Cum s-a întors investitorul imobiliar Ovidiu Șandor la „prima dragoste”, IT-ul
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Ce au în comun IT-ul, industria textilă și imobiliarele? Pentru antreprenorul timișorean Ovidiu Șandor, acestea s-au împletit firesc de-a lungul timpului. Atât de firesc încât IT-ul, domeniul în care a urmat studii doctorale, a devenit „teren“ pentru investițiile sale de tip business angel.
„Viața nu e cum o planifici, uneori te împinge ea într-o anumită direcție“, spune omul de afaceri timișorean Ovidiu Șandor, unul dintre cei mai mari investitori români din industria imobiliară, care a redesenat prin proiectele sale zone din orașe precum Timișoara sau Cluj-Napoca. Iar povestea sa profesională pare să confirme, cumva, faptul că socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg.
Șandor a făcut un doctorat în IT în Suedia, după care s-a întors în România pentru a prelua frâiele afacerii de familie din domeniul textilelor, Moda-Tim. Iar pentru că întotdeauna este loc de mai mult atunci când vine vorba de carieră, din 2005 a intrat în forță și în imobiliare, devenind în scurt timp unul dintre cei mai mari jucători de pe piața de real-estate din provincie.
Deși capitolul cu imobiliarele nu a fost drumul pe care și l-a planificat de la bun început, având în vedere că visul său era o carieră academică în IT, Șandor recunoaște acum că acest sector i s-a potrivit ca o mănușă.
„Poate acest lucru s-a întâmplat pentru că, parțial, a existat și acea dorință, dacă vreți, de ctitorire, care mi se pare foarte românească. Îmi place să creez ceva fizic, vizibil și palpabil, să pot lăsa o amprentă asupra unei zone a unui oraș“, mărturisește Șandor.
Angel investor. Cum „prima dragoste nu se uită niciodată“, antreprenorul timișorean a început în ultimii ani să se uite din nou către domeniul în care s-a specializat, astfel că a făcut mici investiții de tip business angel în două firme de IT: un start-up în Timișoara și un altul în Elveția, fondat de un român care și-a făcut doctoratul în Țara Cantoanelor.
Nu vrea să dea mai multe detalii despre cele două companii, însă recunoaște că investițiile pe care le-a făcut în acestea sunt „modice“ comparativ cu sumele investite de-a lungul timpului în imobiliare. „E o zonă în care vreau să investesc în continuare, mai ales că și eu am o educație în IT. Încerc să ajut alte businessuri aflate la început de drum“, spune șeful dezvoltatorului imobiliar Mulberry Development.
Ajutor gândit și concretizat și printr-un spațiu de coworking denumit Startup Hub, deschis într-unul dintre proiectele de birouri pe care le-a dezvoltat în Timișoara, City Business Center.
„Cred că e foarte important să existe astfel de structuri, care sprijină și conectează tinerii cu oameni de afaceri și antreprenori mai experimentați, care conectează ideile cu capitalul, care ajută la dezvoltarea societății locale, într-o anumită măsură“, explică Șandor, în opinia căruia doar unul din zece antreprenori reușesc să aibă succes. „Și asta nu are de-a face cu legislația sau birocrația, ci cu faptul că unii reușesc, iar alții nu“.
Birouri, birouri, birouri. Drumul său în imobiliare a început cu același City Business Center Timișoara, un proiect de birouri cu o suprafață închiriabilă de 43.000 de metri pătrați, dezvoltat pe un teren deținut de Moda-Tim. Ulterior, birourile au fost vândute către fondul de investiții NEPI, într-o tranzacție estimată la 75 de milioane de euro.
Alături de NEPI, Șandor a dezvoltat și un proiect de birouri de 59.000 de metri pătrați la Cluj-Napoca, The Office, care ar urma să fie finalizat integral anul viitor.
În prezent, însă, se concentrează pe ISHO, un proiect de anvergură, multifuncțional, dezvoltat pe un teren de 5,3 hectare al fostei fabrici ILSA din orașul de pe Bega. Lucrările la clădirea de birouri ISHO Offices, un proiect cu o suprafață închiriabilă de 50.000 de metri pătrați, vor demara în prima parte a anului viitor. Aceasta va fi dezvoltată în trei etape, urmând ca primele spații, cu o suprafață totală de 16.000 de metri pătrați, să fie livrate în primul trimestru al lui 2018.
Celelalte două faze, fiecare cu câte 17.000 de metri pătrați suprafață închiriabilă, au ca termen de predare 2019, respectiv 2020, în funcție însă și de viteza cu care spațiile vor fi absorbite de piață.
Pe lângă birouri, proiectul ISHO va include și o componentă de rezidențial, cu 1.200 de apartamente, primele unități locative urmând să fie livrate în 2018. De asemenea, în proiect vor fi incluse și locuri de parcare, gym, spa, piscină, centru de conferințe, un parc de peste 7.500 de metri pătrați, supermarket, farmacie și altele. Întregul proiect va cumula investiții de 130 de milioane de euro.
Pe piața timișoreană au mai fost anunțate în ultima perioadă mai multe proiecte imobiliare, inclusiv de birouri. „Mr. Mall“, omul de afaceri ieșean Iulian Dascălu, investește peste 220 de milioane de euro în proiectul multifuncțional Openville, pe care îl dezvoltă în jurul centrului comercial Iulius Mall Timișoara și care va include și o componentă de birouri.
De asemenea, dezvoltatorul imobiliar Werk Property Group, controlat de Virgil Tornoreanu și de antreprenorul de origine turcă Ruhat Kemaloglu, investește 30 de milioane de euro într-un proiect de birouri în Timișoara, denumit Vox Technology Park.
La timpul și locul potrivit. În ciuda acestor proiecte și a altora similare anunțate în întreaga țară, Ovidiu Șandor spune că nu se poate vorbi încă despre o euforie a imobiliarului, ci mai degrabă de o revenire la o perioadă în care proiectele reapar pe piață după mai mulți ani în care multe lucrări au fost puse „on hold“. „Cred că mai degrabă suntem într-o perioadă de normalitate, în care se construiește atât cât trebuie“.
În opinia sa, în România este nevoie de noi construcții, spre exemplu pe zona rezidențială, unde stocul de locuințe este în general vechi și îmbătrânit.
Dintr-un total de 8,5 milioane de locuințe, puțin peste 10% au fost construite după 1990, potrivit calculelor NewMoney pe baza datelor de la Institutul Național de Statistică. „Chiar dacă există orașe cu pierdere de populație, există și orașele mari care au creștere de populație, unde cred că o să vedem din ce în ce mai multe proiecte și, fiind mai multe, ele vor fi din ce în ce mai bune“, mai spune antreprenorul. În mod similar, și pe piața de birouri, segmentul pe care poate Șandor îl cunoaște cel mai bine, încă este mult de construit, însă secretul este să dezvolți clădirile respective atunci când este nevoie de ele, „nici mai repede, nici mai târziu“.
„Un fel de adolescență“. Totodată, el adaugă că, față de 2005, când a demarat primul proiect de birouri, piața imobiliară locală este ceva mai matură, însă mai are de crescut. „În general, piețele din România se află într-un fel de adolescență. Nu mai suntem copii, dar nu suntem încă nici adulți“.
Ovidiu Șandor spune că, în orice parte a lumii, un dezvoltator imobiliar se confruntă cu un set de provocări la care trebuie să găsească soluții, de la a găsi un teren foarte bun, până la a obține autorizații de construire sau soluții de finanțare. „Nu cred că avem obstacole mai mari decât antreprenorii din alte țări“, crede Șandor. Numai că tot el adaugă: „Sigur, nu oricine poate să facă asta“.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Miza pe orașele mari din provincie” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Ovidiu Șandor a fost artizanul mai multor proiecte imobiliare situate în două dintre cele mai mari orașe din România, Timișoara și Cluj-Napoca.[/vc_column_text][vc_column_text]
- City Business Center. A preluat conducerea fabricii de confecții Moda-Tim, iar pe terenul acesteia a pornit primul său proiect imobiliar de anvergură, clădirile de birouri City Business Center. Șandor a vândut acest proiect cu o suprafață închiriabilă de 43.000 de metri pătrați către dezvoltatorul imobiliar NEPI pentru 75 de milioane de euro.
- The office. În 2013, Șandor demarează în parteneriat cu NEPI un alt mare proiect de birouri, de această dată la Cluj-Napoca. The Office are o suprafață închiriabilă de peste 59.000 de metri pătrați și va fi finalizat în întregime anul viitor, după ce, în 2014 și 2015, au fost inaugurate primele două faze ale proiectului.
- ISHO. În prezent, Șandor se concentrează pe un alt proiect în Timișoara, ISHO. Complexul va include birouri cu o suprafață închiriabilă de 50.000 de metri pătrați, dar și o componentă de rezidențial (1.200 de apartamente). Investiția este de 130 de milioane de euro.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Visul dezvoltatorului imobiliar Ovidiu Șandor era o carieră în IT. Sursa foto: Laszlo Raduly