Joaca în pandemie: Povestea soților care au mizat totul pe jocuri și jucării educative
A te juca nu înseamnă neapărat a bate mingea sau a încinge într-un shooter tastatura calculatorului. O confirmă și doi antreprenori care au mizat totul pe jocuri și jucării educative și chiar au avut rezultate, inclusiv în pandemie.
Indiferent de vârstă, toată lumea se joacă. Asta au constatat soții Anca (38 de ani) și Lucian Leibovici (41 de ani) în cei 11 ani de când gestionează afacerile EduClass, o companie nișată pe jocurile și jucăriile educative și situată în partea superioară a pieței, adresată clienților cu venituri mai ridicate.
Joaca în pandemie
Pentru soții Leibovici, anul trecut a fost unul atipic. „2020 a început destul de sumbru“, spune Anca Leibovici, responsabilă de vânzări și promovare, în timp ce soțul ei se ocupă de partea administrativă și de tot ce înseamnă IT. În martie 2020, businessul părea practic blocat, povestește ea. A văzut cum evoluează situația din China, dar nu se aștepta să se extindă atât de rapid la nivel global. Totul a culminat cu lockdownul impus de autorități, care avea să schimbe total strategia companiei EduClass stabilită la început de an. „Prima schimbare a fost închiderea magazinului fizic din Bulevardul Unirii.“
Compania avea deja aprobate campanii de marketing, cu bugete bine structurate pentru întregul an, care au fost însă abandonate în noul context. În consecință, vânzările au trecut în online, la fel și campaniile de marketing. Schimbările de strategie nu doar că au arătat că businessul poate rezista în perioadă de pandemie, dar au și dus la o creștere semnificativă a cifrei de afaceri. Dacă în 2019 EduClass avea vânzări de circa 1,8 milioane de euro, acestea au ajuns în 2020 la aproximativ 3,5 milioane de euro.
Creșterea a fost impulsionată de schimbarea obiceiurilor oamenilor în perioada pandemiei și, mai ales, în cea a restricțiilor de circulație. Toată lumea era blocată în case, copiii nu mai mergeau la școală, iar părinții erau și ei nevoiți să lucreze de acasă. „A crescut foarte mult nevoia părinților de a le oferi copiilor activități, jocuri pentru a-i putea ține în casă“, precizează Anca Leibovici, mărturisind că a trecut și ea printr-o astfel de experiență, din care a învățat de ce are nevoie un părinte pentru a ține copilul ocupat.
Pentru că magazinul fizic încă este închis, pentru a interacționa cu clienții, EduClass a început să se promoveze pe Instagram, prin publicarea de informații și idei pentru părinți. Reacțiile nu au fost așteptate prea mult. „Și ei au venit către noi cu întrebări și cu dorința de a propune noi jocuri“, povestește Anca Leibovici. Astfel, lipsa de contact fizic a fost înlocuită cu discuțiile de pe rețelele sociale.
Pauză la școală
Cum, la începutul restricțiilor, multe școli încă nu aveau pus la punct un sistem de predare online, părinții au apelat la jocurile educative, spune antreprenoarea. „Căutau jocuri educative pe anumite materii, de exemplu jocuri pe matematică, așa încât copilul să nu uite să socotească, sau jocuri cu litere.“ În plus, după lucrul de acasă, și părinții simțeau nevoia să joace ceva „simpatic“ cu copiii. Pe acest fond, comenzile de jocuri educative online au început să crească în cel de-al doilea trimestru. Însă, odată cu relaxarea măsurilor sanitare, dar și cu începerea vacanțelor, trendul crescător s-a mai temperat.
Magazinele fizice fiind închise, comenzile au început să curgă pe zona de online. „Chiar am avut mulți clienți care au venit pentru prima dată pe site-ul nostru și au făcut atunci prima comandă“, detaliază Anca Leibovici. Din acel moment, mulți clienți au revenit pe site și au plasat noi comenzi. În opinia antreprenoarei, mulți dintre clienții noi ajunși pe platforma EduClass au evitat inițial zona de e-commerce, însă pandemia i-a făcut să apeleze și la această metodă de a cumpăra jucării. „Acest tip de clienți poate se temeau de zona de online, că nu se livrează, că le ia cineva banii de pe card, dar și-au făcut curaj și, cum au văzut că funcționează, chiar au început să comande în continuare“, adaugă Anca Leibovici.
În modelul său de business, EduClass face și distribuție de jucării către alte magazine, atât fizice, cât și online. Și cum magazinele fizice au fost închise o bună perioadă de timp, partenerii companiei au mărit cererea de produse pentru platformele online. Dacă în lockdown s-au vândut mai ales puzzle-uri, jocuri educative și creative, odată cu încălzirea vremii și relaxarea măsurilor sanitare a crescut cererea de biciclete și a jocurilor de exterior. Circa 80% din jucăriile comercializate de EduClass sunt din zona celor educative și doar 20% din business acoperă și alte categorii.
Momentan, Anca Leibovici spune că este prudentă în ceea ce privește o nouă orientare către mai multe magazine fizice, pentru că pandemia a arătat cât de vulnerabil este acest canal de vânzare. „Dacă am învățat ceva de la anul trecut a fost să fim mai flexibili, dacă aveam un plan, ne-am dat seama că trebuie să-l abandonăm și să-l reevaluăm și să pivotăm așa încât să rămânem în joc.“
Regula jocului
Însă cu totul altfel stăteau lucrurile în 2010, când Lucian Leibovici a decis să investească în jucăriile educative. A fost tot timpul propriul său angajat și avea pe atunci o afacere în zona soluțiilor educative pentru traininguri. A mers la un târg de profil în Elveția și a văzut acolo diferite jucării educative, o raritate în România acelor vremuri. S-a gândit că acestea ar putea reprezenta o oportunitate de afaceri și a început să importe astfel de produse. Astfel, a pus bazele platformei online EduClass, care și-a făcut intrarea pe piață în 2011. Investiția inițială a fost de „doar câteva mii de euro“, bani necesari achiziționării primelor loturi de jucării și creării unui site.
Anca Leibovici are un trecut în finanțe, iar după mulți ani în care a lucrat ca analist financiar și coordonator de echipă într-una dintre cele mai mari bănci din România, a cedat tentației și a trecut în barca antreprenoriatului în 2014. Nu știa foarte multe despre vânzări, însă, la fel cum a făcut soțul ei cu doar câțiva ani înainte, simțea că este nevoie de aceste produse pe piață.
Cei doi se consultă atunci când trebuie să ia deciziile importante, însă evită să se suprapună în atribuțiile cotidiene. Aleg împreună jucăriile cele mai potrivite, deși antreprenoarea recunoaște că nu există o rețetă după care un produs se vinde sau nu.
Clienții nu sunt însă doar părinții. Compania are comenzi și de la școli private, care vor să le ofere elevilor lor un alt fel de materiale didactice, dar și de la unele școli publice, care au început recent să investească în această direcție. Antreprenoarea crede că, după cele întâmplate în ultimul an, mai multe școli din sectorul public ar putea să continue în online anumite activități, jocurile educative interactive și fascinația copiilor față de monitoarele calculatoarelor împăcându-se cel mai bine aici.
Acest articol a apărut în numărul 116 al Revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly