„Imperiul Leilor“ contraatacă. Cine sunt ”Leii” din sezonul 3 al emisiunii

Pe 9 februarie a început cel de-al treilea sezon al show-ului „Imperiul Leilor“ difuzat de Pro TV, după ce în primele două, antreprenorii prezenți în emisiune au investit peste 15 mili­oane de euro în afacerile prezentate.

De-a lungul primelor două sezoane, pe lista „leilor“ care au dat curs propuneri­lor investiționale venite din partea con­cu­renților s-au regăsit Dan Șucu (Mob­ex­pert), Cristina Bâtlan (Musette), Dra­goș Petrescu (CityGrill), Mohammad Murad (Phoenicia Hotels), Bogdan Micu (Aplin Holding Corporation), Cristian Onețiu (Life Care), Daniela Marișcu (Aquatica Experience) și Monica Cadogan (Vivre). Primele trei nume se regă­sesc și în „distribuția“ celui de-al treilea sezon, acestora adăugându-li-se Dr. Wargha Enayati (Enayati Medical City) și Sebastian Dobrincu (Storyheap).

Printre cele mai importante finanțări care s-au acordat până acum în emisiune se numără investiția de un milion de euro făcută de Dragoș Petrescu și Dan Șucu în fabrica de ambalaje Exonia, cea de 500.000 de euro făcută de Dragoș Petrescu în Masion des Crepes (restaurante în franciză) sau plasamentul de 250.000 de euro al lui Dan Șucu în Tiny Houses, o firmă care construiește case modulare.

Iată, în niște scurte interviuri, gândurile cu care „leii“ încep cel de-al treilea sezon.

Dan Șucu

Dan Șucu, cu o experiență antrepre­no­rială de peste 30 de ani, deține Mobexpert, cel mai puternic grup românesc de pe piața mobilei. Mobexpert înglobează 8 fabrici și 26 de magazine de mobilă, având peste 2.300 de angajați.

– Care sunt principalele criterii pe baza cărora alegeți să investiți într-un proiect anume? Cât sunteți dispus să investiți per proiect și pentru ce participație?

– Seriozitate, încredere, tenacitate. Aș investi în ceva în care poți să cons­tru­iești, ceva la care te uiți înapoi și vezi o construcție în spatele tău. N-aș investi în ceva în care nu simt ideea de cons­trucție.

– Ce v-a determinat să participați la pro­iectul „Imperiul Leilor“, având în vedere că este un proiect consumator de timp, re­sursă extrem de valoroasă pentru dum­nea­voastră? 

– Îmi face plăcere. Mi-a făcut și prima oară plăcere, îmi face plăcere și acum. Eu pășesc cu aceleași gânduri: cu spe­ranța că aceia care se uită la emisiune se vor gândi să pornească o afacere și vor avea mai multă încredere să o facă. Cu cât mai mulți tineri pornesc o afacere nouă și cu cât mai mulți tineri reușesc în afacerile lor, cu atât ne va fi mai bine tuturor.

Sunt absolut convins că ingredientul care le lipsește multora dintre cei care ne privesc, în ceea ce privește decizia de a-și lua viața în propriile mâini, este încrederea. Fără încredere nu există reușită.

– Ce câștigă antreprenorii care „concu­rează“ în acest show, dincolo de finan­țarea propriu-zisă? 

– Eu sper că tot ce se întâmplă aici îi ajută în această direcție de încredere. Acesta a fost întotdeauna gândul cu care am participat. Totdeauna mă inte­re­sează să reușesc să transmit încredere – acesta este ingredientul principal pentru reușită.

Dacă ești încrezător că vei reuși, atunci vei reuși. Dacă lași loc îndoielii, dacă dai dreptul ca îndoiala să-ți intre în minte ca o caracatiță, atunci nu vei mai reuși.

Dragoș Petrescu

Dragoș Petrescu este acționar al City Grill, cel mai mare grup de restaurante din România, care operează brandurile Caru’ cu bere, Hanu’ lui Manuc, Brewery Inn, Trattoria Buongiorno, City Grill și City Café.

– Care sunt principalele criterii pe baza cărora alegeți să investiți într-un proiect anume? Cât sunteți dispus să investiți per proiect și pentru ce participație?

– Criteriile pe baza cărora investesc sunt următoarele: potențialul ideii de a crea plusvaloare și, deci, profit; proiec­tul să promoveze și să utilizeze valori morale în care cred; să încurajeze opor­tu­nitățile locale din România. Obiș­nu­iesc să investesc sub un milion de euro și numai în participații minoritare, consi­derând că antreprenorul trebuie să dețină controlul.

– Ce v-a determinat să participați la pro­iectul „Imperiul Leilor“, având în vedere că este un proiect consumator de timp, re­sursă extrem de valoroasă pentru dum­neavoastră? 

– Misiunea mea personală este de a des­coperi plusvaloare în ideile antreprenorilor la început de drum, care au nevoie, pe lângă investiție, de mentorship și îndrumare. Satisfacția principală pe care o caut este cea legată de succesul antreprenoriatului românesc, la care doresc să aduc și eu o contribuție.

– Ce câștigă antreprenorii care „concu­rează“ în acest show, dincolo de finan­țarea propriu-zisă?  

Toți antreprenorii care vin în „Imperiu“ se pot considera câștigați. Fie că au pri­mit o investiție, fie că nu. Este o expe­riență incredibilă să îți prezinți propria afacere. Te ajută să îți structurezi mult mai bine valorile, ideile, modul în care prezinți. Iar sfaturile pe care le primești din experiența unor oameni încercați de multe provocări în viață – și personale, și de business –, sunt un câștig prin defi­ni­ție. În situația în care și primești o in­ves­­tiție și, împreună cu investiția, un men­tor, cu atât mai mult ieși în câștig.

Cristina Bâtlan

Cristina Bâtlan a intrat în business la 19 ani, iar acum este proprietara Musette – cel mai puternic brand românesc de în­călțăminte. Musette are acum o rețea de câteva zeci de magazine prezente inclusiv în SUA, Liban, Mongolia, Franța sau Israel. Compania mai deține și două fabrici.

– Care sunt principalele criterii pe baza cărora alegeți să investiți într-un proiect anume? Cât sunteți dispusă să investiți per proiect și pentru ce participație?

– Investesc în proiectele care au la bază oameni implicați și devotați. Cea mai im­portantă calitate de care are nevoie o com­panie este loialitatea, pentru că restul calităților se capătă sau se șlefuiesc. Iar eu atunci când promit că investesc în ceva, toată ființa mea este în acea in­vestiție 100%. Investitorul este dirijorul orchestrei, iar afacerea în care inves­tește este orchestra. Rolul dirijorului este să conducă orchestra spre o performanță înaltă.

– Ce v-a determinat să participați la pro­iectul „Imperiul Leilor“, având în vedere că este un proiect consumator de timp, re­sursă extrem de valoroasă pentru dum­neavoastră?  

– România este o țară capitalistă tânără, care are nevoie de mulți antreprenori cu viziune. Îmi doresc să susțin tinerii antreprenori în demersul lor și asta mă mo­tivează și îmi dă energie.

– Ce câștigă antreprenorii care „concu­rează“ în acest show, dincolo de finan­țarea propriu-zisă?

– E un exercițiu extraordinar pentru ei de a-și testa ideea de afacere în fața unui juriu exigent, dar și o modalitate de expunere către mass-media care cu sigu­ranță aduce beneficii de imagine.

Sebastian Dobrincu

Sebastian Dobrincu este fondatorul Storyheap, o platformă de digital marke­ting care are clienți precum Selena Gomez, Tumlr, Hulu sau Universal Music. Totodată, Dobrincu a fost catalogat „cel mai tânăr milionar din Silicon Valley“ și a fost desemnat de revista Forbes unul dintre cei mai de succes antreprenori sub 30 de ani.

– Care sunt principalele criterii pe baza cărora alegeți să investiți într-un proiect anume? Cât sunteți dispus să investiți per proiect și pentru ce participație?

Antreprenorul din spatele afacerii este întotdeauna factorul decisiv. Evident că un antreprenor foarte bun cu un business prost organizat nu este o formulă dezirabilă, însă pentru un investitor este mult mai ușor să intervină asupra ope­ra­­­țiunilor decât să îndrume de la zero antreprenorul.

Preferința mea ca investitor este de a mă implica în afaceri care au trecut de primul pas și sunt pregătite să îl facă pe următorul. Niciodată nu îmi doresc să particip cu mai mult de 50% din business, întrucât vreau ca antreprenorul să fie în continuare autonom și motivat din postura de acționar majoritar. Suma la care se ridică investiția este mai puțin im­portantă cât timp evaluarea este cinstită și bazată pe proiecții realiste.

– Ce v-a determinat să participați la pro­iectul „Imperiul Leilor“, având în vedere că este un proiect consumator de timp, re­sursă extrem de valoroasă pentru dum­neavoastră?

– Misiunea mea (totodată, motivul pentru care am acceptat invitația) este de a promova spiritul de creație, în special în rândul tinerilor. Avem o nevoie dispe­rată de inițiative antreprenoriale în Ro­mânia pentru a evolua ca societate. Pu­terea exemplului este cea mai mare mo­ti­vație. De aceea vreau ca tinerii să rea­li­zeze că pot construi afaceri profitabile și în țară și că nu sunt singuri sau lipsiți de ajutor. Pentru asta sunt dispus să îmi pun timpul, banii și expertiza la bătaie.

– Ce câștigă antreprenorii care „concu­rează“ în acest show, dincolo de finan­țarea propriu-zisă? 

– Un partener de încredere în afacere. Cei mai pregătiți antreprenori nu vin la „Imperiul Leilor“ doar pentru o investiție financiară, ci pentru a găsi un partener dornic de a contribui cu expertiza pro­prie și resurse de orice fel la creșterea businessului. Un an­tre­prenor bun reali­zează că o astfel de con­tri­buție este mult mai valoroasă decât cea financiară.

Dr. Wargha Enayati

Dr. Wargha Enayati a fondat în urmă cu peste 25 de ani rețeaua privată de clinici Regina Maria, aflată astăzi în portofoliul unuia dintre cele mai mari fonduri de in­ves­tiții din Europa. Enayati este preșe­din­tele Enayati Group, un consorțiu de companii în domeniul medical.

– Care sunt principalele criterii pe baza că­rora alegeți să investiți într-un proiect anume? Cât sunteți dispus să investiți per proiect și pentru ce participație?

– Pe lângă profitabilitate, cel mai important criteriu este cel legat de impactul social al businessului respectiv. Apoi, mă uit la afacerile care fie vin în completarea celor pe care le am deja, fie m-au stârnit prin inovație, prin modul în care sunt puse în aplicare și, de ce nu, prin fac­torul uman implicat. Cred că la acest moment al activității mele profesionale îmi e greu să intru într-un proiect cu peste 50% participație. Asta pentru că presupune, pe lângă bani, implicarea mea permanentă. Interesant de spus este că, în general, nici antreprenorii ve­niți nu au propus participații de peste 50%, tocmai pentru că vor să își păstreze o independență față de noi. În același timp, aportul nostru de capital trebuie susținut prin consultanță în boardul fiecărei companii, iar deciziile trebuie să fie luate în concordanță cu acționariatul. Experiența noastră poate valora mai mult decât procentele oferite și cred că antreprenorii cărora le-am propus sau acceptat oferta de investiții au înțeles exact asta.

– Ce v-a determinat să participați la pro­iectul „Imperiul Leilor“, având în vedere că este un proiect consumator de timp, resursă extrem de valoroasă pentru dum­neavoastră?  

– Am mai avut invitații și pentru sezoa­nele trecute, dar am tot refuzat pentru că am considerat că este un efort enorm de timp pentru mine. Anul acesta însă, am simțit că, având în vedere modul în care evoluează societatea în general și impactul pe care l-a avut pandemia asupra fiecăruia dintre noi, e momentul să îmi pot exprima mai clar părerea legată de impactul social și spiritual pe care trebuie să îl aibă businessurile în România. Vreau să arăt că businessul nu e business dacă partea morală și etică nu preva­lează peste orice. Am simțit că anul acesta e nevoie să reamintesc oamenilor valori uitate și să arăt că se poate face.

– Ce câștigă antreprenorii care „concu­rează“ în acest show, dincolo de finan­țarea propriu-zisă?

– Din punctul meu de vedere, cel mai important câștig pentru un antreprenor care vine la „Imperiul Leilor“ nu este nici pe departe finanțarea, ci sfaturile și ghidajul primite în timpul interacțiunii cu „leii“. Sunt cazuri în care antreprenorii câștigă mentori, câștigă viziune, câștigă claritatea de care au nevoie pentru a-și realiza visul. Dată fiind experiența și expertiza în cazul nostru, cred că sunt lucruri mult mai valoroase decât banii în sine. Au fost și situații în care antrepre­norii au venit pentru expunerea oferită de această emisiune cu rating foarte mare. Principalul takeaway cu care sper că au plecat toți cei cu care am vorbit este cel legat de modul în care să își facă businessul dincolo de profitabilitate și cifre. Dacă măcar i-am făcut să se gân­dească la latura morală, etică și spirituală care trebuie să prevaleze în afacerile proprii, atunci eu mi-am atins obiectivul.

FOTO: PRO TV