Este monitorizarea șantierelor de con­strucții un business de viitor?

Este monitorizarea șantierelor de con­strucții un business de viitor? Da, ar pu­tea răspunde Andrei Spătaru, un an­treprenor din Cluj-Napoca a cărui plat­formă are date despre fiecare lucrare din domeniul imobiliar.

În ciuda actualului context economic, piața construcțiilor nu se predă. Chiar dacă numărul tranzacțiilor imobiliare a scăzut și multe proiecte începute sunt întârziate, piața poate încă să crească. Anul acesta, arată un raport din luna mai al Comisiei Naționale de Strategie și Prog­noză (CNSP), sectorul construcțiilor ar putea avansa cu 7% față de 2022. Cum? Prin accelerarea investițiilor din sec­torul public.

„Lucrările de infrastructură sunt pe primul loc la investiții, însă și alt tip de lu­crări accelerează. Sunt fonduri și pentru spitale, inclusiv pentru lucrări pu­blice de tip sedii de primărie sau sedii de diverse instituții“, spune Andrei Spătaru, fondator al IBC Focus, platformă de mo­ni­torizare a pieței construcțiilor, potrivit căruia, în prima jumătate a anului, inves­tițiile publice au menținut pe plus piața construcțiilor.

Compania din Cluj-Napoca monito­ri­zează în timp real toate șantierele din țară, având date de la tipul de autorizație și materiale folosite până la stadiul lu­cră­rilor. „Am dezvoltat un soft foarte performant și, scanând documentațiile tehnice, știm ce produse sunt specificate în caietele de sarcini“, explică Andrei Spă­taru. Iar da­tele sunt culese nu doar din do­cumentele oficiale, ci și de la echipele din teren care verifică stadiul proiectelor în desfășurare.

Business atipic

Genul de business dezvoltat de IBC Focus este la început în Ro­mâ­nia, iar informațiile care ajung pe plat­formă sunt utile companiilor care activează în domeniul materialelor de con­strucții, serviciilor pentru zona de imobiliare, producătorilor de bunuri pentru mobilarea sau utilarea spațiilor construite și chiar agențiilor de asigurări.

IBC Focus se informează despre șantie­rele și proiectele din domeniul construc­țiilor din mai multe surse, mai puțin de la In­stitutul Național de Statistică (INS). „Por­nim de la surse oficiale, de la tot ce în­seamnă autorizații de construire, auto­ri­zații de mediu. Scanăm și presa, mergem pe fir și contactăm investitorii. Dacă pro­iec­tele încep, avem echipe care merg pe te­ren și fac poze. Tot procesul acesta e in­te­grat, iar datele ajung pe platformă“, descrie Spătaru procesul de colectare a datelor.

Din câte spune acesta, afacerea a înce­put să crească abia în ultimul an, după ce au apărut încetiniri pe piața imobiliară. Anterior, contactau și negociau direct cu dez­voltatorii sau deținătorii de șantiere. „Practic, când piața bubuie, clienții noștri câștigă mult mai ușor proiectele. Acum, că se ascute concurența, au mai multă nevoie de sprijin și de servicii de genul acelora pe care le oferim noi“, detaliază Spătaru, cu precizarea că businessul pe care îl desfă­șoară este mult mai productiv în situații de criză.

Compania a avut anul trecut o cifră de afa­ceri de circa 700.000 de euro, iar pentru anul acesta estimează că va trece pragul de un milion de euro, în condițiile în care vânzările înregistraseră deja până la finele primului semestru o creștere de circa 25% față de perioada similară a lui 2022. Pe fondul cererii tot mai crescute de informații despre evoluția sau deschiderea a noi pro­iecte în zona de construcții trendul cres­cător se va menține în a doua parte a lui 2023, spune antreprenorul.

Statul, tot mai atractiv

Andrei Spă­taru spune că, în ultimul an, comportamen­tul jucătorilor din piață a început să se schimbe. Pe fondul scăderilor de pe zona rezidențială și din domeniul construcțiilor de birouri, tot mai mulți dezvoltatori se uită către investițiile din sectorul public. „Ob­servăm că tot mai multe firme care lucrau cu clienți privați vor tot mai mult să lucreze cu statul. Dar costurile sunt mari și descurajează companiile mici și medii să intre la licitații“, explică antreprenorul.

În perioada pandemiei, mai bine de ju­mă­tate dintre proprietarii unor companii de construcții contactați de Spătaru pentru o analiză de piață spuneau că nu sunt interesați de contracte cu statul. În momentul de față, în schimb, stagnările din rezidențial și creșterea numărului investi­țiilor cu fonduri europene accesate de sectorul public i-au făcut pe dezvoltatori și pe furnizorii de materiale de construcții să-și reconsidere strategiile.

Fapt direct confirmat și de datele de pe platforma IBC Focus, care arată că tot mai mulți jucători din con­struc­ții au început să contacteze instituții ale statului care încep proiecte noi. Și tot din informațiile strânse din piață a consta­tat că, în licitațiile lan­sate în ultima peri­oa­dă, statul vine cu ca­iete de sarcini în care materialele și so­lu­țiile solicitate sunt la un nivel mai ridicat față de anii trecuți.

Vorbind despre piață în ansamblul ei, Spătaru spune că sectorul privat al con­struc­țiilor nu este chiar la pământ.

Un exemplu în acest sens sunt investițiile în lucrări industriale și logistice făcute de companii din diverse domenii. Și chiar vine cu câteva detalii concrete. Producă­torul de cosmetice Farmec va construi o nouă fabrică, producătorul de lactate FrieslandCampina a inaugurat un nou centru logistic, iar Hammerer Aluminium Industries își extinde fabrica de la Chișineu-Criș. „Logistica și industrialul merg bine. Au mers bine și în pandemie, iar anul acesta au avut o creștere între 5% și 7%“, adaugă Spătaru.

Pe fondul conflictului din Ucraina, mai spune el, jucătorii – în special cei din retailul electronic – au început să-și facă centre logistice în apropierea zonelor de gra­niță, în vreme ce multe companii din con­strucții își pregătesc bazele de producție și pentru o eventuală reconstrucție a țării vecine.

Pas cu pas

Inginer economist, absolvent de Politehnică la Timișoara, Spătaru avea 25 de ani când a primit propunerea să fie director pe România al unei firme de materiale de construcții din Cehia. „La acea vreme, cehii m-au întrebat dacă în România există o bază de date cu șantierele din România“, își amintește el.

A căutat eventuale baze de date, însă nu a găsit nimic asemănător. Așa că i-a venit ideea ca, ală­turi de soția sa, să constru­iască el o astfel de platformă. Astfel a apă­rut, în 2005, IBC Focus, companie care are în momentul de față un portofoliu de apro­ximativ 500 de clienți. Doi ani mai târziu a decis să demisi­oneze de la compania din Cehia și să se concentreze pe businessul propriu. „Noro­cul nostru a fost că eram pla­sați în Cluj și aveam acces la firme și oameni buni în zona de IT, și astfel am reușit să dezvoltăm un soft care ne-a permis să rea­li­zăm platforma“, spune Andrei Spătaru.

Recent, acesta a lansat o altă platformă – faraagentie.ro –, prin intermediul căreia cei aflați în căutarea unei locuințe pot să contacteze direct dezvoltatorul. Andrei Spătaru spune că, în acest fel, potențialul cumpă­rător poate negocia prețuri și con­diții mai bune de achiziție. Strategic însă, accentul rămâne pe IBC Focus, care acum, când piața construcțiilor se mișcă mai greu, are șanse să-și extindă portofoliul de clienți.

Acest articol a apărut în numărul 171 al revistei NewMoney

FOTO: Vali Ivan