Joaca în pandemie: Povestea soților care au mizat totul pe jocuri și jucării educative

A te juca nu înseamnă neapărat a bate min­gea sau a încinge într-un shooter tas­tatura calculatorului. O confirmă și doi an­treprenori care au mizat totul pe jocuri și jucării educative și chiar au avut re­zul­tate, inclusiv în pandemie.

Indiferent de vârstă, toată lumea se joacă. Asta au constatat soții Anca (38 de ani) și Lucian Leibovici (41 de ani) în cei 11 ani de când gestionează afacerile EduClass, o com­panie nișată pe jocurile și jucăriile educative și situată în partea superioară a pie­ței, adresată clienților cu venituri mai ridicate.

Joaca în pandemie

Pentru soții Leibovici, anul trecut a fost unul atipic. „2020 a în­ceput destul de sumbru“, spune Anca Lei­bovici, responsabilă de vânzări și promo­vare, în timp ce soțul ei se ocupă de partea administrativă și de tot ce în­seamnă IT. În martie 2020, businessul părea practic blo­cat, povestește ea. A văzut cum evoluează situația din China, dar nu se aștepta să se extindă atât de rapid la ni­vel global. Totul a culminat cu lockdownul impus de autorități, care avea să schimbe total strategia companiei EduClass stabilită la început de an. „Prima schimbare a fost închiderea magazinului fizic din Bulevardul Unirii.“

Compania avea deja aprobate campanii de marketing, cu bugete bine structurate pentru întregul an, care au fost însă abandonate în noul context. În consecință, vân­zările au trecut în online, la fel și campaniile de marketing. Schimbările de stra­te­gie nu doar că au arătat că businessul poate re­zis­ta în perioadă de pandemie, dar au și dus la o creștere semnificativă a cifrei de afa­ceri. Dacă în 2019 EduClass avea vânzări de circa 1,8 milioane de euro, acestea au ajuns în 2020 la aproximativ 3,5 mili­oane de euro.

Creșterea a fost impulsionată de schimbarea obiceiurilor oamenilor în perioada pandemiei și, mai ales, în cea a restricțiilor de circulație. Toată lumea era blocată în case, copiii nu mai mergeau la școală, iar părinții erau și ei nevoiți să lucreze de acasă. „A crescut foarte mult nevoia părin­ților de a le oferi copiilor activități, jocuri pentru a-i putea ține în casă“, precizează Anca Leibovici, mărturisind că a trecut și ea printr-o ast­fel de experiență, din care a învățat de ce are nevoie un părinte pentru a ține copilul ocupat.

Pentru că magazinul fizic încă este închis, pentru a interacționa cu clienții, EduClass a început să se promoveze pe Instagram, prin publicarea de informații și idei pentru părinți. Reacțiile nu au fost aștep­tate prea mult. „Și ei au venit către noi cu între­bări și cu dorința de a propune noi jo­curi“, povestește Anca Leibovici. Astfel, lipsa de contact fizic a fost înlocuită cu dis­cuțiile de pe rețelele sociale.

Pauză la școală

Cum, la începutul res­tricțiilor, multe școli încă nu aveau pus la punct un sistem de predare online, pă­rinții au apelat la jocurile educative, spune antreprenoarea. „Căutau jocuri educative pe anu­mite materii, de exemplu jocuri pe ma­te­matică, așa încât copilul să nu uite să so­cotească, sau jocuri cu litere.“ În plus, după lucrul de acasă, și părinții simțeau ne­voia să joace ceva „simpatic“ cu copiii. Pe acest fond, comenzile de jocuri educa­tive online au început să crească în cel de-al doilea trimestru. Însă, odată cu relaxa­rea măsurilor sanitare, dar și cu începerea vacanțelor, tren­dul crescător s-a mai temperat.

Magazinele fizice fiind închise, comenzile au început să curgă pe zona de online. „Chiar am avut mulți clienți care au venit pentru prima dată pe site-ul nostru și au fă­cut atunci prima comandă“, detaliază Anca Leibovici. Din acel moment, mulți clienți au revenit pe site și au plasat noi co­menzi. În opinia antreprenoarei, mulți dintre clienții noi ajunși pe platforma EduClass au evitat inițial zona de e-commerce, însă pandemia i-a făcut să apeleze și la această metodă de a cumpăra jucării. „Acest tip de clienți poate se temeau de zona de on­line, că nu se livrează, că le ia cineva banii de pe card, dar și-au făcut cu­raj și, cum au văzut că funcționează, chiar au început să comande în continuare“, adaugă Anca Leibovici.

În modelul său de business, EduClass face și distribuție de jucării către alte ma­ga­zine, atât fizice, cât și online. Și cum ma­ga­zinele fizice au fost închise o bună peri­oadă de timp, partenerii companiei au mă­rit ce­re­rea de produse pentru platfor­mele online. Dacă în lockdown s-au vândut mai ales puzzle-uri, jocuri educative și cre­a­tive, odată cu încălzirea vremii și relaxa­rea mă­surilor sanitare a crescut cererea de biciclete și a jocurilor de exterior. Circa 80% din jucăriile comercializate de EduClass sunt din zona celor educative și doar 20% din business acoperă și alte cate­gorii.

Momentan, Anca Leibovici spune că este prudentă în ceea ce privește o nouă orientare către mai multe magazine fizice, pentru că pandemia a arătat cât de vulne­rabil este acest canal de vânzare. „Dacă am învățat ceva de la anul trecut a fost să fim mai flexi­bili, dacă aveam un plan, ne-am dat seama că trebuie să-l abandonăm și să-l reevaluăm și să pivotăm așa încât să rămânem în joc.“

Regula jocului

Însă cu totul altfel stă­teau lucrurile în 2010, când Lucian Leibovici a decis să investească în jucăriile educative. A fost tot timpul propriul său angajat și avea pe atunci o afacere în zona so­­luțiilor educative pentru traininguri. A mers la un târg de profil în Elveția și a văzut acolo dife­rite jucării educative, o ra­ri­­tate în România acelor vremuri. S-a gândit că acestea ar putea reprezenta o oportunitate de afaceri și a început să importe astfel de produse. Astfel, a pus bazele plat­formei online EduClass, care și-a făcut intrarea pe piață în 2011. Investiția inițială a fost de „doar câ­teva mii de euro“, bani ne­cesari achizițio­nării primelor loturi de ju­cării și creării unui site.

Anca Leibovici are un trecut în finanțe, iar după mulți ani în care a lucrat ca ana­list financiar și coordonator de echipă în­tr-una dintre cele mai mari bănci din Ro­mâ­nia, a cedat tentației și a trecut în barca antreprenoriatului în 2014. Nu știa foarte multe despre vânzări, însă, la fel cum a fă­cut soțul ei cu doar câțiva ani înainte, sim­țea că este nevoie de aceste produse pe piață.

Cei doi se consultă atunci când trebuie să ia deciziile importante, însă evită să se su­prapună în atribuțiile cotidiene. Aleg împreună jucăriile cele mai potrivite, deși an­treprenoarea recunoaște că nu există o rețetă după care un produs se vinde sau nu.

Clienții nu sunt însă doar părinții. Compania are comenzi și de la școli private, care vor să le ofere elevilor lor un alt fel de materiale didactice, dar și de la une­le școli publice, care au început recent să inves­tească în această direcție. Antreprenoarea crede că, după cele întâmplate în ultimul an, mai multe școli din sectorul public ar putea să continue în online anumite activi­tăți, jocurile educative interactive și fasci­nația copiilor față de monitoa­rele calculatoarelor împăcându-se cel mai bine aici.

Acest articol a apărut în numărul 116 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly