Într-o perioadă în care poluarea atinge cote maxime, Claudiu Suma plănuiește să vândă 1.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice

Au trecut deja trei ani de când timișoreanul Claudiu Suma a făcut un nou pariu în business, lansând Lektri.co, o companie specializată în soluții de încărcare a mașinilor electrice pentru utilizatorii casnici.
Pe lângă cele 1.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice pe care și-a propus să le vândă anul acesta în piața locală și internațională, antreprenorul dezvoltă în paralel și alte afaceri legate de domeniul auto și pe a căror creștere mizează în 2021.
„Anul acesta, dorim să dăm în folosință primele 30 de parcări off-street (private), prin aplicația 2park“, punctează el un amănunt, lăsând de înțeles că avem de-a face cu un segment de business cu un mare potențial de creștere în România.
Claudiu Suma, după 20 de ani
Claudiu Suma a intrat în antreprenoriat în 2000, când, în urma unei investiții de 20.000 de euro, a înființat SafeFleet, devenit între timp unul dintre cei mai cunoscuți furnizori de servicii telematice cu sucursale în România, Italia și Polonia, dar și cu parteneri în alte țări din Europa, Africa și Asia. „Platforma SafeFleet este o aplicație web pe care companiile o folosesc pentru a-și monitoriza flota și pentru a optimiza comunicarea șofer-dispecer“, explică Suma. Anul trecut, cifra de afaceri generată prin SafeFleet a fost de peste 21 de milioane de lei (4,38 milioane de euro).
O altă afacere conexă în care Suma investește astăzi este Tpark, pe segmentul soluțiilor de management al parcărilor, cu un rulaj de 26,48 milioane de lei (5,5 milioane de euro) în 2020. Potrivit antreprenorului, soluția propusă de Tpark este implementată în peste 150 de orașe din România, Serbia și Ungaria, iar până acum au fost înregistrați peste un milion de utilizatori unici.
Chiar dacă Suma acordă aceeași importanță fiecărei companii pe care o dezvoltă, cea mai vizibilă afacere a sa în ultimul timp a fost Lektri.co, prin intermediul căreia comercializează opt modele de stații de încărcare pentru clienții rezidențiali, cei comerciali și deținătorii de flote de mașini electrice.
„Ritmul de dezvoltare a zonelor metropolitane din întreaga lume, nu doar din România, ne determină să credem că viitorul nu poate fi decât electric. Orașele au nevoie de strategii durabile de creștere, iar combustibilii fosili nu mai reprezintă o soluție pentru mobilitatea urbană“, subliniază el. Cum România trebuie să ajungă la un sistem de transport nepoluant până în 2050, potrivit Pactului Verde European, potențialul de creștere al domeniului este evident.
O piață la început
Cererea de mașini electrice a crescut semnificativ în Europa, susținută de politicile privind protecția mediului, de angajamentele marilor firme în această direcție, dar și de schimbarea de atitudine a consumatorilor. Dintre consumatorii chestionați pentru realizarea unui studiu Deloitte, italienii au fost cei mai interesați de astfel de automobile, în proporție de 58%.
„În România, pentru promovarea autovehiculelor electrice, Ministerul Mediului a implementat programul de stimulare a achiziționării de mașini electrice și hibrid și, de la un an la altul, constatăm o creștere a preferinței consumatorilor români pentru astfel de autovehicule“, arăta în studiul amintit Ciprian Gavriliu, partener servicii fiscale și juridice la Deloitte România.
Potrivit greenpeace.ro, costul unei încărcări complete a unei mașini electrice cu baterie de 50 kWh este între 30 de lei (acasă) și 100 de lei (la stațiile de încărcare cele mai scumpe), la o medie a distanței parcurse per încărcare de 300 de kilometri. „Punctele fast sunt necesare la nivel național pentru că sunt foarte practice pentru conducătorii de autovehicule electrice, cum sunt și eu. Momentan sunt puține, însă domeniul se află în plină expansiune. Cel mai ieftin punct fast pleacă de la 10.000-15.000 de euro și ajunge până la câteva zeci de mii de euro pe stație, însă proprietarii din HoReCa și nu numai au și variante mult mai accesibile, cu prețuri începând de la 1.000 de euro pentru stațiile standard de încărcare“, punctează și Cornel Eftenoiu, fondatorul Darcom Energy, companie prezentă și pe acest segment.
Un alt studiu, realizat recent de Reveal Marketing Research, relevă că 51% din români iau în calcul cumpărarea unei mașini hibrid, în timp ce 28% își exprimă dorința de a trece la cea electrică. Totuși, „85% dintre cei chestionați consideră că țara noastră nu este pregătită ca infrastructură pentru șoferii mașinilor electrice“. În momentul de față, în România există aproximativ 1.000 de stații de încărcare și în jur de 2.000 de benzinării clasice.
„Majoritatea statelor europene subvenționează instalarea stațiilor electrice, atât la domiciliu, cât și la locul de muncă. În România, peste 60% din populația urbană locuiește la bloc și e greu să instalezi stații la bloc. De aceea, credem că este necesară subvenționarea instalării de stații în complexe rezidențiale, cât și la locul de muncă“, mai spune Claudiu Suma, care a început recent testarea unei stații de încărcare destinată clienților B2C.
În 2019, Lektri.co a devenit prima reprezentanță a României în Open Charge Alliance – o alianță globală a industriei de mașini electrice, formată din furnizori de hardware, software, cât și din operatori de rețele de încărcare –, iar stațiile de încărcare ale companiei sunt utilizate în prezent în zeci de locații din România, Serbia, Polonia, Germania, Franța și Italia.
Acest articol a apărut în numărul 117 al Revistei NewMoney