La începutul anilor 2000 trăia jucând poker și bridge în SUA, iar acum face 4 milioane de euro pe an vânzând mobilier de birou

Să nu te temi de eșec, trebuie să ai dreptate măcar o dată“, spunea Drew Huston, cofondatorul Dropbox. După această filosofie americană pare să își fi ghidat drumul antreprenorial și Horațiu Didea, atunci când a creat o afa­cere care înfrumusețează birourile.

Acest articol a apărut în numărul 43 (25 iunie – 8 iulie) al revistei NewMoney

„Sunt manager de profesie, pot conduce competent o companie fie că este la ni­velul unei tarabe sau a unei firme mai mari“, se autodefinește antreprenorul Horațiu Didea (42 de ani). Drumul lui până la Workspace Studio, integrator de soluții de amenajări a birourilor, pe care îl conduce astăzi alături de un vechi prie­ten, Bogdan Bolohan (35 de ani), și de soția sa Delia Didea (40 de ani), a trecut prin Statele Unite și Marea Britanie, și a însemnat un trai boem, dar și statutul de angajat.

Totuși, experiențele l-au făcut ca, în viața antreprenorială, în care a intrat în 2011, în plină criză, să adopte politica pașilor mărunți, chiar dacă creșterile pe care le-a înregistrat cu Workspace Studio au ajuns și la 60% de la an la an, până la patru milioane de euro în 2017. „Am fi putut crește și cu 200%“, spune acum Horațiu Didea, măr­turisind că pre­feră să se bazeze pe o dez­voltare fără finanțare bancară și fără să caute nea­părat o creștere expo­nen­țială a cifrei de afaceri. „Așa e mai si­gur“, crede cel care mult timp a avut o existență cât se poate de boemă.

ÎN CĂRȚI PENTRU BUSINESS. În urmă cu mai bine de 20 de ani, Horațiu Didea era student la ASE, scria poezii și juca bridge și poker. Bani de buzunar făcea din medi­tații – așa l-a cunoscut, de fapt, și pe Bogdan Bolohan, pe atunci un tânăr care se pregătea de admi­terea la liceu. „Am ră­mas prieteni de atunci. El a făcut ingine­rie medicală, la Politehnică, și acum conduce divizia de cons­­trucții a companiei. E o per­soană mai tehnică“, spune el.

După ce a terminat facultatea, pe la înce­putul anilor 2000, a vrut să „descopere lu­mea“ și a plecat în țara tuturor po­si­bili­tă­ților, unde a reușit să se întrețină jucând bridge. A stat acolo doi ani, după care a luat calea Marii Britanii, unde s-a angajat la o companie de construcții locale. Totuși, după aproape cinci ani în stră­inătate, Horațiu a decis să se întoarcă în România. Dar mai avea să parcurgă încă un pas până la statutul de antreprenor: timp de aproape șase ani a lucrat la Corporate Office Solutions (COS), compania specia­li­zată în mobilier și soluții pentru birouri, unul dintre principalii jucători de pe piața locală de profil. L-a adus cu el și pe Bogdan Bolohan, alături de care a și plecat, în 2011, pentru a deveni antreprenori.

„Primul an de antreprenoriat a fost foarte greu, era în mijlocul crizei, într-un domeniu în care toată lumea tăia din costuri“, spune Horațiu Didea, care a ales să mi­ze­ze pe importul și distribuția de produse ergonomice. Pentru că soția sa, arhitect de profesie, lucra în continuare la COS, au decis să nu se concentreze în noul business și pe produse de mobilă. Astfel a apă­­rut Ergonomos, o companie care propunea soluții ergonomice (purificatoare de aer, scaune, covoare) pentru medici și pentru angajații fabricilor. În paralel, a dez­voltat și Workspace Solutions, la vremea respectivă doar o firmă prin care se făceau servicii de design specializat.

Din 2011 și până în 2015, s-a concentrat mai mult pe dezvoltarea Ergonomos, însă după acea dată, odată cu intrarea soției sale în companie, a dezvoltat serviciile mai complexe de amenajare prin Workspace Studio. Rezultatul? Pentru 2018 esti­mează o creștere de cel puțin 10%, până la 4,5 milioane de euro. „Dar este foarte posibil să facem și șase milioane de euro dacă facem proiecte mari, deci o creștere de 50%“. Recunoaște că în ceea ce privește proiectele mari – care în­seam­nă și servicii de construcție și de design (pereți, mochete etc.), dar și de mo­bilier și decorațiuni – sunt mai depen­denți de evoluția pieței imobiliare. De altfel, fit-out-ul reprezintă 30% din business, restul fiind serviciile de mobilier.

Totuși, antreprenorul nu vrea să se bazeze pe astfel de proiecte mari, ci mai degrabă pe clienții mici și medii, de fapt baza care susține businessul. Pe de altă parte, nici nu se ferește să refuze contracte pe care le consideră prea riscante, iar în această categorie ar intra proiectele mari de amenajări care ar necesita finan­țare externă importantă. „În toți acești ani am crescut prin forțe proprii, prin profit reinvestit, fără susținere din partea sistemului bancar. Avem și linii de creditare, dar vrem să ne dezvoltăm singuri“.

NIȘA SALVATOARE. Cum este într-o industrie care a mai fost aspru lovită de criză în urmă cu zece ani, nu exclude nicio scădere a cifrei de afaceri anul viitor: „Cine știe cum va evolua piața?!“. Deo­cam­dată, nu se întrevăd nori negri la orizont. Anul trecut, stocul de birouri mo­derne din Capitală a ajuns la aproape 2,7 milioane de metri pătrați, de trei ori mai mare față de 2007. Numai în anul 2017 au intrat în piață clădiri office de circa

140.000 de metri pătrați, iar pentru anul 2018 estimările companiilor de consul­tanță imobiliară arată că alți 300.000 de metri pătrați ar urma să fie inaugurați, în special în zona central-vestică, conside­rată noul centru de birouri al Capitalei.

PROVOCĂRI. Piața de amenajări de birouri, explică antreprenorul, este com­pusă din mai multe segmente (de la mobilier și decora­țiuni, instalații și partea de cons­trucție a birourilor), iar în ceea ce îl privește vrea să se concentreze doar pe partea de mobilier și decorațiuni acustice (scaune, birouri reglabile, sisteme de antifonare etc.), segment pe care îl esti­mează la aproximativ 50-80 de milioane de euro. „Când fac pereți de rigips nu mă pot dife­renția foarte mult față de un cons­tructor bun, însă o pot face pe partea de mobilier și produse acustice“, explică el. De altfel, unul dintre cei mai puternici concu­renți este tocmai fostul său angajator, COS – care este și distribuitorul exclusiv al Steelcase și a avut anul trecut afa­ceri de aproape 29 de milioane de euro.

Pe nișa de mobilier și decorațiuni interioare, Workspace Studio are însă un as în mânecă: este distribuitorul exclusiv în România al scaunelor Herman Miller (produse de compania americană omonimă, cu vânzări globale de circa 2,3 miliarde de dolari anul trecut). „În general, cam toată lumea investește în birouri. Poate doar indus­trii­le cu marje foarte mici, nu“, explică Didea. Prețul de listă pentru un scaun Herman Miller variază între 400 și 2.000 de euro, iar Didea estimează că din 2015 și până acum a vândut pe piața locală „minimum 7.000-8.000 de scaune“.

Previzibil, Bucureștiul generează 90% din venituri. Principalele companii care investesc în amenajarea de birouri sunt cele din IT, din zona de producție și servicii de consultanță sau bancar. Valoarea medie a contractelor de amenajare cu mobilier se ridică la 150.000-200.000 de euro, iar contractele cele mai mari – în jurul a 350.000-400.000 de euro. „Sunt destul de puțini antreprenori români care investesc în ergonomie“, spune el, punctând că majoritatea celor care înțeleg necesitatea unei astfel de investiții sunt antreprenorii generației tinere, în special cei care au mici firme de IT. Dar visul celor trei antreprenori și ai celor 12 oameni din subordine este să-i convingă pe tot mai mulți că cele opt ore (cel puțin) pe­tre­cute la birou ar trebui să însemne și mobilier de înaltă calitate.

Bătălia de la Michigan

Pe piața amenajărilor de birouri, lupta între producătorii mari de scaune este acerbă la nivel global.

  • STEELCASE. Înființat în 1912, în statul american Michigan, este cel mai mare producător de mobilier din lume. Compania – pentru care scaunele de birou trebuie să fie funcționale și confortabile, astfel încât să facă munca de birou mai ușoară – a avut în anul fiscal 2018 afaceri de 3,1 miliarde de dolari și un profit net de 80,7 milioane de dolari.
  • HERMAN MILLER. Fondată în 1923, tot în Michigan, compania are în prezent afaceri globale de circa 2,3 miliarde de dolari. Producătorul american a reușit să rămână în istorie cu scaunul Aeron, „scaunul pe care nu-l observi“, mai ales pentru multiplele funcționalități care fac ca produsul să se adapteze oricărui corp. Creat în 1994 și îmbunătățit continuu de atunci, Aeron este considerat cel mai bine vândut scaun din Statele Unite.
  • HAWORTH. Cu vânzări globale de 2,04 miliarde de dolari, compania fondată în 1948, în Michigan, se află pe locul al treilea pe această nișă a designerilor și producătorilor de mobilier pentru birouri la nivel mondial.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *