Legenda Zăganului: cum au transformat doi antreprenori o specie de vultur într-un brand de bere pentru nonconformiști

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Anul trecut, ornitologii au redescoperit pe cerul României zăganul, o specie de vultur considerată dispărută de mai bine de 80 de ani. Cu trei ani înaintea acestei descoperiri, antreprenorii Alexandru Geamănu (foto) și Laurențiu Bănescu dădeau numele zăganului unui business cu multă spumă.

„Băiete! două mari…“ Că e de unde. Numai între 1990 și 1995, în România s-au deschis peste o sută de berării noi. Era o afacere sigură. Piața cerea be­­re. „În anii ’90, berea se vindea relativ ușor. Nu tre­­buia să faci reclamă. Piața era în creștere“, își amin­­teș­­te Vifor Verșescu, președinte al Patronatului So­­cietăților Independente Producătoare de Bere din România. Asta a făcut ca în acea perioadă să apa­­ră zeci de sortimente de bere locală. Însă așa cum au apărut au și dispărut, odată cu intrarea multinaționalelor în in­­dustria locală a berii, companii care după 2000, au reușit să acapareze aproape întreaga piață.

Așa se face că producătorii locali au devenit ine­­xis­­tenți. Berăriile deschise la începutul anilor ’90 au falimentat una după alta. Marile consorții au cum­­pă­­rat cele mai profitabile fabrici de pe piață, cele care mergeau în pierdere au fost închise, iar cei care au rămas în competiție la un moment dat nu au mai putut face față concurenței.

Lucrurile aveau să se schimbe însă după 2010, când au reînceput să apară mici producători locali care au deschis microberării cu unități proprii de producție, după modelele german și american. E adevărat, în momentul de față aceștia nu reprezintă nici măcar 1% dintr-o piață a berii estimată în 2015 (ultimul an pentru care există cifre oficiale) la 15,8 milioane de hectolitri de bere. Dar chiar și așa, prezența lor nu a rămas nedegustată. Dimpotrivă.

(RE)STARTUL MÂNECIU. „Ce ar fi să facem noi be­­rea noastră?“, se întrebau în urmă cu cinci ani Alexandru Geamănu și Laurențiu Bănescu, în timp ce se aflau într-un bar și au băut (mai multă) bere, marcă a unei companii multinaționale. Ideea a prins și a rămas și după mahmureala de a doua zi. Pentru că își doreau cu adevărat o fabrică în care să pro­­ducă bere pe gustul lor.

În acel moment, nu aveau nici experiență antre­­pre­­norială, nici tangențe cu producția de bere. Ale­­xan­­dru Geamănu (41 de ani) a absolvit Facultatea de Automatică la Politehnica, dar a lucrat peste 14 ani în publicitate, în agenții precum D’Arcy, Saatchi &Saatchi, Mercury şi Odyssey. Laurențiu Bănescu (38 de ani) a terminat ASE-ul, Facultatea de Conta­bilitate şi Informatică de Gestiune, și vreme de zece ani a lucrat în vânzări la companii ca Red Bull, Coca-Cola, Henkel şi Tuborg.

„Am început să investigăm, să punem pe hârtie, să facem un business plan“, își amintește Alexandru Geamănu. Inițial, au căutat instalațiile pentru pro­­ducția de bere la companii internaționale speciali­zate în domeniu și au constatat că nu au bani pentru a se lansa într-o astfel de investiție, pentru că o berărie la cheie adusă din afară i-ar fi costat mul­­te sute de mii de euro.

berea zaganu_newmoney

Și-au schimbat abordarea și au început să sondeze terenul pe plan local. Au urmat luni întregi de căutări, în care au purtat discuții cu zeci de oameni și au vizitat mici fabrici de bere din Alba, Satu Mare ori Galați. Numai că nu au găsit nimic care să-i con­­vingă că merită să fie cumpărat. După un timp, „un apropiat din familie mi-a spus că un om de afaceri, Mihai Angelescu (fost angajat în comerțul exterior înainte de 1990, – n.r.), are o berărie de vânzare la Mâneciu, lângă Cheia“, povestește Geamănu. Cei doi prieteni au vizitat fabrica de bere, care se afla în conservare încă din 2011. Le-a plăcut și au cum­­pă­­rat instalația de bere, chiar dacă au fost nevoiți să mai facă mici intervenții pentru a o face func­­țio­­nală. Adunat și calculat, investiția inițială a trecut de 200.000 de euro.

După achiziția fabricii, în primăvara lui 2013, și repunerea ei pe picioare, Geamănu și Bănescu au început să lucreze, alături de berarul-șef, Ileana Dră­­ghici, la gustul berii pe care voiau să o fabrice la Mâneciu.

InterlopulGeamănu. Întâlnirea dintre Ale­­xandru Geamănu și Ileana Drăghici, care acum este și directorul de producție de la Zăganu, a fost una numai bună de povestit și repovestit la buza unui pahar de bere. „Am sunat-o pe doamna Dră­­ghici, i-am spus că mă chea­­­­mă Alexandru Geamănu și vreau să o cunosc pentru că am cum­­­­pă­­rat fabrica și vrem să ne apu­­căm de treabă“, își amin­­­teș­­te antreprenorul.

Numele de Gea­­mă­­nu i-a atras aten­­ția femeii și a început să-l caute pe internet. Cum despre Alexandru nu se scri­­sese ni­­mic până atunci, la tastarea nu­­melui Gea­­mănu, mo­­toarele de cău­­ta­­re îl indicau pe Ilie Alexandru, zis Sandu Gea­­mănu, unul din capii lumii interlope din acea perioadă, în­­carcerat din 2012 pentru cri­­mă. Chiar dacă toate astea se în­­tâm­­­­plau în 2013, Ileana Drăghici avea, totuși, emo­­ții. S-a întâlnit cu  Alexandru, a văzut că nu seamănă cu San­­du Geamănu, însă a fost precaută la prima dis­­cuție cu unul dintre viitorii ei șefi. Ba chiar i-a spus tran­­șant că nu îi place să lucreze cu per­­soane du­­bioase.

Ileana Drăghici lucrează la fabrica de bere de la Mâ­­neciu încă din a doua jumătate a anilor ‘90, când fostul proprietar producea aici berea Jager, după un patent bavarez. „Producția era concentrată în pro­­­­por­­ție de 90% pe bere la butoi“, povestește directoarea.

Mihai Angelescu a construit la Mâneciu încă din 1990 o clădire în care se găseau o fabrică de bere și o brutărie. Brutăria s-a închis însă în 2001, iar activitatea a fost concentrată spre pro­­duc­­ția de bere. Be­­rea Ja­­ger a ieșit pe piață în 1996 și a fost pro­­dusă până în 2011, când fabri­­ca de la Mâ­­ne­­ciu a dat faliment.

La acea vre­­­­­­­­me, capacitatea de pro­­duc­­­­ție era de 2.000 de litri de bere pe zi. Berea, du­­pă rețetă ba­­va­­re­­ză, a fost dez­­vol­­tată cu asis­­ten­­ța unor meșteri berari din Ungaria, care i-au școlit pe an­­ga­­jații de la Mâ­­neciu. După eșe­­cul cu berea Jager, Ange­­les­­­­cu și-a îndreptat atenția asu­­pra pro­­ducției de bere la Sibiu, la fabrica Trei Brazi, ca­­re și ea a intrat în in­­sol­­ven­­ță, în 2012, și doi ani mai târ­­ziu, în faliment.

BEREA CEA MAI SCUMPĂ. Și cum afacerea era nouă, antreprenorii au vrut să gă­­seas­­că nu doar gustul, ci și numele potrivit pentru produsele Fabricii de Bere Bună. Așa a început o cam­­panie pentru căutarea unui nume cu re­­zo­­nan­­țe locale pentru noua bere. „Am avut în cap Plevna, Răz­­­­boieni, Neaoș și alte 50–60 de combinații“, își amintește Alexandru Geamănu. Cum fabrica este construită la poalele vârfului Zăganu, ideea a prins cât se poa­­te de repede.

„Toate indiciile au dus către Zăganu. Nu ne-a deranjat că e un vârf din munții Ciucaș (bere produsă de o companie multinațională, n.r.). Am citit și des­pre zăgan, specia de vultur bărbos care, la acea vre­me, era dispărută din România. Și am decis: Ză­­ganu îi rămâne numele“, povestește Geamănu.

Într-un final berea a fost gata, iar proprietarii fabricii așteptau să le iasă și documentele necesare pentru producție și distribuție. „Până atunci doar am investit. Plăteam pentru berea noastră. Cum a ieșit berea, am băut primul pahar și mi-a plăcut. Era cea mai scumpă bere pe care am băut-o vreo­dată“, glumește Alexandru.

Rețeta e și ea una originală, dezvoltată integral în fabrică. Malțul este adus de la Buzău, iar hameiul și drojdia sunt importate din Statele Unite ori din Europa, în funcție de tipul de bere produs. Și gustul a fost „negociat“ cu berarul-șef, Ileana Dră­­ghici. „Mie îmi plac berile amare, șefului, mai pu­­țin amare. Mie îmi place cu mai mult hamei. Ne-am întâlnit până la urmă la mijloc“, își amintește Ileana Drăghici.

Zăganu a intrat pe piață în octombrie 2013, într-un moment în care sezonul teraselor era deja trecut. Primii clienți au fost prietenii cu baruri care au acceptat să vândă berea. Asta a făcut ca primul an de funcționare să aducă o cifră de afaceri de doar 10.600 de euro și o pierdere de aproape 30.000 de euro. Chiar dacă în 2014 vânzările au depășit 155.000 de euro, Zăganu nu a reușit nici de această dată să facă profit. Avea să se întâmple în cel de-al treilea an de funcționare a fabricii, când veniturile totale au ajuns la 454.000 de euro, cu un câștig net de 50.000 de euro. Afacerea a continuat să crească și în 2016, an pentru care au raportat vânzări de aproximativ 755.000 de euro.

REȚETE DE BUSINESS. Rețeta de bu­­si­­ness urmată de Geamănu și Bănescu are multe dintre ingredien­­te­­le unor afaceri lansate în ultimii cinci ani și care se adresează, la fel ca Zăganu, unui pu­­­­­­­­blic non­­con­­­­formist. Exemplul cel mai la-n­­de­­mâ­­nă este cel al Atelierelor Pegas, ca­­re au în­­ceput asamblarea de bi­­ci­­cle­­te în 2012. Fondatorul afacerii, Andrei Botescu, a vrut să facă o bici­­cle­­tă pe gustul lui și a decis să reînvie mar­­ca Pegas.

Geamănu și Bănescu au decis la un pahar de vorbă să-și facă propria be­­re. Ambele businessuri, Zăganu și Pegas, au fost pornite cu finanțare proprie, peste 200.000 de euro în cazul fabricii de bere, și 70.000 de euro pentru atelierul de biciclete. Și atenție, nici berea Zăganu, nici noile Pegasuri nu s-au po­­zi­­țio­­nat pe segmentul ieftin al pieței, ci au țintit că­­tre clienții cu venituri peste medie și un stil de viață nonconformist.

În ambele cazuri, pentru a atrage noi surse de fi­­­­nanțare, antreprenorii au avut intenția de a lista com­­­­paniile pe bursa AeRO. Pentru a găsi o linie si­­­­­­­­­­gură de finanțare, Alexandru și Laurențiu s-au gân­­dit încă din primii ani la ieșirea pe piața se­­cun­­dară, însă au amânat de mai multe ori acest demers. „Am cochetat cu listarea, dar ar fi durat foar­­te  mult și nu am avut acel timp de pregătire pentru a ne lista. Du­­­­ra șase luni“, mărturisește Gea­­­­mănu.

În cazul Pegas, în schimb, Botescu a cedat pachetul majoritar către directorul eMag, Iulian Stanciu. Geamănu și Bănescu nu exclud total listarea, dar mizează deocamdată pe dezvoltare din resurse proprii și pe atragerea unor fonduri europene.

La patru ani de la pornirea producției, Zăganu a ajuns la cinci sortimente de bere. Unul dintre ele, India Pale Ale, a fost produs în 2015 cu ajutorul unui maestru berar englez. „Ne-a ajutat la dezvol­­ta­­rea produselor pe care le-am lansat odată cu împli­­ni­­rea a doi ani de la lansarea primei beri: India Pa­­le Ale și berea roșie. Avea experiență în mai mul­­te fa­­brici. A lucrat inclusiv la InBev“, detaliază Ale­­xan­­dru Geamănu, care spune că englezul a participat in­­clusiv la procesul de fierbere al berii.

Zăganu a ajuns la o capacitate de 1.000 de litri pe zi, fiind distribuită mai ales în berării și în mici ma­­ga­­zine, dar și în rețeaua Mega Image și în trei hipermarketuri Auchan din București. La un moment dat, Zăganu a livrat un sortiment special de bere – 10-15 butoaie pe săptămână – și pentru Be­­răria H, din Herăstrău. „Era o rețetă doar pentru ei. În meniul lor scria clar berea casei sub brandul Fabrica de Bere Bună. Dar au decis să nu mai lucre­­ze cu noi“, spune Geamănu.

Pe perioada verii, berea de la Mâ­­ne­­ciu este dis­­tri­­buită și în Vama Veche și 2 Mai, unde vin turiști ca­­re apre­­cia­­ză produsele mai scumpe. Și asta pentru că prețul unei sticle de bere Ză­ganu este de aproape 5 lei la plecarea din fabrică și poate ajun­­ge și la peste 10 lei în ba­­rurile din Centrul Istoric al Bu­­cu­­reș­­tiului.

POTENȚIALUL DE NIȘĂ. Producția este concentrată însă pentru piața lo­­ca­­lă, antreprenorii considerând că exportul rămâne riscant, în condițiile în care berea este nepasteurizată și are un termen de valabilitate redus. Din această cauză berea trebuie con­­su­­ma­­tă repede, în circa 30-45 de zile. Gea­­mănu nu exclude diversificarea ga­mei de produse, însă acest demers este deo­­cam­dată secret. Nici investițiile în publicitate nu fac încă par­­te din strategia antreprenorilor de la Ză­ga­nu, motivul fiind capacitatea redusă de pro­ducție. Însă cei doi fondatori nu au ezitat să comunice mult și să apară des în spațiul media.

Alexandru Geamănu crede însă că nișa berăriilor artizanale ar putea să se dezvolte și în România. El dă exemplul Statelor Unite, unde sunt deja pes­­te 4.000 de mici berării, cu capacități de pro­­duc­­ție de la 700 la peste un milion de hectolitri anual. În Europa, cel mai bun exemplu este cel al Ger­­ma­­niei, unde există peste 5.000 de echipamente de pro­ducere a berii și câteva sute de sortimente loca­­le, din câte spune Geamănu, care a fă­cut un studiu de piață pe acest subiect.

La noi, însă, există cel mult zece astfel de mi­­cro­­berării, în București, Timișoara, Roman, Cluj-Na­poca, Sînsimion (Harghita) și Mâneciu (Prahova). Dar, pe piață, mai este loc de mici producători. „Con­­­sumul de bere crește. Să nu uităm că la înce­­pu­­tul ani­­lor ’90 aveam un consum anual de 55 de litri pe cap de locuitor, iar acum suntem la 80 de litri“, re­­mar­­că Vifor Verșescu, de la Patronatul So­­cie­­tăților Independente Producătoare de Bere din România. Și tot el crede că acești producători pot forma aso­­ciații profesionale care să-i ajute la creș­­terea afa­­cerilor.

Dar până atunci, mai au de umplut multe halbe cu bere. Și-n fond, de ce să nu o facă? „Băiete! două mari…“

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Piața berii în România” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Circa 97% din consumul de bere din România este asigurat de producătorii locali, din care multinaționalele controlează peste 80% din piață, conform statisticilor realizate de Asociația Berarii României.[/vc_column_text][vc_column_text]Consum. Românii au băut în 2015 circa 80 de litri de bere de persoană. Recordul a fost înregistrat în 2008, când cantitatea de bere pe cap de locuitor a fost de 99 de litri. În ceea ce privește consumul de bere, România se află pe locul 8 în Europa.

La plastic. Cele mai mari vânzări de bere sunt înregistrate la PET – 54,3%. Berea la sticlă este preferată de 28,4% din consumatori, în timp ce berea la doză are 18,1% din vânzări. Berea la halbă a ocupat doar 3,7% din piață.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

FOTO: Laszlo Rduly / NewMoney

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *