aștepte cu orele ca să treacă o vamă, pentru că firma e din România, adică din afara Spațiului Schengen, asta nu face decât să accentueze deficitul“, explică reprezentantul Concordia.
Ion Lixandru are alt calcul. „S-au pierdut zeci de miliarde de euro, dacă luăm în calcul investitorii care au ales alte țări în care să meargă“, spune antreprenorul, care merge cu raționamentul mai departe. „Dacă veneau aici, nu mai aveam exod de forță de muncă. Sunt probabil cinci milioane de persoane calificate care lucrează în afara României. Or, dacă măcar 20% nu plecau, adică 800.000 de oameni, România avea azi alte repere economice. Gândiți-vă doar cât s-ar fi încasat în plus la bugetul de stat. În zece ani am fi avut opt milioane de contribuții suplimentare“, spune Lixandru. Spre comparație, numărul total de angajați din România este de 5.700.000, cu tot cu cei de la stat.
DEZVOLTARE ÎN AȘTEPTARE
Alte domenii care ar avea doar de câștigat dacă România ar face parte din Schengen sunt turismul și retailul online. România nu are nici pe departe pe cât de mulți vizitatori străini și-ar dori, iar comerțul transfrontalier e destul de limitat, chiar dacă mai multe platforme își propuseseră să se extindă în regiune. Potrivit lui Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, intrarea în Spațiul Schengen ar fi ajutat companiile românești să-și trimită produsele mai rapid și la un cost mai mic spre sutele de milioane de potențiali clienți din Uniunea Europeană. Indiferent când va avea loc, aderarea României la Schengen va avea „un impact pozitiv asupra cifrei de afaceri a sectorului de comerț electronic din România, asupra creșterii economiei digitale, cu potențialul de a echilibra inclusiv balanța comercială a țării“, apreciază Pelivan.
Cât despre turism, „fluidizarea granițelor nu poate decât să ajute. Mai ales că, dacă ai o experiență proastă într-un an și stai mult la vamă, probabil că a doua oară te vei mai gândi dacă vrei să repeți experiența“, spune reprezentantul Concordia, Radu Burnete.
BOICOTĂM, DAR PÂNĂ UNDE?
Până una-alta, votul Vienei contra intrării României în Schengen pare greu de uitat. După apelul ministrului turismului, Constantin-Daniel Cadariu, ca românii să meargă la schi în Franța sau Italia în loc de Austria, ideea unui boicot al firmelor austriece s-a răspândit ca focul printre români. Unii au aruncat energizantele din frigider, alții au schimbat benzinăria la care își fac plinul ori și-au mutat cardul de salariu la alte bănci.
„Multe dintre reacțiile astea sunt la nervi“, spune Radu Burnete, potrivit căruia ar fi „o greșeală de neiertat ca statul român să reacționeze împotriva acestor companii, care nu au vreo putere de decizie“. „Guvernele sunt trecătoare. Companiile au o viață puțin mai lungă. Nici noi nu ne-am dori ca unele companii să fie pedepsite pentru modul în care iau deciziile guvernele de la București“, spune directorul Concordia. El amintește că România își dorește în continuare investitori și că de aici au mai plecat companii umilite de statul român, precum Exxon.
Bogdan Glăvan analizează ideea în stil academic. Inițiativa pare să fi pornit de la această intenție în care comerțul ar fi „un joc cu sumă nulă“, în care cineva câștigă și altcineva pierde, estimează profesorul. „În realitate, schimburile comerciale sunt un joc cu sumă pozitivă. Ambele părți au de câștigat atunci când schimbul comercial are loc și ambele părți au de pierdut atunci când comerțul nu se mai întâmplă“, spune Glăvan.
Pe de altă parte, românii își datorează în parte nivelul de trai actual și celor 12 miliarde de euro investite aici de companii austriece. E mai mult de o zecime din totalul capitalului străin intrat în țară, explică profesorul de la Universitatea Româno- Americană. „În absența acestor investiții, noi nu am fi avut salariile de astăzi, consumul de astăzi, nivelul economic de astăzi. Concluzia e că interesul nostru ar trebui să fie să mărim capitalul străin atras în România, nu să-l îndepărtăm.“
Nu e greu de înțeles de ce un stat devine mai puțin prietenos cu alt stat, ca parte a unei strategii de negociere. Important e, atrage Glăvan atenția, ca „acest boicot să nu se confunde cu o alocare discreționară a banului public. Una este să muți contul de la o bancă austriacă, alta e să decizi în mod netransparent unde duci banii. Una e să refuzi un contract unei firme din Austria, alta e să acorzi același contract unei firme clientelă de partid“.
CE SPUN AUSTRIECII DIN ROMÂNIA
Cât despre oamenii de afaceri austrieci din România, și ei par la fel de bulversați ca restul lumii de tot ceea ce se întâmplă. Johannes Becker, partener la compania de consultanță financiară TPA România, spune că înțelege frustrarea românilor și de ce nu ar mai dori să cumpere de la companii austriece, să lucreze cu ele sau să plece în vacanță în Austria. „Fără excepție, companiile austriece din România sunt în favoarea aderării României la Schengen“, iar austriecii care trăiesc aici „sunt la fel de șocați ca românii“. Becker mărturisește, într-un interviu pentru NewMoney, că simte personal efectele deciziei „câtorva politicieni provinciali austrieci“. „Colegii mei, clienții mei, prietenii mă întreabă cum s-a întâmplat asta și nici eu nu pot da un răspuns satisfăcător.“
Afacerea de consultanță la care este partener nu ar avea un beneficiu direct din aderarea la Schengen, spune omul de afaceri. „Dar clienții noștri vor beneficia de timpi mai scurți de așteptare pentru camioanele lor la granițe, de programarea mai puțin complicată a fluxului lor de mărfuri și de costuri mai mici. Și dacă clienții noștri beneficiază, beneficiem și noi“, precizează Becker. El se întreabă dacă nu cumva, printr-o decizie neinspirată, liderii țării sale nu au dinamitat încrederea în Austria la nivel internațional.
CU DOUĂ FEȚE
Schengen rămâne, deocamdată, pentru români, la fel de înșelător ca zeul Ianus, din mitologia europeană, cel cu două fețe: una care zâmbește, spre interior, și alta care rânjește, în afară. Zeul începuturilor, care a dat numele lunii ianuarie, dar și al porților sau pasajelor care deschid căi prin ziduri aparent de netrecut.
Acest articol a apărut în numărul 154 al revistei NewMoney
FOTO: Getty