Internetul viitorului vine din spațiu și are potențial să ne ducă până pe Marte. Dar nu toți sunt încântați de asta
„Merci, mais non merci!“ Cei 350 de localnici din Saint-Senier-de-Beuvron au primit cu scepticism maxim o propunere a companiei SpaceX de a instala pe terenurile lor antene pentru captarea semnalului de internet de mare viteză transmis de rețeaua din spațiu a companiei fondate de Elon Musk. „Acest proiect este cu totul nou. Nu avem nicio idee despre impactul acestor semnale. În semn de precauție, consiliul municipal a spus nu“, explică Noemie Brault, viceprimarul satului din nordul Franței, aflat la 20 de kilometri de catedrala Mont Saint-Michel.
Starlink e unul dintre proiectele faraonice ale lui Elon Musk, o megaconstelație de sateliți de telecomunicații prin care își propune să asigure conexiuni instant la internet de mare viteză, indiferent de cât de îndepărtat e colțul de lume în care ne-am afla. Iar pentru a face asta, SpaceX vrea să construiască în următorii ani în jurul Pământului o rețea de 42.000 de sateliți.
Până atunci, aproape o jumătate din populația lumii rămâne fără acces la internet, deoarece majoritatea opțiunilor de conexiune necesită o magistrală extinsă de cabluri subterane costisitoare, complet inaccesibilă localităților rurale îndepărtate.
Retorica normandă
În cazul Franței, contractorul Starlink a obținut de la autoritățile de reglementare aprobările pentru instalarea a nouă așa-numite „radomuri“ – structuri circulare înalte de trei metri care protejează antenele – în comuna din Normandia de Jos, însă edilii locali au emis o hotărâre de blocare a lucrărilor.
„Este îngrijorător, pentru că nu dispunem de niciun fel de informații despre posibilele efecte ale semnalelor asupra sănătății oamenilor sau animalelor. Iar când auzi că vrea (Elon Musk, n.r.) să implanteze cipuri în creierul oamenilor, chiar te înspăimânți“, detaliază Noemie Brault pentru AFP.
Când vorbește despre intenții înspăimântătoare, aceasta se referă la Neuralink, compania mai puțin mediatizată, prin care cel considerat de mulți drept adevăratul Tony „Iron Man“ Stark dezvoltă o tehnologie care presupune implantarea unor electrozi în creier pentru a crea o interfață wireless creier-calculator, interfață capabilă inclusiv să augmenteze inteligența naturală prin descărcarea sau încărcarea de informații de la sau către un computer. Conectat în zonele corespunzătoare ale creierului, un astfel de dispozitiv le-ar putea permite persoanelor cu diferite forme de paralizie să manipuleze mașinile prin puterea gândirii sau – în cazul celor cu afecțiuni gen Parkinson – să își controleze mișcările fizice. „În principiu, ar putea să repare tot ceea ce este în neregulă cu creierul“, spune Musk.
În Saint-Senier-de-Beuvron, marile îngrijorări ale momentului rămân însă riscurile asociate undelor electromagnetice, despre care François Dufour, consilier local din partea ecologiștilor, spune că „sunt lucruri pe care am avut deja ocazia să le observăm la liniile de înaltă tensiune care au afectat mai mulți fermieri din zonă“. În plus, se întreabă el retoric, „rețele sociale și internetul există deja – de ce ar trebui să căutăm internet pe Lună?!“.
Agenția Frecvențelor Naționale din Franța (ANFR) a dat deja asigurări că sateliții Starlink nu prezintă niciun fel de riscuri, mai ales în condițiile în care emit din spațiu. La firul ierbii însă, Jean-Marc Belloir, un sătean în vârstă de 57 de ani, e îngrijorat că vacile sale ar putea da mai puțin lapte. „La ferma noastră suntem mereu online. Vacile mele sunt conectate, iar ceasul meu smart mă avertizează când trebuie mulse. Dar având în vedere acoperirea acestor antene, ar trebui să facem studii în ceea ce privește impactul lor“, spune fermierul, care și-a numit una din vaci „SpaceX du Beuvron“.
Constelația Musk
La fiecare câțiva ani, (alt)cineva apare amenințând că va perturba industria comunicațiilor prin satelit. Și, de regulă, cu toții ard miliarde de dolari înainte ca ambiția lor de a atinge cerul să se prăbușească înapoi în țărână. De la sfârșitul anilor ’90, Globalstar, Iridium, Leosat, Skybridge, Teledesic și alte companii au încercat să rescrie comunicațiile spațiale, doar pentru a eșua mai mult sau mai puțin răsunător.
Internetul „spațial“ de bandă largă există deja, dar se bazează pe sateliți geostaționari de mărimea unui autobuz care orbitează la aproximativ 36.000 de kilometri deasupra Pământului, distanțele mari făcând conexiunile prea lente pentru a concura eficient cu noile aplicații din rețelele terestre. Semnalul ajunge astfel în locuri în care cablurile ies din discuție, dar performanțele sunt limitate. Iar aici intervin Elon Musk și SpaceX. Compania are în momentul de față aproximativ 1.000 de sateliți funcționali, iar planul lui Musk este să ajungă la 12.000 în următorii cinci ani, cu jumătate dintre ei activi până la sfârșitul lui 2024.
De dimensiunea unei mese și cu o greutate de puțin peste 225 de kilograme, toți acești sateliți sunt și vor fi plasați la altitudini între 550 și 1.350 de kilometri, pe orbita joasă a Pământului. Interconectați și mult mai aproape de planetă, sateliții Starlink vor putea să transmită rapid cantități mari de informații către orice punct de pe Pământ, chiar și peste oceane și în locuri extrem de greu accesibile, la viteze superioare celor mai rapide rețele de fibră submarine sau subterane.
La începutul lui septembrie 2020, inginerii de la SpaceX au anunțat că rețeaua este deja capabilă să asigure viteze de descărcare de peste 100 megabiți pe secundă, viteze suficiente pentru a-i permite unui utilizator să facă streaming simultan cu mai multe filme în format HD.
Prin magnitudinea sa, spun acum analiștii, Starlink reprezintă o amenințare pentru întreaga industrie. Dintr-un total de 9.000 de sateliți lansați de la începutul odiseei spațiale terestre, în momentul de față doar aproximativ 2.000 orbitează Pământul, iar jumătate dintre ei sunt ai companiei SpaceX. În plus, proiectul se adresează nu doar utilizatorilor de bandă largă din zonele rurale ai ViaSat Inc., Hughes Satellite Systems Corp. și ai altor companii, ci și operatorilor aerieni (pentru conectivitate WiFi pe avioane), flotelor de transport maritim și potențialilor clienți militari – adică untul și pâinea din industria consacrată a sateliților.
Starlink a intrat de câteva luni în faza de testare beta, serviciile sale fiind accesibile în nordul Statelor Unite, Canada și în unele părți ale Europei, iar compania spune că are până acum peste 10.000 de utilizatori.
Conectați la orbită
Comunicațiile spațiale pierd de mult timp teren în fața rivalilor tereștri, iar Starlink provoacă astfel o industrie care oricum a fost pusă deja cu spatele la zid. În urmă cu patru decenii, sateliții conectau apeluri vocale pe distanțe lungi. În urmă cu cincisprezece ani, tot ei erau principalul pod al Africii către world wide web. Acum nu mai e cazul. De altfel, una dintre cele mai profitabile oportunități de afaceri care le-a mai rămas este vânzarea spectrului de frecvențe pe care nu îl mai pot folosi operatorilor de sisteme wireless terestre.
Numai că Musk nu e singurul care crede că a sosit timpul broadbandului spațial. Costul dezvoltării unor astfel de proiecte a început să scadă, în special datorită puterii de calcul îmbunătățite, a sateliților mai mici și a componentelor și proceselor mai standardizate. SpaceX are însă un avantaj față de rivalii săi, care se bazează pe terți pentru a-și duce pe orbită sateliții.
Fondatorul Amazon, Jeff Bezos, a finanțat până acum cu peste zece miliarde de dolari o constelație rivală, Proiectul Kuiper. Aceasta ar urma să aibă 3.236 de sateliți plasați pe orbita joasă a Pământului, dar până acum nu a lansat nici măcar unul.
Telesat, o companie canadiană de comunicații prin satelit existentă de o jumătate de secol, trece acum de la sateliții geostaționari tradiționali la rețele orbitale de sateliți, cu o ofertă de servicii pentru autorități guvernamentale, linii aeriene și companii de transport maritim.
Tot pe orbita joasă au pariat și cei de la OneWeb, o companie din Marea Britanie care a strâns 3,4 miliarde de dolari de la investitori – printre ei Airbus SE și SoftBank Group Corp. –, cu promisiunea „accesului la internet peste tot, pentru toată lumea“. În martie 2020 și-au cerut intrarea în insolvență, dar au revenit în afaceri în toamna aceluiași an, cu un nou proprietar, în formula unui consorțiu format din guvernul Marii Britanii și compania indiană Bharti Global, unul dintre primii trei furnizori de servicii de comunicații după numărul de clienți. Constelația OneWeb ar urma să aibă 650 de sateliți, din care au ajuns pe orbită 74.
Întrebat de Bloomberg pe care dintre aceste companii și-ar pune banii dacă ar fi obligat să o facă, Rupert Pearce, chief executive officer (CEO) al Inmarsat, unul dintre liderii serviciilor de comunicații prin satelit, a răspuns: „Experiența de până acum ar sugera Starlink, nu-i așa? Ai curajul lui Musk, ai mentalitatea Silicon Valley, iar ceea ce a făcut cu SpaceX este teribil de impresionant“.
Un pas uriaș, un procent mic
Evident, un proiect de o asemenea amploare nu e niciodată ieftin. SpaceX și-a făcut până acum banii transportând sateliții altora pe orbită. Dar Musk vrea să colonizeze planeta Marte, iar visul ăsta îl va costa mai mult decât poate câștiga în industria rachetelor. De la anunțarea proiectului Starlink, Musk a recunoscut că speră să pună mâna pe „un procent mic“ dintr-o piață mondială a telecomunicațiilor estimată la aproximativ 1.800 de miliarde de dolari. Ceea ce ar putea însemna pentru SpaceX un profit anual între 30 și 50 de miliarde de dolari, potrivit estimărilor analiștilor. Bani despre care Gwynne Shotwell, președintă și chief operating officer (COO) la SpaceX, spune că ar putea finanța nu doar dezvoltarea Starlink, ci și a infrastructurii SpaceX pentru lansarea viitoarelor misiuni spre Marte.
Pe termen lung, arată o estimare făcută în toamnă de Morgan Stanley, valoarea de piață a SpaceX ar putea trece de 100 de miliarde de dolari, cu un aport al Starlink de 80 de miliarde de dolari.
Dar, în cazul în care Starlink va da greș, pe rugul eșecului său nu vor arde doar investitorii SpaceX. „Dacă Starlink este o dezamăgire profundă, am putea vedea o altă scădere a ciclului de investiții spațiale“, crede Tim Farrar, președinte al companiei de cercetare de piață TMF Associates.
Investițiile în startupuri spațiale au crescut de la 1,1 miliarde de dolari în intervalul 2000-2005 la 6,6 miliarde de dolari între 2006 și 2011 și la 10,6 miliarde de dolari în perioada 2012-2017, potrivit unui raport realizat de Bryce Space and Technology. Bani proveniți de la peste 550 de investitori ale căror nume au fost dezvăluite, printre care se află 2% din cei prezenți în topul Forbes pe 2017 al miliardarilor lumii, detaliază aceeași sursă.
Între timp, în Saint-Senier-de-Beuvron, Anne-Marie Falguieres, a cărei casă se află la doar 60 de metri de locul unde ar urma să fie amplasată o viitoare stație Starlink, spune despre oamenii din sat că nu sunt o comunitate de tehnofobi. „Nu îl atacăm pe Elon Musk. Problema este că aceste antene sunt ceva absolut nou, cel puțin în Franța. Și am vrea să știm mai întâi dacă sunt sau nu periculoase.“
Acest articol a apărut în numărul 112 al Revistei NewMoney
FOTO: Getty