Indicele NewMoney: Românii, printre cei mai neîngrijiți europeni
Fiecare român cheltuie, în medie, circa 59 de euro pe an pe cosmetice și bunuri de îngrijire personală, aflându-se, alături de bulgari, care scot din buzunar 50 de euro anual pentru astfel de produse, la coada ierarhiei europene din perspectiva acestui indicator.
Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney
În țări din vestul Europei, cheltuiala medie anuală cu produsele cosmetice și de îngrijire personală depășește 100 de euro pe locuitor: în Germania, spre exemplu, ajunge la 148 de euro, în timp ce în Franța se ridică la 154 de euro per capita, arată estimările NewMoney pe baza datelor de pe platforma Statista.com.
Piața locală de produse cosmetice și de bunuri de îngrijire personală va ajunge anul acesta la aproape 1,2 miliarde de euro, adică sub 2% din sectorul de profil european. Piața ar urma să crească cu o rată anuală compusă de 1,6% în perioada 2018-2021.
În ansamblu, piața europeană de cosmetice și produse destinate îngrijirii personale este estimată anul acesta la aproape 68 de miliarde de euro.
Cel mai important segment al acestei piețe este cel de îngrijire a pielii, care generează 28% din veniturile totale, fiind urmată de produsele pentru îngrijirea părului, cu o pondere de 17%, mai arată calculele NewMoney pe baza datelor Statista.com. Și în România, produsele pentru îngrijirea pielii ajung anual la circa 300 de milioane de euro, fiind cel mai „greu“ segment al pieței de produse cosmetice și de îngrijire personală din perspectiva veniturilor generate.
Pe segmentul de produse cosmetice, cele mai multe achiziții se realizează din magazinele fizice, urmate de farmacii și saloane de cosmetică, însă vânzările pe internet au început să prindă teren în ultimii ani, potrivit unui studiu realizat în 2017 de furnizorul de informații de afaceri KeysFin.
Pe de altă parte, chiar dacă tendințele din piața de cosmetice și bunuri de îngrijire personală sunt date în primul rând de importatori și de lanțurile de magazine specializate dezvoltate de multinaționale, și producători locali precum Farmec, Gerocossen sau Cosmetic Plant sunt din ce în ce mai prezenți în coșul de cumpărături al românilor.
Printre cei mai mari importatori de cosmetice de pe plan local se numără Interbrands Marketing & Distribution, L’Oréal Romania, Colgate-Palmolive Romania sau Beiersdorf Romania. O parte importantă din piața de profil revine și companiilor de vânzări directe, precum Avon sau Oriflame.
Potențial de creștere
Piața locală de produse cosmetice și de îngrijire a pielii reprezintă sub 2% din valoarea sectorului european de profil.
- 2.000 de firme activează pe plan local în comerțul cu ridicata și amănuntul al produselor cosmetice și de parfumerie, acestea având peste 11.000 de angajați, potrivit KeysFin.
- 1,2 miliarde de euro este valoarea pieței locale de produse cosmetice și de îngrijire personală, potrivit calculelor NewMoney pe baza datelor pe 2018 ale Statista.com.
- 68 de miliarde de euro este piața europeană de produse cosmetice și de îngrijire a pielii în 2018.