Ministerul Finanţelor revizuieşte deficitul bugetar pentru 2024 la 6,94%. Cum se împart banii la rectificarea bugetară?
Deficitul bugetului general consolidat reprezintă 6,94% din PIB, în creştere cu 1,94 puncte procentuale faţă de programul iniţial, anunţă Ministerul Finanţelor. De asemenea, Guvernul face face o nouă rectificare bugetară.
„Veniturile bugetului general consolidat se majorează, per sold, cu suma de 42,670 miliarde de lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 60,106 miliarde de lei, iar deficitul bugetului general consolidat în termeni cash este 122,825,5 miliarde de lei”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de Ordonanţă de Urgenţă cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, publicată de MF.
Agerpres aminteşte că bugetul pentru acest an a fost construit iniţial pe un deficit bugetar de 5% din PIB.
Executivul a anunțat un plan de aproape 2 miliarde de euro, prin care companii din industrie, de la cea chimică, auto și până la apărare, vor putea primi ajutoare de stat și facilități fiscale. În plus, autorităţile au în vedereacordarea de ajutoare de stat pentru revitalizarea industriei și atragerea de investitori.
Rectificare bugetară „bazată pe un plus de venituri”
De altfel, premierul Marcel Ciolacu a anunţat o rectificare bugetară „bazată pe un plus de venituri”. „Facem şi o rectificare bugetară, bazată pe un plus de venituri bugetare care susţin investiţii în 4 domenii esenţiale: Sănătate, Educaţie, Transporturi şi Dezvoltare Regională.
Dezvoltarea ţării prin investiţii mari în autostrăzi, şcoli şi spitale este calea sigură pentru ca România să aibă o creştere economică importantă în următorii ani. Evident, continuăm să reducem cheltuielile publice inutile, deficitul bugetar trebuie să fie exclusiv unul generat de investiţii, nu pe risipă prin achiziţii inutile”, a spus şeful Executivului la începutul şedinţei de guvern.
Ce instituții primesc bani la rectificare
Nota de fundamentare prezintă instituțiile care primesc și pierd bani la rectificarea bugetară din 2024:
- Ministerul Finanțelor – Acțiuni Generale: +14,105 miliarde lei, din care: +3 miliarde lei lei Dobânzi și + 11 miliarde milioane lei Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare pentru asigurarea sumelor necesare refinanțării proiectelor pentru beneficiari și/sau continuării finanțării proiectelor în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene;
- Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: +5.481 miliarde lei, per sold. Se propune asigurarea de sume suplimentare pentru cheltuieli de personal (+3,4 milioane lei), subvenții (+400,0 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+5 miliarde lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (+100,0 milioane lei), potrivit sursei citate de HotNews. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă (-19,3 milioane lei) precum și la active nefinanciare (-2,7 milioane lei);
- Ministerul Sănătății: +3,889 miliarde lei, per sold, ca urmare a suplimentării transferurilor către Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;
- Ministerul Educației: +4,595 miliarde lei, per sold în principal pentru asigurarea cheltuielilor de personal (2,700 miliarde lei), a burselor (1,185 miliarde lei) și a finanțării învățământului superior (632 milioane lei);
- Ministerul Muncii și Solidarității Sociale: +1,628 miliarde lei per sold. Se propune alocarea suplimentară de sume, în principal pentru asigurarea drepturilor de asistență socială;
- Ministerul Afacerilor Interne: +3,675 miliarde lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale (+3,4 miliarde lei) și pentru plata pensiilor militare de stat (+764 milioane lei) și s-au identificat economii la bunuri și servicii (-50,0 milioane lei), la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 (-89,0 milioane lei), la proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (-200,0 milioane lei) și la active nefinanciare (-150,0 milioane lei);
- Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: +3,342 miliarde lei, per sold. S-au asigurat fonduri pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+3,44 miliarde lei) și pentru alte cheltuieli (+0,4 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR” (-73,3 milioane lei), cheltuieli de personal (-24,5 milioane lei) precum și la bunuri și servicii (-1 milion lei) și active nefinanciare (-0,1 milioane lei);
- Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: +2 miliarde lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru cheltuieli de personal (+54,8 milioane lei) și pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+2 miliaarde lei lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la bunuri și servicii (-15,0 milioane lei) și active nefinanciare (-30,0 milioane lei);
- Ministerul Finanțelor: +854,6 milioane lei, per sold. Se propune alocarea suplimentară de sume pentru plata sumelor din titlurile de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, conform legislației în vigoare, reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața instanțelor judiciare și arbitrale internaționale (+700 milioane lei) și pentru majorarea capitalului social al Exim Banca Românească S.A. (+451,0 milioane lei). Sau identificat economii la titlurile cheltuieli de personal (-160,0 milioane lei), bunuri și servicii (-50,0 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-29,4 milioane lei), cheltuieli de capital (-50,0 milioane lei) și operațiuni financiare (-7,0 milioane lei);
- Înalta Curte de Casație și Justiție: +424,6 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale (+430,1 milioane lei) și s-au identificat economii la bunuri și servicii (-4,0 milioane lei), la alte cheltuieli (-1,0 milioane lei), precum și la cheltuieli de capital (-0,5 milioane lei);
- Ministerul Justiției: +313,6 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare plății drepturilor salariale (+10 milioane lei), pentru bunuri și servicii (+50 milioane lei), pentru transferuri între unități ale administrației publice (+272,0 milioane lei) reprezentând finanțarea activității Administrației Naționale a Penitenciarelor. S-au identificat economii la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-13,4 milioane lei) și la cheltuieli de capital (-5,0 milioane lei);
- Ministerul Energiei: +1,282 miliarde lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru cheltuieli de personal (+5,5 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (+980,3 milioane lei) și pentru finanțarea ajutorului de stat pentru închiderea în siguranță a minelor de huilă la Societatea Complexul Energetic Valea Jiului – S.A. (+300 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la active nefinanciare (-2,1 milioane lei) precum și la bunuri și servicii (-1 milion lei);
- Secretariatul de Stat pentru Culte: +208,0 milioane lei pentru asigurarea contribuției statului la salarizarea personalului din unități de cult;
- Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor: +97,6 milioane lei, per sold. S-au asigurat, în special, fondurile necesare despăgubirilor ce trebuie acordate în cazul focarelor de pestă porcină africană, salmonella și pesta rumegătoarelor mici și pentru derularea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare. S-au identificat economii la bunuri și servicii (-0,5 milioane lei), la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (-0,1 milioane lei) și la active nefinanciare (-0,5 milioane lei);
- Ministerul Public: +91,3 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+160,0 milioane lei), pentru Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+1,3 milioane lei). S-au identificat economii la bunuri și servicii (-10,0 milioane lei), la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-57,4 milioane lei) și la active nefinanciare (-2,6 milioane lei);
- Ministerul Afacerilor Externe: +77,5 milioane lei, per sold pentru asigurarea fondurilor necesare pentru plata drepturilor salariale (+41,8 milioane lei), la bunuri și servicii (+38,8 mii lei), la alte cheltuieli (+902 mii lei) și s-au identificat economii la transferuri între unități ale administrației publice (-4,0 milioane lei);
- Serviciul de Informații Externe: +80,5 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+80,0 milioane lei) și pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,5 milioane lei);
- Serviciul Român de Informații: +58,8 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+193,0 milioane lei), la transferuri între unități ale administrației publice reprezentând drepturi salariale ale personalului din rețeaua sanitară proprie și pentru personalul Academiei Naționale de Informații „Mihai Viteazul” (+22,0 milioane lei), pentru plata pensiilor militare de stat (+49,0 milioane lei) și s-au identificat economii la proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-185,2 milioane lei) și la active nefinanciare (-20,0 milioane lei);
- Serviciul de Protecție și Pază: +53,5 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale (+53,0 milioane lei) și pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,5 milioane lei);
- Societatea Română de Televiziune: +40 milioane lei, per sold, pentru producerea și difuzarea emisiunilor de televiziune.
Ce instituții pierd bani la rectificare
- Secretariatul General al Guvernului: -176,3 milioane lei, per sold. Având în vedere gradul de execuție a cheltuielilor, precum și necesarul estimat a se plăti până la finele anului; s-au identificat economii, în principal, la transferuri între unități ale administrației publice (-62,7 milioane lei), la cheltuieli de capital (-50,0 milioane lei), la cheltuieli cu proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistență financiară nerambursabilă aferentă PNRR (-22,2 milioane lei), la cheltuieli cu bunurile și serviciile (-20,0 milioane lei), la cheltuieli de personal (-20,0 milioane lei) și la alte transferuri (-1,3 milioane lei);
- Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: -120,0 milioane lei. Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la cheltuielile de personal (-10 milioane lei), la cheltuielile cu bunurile și serviciile (-10 milioane lei), precum și la alte transferuri (-100 milioane lei);
- Senatul României: -67,8 milioane lei, per sold. S-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-7,2 milioane lei), la bunuri și servicii (- 10,9 milioane lei), transferuri între unități ale administrației publice (-0,9 milioane lei), asistență socială (-17,2 milioane lei) și cheltuieli de capital (- 31,2 milioane lei);
- Serviciul de Telecomunicații Speciale: -58,3 milioane lei, per sold. S-au identificat economii la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (-122,2 milioane lei) și s-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+63,5 milioane lei) și pentru asistență socială reprezentând indemnizații lunare pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului (+0,4 milioane lei);
- Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației: -54,6 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile necesare la cheltuieli de personal (+6,0 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii la active nefinanciare (-60,6 milioane lei);
- Camera Deputaților: -51,9 milioane lei, per sold. S-au identificat economii în principal la cheltuieli de personal (-12,7 milioane lei), la bunuri și servicii (- 8,0 milioane lei), cheltuieli de capital (-32,5 milioane lei), alte cheltuieli (-0,8 milioane lei, și s-au asigurat fonduri pentru titlul asistență socială pentru plata indemnizației pentru foști demnitari ai statului (+2,1 milioane lei);
- Autoritatea Electorală Permanantă: -42,9 milioane lei, per sold. S-au asigurat fondurile pentru plata drepturilor salariale (+1,6 milioane lei), și s-au identificat economii în principal la cheltuielile cu bunurile și serviciile (-2,3 milioane lei), la proiecte cu finanțare din FEN aferente cadrului financiar 2014-2020 (-1,0 milioane lei), la subvenții acordate de la bugetul de stat pentru finanțarea partidelor politice (-31,4 milioane lei), precum și la cheltuieli de capital (-9,8 milioane lei);
- Curtea de Conturi: -25,6 milioane lei, per sold. S-au identificat economii în principal la titlurile bunuri și servicii (-7,0 milioane lei), cheltuieli de capital (- 25,9 milioane lei) și s-au asigurat fonduri pentru plata drepturilor salariale (+7,7 milioane lei);
- Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse: -19,0 milioane lei, per sold, economii stabilite pe baza execuției bugetare
Analiştii estimează că datoria publică a României va creşte, dar se va menține în limitele acceptabile pentru țările cu un rating „BBB”, unde media este de 58,3% din PIB.