Meta redefinește adevărul pe toate platformele sale
Meta renunță la sistemul său complex de verificare a faptelor, deoarece „este prea părtinitor din punct de vedere politic și a dus la prea multe greșeli și prea multă cenzură“. O spune chiar CEO-ul Mark Zuckerberg, dar merită verificat.
În noiembrie 2016, în timp ce Facebook era acuzată de promovarea unui torent de fake news și teorii ale conspirației create în jurul alegerilor care i-au adus lui Donald Trump primul mandat la Casa Albă, fondatorul și CEO-ul Mark Zuckerberg a postat pe contul său un mesaj prin care își cerea public scuze pentru rolul jucat de rețea în manipularea americanilor.
„Luăm dezinformarea în serios“, scria el atunci, anunțând o serie de pași pentru combaterea informațiilor false și înșelătoare, cu o rețea de terți parteneri independenți care să verifice și evalueze acuratețea conținutului din rețeaua socială în cap de listă. Opt ani mai târziu, în pragul revenirii lui Donald Trump la Washington, scuzele sunt desuete.
Același Mark Zuckerberg a anunțat zilele trecute că Meta, compania-mamă a platformelor Facebook, Instagram, WhatsApp și Threads, renunță la programul de verificare a faptelor în numele libertății de exprimare. „Sistemul de verificare a faptelor a dus la prea multă cenzură“, a explicat el.
Pentru mulți a fost o mișcare surprinzătoare. Pentru alții, în schimb, nu a fost decât ultimul pas al unei metamorfoze a renunțării la abordarea „mea culpa“ a problemelor de pe platformele sociale aflate sub umbrela Meta, prin care Mark Zuckerberg a trecut în ultimii ani.
Sătul de valul nesfârșit de critici la adresa companiei sale, el le-a spus directorilor apropiați că dorește să revină la viziunea sa originală, a unei rețele a libertății de exprimare, care implică o minimă intervenție în moderarea conținutului.
De atunci, a dispărut instrumentul de transparență CrowdTangle, care le-a permis cercetătorilor, academicienilor și jurnaliștilor să monitorizeze teoriile conspirației și dezinformarea pe Facebook. Echipa de integritate electorală a companiei, odată trâmbițată ca un grup de experți concentrat exclusiv pe probleme legate de vot, a fost integrată într-o echipă de integritate generală. Comunicatele lungi despre angajamentul neabătut și profund al Meta față de democrație și valorile ei au dispărut și ele.
„Toate acestea reprezintă o întoarcere evoluată la originile sale politice“, spune Katie Harbath, directorul executiv al companiei de consultanță tehnologică Anchor Change, care a lucrat anterior la Facebook.
În industrie, Mark Zuckerberg este văzut de mulți (și de mult) drept un oportunist pragmatic, care nu ezită să meargă în direcția în care suflă vântul politic. La fel și de această dată. Inițial spunea că rețelele sociale ar trebui să fie despre divertisment împărtășit de familie și prieteni; acum anunță că Meta va recomanda mai mult conținut politic, folosind „o abordare personalizată“ pentru fiecare utilizator în parte.
Să facem America măreață din nou! (Și Meta odată cu ea)
Cantitatea de conținut politic din aplicațiile Meta a fost redusă începând cu 2021, pe baza feedbackului utilizatorilor, care doreau să vadă în feedurile lor mai puține postări de acest gen. „Verificatorii de fapte au fost prea părtinitori din punct de vedere politic și au distrus mai multă încredere decât au creat“, spune acum Mark Zuckerberg, într-o declarație în care mulți observatori văd un ecou al unei retorici promovate de fruntașii republicani de-a lungul anilor.
Încă de la anunțarea victoriei lui Donald Trump în alegerile din noiembrie, Meta a fost una dintre cele câteva companii mari care au lucrat deschis pentru a intra în grațiile președintelui ales, același care, în timpul primului său mandat, a acuzat platformele social media că ar cenzura vocile conservatoare. În cazul Meta, schimbările bruște de strategie au fost motivate de Mark Zuckerberg ca un răspuns la alegerile prezidențiale de anul acesta, despre care spune că „se simt ca un punct cultural de cotitură înspre punerea din nou a accentului pe libertatea discursului“.
În noiembrie, Mark Zuckerberg s-a întâlnit cu Donald Trump la proprietatea acestuia din Mar-a-Lago (Florida), anunțând că își dorește să sprijine „reînnoirea națională a Americii sub conducerea președintelui ales“. Ulterior, Meta a donat apoi un milion de dolari fondului inaugural al președintelui Trump, așa cum au făcut și alți giganți din tehnologie, precum Amazon și Apple.
„Vom lucra cu președintele Trump pentru a riposta împotriva guvernelor din întreaga lume care «vânează» companiile americane și fac presiuni pentru a cenzura mai mult“, a mai spus Zuckerberg, adăugând că „în ultimii patru ani a fost dificil să faci acest lucru, mai ales în condițiile în care chiar și guvernul Statelor Unite a făcut astfel de presiuni“.
Un rol important în schimbarea companiei Meta, subliniază analiștii, l-a avut Elon Musk, cel mai bogat om din lume, cel care conduce X, SpaceX și Tesla. De când a cumpărat X, în 2022, Musk a renunțat la restricțiile platformei privind discursul online și a apelat la un program numit Community Notes, care, în esență, se bazează pe utilizatori pentru a controla conținutul fals și înșelător. Meta a anunțat că va apela și ea la un program Community Notes, după ce a văzut că „această abordare funcționează pe X“.
În plus, Zuckerberg a spus că Meta își va desfășura din Texas (acolo unde X s-a mutat de curând) operațiunile de moderare a conținutului, nu din California, unde își are sediul, „pentru a face această muncă în locuri în care există mai puțină îngrijorare cu privire la părtinirea de care ar putea da dovadă echipele noastre“.
Vocea poporului, vocea (ne)cenzurată a adevărului din rețea
În cazul rețelei X, Community Notes a demonstrat în mod repetat că nu doar că nu reușește să oprească valul de dezinformare și discursul instigator la ură care a ajuns să domine platforma, dar le și agravează. Astăzi, utilizatorii spun că răposatul Twitter a devenit prea toxic pentru a mai putea fi utilizat și părăsesc cu milioanele platforma. Până în momentul de față, arată o analiză realizată de SimilarWeb, companie specializată în analiză web, trafic pe web și performanță digitală listată la New York Stock Exchange, media utilizatorilor săi activi zilnic (UAD) a înregistrat o cădere de 8,4% – de la 32,3 de milioane la 29,6 de milioane. Raportat la întregul an, UAD-ul X a marcat un minus de 20% în Statele Unite și de peste 33% în Marea Britanie. NewMoney a scris pe larg despre toate astea aici.
Pentru cercetătorii în dezinformare, decizia companiei Meta de a pune capăt verificării faptelor este profund îngrijorătoare. Nicole Gill, fondatoare și director executiv al organizației de supraveghere digitală Accountable Tech, spune că Mark Zuckerberg „redeschide porțile pentru exact același val de ură, dezinformare și teorii ale conspirației care a provocat atacul din 6 ianuarie 2021 asupra Capitoliului și care continuă să stimuleze violența din lumea reală“.
„Cred că va fi un eșec spectaculos“, spune și Alex Mahadevan, directorul unui program de educație media la Institutul Poynter numit MediaWise, care a studiat eficacitatea Community Notes pe X. „În momentul de față, X nu are nicio responsabilitate pentru nimic din ceea ce se spune pe platformă“, adaugă el.
Previzibil, mișcarea făcută de Meta i-a bucurat pe aliații conservatori ai lui Donald Trump. Senatorul Rand Paul, republican din Kentucky, a scris într-o postare pe X că Meta „recunoaște în sfârșit că a cenzurat discursul public“ și a numit schimbarea „un câștig uriaș pentru libertatea de exprimare“. Alți republicani, în schimb, s-au arătat sceptici. Senatorul Marsha Blackburn (Tennessee), de exemplu, și-a exprimat într-o postare pe X convingerea că schimbarea făcută de Meta nu este altceva decât „un truc pentru a evita reglementarea“.
În interiorul companiei Meta, scriu diverse publicații americane, noile direcții au fost primite cu entuziasm și groază, deopotrivă. Pentru unii angajați, Mark Zuckerberg a scăpat în sfârșit de inhibițiile provocate de criticii săi woke, regăsindu-și „sinele autentic“. Alții, în schimb, spun că, în ciuda eforturilor lor de moderare imparțială a conținutului, au fost aruncați direct sub roțile unui autobuz.
FOTO: Pixabay.com