Mișcările care aduc pe final de an „focurile de artificii” pe piața de fuziuni și achiziții
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
„Nu aduce anul ce aduce ceasul“ – ar putea fi sinteza unei evoluții a pieței locale de fuziuni și achiziții care a bifat a cincea cea mai mare tranzacție din 2000 încoace.
Pe o piața a fuziunilor și achizițiilor aparent aridă, lipsită de tranzacții spectaculoase sau care să depășească 100 de milioane de euro (cu o singură excepție – preluarea Shopping City Sibiu de către NEPI), două mutări de final de an aduc focurile de artificii așteptate de analiști.
În discuțiile anterioare cu NewMoney, specialiștii din M&A estimau că valoarea pieței de profil ar putea ajunge la 2,4-2,5 miliarde de euro – sub nivelul celei de anul trecut – și mizau pe tranzacții mari (peste 500 de milioane de euro), în special în zona de retail, servicii medicale și IT, realizate în ultimele două luni ale anului. Iar timpul le-a dat dreptate, spre finalul lui noiembrie consemnându-se cea mai mare tranzacție a anului – vânzarea rețelei Profi, a cincea ca mărime într-un top al tranzacţiilor private încheiate în România ultimilor 16 ani – și anunțul privind intenția de listare la Bursa de la București a MedLife. Dar să le luăm pe rând.
Exit x 7. De departe, vedeta acestui an pe piața de M&A este retailerul Profi. Lanțul de supermarketuri a fost vândut de Enterprise Investors către fondul de investiții Mid Europa Partners, pentru 533 de milioane de euro, valoare care a depășit cu mult pronosticurile inițiale. Tranzacția este condiționată de aprobările necesare de la autorități și se va încheia în primul trimestru al lui 2017. Anul trecut, Profi a avut datorii de 138 de milioane de euro, potrivit informațiilor de la Ministerul Finanțelor.
Valoarea exitului este de șapte ori mai mare decât suma investită în 2010 de Enterprise Investors, care a plătit 66 de milioane de euro pentru 67 de magazine Profi. Ulterior tranzacției anunțate în 2009, fondul polonez a făcut o majorare de capital de zece milioane de euro.
Ritmul de creștere al lanțului de retail a fost de circa o sută de magazine pe an, iar, în momentul vânzării, Profi era aproape de pragul de 500 de unități. Compania cu circa 11.000 de angajați așteaptă venituri de 800 de milioane de euro în acest an.
Fondul are, în continuare, intenții mari pentru Profi. „Planurile sunt de creștere la o mie de magazine în perioada următoare“, explică Daniel Cîrstea, CEO Profi Rom Food.
În „era“ Enterprise Investors, Profi se poate numi o poveste de succes. Dar nici Mid Europa nu vine „cu mâna goală“ – nici la propriu, nici la figurat. Chiar dacă sunt la prima investiție în zona de retail în România, fondul are în portofoliu un exemplu de succes din Polonia, care se mulează aproape perfect pe modelul Profi: lanțul de retail Zabka.
Retailul-Rege. Preluat în 2011 de la un alt fond de investiții, pentru 400 de milioane de euro, Zabka avea 2.400 de magazine și venituri de 650 de milioane de euro. Patru ani mai târziu, în 2015, Zabka a ajuns la peste 4.000 de magazine și venituri de 1,31 miliarde de euro, potrivit presei poloneze. În prezent, Mid Europa intenționează să vândă Zabka, valoarea estimată a tranzacției fiind de circa un miliard de euro, scrie Reuters. „Ne dorim să fim aici peste cinci ani și să vedem succesul Zabka replicat și în România“, mărturisește pentru NewMoney Nikolaus Bethlen, partener în cadrul Mid Europa, care administrează fonduri de 4,3 miliarde de euro.
În ultimii ani, retailul autohton nu a fost lipsit de tranzacții – preluarea Billa de către Carrefour, estimată în piață la circa 100 de milioane de euro (2015), sau preluarea a 20 de magazine Real de către Auchan (2014), pentru care acesta din urmă a plătit 257 de milioane de euro.
România devine din ce în ce mai importantă pentru portofoliul fondului de investiții, căci două din cinci investiții (ale Mid Europa Fund IV) vin de aici. „Ca număr de investiții, este cea mai mare piață și cred că va crește în continuare“, spune Bethlen. Printre domeniile de interes se află zona serviciilor medicale, retail, FMCG, transporturi sau telecomunicații, „tot ce poate fi pus în legătură cu această creștere a venitului disponibil al consumatorului“.
Pentru Mid Europa, achiziționarea Profi este a doua mare investiție în România, după ce, anul trecut, a preluat rețeaua medicală privată Regina Maria, o tranzacție a cărei valoare a fost estimată în piață la peste o sută de milioane de euro.
Drumul spre Bursă. În aceeași săptămână a tranzacției Profi, MedLife, liderul pieței de servicii medicale private din România, și-a anunțat discret intenția de a se lista pe Bursa de Valori București, urmând să vândă un pachet de până la 44% din acțiuni.
Acționarul majoritar, familia Marcu, va continua să dețină 51% din capitalul social al MedLife, în timp ce fondul de private equity Value4Capital (V4C) va vinde întreaga sa participație de 36,25%, iar IFC, divizia de investiții a Băncii Mondiale, va realiza un exit parțial, urmând să rămână cu cel puțin 5% din acțiuni, în condițiile în care acum deține 12,75% din MedLife. „Practica pentru o companie care urmează a se lista este să nu comenteze în perioada premergătoare subscrierilor“, a răspuns scurt solicitării NewMoney Mihai Marcu, președintele Consiliului de Administrație al MedLife.
Oferta publică ar trebui să fie finalizată până la sfârșitul anului, însă doar după ce obține aprobările de la autoritățile competente.
Despre intenția fondului de investiții V4C (care a funcționat sub numele de SGAM – Société Générale Asset Management) de a ieși din acționariatul MedLife se știa încă de anul trecut.
Fondul a intrat în acționariatul furnizorului de servicii medicale private în 2009, în urma unei tranzacții de 20 de milioane de euro. De atunci, MedLife a deschis sau a achiziționat 83 de unități medicale. În prezent, grupul are 36 de clinici, opt spitale generaliste și specializate, 24 de laboratoare cu mai mult de 143 de puncte de colectare de analize medicale, nouă farmacii și opt cabinete de stomatologie.
Anul trecut, grupul a avut afaceri de 88 de milioane de euro și o EBITDA (câștiguri înaintea plății dobânzilor, taxelor, deprecierii și amortizării) de 12,5 milioane de euro. Dar și datorii pe măsură, care se ridicau la circa 41,5 milioane de euro în 2015, arată datele Ministerului de Finanțe.
IPO (ne)sănătos. MedLife ar avea o evaluare conservatoare cuprinsă între 100 și 120 de milioane de euro, după scăderea datoriilor, ceea ce ar plasa exitul V4C la circa 36-43 de milioane de euro (de aproape două ori mai mult decât au investit în 2009).
„Listarea MedLife este ceva bun pentru BVB, e vânt în pânzele tuturor, este un semnal pozitiv pentru bursă și pentru investitori. Un eșec ar fi dezastru“, explică Ioana Filipescu, partener M&A și Corporate Finance Deloitte.
Precedentul AdePlast. MedLife nu este singura companie autohtonă care încearcă listarea la Bursă, însă aceasta ar fi cea mai importantă Ofertă Publică Inițială (IPO) a unei companii antreprenoriale din ultimii ani pe o Bursă care pare că nu reușește să iasă din inerție și care are deja consemnat un eșec la activ: listarea AdePlast, în 2013.
Printre motivele invocate atunci au fost prețul prea mare al acțiunilor puse la vânzare, dar și datoriile mari pe care compania deținută de Marcel Bărbuț le avea la bănci. Contextul economic nu era nici el favorabil construcțiilor, care a început să își revină abia începând 2015.
Condițiile par a fi ceva mai bune pentru liderul serviciilor medicale private din România, care activează într-o piață de circa 600 de milioane de euro. Rata de creștere a sectorului este de 9,5% pe an în perioada 2016-2020, potrivit unui studiu PMR.
De asemenea, structura acționariatului este diferită, iar, cel mai probabil, intenția de listare a atras deja atenția potențialilor investitori, posibil și a fondurilor de pensii. Succesul unui IPO nu se naște însă peste noapte, iar MedLife trebuie să se asigure că a făcut toți pașii potriviți pentru a evita o cădere abruptă.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Tentația londoneză” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text]În timp ce piața energiei a cunoscut și ea o tranzacție majoră spre final de an, pentru alte companii românești tentația vine de la Bursa din Londra.[/vc_column_text][vc_column_text]
- TRANZACȚIE. Grupul Allianz a preluat, prin divizia sa de investiții, un pachet de 30% din E.ON Distribuție România, distribuitorul de energie electrică și de gaze naturale. Tranzacția este estimată în piață la peste 200 de milioane de euro.
- TATONĂRI LA BURSĂ. Primele discuții despre o listare a companiei Bitdefen-der, fondată de Florin și Măriuca Talpeș, au apărut încă din 2006-2007. Astăzi, este luată în calcul o listare fie la Londra, fie la Bucu-rești. Și MedLife ar fi coche-tat cu această idee, dar, în cele din urmă, a fost aleasă tot BVB.
- EȘECUL. Acționarii grupului farmaceutic A&D Pharma au decis să îl delisteze după patru ani de pe Bursa de la Londra. În 2006, compania, evaluată la 400 de milioane de euro, a vândut 34% din acțiuni prin Ofer-tă Publică Inițială. În momentul delistării, A&D Pharma avea o capitalizare de doar 150 de milioane de euro.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]