Înființată în 2018, compania clujeană RebelDot vrea să devină un jucător-cheie pe piața glo­bală a serviciilor software

Pentru RebelDot, achiziția recentă a pachetului majoritar de acțiuni la steepsoft AI nu înseamnă doar o nouă provocare în dezvoltarea proiectelor de inteligență artificială, ci și intenția bine definită de a deveni un jucător-cheie pe piața glo­bală a serviciilor software.

„Avem o prezență globală, cu o puternică reprezentare în Europa“, spune clar și concis Tudor Ciuleanu, cofondator și CEO RebelDot, companie de dezvoltare de software din Cluj-Napoca, înființată în anul 2018.

Pentru a-și facilita o expansiune ac­ce­lerată, compania a făcut de curând o miș­­care strategică, prin preluarea steepsoft AI, un alt jucător din domeniu, specia­li­zat în dezvoltarea de soluții AI. Mai mult, în pregătirea terenului pentru scalarea businessului, RebelDot a scos la începutul acestui an pe piața muncii 100 de poziții noi, urmând să ajungă la o echipă de 280 de persoane, cu 60% în creștere față de 2022.

„Planurile pentru anul acesta și anul următor sunt axate pe consolidarea com­pe­tențelor noastre în AI, green tech, și pe creșterea prezenței pe piețele internațio­nale, în special în DACH (Germania, Austria și Elveția, n.r.), Regatul Marii Britanii și țările nordice“, continuă Ciuleanu, accentuând din nou importanța pe care o acordă factorului extern.

„Un an dinamic“

Cu o cifră de afaceri de 8,2 milioane de euro în 2022, Tudor Ciuleanu anticipează o creștere semnificativă în acest an, despre care spune că depinde însă de modul în care evoluează piața ge­nerală și de mulți alți factori. „Este un an dinamic, iar previziunile creșterii cifrei de afa­ceri sunt în intervalul 50%-80%, cu un EBITDA de 15%. Focusul principal în 2023 nu este profitabilitatea, ci dezvoltarea sus­te­nabilă.“

Odată cu preluarea steepsoft AI, acesta mizează pe o pondere de 10-15% a proiectelor de inteligență artificială în cifra de afaceri pentru anul în curs, această achi­ziție consolidând verticala de servicii digitale cu accent pe dezvoltarea de soluții și inovații în domeniul AI, „cum ar fi large language models, data science, și integrări ChatGPT/GPT 4“.

„Este o investiție semnificativă în dezvoltarea noastră strategică și în inovația în domeniul AI. Având în vedere această miș­care, anticipăm o creștere robustă în Ro­mânia și pe piețele internaționale, deoarece extindem capacitatea de a oferi so­luții avansate de AI clienților noștri. Ne aș­teptăm la o dublare anuală a capacității noastre pe zona de AI pentru următorii doi ani. În ceea ce privește alte achiziții, suntem întotdeauna deschiși la oportunități“, detaliază Tudor Ciuleanu.

În prezent, RebelDot oferă soluții software personalizate pentru o varietate de in­dustrii, inclusiv sănătate, finanțe, ingine­rie și producție, iar businessul se bazează pe servicii de consultanță în domeniul teh­no­logiei. În afară de România, compania are din 2021 o subsidiară în Danemarca, vizând deschiderea de noi subsidiare în Ger­mania, Marea Britanie și „posibil“ SUA.

„Lucrăm cu o varietate de companii și clienți, de la start-upuri până la companii de nivel enterprise, majoritatea veniturilor RebelDot fiind generată de acestea. Câțiva dintre clienții noștri sunt Grundfos (Danemarca), Basler & Hofmann (Elveția), Nova și MultiversX (România). În total, sunt 25 de clienți și anticipăm o creștere conside­rabilă a numărului lor în 2023“, mai spune antreprenorul.

O piață cu potențial

Privită în an­samblu, industria de software din România s-a dezvoltat foarte mult în ultimul de­ce­niu. Cel mai recent studiu pe această temă, lansat de KeysFin (furnizor de soluții de business information) în urmă cu șase luni, estima cifra de afaceri a companiilor din domeniu la aproape zece miliarde de euro în 2021, conform datelor raportate la Ministerul Finanțelor, în creștere cu aproxi­mativ 14,5% față de 2020 și cu 246% mai mult decât în 2012.

„Estimăm continuarea tendinței neîntre­rupte de creștere din ultimii zece ani și atin­gerea unui nou maxim istoric în acest an (2022, n.r.), de peste 11 miliarde de euro. (…) Observăm cum software-ul își consoli­dează rolul-cheie în dezvoltarea și digitalizarea economiei și transformă Ro­mânia într-un hub regional, după unul dintre cele mai rapide ritmuri de creștere, dacă nu chiar cel mai rapid din ultimii zece ani, de aproape 250%“, spunea Diana Florescu, analist economic KeysFin, cu ocazia lan­sării studiului.

În 2021, în industria software locală acti­vau peste 30.000 de companii, cu 12% mai multe decât în 2020 și cu 112% peste nivelul din 2012. Dintre acestea, aproape 29.000 erau microîntreprinderi. Rezultatul net în­re­gistrat de companiile din industria lo­cală de software a crescut substanțial, la aproape 1,6 miliarde de euro în 2021, cu 57% mai mult față de 2020 și de peste șapte ori mai mare comparativ cu 2012.

De asemenea, companiile din acest domeniu au generat 77% din rezultatul net înregistrat de întregul sector IT&C și peste 5% din rezultatul net al tuturor companii­lor non-financiare din Ro­mâ­nia în 2021.

Stu­diul KeysFin a mai arătat că ponderea cifrei de afaceri care a fost generată de fir­mele de software din plan local în sec­torul IT&C a crescut de la 36% în 2012 la peste 60% în 2021, prin prisma avansului mult mai rapid al componentei de software.

Înființată în urmă cu aproximativ cinci ani, RebelDot a făcut tot felul de strategii pentru a-și defini clar un loc în piața locală de software. În vara anului trecut, de exemplu, a lansat RebelVentures, un mecanism propriu de investiții pentru susținerea start-upurilor tech. „RebelVentures este un proiect pornit din dorința de a susține mediul de start-up local. Astfel, compania RebelDot poate fi implicată în diverse businessuri, fără a fi nevoită să acopere toate ariile ce vizează lansarea unui produs software“, declara anul trecut Tudor Ciuleanu. De altfel, pe termen mediu și pe termen lung, aproximativ 30% din profitul RebelDot va fi alocat investițiilor RebelVentures.

Deocamdată, accentul rămâne pe dez­vol­tare, cu o țintă cât se poate de clară: „RebelDot să devină lider global în furnizarea de produse digitale, soluții AI și green tech“.

Acest articol a apărut în numărul 166 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly