Mexic acuză mărcile Zara, Anthropologie şi Patowl de „însuşire culturală”

Mexicul a acuzat mărcile de modă Zara, Anthropologie şi Patowl de însuşire culturală, susţinând că s-au folosit de modele create de populaţia indigenă din ţară, scrie CNN.

Într-o serie de scrisori trimise mărcilor, Ministerul mexican al Culturii a cerut „o explicaţie publică” şi ca veniturile obţinute „să fie returnate comunităţilor creative” despre care spune că au inventat tehnicile de broderie şi motivele design-ului.

Scrisorile, semnate de ministrul Alejandra Frausto Guerrero, datate 13 mai, au fost făcute publice vineri. Ele semnalează diverse articole vestimentare ale celor trei mărci împreună cu exemple corespunzătoare de haine create de artizani indigeni din regiunea Oaxaca.

Într-un comunicat de presă, Ministerul mexican al Culturii a subliniat cazul unei rochii albastre brodate de la Zara. Este afirmat că marca spaniolă s-a bazat pe simboluri ancestrale şi hainele tradiţionale „Huipil” ale populaţiei din San Juan Colorado (Mexic) şi a fost adăugat că artizanilor le ia cel puţin o lună să fabrice acele rochii. Articolul în cauză nu mai este disponibil spre vânzare pe site-ul Zara.

 

O pereche de pantaloni scurţi, fabricată de marca Anthropologie, a fost de asemenea scoasă în evidenţă ca exemplu de însuşire culturală. Guvernul mexican a spus că articolul, care costă aproximativ 70 de dolari, prezintă simboluri ce amintesc de comunitatea Mixe din Santa María Tlahuitoltepec. La începutul săptămânii, piesa vestimentară era încă disponibilă pe site-ul Anthropologie.

În plus, cămăşile înflorate de la Patowl, a mai fost menţionat, au fost inspirate de tehnicile de broderie ale comunităţii Zapoteca din San Antonino Castillo Velasco. Oficialii au susţinut că broderia florală făcută de mână pe cămăşile Patowl sunt o imitaţie a unei tehnici complexe cunoscută drept „hazme si puedes” (fă-mă dacă poţi, n.r.) şi include motive concepute de comunitate.

Într-un comunicat transmis CNN, compania-mamă a Zara, Inditex, a spus că are „un mare respect” pentru „Ministerul Culturii şi comunităţile din Mexic”, dar a susţinut că „modelul în cauză nu a fost în niciun caz intenţionat împrumutat şi nu a fost influenţat de arta poporului indigen mexican”.

Patowl şi compania-mamă a Anthropologie, URBN, nu au răspuns solicitării de a comenta.

Ministrul Culturii a mai precizat că „proprietatea colectivă” a comunităţilor indigene a fost „privatizată” de mărci şi le-a cerut acestora din urmă că creeze „un cadru etic” pentru a lucra direct cu artizanii.

Ea a afirmat că acţionează pentru a preveni plagiatul din partea întreprinderilor naţionale şi transnaţionale şi a subliniat că protejează „drepturile popoarelor orginare care, de-a lungul timpului, au fost neglijate”.

Nu este prima dată când Mexicul acuză mărci de însuşire a unor bunuri culturale. În luna noiembrie a anului trecut, creatoarea franceză Isabel Marant a prezentat scuze după ce Ministerul Culturii a spus că marca ei a folosit un tipar creat de comunitatea Purépecha. Marant a mai declarat că va aduce în viitor un omagiu „surselor noastre de inspiraţie”.

În 2019, ministerul a acuzat şi compania americană a creatoarei Carolina Herrera că a folosit tipare mexicane „fără permisiune, fără respect, fără nicio consideraţie economică”. Directorul de creaţie, Wes Gordon, a spus atunci, într-un comunicat transmis The Guardian, că marca a încercat să „evidenţieze importanţa acestei moşteniri culturale magnifice” şi că acele creaţii reprezentau „un omagiu adus bogăţiei culturii mexicane”.