evoMag anunță investiții pe segmentul de trotinete electrice

Obligatoriu cu trotinetă! Antrepreno­rul Mihai Pătrașcu pune în practică noi planuri pentru evoMAG.

În ton cu viteza de dezvoltare a comer­țului online, evoMAG anunță noi inves­tiții pe segmentul de trotinete electrice, inclusiv cu intenția de a-și crește vân­zările în afara țării la această categorie de produse. „Piața de trotinete electrice este în continuă creștere, cu atât mai mult în contextul actual, când oamenii caută mijloace alternative de deplasare“, spune Mihai Pătrașcu, fondator și CEO al retailerului evoMAG, despre o linie de business pe care a lansat-o în urmă cu un an. Și nu sunt singurele sale planuri pe termen mediu, pentru că urmează și altele. Și toate au în comun apetitul tot mai crescut al românilor pentru achizi­țiile online.

Dacă în urmă cu un an clienții marketplace-ului evoMAG puteau testa trotinetele electrice chiar în curtea showroomului din București al companiei, orice posesor de trotinetă poate beneficia as­tăzi, în același loc, și de servicii de „re­pa­rații și întreținere“. Și asta pentru că evoMAG tocmai a devenit primul magazin online din România cu service pentru trotinete electrice, în urma unei in­vestiții de 15.000 de euro.

„În ultimele luni, odată cu regulile de dis­tanțare socială, interesul pentru această categorie de produse a devenit și mai mare. Fiind un mijloc de tran­sport intuitiv, utilizatorii își pun trotineta în func­țiune imediat ce au achiziționat-o, fără o minimă documentare în privința uti­lizării corecte. Ca o consecință firească, și numă­rul de defecțiuni este mare, iar cere­rea pen­tru reparații rapide este pe mă­sură“, detaliază Pătrașcu.

Gura de oxigen

Antreprenorul spune că intenția de cum­părare a unei trotinete electrice era printre români la aproximativ 20% anul trecut, procent care se menține și în 2020. „În service reparăm lunar o medie de 500 de trotinete din orice model, de la toți pro­ducătorii existenți pe piața din România. Intervenția durează între două ore și 48 de ore, în funcție de complexita­tea problemei.“

Până în momentul de față, magazinul a vândut câteva zeci de mii de trotinete electrice, cea mai ieftină fiind 1.099 de lei, iar cea mai scumpă – 27.000 de lei, din peste 100 de modele listate. De altfel, au fost luni în care vânzările pentru această categorie au generat și 10% din venituri. „Pe acest segment de trotinete electrice am avut în plan și am pus și în practică deschiderea altor piețe pentru vânzarea de trotinete. Am reușit anul acesta să livrăm câteva sute de trotinete electrice în multe țări din Europa“, mai spune Mihai Pătrașcu.

Că România are potențial de dezvoltare în direcția aceasta o demonstrează și un acord pe care compania americană Lime, cel mai cunoscut furnizor de trotinete elec­trice la nivel mondial, l-a încheiat în pri­măvara lui 2019 cu Primăria Capitalei pentru a aduce în oraș o flotă de 1.000 de unități. La scurt timp de la semnarea acordului, trotinetele electrice Lime au apărut pe harta Bucureștiului, fiind disponibile în principal în apropierea gurilor de metrou, a parcurilor, teatrelor și muzeelor.

„Mobilitatea urbană electrică pe două roți este prezentă de ceva timp în marile orașe din România. Cu mult peste 10.000 de trotinete electrice în Bucureşti și multe mii în orașele cu peste 200.000 de locui­tori, tendința este ireversibilă. Încă nu putem vorbi de o piață matură și în această direcție“, declara, tot anul trecut, pentru NewMoney Ciprian Păltineanu, antrepre­nor și investitor în acest domeniu. Lucrurile rămân însă mai puțin clare în ceea ce privește cadrul legislativ referitor la circu­lația trotinetelor electrice pe drumurile publice, vehiculele pe două sau trei roți cu o viteză de aproximativ 25 km/oră fiind considerate mopede, potrivit unui articol din Codul Rutier.

Tren(d)ul online

În paralel cu trotinetele electrice, Mihai Pătrașcu se concen­trează pe dezvoltarea evoMAG, într-o piață competitivă în care lider este eMAG, de­ținut de grupul Naspers și omul de afaceri Iulian Stanciu, cu venituri de peste un mi­li­ard de euro.

Pătrașcu a înființat evoMAG în urmă cu 15 ani, în timp ce eMAG a apărut în piață în 2001, ambele concentrându-se la înce­put pe vânzarea de electronice și electrocasnice. „Aveam 22 de ani și mă plictisi­sem să tot repar calculatoare“, își amin­tește el, eMAG fiind la acea vreme un reper pentru oricine dorea să-și facă propriul ma­gazin online. Așa că, „undeva prin 2005“, se poate spune că fondatorul evoMAG a prins „un tren“ sau „un trend“, ceva care „se întâmpla foarte rar atunci“ – in­ves­tițiile în comerțul electronic. „Eram un puști, abia îmi legam șireturile, dar m-am dus cu toată nebunia mea de neexperimentat în afacerea evoMAG“, mai spune el despre un business estimat să ajungă la 27 de milioane de euro în 2020, cu 4 milioane de euro peste nivelul de anul trecut.

În luna mai a acestui an, compania a anunțat și o creștere cu 40% a capacității propriului depozit din București, „într-un pro­ces de extindere pe verticală“. „Decizia a fost luată pe fondul majorării vânzărilor din ultimele două luni și a fost posibilă ca urmare a unei investiții anterioare, de 50.000 de euro, în sistemul de tip WMS. 70% dintre comenzile de pe evoMAG.ro sunt din stoc magazin, ceea ce înseamnă că trebuie să plece spre clienți în aceeași zi. Iar implementarea sistemului WMS ne permite ca, în prezent, 95% dintre comenzile din stoc magazin să plece spre clienți în aceeași zi, față de 85%, cât era înainte de implementare“, mai spune Mihai Pătrașcu.

La nivel de piață, arată un studiu realizat de Horváth & Partners, vânzările din .ro ar urma să crească anul acesta cu aproximativ 28% față de nivelul din 2019, până la 5,5 miliarde de euro.

„În 2019, valoarea vân­zărilor online pe segmentul retail s-a ridicat la 4,3 miliarde de euro, cu 20% peste 2018, ceea ce înseamnă o pondere de 9% din totalul vânzărilor. În martie 2020, am observat o creștere de 5% a vânzărilor online față de luna anterioară. În aprilie 2020, creșterea vânzărilor online comparativ cu martie 2020 a fost de 12%. Canalul online a continuat să crească“, detalia Kurt Weber, director general al Horváth & Partners România. „Pentru a contracara provocările create de această nouă ordine mondială, co­mercianții tradiționali privesc canalul de vânzare online ca fiind obligatoriu acum”, a declarat recent și Erich Litch, președintele 2Checkout, în urma unei analize de profil.

Tocmai acest ritm accelerat al pieței dă undă verde pentru proiectele investitorilor în magazine online. „Deoarece industria online a avut un avantaj în ultimele luni, prin comparație cu comerțul tradițional, au fost unele perioade în care numărul clienților noi a crescut cu până la 50% în ma­gazinul nostru. În context, avem în plan dezvoltarea a încă cel puțin două categorii de produse“, mai spune Mihai Pătrașcu, dar fără a oferi și alte detalii despre noile lansări pe care le pregătește.

În opinia sa, ne aflăm într-un moment de creștere a consumului, astfel că pro­du­că­torii importanți de tehnologie alocă bu­gete mai mari pentru promovare, își co­mu­nică brandurile mai bine, scot pe piață mai multe produse și își programează lan­sările din România în același timp cu lan­sările internaționale. „Altfel spus, aduc pro­du­sele mai rapid aici și în stocuri mult mai mari.“ Iar clienții așteaptă. La o distanță de un click.