La niciun an de la lansarea unei noi linii de business, compania românească Innobyte își retrasează planurile de dezvoltare
La niciun an de la lansarea unei noi linii de business, în parteneriat cu platforma globală VTEX, compania românească Innobyte își retrasează planurile de dezvoltare pentru a deveni un jucător-cheie în piața autohtonă de comerț digital. Și nu numai.
Consolidarea businessului prin fuziuni, achiziții și parteneriate în piața de e-commerce reprezintă astăzi o direcție principală în strategia Innobyte. „Unul dintre momentele marcante în dezvoltarea afacerii a fost în 2015, când ne-am deschis un centru de business în St. Moritz, Elveția, acțiune ce ne-a permis să avem acces la o bază mai mare de clienți din Europa Centrală și de Vest“, dă un prim indiciu Cătălin Bordei, managing partner Innobyte, despre modul în care a ales să dezvolte compania în ultimii ani.
Mișcarea a avut loc în contextul în care ultimul deceniu a însemnat o evoluție fără precedent pentru comerțul electronic la nivel european, dar mai ales la nivel de România.
Un alt pas strategic a fost bifat în 2021, când Innobyte a devenit parte din grupul Life Is Hard|Work Soft, prima companie de tehnologie listată la Bursa de Valori București, pas urmat în vara anului trecut de parteneriatul cu VTEX.
„Noua linie de business VTEX are rol strategic în dezvoltarea Innobyte și ne întărește poziția de experți în e-commerce pe piața autohtonă și nu numai. Estimăm că, în următorii doi-trei ani, circa 30% din veniturile Innobyte vor fi generate de această linie de business“, detaliază Cătălin Bordei.
La finalul lui 2022, linia VTEX generase deja 10% din cifra de afaceri pentru întregul an, respectiv 1 milion de lei (peste 200.000 de euro), din totalul de 9,7 milioane de lei (1,98 milioane de euro). Iar trimestrul patru a devenit cel mai bun din istoria Innobyte din punct de vedere al veniturilor încasate, ajungând la circa 3,5 milioane de lei (700.000 de euro), cu aproximativ 15% mai mari decât în ultimul trimestru din anul precedent.
Innobyte are o experiență de peste 16 ani în dezvoltarea de magazine online de ultimă generație, cu software development adaptat pentru e-commerce, clienții fiind jucători mari din industriile locale și regionale de tehnologie, retail, servicii, sănătate, finanțe sau fashion, precum Noriel, European Space Agency (ESA), Fashion Days, eMAG, PayU, F64. Cu peste 3.200 de magazine online în toată lumea, platforma globală enterprise de comerț online VTEX a intrat oficial pe piața din România în 2018.
Sectorul de e-commerce românesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, o valoare puțin peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de euro), potrivit estimărilor GPeC, ARMO și ale principalilor jucători din domeniu. „După aproape un deceniu de creșteri spectaculoase, sectorul de comerț electronic local se apropie de maturitate, urmând o perioadă de consolidare cauzată și de schimbarea comportamentului de consum al românilor“, spun acum reprezentanții GPeC.
Ritm susținut
Una dintre principalele provocări cu care s-a confruntat Innobyte în 2022 a fost cea a menținerii performanței financiare a companiei în raport cu investițiile în noua linie de business VTEX. „În mod clar, 2022 a fost un an în care ne-am concentrat pe dezvoltarea acestei linii și pe extinderea capabilităților prin demararea parteneriatului, prin care urmărim să creștem numărul de proiecte și businessul total. De asemenea, ne uităm cu atenție și către companii din domeniul nostru de activitate, intențiile fiind de consolidare prin achiziții sau fuziune“, spune Cătălin Bordei.
Pe lângă servicii de dezvoltare e-commerce, Innobyte dezvoltă și servicii de consultanță, auditare completă (de performanță, cod, securitate, funcționalitate), servicii de mentenanță, monitorizare și intervenție.
În momentul de față, compania are două linii principale de business – VTEX și Magento – pentru magazinele online extrem de performante, prin care acoperă piața locală și internațională, cu accent pe atragerea de noi clienți și atingerea unor industrii în plină expansiune.
„Ne propunem și în 2023 să mărim portofoliul de clienți cu circa 20%. Ne uităm cu atenție la companii din industriile-vedetă, precum cele din retail, pharma sau bricolaj. Echipa noastră este pregătită să implementeze cele mai noi funcționalități și trenduri care se remarcă la nivel internațional, cum ar fi live shopping, livrarea în lockere sau diverse metode de plată, precum buy now pay later“, adaugă antreprenorul.
Un plus de specialiști
Innobyte se află în permanentă căutare de specialiști și investește în programe de specializare pentru a-și extinde echipa. Compania a început anul 2023 cu 43 de specialiști în e-commerce și își propune să angajeze alți aproximativ 10 în următoarea perioadă.
„Firma are în prezent poziții deschise pentru developeri familiarizați cu tehnologiile Node.js, Typescript, React.js, Magento și specialiști QA. Avem colegi care lucrează remote (de la distanță, n.r.) din mai multe orașe din România. Este un mod de lucru pe care l-am implementat încă din 2017, înainte de pandemia de COVID-19“, punctează Cătălin Bordei, adăugând că deficitul de personal este o problemă care se resimte în rândul tuturor companiilor de dezvoltare software din România.
De altfel, un studiu al platformei de recrutare online BestJobs arată că atragerea de talente este o provocare și mai mare pentru companii în 2023, în contextul în care piața locală a muncii se confruntă cu un puternic deficit de candidați, atât calitativ, cât și cantitativ, iar recrutarea pentru poziții de experți poate dura până la șase luni. În aceste condiții, BestJobs a lansat serviciul HIRE, care ajută companiile să angajeze candidatul potrivit, reducând timpul de căutări ale candidaților cu 45%.
„Dacă în cazul deficitului cantitativ soluția cel mai adesea folosită de companii este importul de forță de muncă din țări din afara Uniunii Europene, în cazul deficitului calitativ rezolvarea este și mai complicată, mai ales când dezvoltarea afacerii depinde de echipe bine pregătite și complete. Până acum, companiile care au apelat la experții HIRE au reușit să angajeze în cel mult o lună pentru roluri pentru care înainte alocau și 60 de zile“, spune Ana Vișian, marketing manager al platformei BestJobs.
Pe viitor, Innobyte analizează noi oportunități, inclusiv pentru crearea de soluții e-commerce proprii, dedicate digitalizării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), cu extinderea capabilităților în această direcție – atât în acord cu trendurile globale din industrie, cât și din perspectiva platformelor de a utiliza servicii specifice fiecărei piețe în care se extinde.
Acest articol a apărut în numărul 163 al revistei NewMoney