Este monitorizarea șantierelor de construcții un business de viitor?
Este monitorizarea șantierelor de construcții un business de viitor? Da, ar putea răspunde Andrei Spătaru, un antreprenor din Cluj-Napoca a cărui platformă are date despre fiecare lucrare din domeniul imobiliar.
În ciuda actualului context economic, piața construcțiilor nu se predă. Chiar dacă numărul tranzacțiilor imobiliare a scăzut și multe proiecte începute sunt întârziate, piața poate încă să crească. Anul acesta, arată un raport din luna mai al Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP), sectorul construcțiilor ar putea avansa cu 7% față de 2022. Cum? Prin accelerarea investițiilor din sectorul public.
„Lucrările de infrastructură sunt pe primul loc la investiții, însă și alt tip de lucrări accelerează. Sunt fonduri și pentru spitale, inclusiv pentru lucrări publice de tip sedii de primărie sau sedii de diverse instituții“, spune Andrei Spătaru, fondator al IBC Focus, platformă de monitorizare a pieței construcțiilor, potrivit căruia, în prima jumătate a anului, investițiile publice au menținut pe plus piața construcțiilor.
Compania din Cluj-Napoca monitorizează în timp real toate șantierele din țară, având date de la tipul de autorizație și materiale folosite până la stadiul lucrărilor. „Am dezvoltat un soft foarte performant și, scanând documentațiile tehnice, știm ce produse sunt specificate în caietele de sarcini“, explică Andrei Spătaru. Iar datele sunt culese nu doar din documentele oficiale, ci și de la echipele din teren care verifică stadiul proiectelor în desfășurare.
Business atipic
Genul de business dezvoltat de IBC Focus este la început în România, iar informațiile care ajung pe platformă sunt utile companiilor care activează în domeniul materialelor de construcții, serviciilor pentru zona de imobiliare, producătorilor de bunuri pentru mobilarea sau utilarea spațiilor construite și chiar agențiilor de asigurări.
IBC Focus se informează despre șantierele și proiectele din domeniul construcțiilor din mai multe surse, mai puțin de la Institutul Național de Statistică (INS). „Pornim de la surse oficiale, de la tot ce înseamnă autorizații de construire, autorizații de mediu. Scanăm și presa, mergem pe fir și contactăm investitorii. Dacă proiectele încep, avem echipe care merg pe teren și fac poze. Tot procesul acesta e integrat, iar datele ajung pe platformă“, descrie Spătaru procesul de colectare a datelor.
Din câte spune acesta, afacerea a început să crească abia în ultimul an, după ce au apărut încetiniri pe piața imobiliară. Anterior, contactau și negociau direct cu dezvoltatorii sau deținătorii de șantiere. „Practic, când piața bubuie, clienții noștri câștigă mult mai ușor proiectele. Acum, că se ascute concurența, au mai multă nevoie de sprijin și de servicii de genul acelora pe care le oferim noi“, detaliază Spătaru, cu precizarea că businessul pe care îl desfășoară este mult mai productiv în situații de criză.
Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 700.000 de euro, iar pentru anul acesta estimează că va trece pragul de un milion de euro, în condițiile în care vânzările înregistraseră deja până la finele primului semestru o creștere de circa 25% față de perioada similară a lui 2022. Pe fondul cererii tot mai crescute de informații despre evoluția sau deschiderea a noi proiecte în zona de construcții trendul crescător se va menține în a doua parte a lui 2023, spune antreprenorul.
Statul, tot mai atractiv
Andrei Spătaru spune că, în ultimul an, comportamentul jucătorilor din piață a început să se schimbe. Pe fondul scăderilor de pe zona rezidențială și din domeniul construcțiilor de birouri, tot mai mulți dezvoltatori se uită către investițiile din sectorul public. „Observăm că tot mai multe firme care lucrau cu clienți privați vor tot mai mult să lucreze cu statul. Dar costurile sunt mari și descurajează companiile mici și medii să intre la licitații“, explică antreprenorul.
În perioada pandemiei, mai bine de jumătate dintre proprietarii unor companii de construcții contactați de Spătaru pentru o analiză de piață spuneau că nu sunt interesați de contracte cu statul. În momentul de față, în schimb, stagnările din rezidențial și creșterea numărului investițiilor cu fonduri europene accesate de sectorul public i-au făcut pe dezvoltatori și pe furnizorii de materiale de construcții să-și reconsidere strategiile.
Fapt direct confirmat și de datele de pe platforma IBC Focus, care arată că tot mai mulți jucători din construcții au început să contacteze instituții ale statului care încep proiecte noi. Și tot din informațiile strânse din piață a constatat că, în licitațiile lansate în ultima perioadă, statul vine cu caiete de sarcini în care materialele și soluțiile solicitate sunt la un nivel mai ridicat față de anii trecuți.
Vorbind despre piață în ansamblul ei, Spătaru spune că sectorul privat al construcțiilor nu este chiar la pământ.
Un exemplu în acest sens sunt investițiile în lucrări industriale și logistice făcute de companii din diverse domenii. Și chiar vine cu câteva detalii concrete. Producătorul de cosmetice Farmec va construi o nouă fabrică, producătorul de lactate FrieslandCampina a inaugurat un nou centru logistic, iar Hammerer Aluminium Industries își extinde fabrica de la Chișineu-Criș. „Logistica și industrialul merg bine. Au mers bine și în pandemie, iar anul acesta au avut o creștere între 5% și 7%“, adaugă Spătaru.
Pe fondul conflictului din Ucraina, mai spune el, jucătorii – în special cei din retailul electronic – au început să-și facă centre logistice în apropierea zonelor de graniță, în vreme ce multe companii din construcții își pregătesc bazele de producție și pentru o eventuală reconstrucție a țării vecine.
Pas cu pas
Inginer economist, absolvent de Politehnică la Timișoara, Spătaru avea 25 de ani când a primit propunerea să fie director pe România al unei firme de materiale de construcții din Cehia. „La acea vreme, cehii m-au întrebat dacă în România există o bază de date cu șantierele din România“, își amintește el.
A căutat eventuale baze de date, însă nu a găsit nimic asemănător. Așa că i-a venit ideea ca, alături de soția sa, să construiască el o astfel de platformă. Astfel a apărut, în 2005, IBC Focus, companie care are în momentul de față un portofoliu de aproximativ 500 de clienți. Doi ani mai târziu a decis să demisioneze de la compania din Cehia și să se concentreze pe businessul propriu. „Norocul nostru a fost că eram plasați în Cluj și aveam acces la firme și oameni buni în zona de IT, și astfel am reușit să dezvoltăm un soft care ne-a permis să realizăm platforma“, spune Andrei Spătaru.
Recent, acesta a lansat o altă platformă – faraagentie.ro –, prin intermediul căreia cei aflați în căutarea unei locuințe pot să contacteze direct dezvoltatorul. Andrei Spătaru spune că, în acest fel, potențialul cumpărător poate negocia prețuri și condiții mai bune de achiziție. Strategic însă, accentul rămâne pe IBC Focus, care acum, când piața construcțiilor se mișcă mai greu, are șanse să-și extindă portofoliul de clienți.
Acest articol a apărut în numărul 171 al revistei NewMoney
FOTO: Vali Ivan