LIVE TEXT. NewMoney Talks, 1 octombrie 2024. Barometrul Antreprenorilor NewMoney – INSCOP. Florin Jianu: „Ce-ar fi să existe un Rethink România și în Republica Moldova, ce-ar fi să existe și un Consiliu al IMM-urilor și în Republica Moldova?“
Florin Jianu, proaspăt vicepreședinte al Partidului Social Democrat (PSD), le sugerează antreprenorului Dragoș Anastasiu și foștilor săi colegi de la Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, unde a fost președinte, să construiască și în Republica Moldova organizații similare celor pe care le-au înființat în România. Propunerea a fost făcută la prima ediție a evenimentului NewMoney Talks, în care a fost lansat Barometrul Antreprenorilor NewMoney – INSCOP, pe 1 octombrie, la București.
Florin Jianu (foto), antreprenor, fost președinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România: „Vreau să vă felicit pentru o abordare inovativă în barometrul pe care dumneavoastră l-ați realizat, și anume că ați făcut o cercetare similară și în România, și în Republica Moldova, lucruri pe care nu le realizăm în mod uzual. La Consiliul Național al IMM-urilor se realizează Carta Albă a IMM-urilor de 23 de ani, dar mărturisesc că nu s-a realizat și în Republica Moldova. Și e un lucru pentru care vă felicit. Sunt aici și factori relevanți în sală, de la reprezentanta Comisiei Europene, doamna Ramona Chiriac, pe care o salut și eu, și ceilalți. Lucrurile acestea cred că ar trebui continuate. Nu numai analizele trebuie continuate, ci și structura pe care România deja o are, de reprezentare a mediului de afaceri, și care este o structură solidă. Chiar mai devreme discutam cu Dragoș (Anastasiu, n.r.), ce-ar fi să existe un Rethink România și în Republica Moldova, ce-ar fi să existe și un Consiliu al IMM-urilor și în Republica Moldova? Și o reprezentare și a companiilor mari în Republica Moldova?“.
„Organizațiile de reprezentare a mediului de afaceri din România sunt foarte puternice“
Florin Jianu, antreprenor, fost președinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România: „În România, această reprezentare este una solidă, cu recunoaștere la nivel european, deci nu numai că noi între noi considerăm niște lucruri aicea, dar, dacă mă uit la reprezentarea mediului de afaceri, de exemplu, este una dintre cele mai solide din sud-estul Europei, pentru că noi suntem parte în ceea ce înseamnă reprezentarea la nivel european, în organizațiile europene, în ceea ce înseamnă partenerii sociali la nivel european. Și am această calitate de a mă uita la ce se întâmplă în jurul nostru, în Bulgaria, în Ungaria, chiar și în Polonia. Și organizațiile de reprezentare a mediului de afaceri din România sunt foarte puternice și solide. Și ăsta este un lucru foarte bun și pe care îl încurajez și pentru Republica Moldova.
„Antreprenorii au încredere în ei și în comunitățile lor și mai puțină încredere în ce înseamnă statul și politicile statului“
Florin Jianu, antreprenor, fost președinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România: „Așa cum spuneam, de douăzeci și ceva de ani, Consiliul Național realizează Carta Albă a IMM-urilor și diverse analize, și pot trage concluzia că antreprenorii au încredere în ei și în comunitățile lor și mai puțină încredere în ce înseamnă statul și politicile statului. Și, atunci când mergi pe o analiză de percepție, nu trebuie să te aștepți la o percepție pozitivă, că o să-ți spună: «Da, statul performează, da, ceilalți sunt buni, mergem într-o direcție». Tot timpul, omul se uită circumspect și va spune: «Nu știu care va fi viitorul. Contextul arată cum arată, nu știu câtă încredere să dau unor schimbări viitoare»“.
Un paradox
Florin Jianu, antreprenor, fost președinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România: „O a doua concluzie pe care o trag e aceea că, în general, e un paradox aici. Deși antreprenorilor le plac schimbările, pentru că de asta sunt antreprenori, uite că nu le plac nici prea multe schimbări! Pentru că la diverse întrebări, «dacă credeți că în perioada următoare vor fi schimbări», de exemplu, «ale cursului de schimb», toată lumea spune «da, și ne e teamă de chestiunea asta». Și o altă concluzie pe care o trag din analiza dumneavoastră, și e un lucru pentru care vă încurajez, e în perioada următoare să ponderați totuși și cu date statistice și cu indicatori statistici reali, pentru că percepția va fi mai slabă decât indicatorii statistici. Noi, la nivelul Consiliului IMM-urilor, am realizat un index al antreprenoriatului românesc, în care am ponderat 70% indicatorii statistici reali macroeconomici, de la ritmul real de creștere a PIB-ului sau stabilitatea cursului de schimb. Păi asta vorbeam mai devreme. Cursul de schimb nu s-a schimbat în ultimii nouă ani. A avut o variație de mai puțin de 1,5%. Adică tot acolo e. Deci, o percepție în care ne va spune că «da, ne e teamă că se schimbă cursul valutar» nu e conformă cu realitatea imediată. De aici, și încurajarea mea către dumneavoastră, să ponderați un pic și cu ceea ce înseamnă macroindicatori economici“.
FOTO: László Ráduly