Exit în trei AKTe: care sunt planurile de vânzare ale celui mai mic dintre cei mai mari operatori telecom
Să fii cel mai mic dintr-un lac plin de pești mari nu e neapărat un dezavantaj. Compania de telecomunicații Digital Cable Systems vrea să demonstreze că și cei mici sunt demni de luat în seamă. Dar cine ar fi interesat să o pescuiască și, mai ales, de ce?
Se dă un jucător de telecom relativ mic, prezent mai degrabă în mediul mic urban și în cel rural (totalizând 3.000 de localități în 33 de județe), cu un fond de investiții în acționariat care a depășit perioada de cinci ani în care astfel de instituții fac, de regulă, exit și care așteaptă acum schimbarea de acționariat. Să vedem însă și necunoscutele.
O COMPANIE, TREI SCENARII. Procesul de exit a fost demarat în urmă cu doi ani. Cu toate acestea, acționarii operatorului telecom prin cablu Digital Cable Systems (care operează brandul AKTA) nu au apăsat pedala de accelerație și nu vor să facă un exit cu orice preț, mai ales că estimările interne ar poziționa compania în jurul valorii de 150-200 de milioane de euro. Operatorul, care se autodefinește ca fiind „cel mai mic dintre cei mai mari și cel mai mare dintre cei mai mici“, este prezent pe piața locală prin două firme – DCS și AKTA Telekom. Acționar majoritar este fondul de investiții Pinebridge, cu circa 67% din acțiuni. Exitul va fi însă al tuturor acționarilor, astfel încât cele două firme să fie preluate „la cheie“. În aceste condiții, companiile interesate de o posibilă achiziție nu pot fi decât din rândul marilor jucători.
Într-un prim scenariu, primii interesați ar fi operatorii telecom cărora le lipsește o prezență în aceste medii și care, mai ales, nu au o bază serioasă de clienți din zona de cablu TV. Cu atât mai mult cu cât tendința marilor jucători este de a oferi astăzi servicii integrate: telefonie mobilă și fixă, internet, televiziune analogică sau digitală, la care se adaugă recent și energia electrică – vezi RCS&RDS. „Interesul este mai mare decât în urmă cu doi ani, când declanșasem procesul de exit, pentru că apetitul pentru video al operatorilor care nu au acest serviciu este din ce în ce mai mare“, mărturisește Dinu Malacopol, acționar și CEO al DCS.
Într-un al doilea scenariu, posibilul investitor ar putea fi un operator telecom cu care DCS să își suprapună o parte din paleta de clienți, dar care astfel și-ar consolida afacerea și ar „înghiți“ unul dintre principalii concurenți direcți pe piața non-urbană.
În fine, o a treia variantă ar putea duce către o companie din domeniul energiei, mai ales că, în prezent, granița dintre cele două domenii este tot mai fluidă. De ce există o presiune pe giganții din energie să facă un astfel de pas către zona telecom? „Dacă nu intră telecomul peste energie, va intra energia peste telecom“, crede Malacopol, punctând nevoia de diversificare a jucătorilor din ambele piețe.
ÎN EXPANSIUNE. Filosofia DCS a fost, încă din 2005, anul înființării, aceea de a strânge laolaltă mai mulți operatori mici de telecom. Cu o rată de creștere de circa 10% pe an, operatorul a mai achiziționat și în 2016 rețele ale „câtorva zeci de operatori“. Malacopol nu vrea să vorbească despre numărul de clienți, dar spune că este mai atent la selecția operatorilor pe care îi cumpără. „O achiziție a unei rețele cu 1.000 de clienți necesită același efort ca una cu 10.000. Nu merită achizițiile prea mici“, explică el.
Ceea ce contează, însă, este sinergia cu tehnologiile DCS, proximitatea rețelelor, importantă în reducerea costurilor cu integrarea. Investițiile în acest an s-au ridicat la zece milioane de euro, dintr-un împrumut refinanțat de la BERD.
Astfel a reușit să își dezvolte foarte mult partea de cablu TV, care reprezintă „baza“ pe care se construiesc celelalte servicii: telefonia fixă, internetul (care înregistrează o creștere de 10% pe an) și, în viitorul apropiat, telefonia mobilă. În România, la sfârșitul anului 2015, erau peste șapte milioane de abonați la serviciile TV, dintre care 4,6 milioane prin rețelele de cablu, iar 2,4 milioane prin cele de satelit, arată datele ANCOM. Rata de penetrare a acestor servicii la nivelul gospodăriilor a depășit 94%, iar, în acest context, „lupta“ dintre operatori trebuie să treacă la un alt nivel.
DCS a anunțat anul acesta că va face pasul și către telefonia mobilă. Modelul ales este acela de operator MVNO (Mobile Virtual Network Operator), ceea ce înseamnă că va oferi servicii de voce și date mobile prin închirierea de infrastructură de la un operator clasic de telecomunicații mobile – Telekom. Proiectul este, în momentul de față, în faza de testare a rețelei și ar putea deveni operațional în primul semestru al anului viitor. „Practic, suntem al treilea operator care împachetează trei servicii pe cablu cu telefonia mobilă, primii fiind Telekom și RCS&RDS“, argumentează CEO-ul operatorului telecom.
Tot pentru anul viitor, a planificat o investiție de până într-un milion de euro într-un canal propriu care va difuza, începând din februarie, filme românești, documentare autohtone și jurnale de actualități interbelice. Se uită așadar la modelul impus de marii jucători telecom care au canale dedicate fie pentru sport, fie pentru știri sau filme și documentare – doar că pentru acest tip de programe costurile sunt prea mari pentru un jucător mic. Conceptul și managementul canalului sunt ale DCS, însă producția va fi externalizată.
TELECOM CU ENERGIE. Diversificarea nu se oprește însă aici: anul următor (după tatonări de mai bine de un an), DCS vrea să devină și furnizor de energie electrică. (RCS&RDS a făcut deja pasul, iar Orange sau Telekom au luat și ele în calcul această variantă).
Dar curajul este, din nou, ținut bine în frâu, căci modelul ales este tot de tip MVNO. „Inițial, entuziasmul a fost să intrăm noi, inhouse“, mărturisește Dinu Malacopol, explicând că intrarea pe o astfel de piață implică riscuri pentru care nu a găsit singur o rezolvare.
Se referă mai ales la estimările legate de consumul pe care îl vor avea clienții finali și care vor beneficia de un preț mai mic față de cel pe care îl plătesc în prezent. „Dacă cumperi mai multă energie decât folosește consumatorul final, ai plătit-o degeaba. Marea problemă este, însă, dacă cumperi mai puțină, pentru că diferența instantanee este foarte scumpă“, detaliază acesta.
Atunci, de ce un pariu atât de riscant? Fiindcă oportunitatea este mare, iar viitorul telecomului va fi diversificarea. Un tren pe care DCS nu vrea să îl rateze. Mai ales dacă vrea ca exitul să fie un succes. „Nu prea mai există alte oportunități de creștere și de consolidare pe piața românească. Noi vom fi sigur parte a următoarei consolidări“, punctează Malacopol.
După exit se vede tot în telecom, în zona de servicii noi (inclusiv Internet of Things), de unde crede că vor veni următoarele motoare de creștere.
Deocamdată, rețeaua extinsă de cablu a DCS rămâne principala momeală pentru potențialul investitor strategic.
FOTO: Dinu Malacopol, acționar și CEO al DCS (AKTA), vrea ca, de la anul, compania pe care o conduce să intre și pe piața de energie. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney