Indo-Pacificul, prioritatea numărul unu a Statelor Unite
Asistența robustă a Statelor Unite pentru Ucraina, puternica lor revenire diplomatică și militară pe continentul european i-au făcut pe unii observatori să considere că strategii și decidenții de la Washington și-au reconsiderat prioritățile: Europa constituie în egală măsură o prioritate cu Indo-Pacificul. Totuși, chiar dacă prezența pe Bătrânul Continent este esențială în strategia americană de conservare a leadershipului la nivel mondial, bătălia principală are loc în Indo-Pacific, acolo unde China reprezintă singura putere care are atât aspirația, cât și resursele de a deveni la un moment dat puterea numărul unu la nivel mondial.
SINGURUL RIVAL CAPABIL. În Strategia Națională de Securitate a Administrației Biden-Harris, publicată pe 12 octombrie, stă scris, negru pe alb, următoarele: „Republica Populară Chineză este singurul competitor având atât intenția de a remodela ordinea internațională, dar și puterea economică, diplomatică, militară și tehnologică în creștere pentru a face acest lucru“.
Prin urmare, există o ierarhie clară la Washington cu privire la importanța marilor puteri competitoare și, bineînțeles, a spațiilor strategice la nivel mondial. În această ierarhie, Rusia nu ocupă primul loc, deși i se „recunoaște“ periculozitatea pentru ordinea internațională care are în centru Statele Unite ale Americii și Occidentul, în general.
Această situație ne face să ne întrebăm și cu privire la motivele fermității de care dau dovadă aliații noștri americani în sprijinirea Ucrainei: transmiterea unui mesaj spre China, în cazul că aceasta ar fi tentată, la un moment dat, peste ani, atunci când se va simți suficient de puternică militar, să decidă o acțiune în forță la adresa Taiwanului sau a unuia dintre aliații Washingtonului din Indo-Pacific.
În același timp, o a doua întrebare ne vine pe buze: cea legată de durata angajamentului american în Ucraina și în Europa și, bineînțeles, de percepția cu privire la resursele disponibile de a rămâne la fel de mobilizat pe două fronturi, în Europa și în Indo-Pacific. Un prim răspuns îl vom primi fără îndoială după data de 8 noiembrie, după alegerile de la jumătatea mandatului din Congres. Să spunem, totuși, că singurul subiect care întrunește un sprijin bipartizan (și din partea democraților, și din partea republicanilor) fără rezerve la Washington este cel legat de necesitatea de a îndigui, de a opri sau cel puțin de a întârzia ascensiunea Chinei. Deja există voci care se aud tot mai puternic, evident în tabăra republicanilor, dar au început să se facă auzite și în cea a democraților, cu privire la nevoia de a se pune capăt războiului cu Rusia.
CÂTEVA SEMNE. Recent, știrea că președintele Joseph Biden s-ar fi răstit la președintele ucrainean Volodimir Zelenski în cursul unei convorbiri telefonice, din cauza insistenței acestuia din urmă pentru și mai multe echipamente militare, a făcut înconjurul lumii. Ea reprezintă, totuși, un semn, așa cum reprezintă și reluarea convorbirilor telefonice între șefii de stat-major ai Statelor Unite, Franței și Marii Britanii cu omologul lor rus. Atunci când căutăm să interpretăm anumite evoluții ale unui conflict, este bine să „strecurăm“ informațiile cu impact emoțional și să ne concentrăm pe cele care cu adevărat contează.
În fundalul conflictului din Ucraina au astfel loc și alte evenimente care accentuează importanța primordială a Indo-Pacificului în cadrul intereselor strategice americane. La sfârșitul lunii septembrie, prima întâlnire la nivel înalt Statele Unite ale Americii/Insulele Pacificului s-a ținut la Washington, în paralel cu publicarea unei strategii americane privind acest spațiu maritim, „Pacific Partnership Strategy“, care să completeze cele două mari inițiative de anul trecut, AUKUS (parteneriatul Statele Unite//Marea Britanie/Australia) și QUAD (Statele Unite/Australia/India/Japonia).
Pivotarea Federației Ruse spre Asia-Pacific, deschiderea pentru China a rutei maritime arctice, va întări interesul american pentru această regiune, care constituie deja centrul geopoliticii și geoeconomiei mondiale.
Însăși cooperarea cu puterile europene semnificative va fi subordonată acestui imperativ al intereselor americane în Indo-Pacific – capacitatea puterilor europene de a se învesti în acest spațiu, de a-și afirma complementaritatea strategică cu Statele Unite ale Americii, de asemenea, de a îndigui prezența chineză în Emisfera Sudică. Și cu atât mai mult cu cât chiar puterile europene au nevoie de Indo-Pacific spre a substitui piața rusă (se insistă pe necesitatea de a înlocui Rusia în ecuația energetică europeană, dar se vorbește prea puțin despre substituirea pieței ruse, care ocupă locul al treilea în geografia schimburilor comerciale ale Uniunii Europene) și de a-și păstra relevanța strategică în secolul al XXI-lea.