La ce servicii apelează retailerii din zona de e-commerce pentru a-și consolida afacerile
Comerțul electronic este în continuă creștere, iar businessurile din jurul magazinelor online își consolidează și ele portofoliile. Iar asta se întâmplă pentru că este încă destul loc pe piață.
România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia, în ceea ce privește volumele vânzărilor online, potrivit celui mai recent raport European E-commerce 2023, publicat de Ecommerce Europe și EuroCommerce. Potrivit aceluiași raport, strict în cazul țărilor din Europa de Est (așadar, fără a le lua în calcul și pe cele din Europa Centrală), România generează 60% din vânzările de e-commerce din regiune, cu o cifră de afaceri estimată la 9,95 de miliarde de euro, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro. Creșterile din zona comerțului online arată că piața începe să se maturizeze, iar jucătorii caută metode de a deveni cât mai vizibili pe acest segment. În acest punct intervin platformele de tip enterprise pentru comerț electronic, gen VTEX, o multinațională fondată în 1999, în Brazilia.
Mai multă vizibilitate
Platforma VTEX este unul dintre principalii furnizori de tehnologie pentru magazinele online din România. Cristi Movilă (35 de ani), general manager al companiei VTEX pentru Europa de Est, coordonator al vânzărilor pentru Marea Britanie, Spania, Portugalia și Italia și președinte al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), spune că tot mai multe magazine online apelează la platforme specializate de tehnologie pentru a-și crește vânzările și vizibilitatea în piață. „Noi ne ocupăm de toată partea de tehnologie din spatele unui magazin online, pe care o adaptăm în funcție de nevoile clientului“, detaliază acesta.
Companie listată la New York Stock Exchange, VTEX a avut anul trecut o cifră de afaceri de 157 de milioane de dolari la nivel global, în creștere cu 25% față de 2021. Potrivit lui Cristi Movilă, businessul platformelor de genul VTEX a crescut inclusiv pe fondul modificării comportamentului oamenilor de a face achiziții din mediul online. În perioada pandemiei, de exemplu, anumite domenii din e-commerce au înregistrat o creștere rapidă, cum ar fi segmentul de produse proaspete vândute online. „În România, înainte de pandemie, comercianții spuneau că nu vând produse proaspete online, pentru că nu există o piață. Clienții spuneau că nu cumpără aceste produse online pentru că nu au de unde. Pandemia a accelerat astfel vânzarea produselor proaspete online, deoarece a apărut brusc o cerere reală“, detaliază Movilă.
Potrivit spuselor sale, interesul pentru digitalizare nu vine doar din partea e-retailerilor, ci și a magazinelor fizice, acestea din urmă apelând la companii de tehnologie pentru aplicații prin care clienții să poată rezerva sau compara anumite produse. Astfel a apărut o cerere inclusiv de dispozitive care să fie instalate în magazinele fizice, de unde clientul să verifice existența unui anumit produs. Dacă acesta nu există, comerciantul are posibilitatea de a-l aduce din depozit sau de la alt magazin și să i-l trimită clientului direct acasă.
Pentru majoritatea antreprenorilor, cea mai buna optiune de a lansa o afacere este infiintarea unui SRL. Aceasta poate lua si forma unei microintreprinderi, aceasta avand acces la taxe mai mici, respectiv 3% impozit pe venit sau 1% daca firma are cel putin 1 angajat cu norma intreaga. Asadar, daca va intereseaza aceasta forma juridica, ne puteti contacta.
O viață în online
Cristi Movilă lucrează în mediul online de când se știe. A studiat la Facultatea de Informatică a Universității din București, unde a absolvit și un master în Inginerie Software. Încă din primul an de facultate s-a angajat ca designer 3D pentru Agressione, un producător de pantofi din București. „Sarcina mea era să digitalizez calapodul care intră în interiorul pantofului. Și le-am propus să le fac un site. Mi-au spus că pot să mă joc. Și până la urmă am făcut un magazin online și am început să vindem când nimeni nu se aștepta“, își amintește Cristi Movilă prima sa experiență în e-commerce.
După încheierea studiilor, în 2013, s-a angajat la producătorul de cosmetice Coty, având sarcina să crească vizibilitatea online a acestui brand. După doar doi ani a ajuns la Otter, unde a început să facă magazine online pentru brandurile din grup. Între timp a avut însă și două încercări antreprenoriale. Prima a fost RIBAI (Retail Insights Based on AI), un start-up tech care avea ca obiectiv aducerea în mediul offline a unor indicatori și proceduri pe care se baza industria de e-commerce. Cealaltă a fost Voriso, un magazin online pentru vânzarea de lentile de contact colorate, proiect pe care l-a lansat împreună cu cei doi fondatori ai companiei Lensa, Daniel Crăciun (33 de ani) și Florin Niță (45 de ani). Voriso vindea doar extern, în special în Franța și în Marea Britanie.
Aventura sa în zona de antreprenoriat s-a încheiat în 2019, când s-a alăturat echipei VTEX în calitate de country manager România. Ulterior i s-a încredințat coordonarea operațiunilor VTEX din Europa Centrală și de Est, dar și a vânzărilor și marketingului din Marea Britanie, Spania, Portugalia și Italia. Are deja o experiență de 16 ani în mediul comerțului online și, în calitate de președinte al ARMO, se concentrează și pe consolidarea pieței locale de e-commerce.
În câteva cifre
Vânzările de bunuri și servicii online din România au generat anul trecut 3,17% din produsul intern brut (PIB), conform datelor centralizate de Ecommerce Europe și EuroCommerce.
- COMPORTAMENT. 94% dintre cumpărătorii români preferă să comande online de la magazine românești, în timp ce 21% au comandat și de la magazine din străinătate.
- STATISTICĂ. Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), 66% dintre utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online în 2022, față de rata de 57,3% înregistrată în 2021.
- CHELTUIELI. Potrivit statisticilor realizate de 2Performant, românii au cheltuit în 2022 o medie de 70,75 de euro pentru cumpărăturile făcute de pe sisteme de tip desktop, comparativ cu 66,67 de euro în 2021. În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 de euro în 2022, raportat la 46,47 de euro în 2021.
- DISPONIBILITATE. Aproximativ 15 milioane de produse unice există în oferta magazinelor online din România, potrivit oficialilor platformei eMAG.
Acest articol a apărut în numărul 173 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly