Michèle Boiron, povestea fără perdea a urmașei fondatorului celui mai mare producător de medicamente homeopate
Se spune că homeopatia nu are dată de expirare, însă acest lucru este valabil doar prin opoziție cu medicina alopată. Michèle Boiron, fiica fondatorului Laboratoarelor Boiron, spune însă că este loc pentru amândouă.
Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney
Lui Michèle Boiron îi place astăzi să se descrie drept „un globetrotter al homeopatiei“. Nu vrea să își arate cu adevărat vârsta, însă povestește că până în 2005, când avea „în jur de“ 60 de ani, s-a ocupat de farmacia ei, din Bron, în apropiere de Lyon, Franța – pe care a deschis-o în anii „rebeliunii tinereții“ față de afacerea pornită de tatăl și de unchiul său și devenită una dintre cele mai importante pe piața globală a medicamentelor homeopate.
În urmă cu 13 ani, farmacia ei a trebuit să fie demolată ca urmare a schimbării structurii urbanistice a zonei. Atunci, la îndemnul fraților săi mai mici, Christian – directorul general al grupului – și Thierry – președintele Consiliului de Administrație al Boiron –, a început să călătorească cu precădere în țările unde compania este prezentă – aproape 60 la număr. „Eu mă gândeam atunci când a trebuit să renunț la farmacia mea că o să călătoresc, că o să mă văd mai des cu prietenii mei, dar ei mi-au sugerat să încerc să fac o conferință o dată, de două ori pe an. Și am ajuns să fac trei-patru conferințe pe lună“, mărturisește Michèle Boiron. Astfel a ajuns prima oară în România – iar în acest an este la a patra vizită în București. Prezentă pe piața locală de 18 ani, cu circa 20 de medicamente, dintre cele mai cunoscute fiind Oscillococcinum, compania are aici o cifră anuală de afaceri de 10-12 milioane de euro.
Citiți și: Care este businessul 100% românesc care se bate cu Nivea, Dove sau L’Oréal
Boiron, în România. Prezenți din 2000 pe piața locală, francezii de la Boiron concurează cu clujenii de la PlantExtrakt și cu nemții de la DHU Arzneimittel GmbH. Lider local pe segmentul său, Boiron a înregistrat anul trecut vânzări de 11,5 milioane de euro, ceea ce reprezintă 1,69% din întreaga piață OTC (over the counter) și 0,37% din piața farmaceutică locală, potrivit datelor Cegedim. „În România, piața produselor homeopate este mai mică decât în Franța, pentru că aici piața produselor de sănătate este, în general, mai mică. Dar, totuși, se dezvoltă bine și există multe arii de creștere în România pentru această nișă care nu au fost explorate până acum“, spune ea. Printre aceste oportunități s-ar număra domeniile sportive sau diverse tratamente pentru seniori. De altfel, dacă e să caracterizeze piața românească, Boiron spune că este una care „are mereu suișuri și coborâșuri, dar este important că evoluează mereu. În România nu am avut stagnare, este o dezvoltare liniștită“.
Înapoi în timp. A vrut să devină profesoară de engleză pentru a le dărui din cunoștințele sale copiilor, însă a ales, în cele din urmă, să calce pe urmele părinților săi. Și-a dat seama că poate avea un impact mai mare dacă rămâne în farmacie, dându-le sfaturi oamenilor care îi treceau pragul.
A lucrat astfel împreună cu părinții săi, Simone și Jean Boiron, în afacerea familiei, însă s-a concentrat doar pe dezvoltarea farmaciei. De altfel, avea 34 de ani atunci când a decis să își cumpere farmacia din Bron. Lucrase timp de zece ani în farmacia Boiron din Lyon, condusă de mama ei, însă credea într-o abordare holistică a remediilor farmaceutice – acolo unde homeopatia ar trebui să se împletească cu medicamentele alopate.
„Eu vreau să pot să le propun oamenilor toată paleta de medicamente, pentru asta cred că este o farmacie“, spune Michèle Boiron. După cum voia să arate și că se poate descurca singură. În opt ani, a reușit să multiplice de opt ori cifra de afaceri a micuței sale farmacii. Rețeta secretă? În Bron nu exista o farmacie care să vândă și medicamente homeopate. Practic a reinventat modelul pe care îl știa din familie. De altfel, mama sa a și chemat-o ulterior să se (re)alăture afacerii de familie. „Eu le-am spus părinților că mă întorc cu condiția de a pune și medicamentele alopate în farmacie. Mă gândeam că vor spune «Nu», dar au spus «Da» și așa m-am întors“.
A fost tot timpul mai aplecată spre zona de cercetare, recunoscând că nu prea se pricepe la cifre. „Eu, personal, nu sunt implicată în gestiunea cotidiană a afacerilor, dar sunt în Consiliul de Administrație și am și acțiuni. Sunt foarte apropiată de cei doi frați ai mei, am și nepoate care sunt în Consiliul de Administrație“, explică Michèle Boiron.
Listat la bursa de la Paris (familia Boiron deține în continuare 63% din acțiuni), grupul are 3.700 de angajați și afaceri de 617 milioane de euro în 2017 (dintre care 55% provin din Franța și 45% din afara Hexagonului). Boiron se pregătește acum pentru succesiunea către generația a treia. „Nu o să obligăm pe nimeni să preia succesiunea, dacă vor să o facă sunt bine-veniți, dacă nu, nu. Toți trebuie să fie fericiți“.
Scurt istoric
De la o mică farmacie de familie, Boiron a devenit un grup internațional.
- Doi frați, Henri și Jean Boiron, alături de René Baudry, unul dintre cei mai mari specialiști francezi în prepararea medicamentelor, încep să se ocupe de două laboratoare homeopate în Paris și Lyon.
- Jean Boiron achiziționează de la René Baudry farmacia din Lyon; unitățile celor doi frați fuzionează în același an, dând naștere Laboratoarelor Boiron, cu sediul în Lyon.
- Laboratorul Boiron este prezent în 59 de țări, raportând în 2017 o cifră de afaceri de 617 milioane de euro.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney