Indicatori de Performanţă Esenţiali Pentru Urmărirea Comerţului Electronic
Pentru a putea fi evaluate rezultatele e-commerce-ului sunt necesari câţiva indicatori care, efectiv, cuantifică activitatea. Aceștia se numesc KPI-uri şi, chiar dacă la început poate părea dificil să îi foloseşti, în timp se va dovedi că efortul merită, deoarece va da rezultate excelente.
Urmărind indicatorii KPI în e-commerce înţelegi mai bine relaţiile dintre componentele de bază ale afacerii şi vei putea lua decizii într-un mod obiectiv şi eficient. Aceste decizii pot avea un impact considerabil asupra profitului obţinut şi îţi vor aduce multe satisfacţii.
Prin urmare, merită să îţi rezervi timp pentru a înţelege despre ce este vorba şi a vedea cum poţi folosi indicatorii de performanţă pentru a-ţi propulsa businessul.
Ce sunt indicatorii cheie de performanţă?
Cunoscuţi sub denumirea de KPI, indicatorii cheie de performanţă sunt de fapt măsurători care relevă eficienţa activităţii desfăşurate de o firmă sau de o persoană, în raport cu obiectivele stabilite. Sunt nişte indicatori pe care îi poţi urma pentru a-ţi atinge scopurile şi obiectivele de afaceri.
KPI-urile sunt printre cele mai importante valori pe care le poţi folosi pentru a măsura în mod obiectiv modul în care funcţionează lucrurile în businessul tău. Te ajută să monitorizezi diverse aspecte ale afacerii şi să stabileşti un plan de acţiune eficient.
În mare, KPI-urile te pot ajuta să creşti traficul pe un site, dar şi numărul vânzărilor, adică să obţii un raport cât mai bun între acestea şi să creşti rata conversiei. Rata conversiei se poate obţine făcând raportul dintre numărul de vânzări şi numărul de vizitatori şi înmulţind rezultatul cu 100 pentru a obţine valoarea procentuală.
De ce sunt KPI-urile esenţiali în e-commerce?
În e-commerce, fără monitorizarea indicatorilor cheie de performanţă, vei ajunge să practici un comerţ bazat pe intuiţie, iar acest lucru poate fi periculos pentru afacerea ta. Presupunerile eronate şi preferinţele personale sunt factori subiectivi într-o afacere şi nu te vor ajuta să creşti foarte mult. Iar partea cea mai rea este că, dacă va merge prost, fără măsurători ale obiectivelor, nu vei ştii care este cauza şi ce ai putea face.
În plus, concurenţii tăi care deja folosesc indicatorii de performanţă, te vor depăşi.
Însă, dacă vei urmări indicatorii KPI, nu va trebui să ghiceşti ce se întâmplă cu afacerea ta, ci vei şti în mod obiectiv şi în orice moment ce rezultate ai şi ce poţi face pentru a le îmbunătăți. Nu uita că tot ceea ce se poate măsura se poate şi îmbunătăţi, iar KPI-urile exact asta fac! Te ajută să ai o imagine clară şi obiectivă a afacerii tale şi să iei decizii strategice optime.
Vom vedea în continuare care sunt KPI-urile esenţiali pentru un magazin electronic.
Rata de abandon a coşului de cumpărături
Tu cheltui bani pentru a atrage şi a aduce vizitatorii pe site-ul tău, ei ajung să pună în coş câteva produse, dar, la un moment dat, renunţă şi părăsesc site-ul fără a finaliza comanda. Acestea se traduc prin cheltuieli fără profit şi nu sunt benefice pentru nicio afacere.
Studiile arată că rata de abandon pe site-urile de e-commerce este de până la 70%, motivele fiind costurile neaşteptate de transport, erori ale site-ului, procesele de verificare prea greoaie, refuzarea plății cu cardul şi multe altele. Dacă ai urmări procesul, ai descoperi cauza abandonului şi ai elimina-o, ai putea recupera până la 63% din veniturile pierdute. Rata de abandon a coşului se calculează împărţind numărul de cumpărături finalizate la numărul de coşuri create.
Rata de conversie
Este un indicator al eficienţei îndemnurilor la acţiune şi monitorizează procentual vizitatorii care ajung să acţioneze pe site-ul tău. Poate fi vorba despre înscrierea la newsletter sau finalizarea unei achiziţii. Rata de conversie relevă eficienţa site-ului tău şi capacitatea acestuia de a încuraja utilizatorii să cumpere sau să îşi lase datele de contact.
Dacă ai trafic mare dar vizitatorii nu acţionează, rata de conversie este mică şi trebuie să iei măsuri pentru îmbunătăţirea paginii. Rata de conversie se află împărţind numărul de conversii la numărul vizitatorilor şi înmulţind valoarea cu 100 pentru a o transforma în procent. O rata de conversie bună este între 2.89% şi 3.31%, ceea ce înseamnă că din 100 de vizitatori care ajung pe site-ul tău, doi sau trei devin clienţi sau leads.
Costul de achiziţie a clienţilor (CAC)
Aflând câţi bani cheltui pentru a obţine un client, de fapt stabileşti costul de achiziţie a acestuia, adică valoarea CAC, un alt indicator vital pentru o afacere. Acesta trebuie să fie cât mai mic şi te poate ajuta să planifici cât mai riguros bugetul de marketing necesar pentru a obţine un anumit număr de clienți, într-o anumită perioadă.
De asemenea, după ce înţelegi variabilele şi valorile care influenţează costul de achiziţie, vei putea lua măsuri pentru a-l reduce. Dacă nu ştii cât costă să transformi un vizitator într-un client, poţi ajunge uşor la faliment.
Costul de achiziţie a clienţilor se afla împărţind suma totală cheltuită pentru marketing şi vânzări la numărul total de clienţi.
Valoarea medie a comenzii (AOV)
Reliefează suma medie cheltuită de clienţi pe comandă. Creşterea AOV este una dintre cele mai rapide metode de a-ţi creşte veniturile. Valoarea se calculează împărţind venitul total la numărul total de comenzi.
Valoarea de viaţă a clientului (CLV)
Este un indicator care răspunde la întrebarea cât de mult valorează un client pentru afacerea ta? Reprezintă suma media e profitului net pe care estimezi că îl vei obţine de la fiecare client pe toată durata relaţiei. Calcularea acestei valori poate fi descurajantă, dar esenţială pentru a înţelege rentabilitatea investiţiei (ROI) şi stabilirea strategiilor pentru atingere viitoarelor obiective.
De asemenea, te ajută să înţelegi mai bine ce anume din afacerea ta atrage clienţii şi cum poţi îmbunătăţi situaţia.
O creştere de numai 5% a ratei de reţinere a clienţilor îţi poate creşte profiturile cu până la 95%! Pe de altă parte, câştigarea de noi clienţi este de până la 25 de ori mai costisitoare decât păstrarea celor vechi care cheltuie cu până la 67% mai mult decât cei noi.
Este un KPI mai complex care necesită valoarea medie a comenzii, numărul mediu al comenzilor realizate de un client într-un an şi durata medie de reţinere a clienţilor în luni sau în ani. Odată ce ştii aceste valori, CLV-ul se află înmulţind valoarea medie a comenzii cu numărul mediu de comenzi dintr-un an şi împărţind rezultatul la durata medie de reţinere a clienţilor.
FOTO: Pikwizard.com