INFOGRAFIC Câți centimetri de autostradă are un român, în comparație cu un bulgar, un ungur sau un polonez
![](https://newmoney.ro/wp-content/uploads/2017/05/infografic_autostrazi_centimetri_locuitor_newmoney.jpg)
Slovenia, cu o rețea similară de autostrăzi cu cea a României, dar cu o populație de zece ori mai mică, conduce clasamentul Uniunii Europene la capitolul densitate de autostrăzi, cu peste 37 de centimetri pe cap de locuitor, potrivit unor calcule realizate pe baza datelor de la Federația Rutieră din Uniunea Europeană (European Union Road Federation) și de la Eurostat. Pe locul al doilea se află Spania, o țară cu aproape 15.000 de kilometri de autostrăzi, construite preponderent din fonduri europene, care „se laudă“ cu aproape 32 de centimetri pe cap de locuitor. La mare distanță și totuși înaintea României, Bulgaria numără 7,5 centimetri de șosele de mare viteză pentru fiecare dintre cetățenii săi.
La o privire de ansamblu a infrastructurii rutiere locale, rețeaua națională de drumuri publice din România are puțin peste 86.000 de kilometri, însă numai o cincime din acestea sunt drumuri naționale și, chiar mai grav, mai puțin de 1% sunt autostrăzi, arată datele publicate recent de Institutul Național de Statistică.
Șoselele României au provocat numeroase discuții în spațiul public de-a lungul timpului și multă cerneală a curs pe tema rețelei slab dezvoltate de autostrăzi. Mari companii precum Dacia și Ford au reclamat lipsa proiectelor de infrastructură. Din păcate, rețeaua locală de autostrăzi evoluează în ritm de melc, astfel că, spre exemplu, anul trecut nici măcar un centimetru (!) de autostradă nu a fost deschis circulației. Pentru 2017, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunța recent că vrea să taie panglica pe 90 de kilometri de șosele de viteză. Oricum, depășirea pragului de 1.000 de kilometri de autostrăzi pare acum, ca și în urmă cu un deceniu, un deziderat destul de îndepărtat.
Șoseaua europeană
Mai mulți kilometri de autostrăzi înseamnă mai mulți investitori, noi locuri de muncă, mobilitate pentru transporturi și, mai ales, reducerea numărului de accidente rutiere. La nivel european, densitatea de autostrăzi pe cap de locuitor arată diferențe majore între țări.
Mai puțin de 1% din drumurile existente în acest moment în România sunt șosele de mare viteză.
86.000 de kilometri are rețeaua națională de drumuri publice din România.
747 de kilometri de autostrăzi are România în acest moment. Cu puțin noroc, pragul de 800 de kilometri ar urma să fie depășit anul acesta.
15 kilometri reprezintă lungimea drumurilor naționale de pământ din România. Practic, deși sunt considerate șosele de importanță națională, acestea nu sunt nici măcar asfaltate sau pietruite.