Grupul PPC, care a cumpărat operaţiunile Enel din România, a înregistrat în primele nouă luni ale anului un profit net de 267,5 milioane de euro

Grupul PPC, care a finalizat în octombrie achiziţia operaţiunilor Enel din România, a înregistrat, în primele nouă luni ale anului, un profit net de 267,5 milioane de euro, comparativ cu pierderi nete de 169,8 milioane de euro în perioada similară a anului 2022. În ceea ce priveşte energia regenerabilă, grupul a atins capacitatea de 670MW în operare în Grecia şi în prezent are în construcţie proiecte suplimentare cu o capacitate totală de 1,3 GW.

PCC, cel mai mare producător şi furnizor de energie electrică din Grecia, a anunţat în octombrie că finalizează achiziţia operaţiunilor Enel din România, aceasta fiind prima extindere majoră pe piaţa externă. Ca urmare a finalizării achiziţiei operaţiunilor Enel din România, Grupul PPC ajunge la aproape 9 milioane de clienţi, iar capacitatea sa totală instalată de producţie de energie din surse regenerabile (energie hidroelectrică, eoliană, fotovoltaică etc.) creşte la aproximativ 4,4 GW.

”Grupul PPC, una dintre cele mai importante companii de energie din regiune, prezentă în cinci ţări din sud-estul Europei şi cu o capitalizare bursieră de peste 3 miliarde de euro, a înregistrat, în primele nouă luni ale anului, o creştere a profitabilităţii operaţionale, pe fondul diminuării cheltuielilor de exploatare şi, în principal, a celor cu achiziţiile de energie, gaze naturale şi a costurilor privind emisiile de CO2. Astfel, EBITDA recurentă s-a ridicat la 936,8 milioane de euro, în creştere cu 292,6 milioane de euro (45,4%) faţă de perioada similară a anului trecut. În T3 2023, EBITDA pe bază recurentă s-a ridicat la 347,1 milioane de euro, comparativ cu 215 milioane de euro în T3 2022”, anunţă grupul.

Totodată, profitul înainte de impozitare s-a ridicat, în primele nouă luni ale anului, la 391,2 milioane de euro, comparativ cu pierderi înainte de impozitare de 151,1 milioane de euro în perioada similară a anului precedent. Rezultatul a fost influenţat de suma de 141,6 milioane de euro provenită din vânzarea fostelor zone de lignit către statul elen, venit care a fost înregistrat în rezultatele financiare din T2 2023.

În primele nouă luni ale anului, Grupul PPC a înregistrat un profit net de 267,5 milioane de euro, comparativ cu pierderi nete de 169,8 milioane de euro în perioada similară a anului 2022.

“Performanţa noastră în primele nouă luni ale anului 2023 a fost puternică, în ciuda provocărilor globale, cu tensiuni geopolitice care au urmat crizei energetice şi pandemiei, demonstrând astfel rezistenţa modelului nostru de afaceri. Am reuşit să ne accelerăm investiţiile în domenii strategice, cum ar fi energiile regenerabile şi reţelele de distribuţie, menţinându-ne gradul de îndatorare în limitele ţintelor noastre, cu o lichiditate ridicată. În acelaşi timp, am continuat să ne sprijinim clienţii prin oferirea de tarife competitive. În perspectiva întregului an, suntem încrezători că ne vom atinge ţinta stabilită, respectiv un nivel al EBITDA recurent de aproximativ 1,2 miliarde de euro. În ceea ce priveşte energia regenerabilă, am atins capacitatea de 670MW în operare în Grecia şi în prezent avem în construcţie proiecte suplimentare cu o capacitate totală de 1,3 GW. În paralel, ne extindem prezenţa în ţările din regiune, conform planului nostru de afaceri, finalizând achiziţia operaţiunilor Enel din România. Aceasta este un eveniment de referinţă pentru PPC, în acord cu obiectivul său de a deveni lider pe piaţa energiei curate în Europa de Sud-Est. În Grecia, acordul de achiziţie a companiei Kotsovolos accelerează transformarea PPC într-un furnizor integrat de produse şi servicii atât digital, cât şi fizic, conform strategiei noastre axate pe client. Suntem entuziasmaţi de parcursul actual al PPC şi vom oferi o actualizare a strategiei, precum şi viziunea noastră pentru noul PPC, în cadrul unei Zile a pieţelor de capital ce va avea loc la sfârşitul lunii ianuarie, la Londra”, spune Georgios Stassis, Preşedinte şi CEO al Grupului PPC.

Liderul pieţei de energie în Europa de Sud-Est, PPC produce, distribuie şi furnizează energie electrică către clienţi. Grupul PPC are unităţi de producţie cu o capacitate instalată de peste 11,8 GW şi deserveşte 8,7 milioane de clienţi pe mai multe pieţe din regiune, cu aproximativ 40 TWh de energie electrică furnizată, în timp ce producţia sa se ridică la 20TWh.

Baza totală de active reglementate pentru reţelele de distribuţie se ridică la aproximativ 4,2 miliarde euro. Grupul este prezent în Grecia (unde este lider de piaţă), Bulgaria (din 2015), Albania (din 2016), Macedonia de Nord (în urma achiziţiei EDS – Energy Distribution Solutions în 2018) şi România (în urma achiziţiei companiilor Enel în România în luna octombrie 2023, devenind lider şi pe această piaţă). Baza totală de active reglementate pentru reţelele de distribuţie se ridică la aproximativ 4,2 miliarde euro. PPC a fost fondată în 1950 şi este listată la Bursa de Valori din Atena.

PPC a finalizat achiziţia tuturor participaţiilor deţinute de Enel S.p.A. şi filialele sale din România, ca urmare a îndeplinirii anumitor condiţii uzuale pentru acest tip de tranzacţii, prevăzute în contractul de vânzare semnat în data de 9 martie 2023. În conformitate cu acordul de mai sus, PPC a plătit aproximativ 1,24 miliarde de euro, echivalentul unei valori a companiilor de aproximativ 1,9 miliarde de euro (100% din acţiuni).

PPC este cel mai mare producător şi furnizor de energie electrică din Grecia, cu aproximativ  5,6 milioane de clienţi. În plus, PPC deţine o participaţie de 51% în Hellenic Electricity Distribution Network Operator S.A., care este unicul proprietar şi operator al reţelei de distribuţie a energiei electrice. De mai bine de 70 de ani, PPC este lider al industriei energetice din Grecia, contribuind semnificativ la procesul de electrificare a ţării. PPC este listată public, iar acţiunile sale sunt tranzacţionate pe piaţa principală a Bursei din Atena.

La momentul achiziţiei Enel avea în România o capacitate totală instalată de 600 MW şi cu încă 5 GW de proiecte în diferite stadii de dezvoltare. Pe piaţa furnizării de energie electrică şi gaze, compania are peste 3,1 milioane de clienţi şi 81 de magazine în toată ţara. De asemenea, este operator al reţelei de distribuţie în 3 regiuni ale ţării, inclusiv în Bucureşti, acoperind aproximativ o treime din teritoriul României, cu peste 133.000 km de reţea, şi a instalat deja peste 1,4 milioane de contoare inteligente pentru clienţi rezidenţiali şi companii.