Fă-mă, Doamne, bugetar!
În aceste zile, în România, se consolidează o realitate care va urmări societatea românească pentru următorii 15-20 de ani. Salariile din sectorul bugetar sunt și vor fi mai mari decât cele din sectorul privat. Efectele pe termen mediu ale acestui fenomen sunt dificil de prevăzut, dar, în esență, piața muncii va fi profund dezechilibrată.
Ceva e putred în societatea românească. Atât timp cât, în medie, salariile din sectorul bugetar sunt mai mari decât cele din economia privată, înseamnă că este premiată birocrația și sunt penalizați cei dinamici, care își asumă riscuri. Nu înseamnă că unele sectoare bugetare nu pot avea salarii mai mari decât o ramură economică.
Ceea ce îngrijorează este media. Dacă salariile medii au ajuns să fie mai mari în administrație decât în economia reală este limpede că societatea românească recompensează munca de rutină în locul valorii adăugate. Cu atât mai mult cu cât administrația din România nu este din cale afară de performantă. Ba dimpotrivă. Administrația rămâne în foarte multe cazuri netransparentă, greoaie, ineficientă, nerestructurată și fără instrumente moderne în relația cu cetățeanul.
Umflarea administrației și creșterile salariale din zona publică sunt efectele intereselor politice. Partidele politice, dar cu precădere cele de stânga, își trag seva electorală cu precădere din angajați în sectorul public. Plecând de la această realitate, politicienii și-au făcut un calcul simplu: cu cât este mai mare administrația, cu atât bazinul electoral este mai mare, cu cât salariile sunt mai mari, cu atât șansele de vot cresc. În această logică, deciziile privind restructurarea aparatului administrativ, eficientizarea lui, au fost tot timpul amânate.
De unde vin „banii noi“. Pe de altă parte, administrația are nevoie de sectorul privat. Măcar pentru faptul că alimentează bugetul din care își încasează salariile. În materie de salarizare, sectorul bugetar mută banii dintr-un buzunar în altul. Nu înseamnă că bugetarii nu plătesc impozit sau contribuții sociale. Plătesc. Dar, în esență, administrația nu produce bani, ci politici publice. Sectorul privat aduce „bani noi“ la buget, prin faptul că produce valoare adăugată.
Mediul privat, atât întreprinzătorii, cât și angajații, își asumă riscuri. Întreprinzătorul își asumă riscul de a pierde banii pe care s-a hotărât să îi investească. Salariații își asumă riscul de a se angaja în sectorul privat pentru venituri mai mari, dar știind că societățile private sunt mult mai flexibile în materie de forță de muncă. În sensul că, atunci când compania face profit și câștigă cotă de piață, salariații primesc mai mulți bani; când, însă, afacerea încetinește, managerii companiei nu ezită să reducă pachetele salariale sau chiar să pună angajați pe liber. Acestea sunt regulile și ele sunt asumate de toată lumea. Risc mare, câștig mare.
Doar că în economia românească piramida este inversată, atât timp cât media salariilor din administrație este mai mare decât cea a salariilor din sectorul privat. Nimeni nu spune că administrația nu joacă un rol important în stat. Ce să mai vorbim de educație, sănătate sau apărare. Nimeni nu spune că în administrație nu trebuie să existe un plan de carieră care să le ofere funcționarilor predictibilitate și dorința de a urca în ierarhie.
Un fel de circ. Dar de o lună de zile, de când se vorbește despre legea salarizării unitare, avem mai degrabă un fel de circ din care funcționarii trebuie să înțeleagă cât de multă „pâine“ vor primi în viitor. Nu se vorbește deloc despre principiile legii care ar trebui să aibă în vedere sustenabilitatea (adică, dacă peste cinci ani vor exista resurse bugetare pentru a se plăti salariile promise), ierarhizarea ocupațiilor sau negocierea cu partenerii sociali. În absența principiilor generale ale legii și a studiilor de prognoză, nu știm câți dintre funcționarii de azi cred cu adevărat că vor primi salariile promise peste cinci ani. Dar România este învățată să gândească pe termen scurt.
Nu în ultimul rând, legea salarizării unitare și raportul salarial influențează piața muncii în mod semnificativ. Ce ar putea să gândească un actual angajat în sectorul privat sau un student care dorește să își găsească un loc de muncă văzând delirul celor aflați la guvernare care proclamă zi de zi creșterea salariilor între 20 și 100%? Evident, își va dori să lucreze la stat. Acolo unde locul de muncă este sigur, salariile cresc, criteriile de performanță sunt relative și nimeni nu te poate da afară pentru că ești apărat de sindicate, de lege și, în ultimă instanță, de politicienii de la putere.
Toate aceste lucruri se întâmplă într-un moment în care reprezentanții sectorului privat reclamă lipsa forței de muncă. Dezechilibrul se va accentua. Pentru că orice inițiativă privată de dezvoltare a învățământului profesional, orice târg de locuri de muncă sau orice firmă de recrutare care vor dori să atragă și să dezvolte competențe pentru companiile private se vor lovi de sămânța care a fost sădită în mintea oamenilor. Și anume aceea că statul este cel mai bun angajator. Un adevărat „tătuc“ care are grijă de tine și nu te lasă la greu.