După mai multe încercări de business ratate, o antreprenoare a ajuns unul dintre cei mai stabili furnizori de legume și fructe pentru marile magazine
În timp ce multe companii și-au trimis salariații în șomaj, altele nu renunță la activitate și se gândesc chiar la creșterea businessului anul acesta. Studiu de caz, producătorul de legume și fructe Fresh Veg.
Cu două zile înainte de Florii, la depozitul Fresh Veg din comuna Isvoarele, din estul județului Giurgiu, era agitație mare. În miezul zilei, circa 20 de oameni, echipați cu măști de protecție și mănuși de unică folosință, descărcau un tir cu lăzi pentru a pregăti livrarea dintr-o seară de vineri. La capătul unei alei asfaltate de la drumul principal și până în câmp, ne așteaptă Cristina Zeamă (32 de ani), fondatoarea businessului Fresh Veg, o fermă care cultivă legume și fructe pe care le distribuie exclusiv prin rețelele de retail.
Primul drum îl facem într-o seră de ridichi, unde remarcăm mărimea medie a acestora în comparație cu cea a produselor similare din piețe. „Nu facem tratamente excesive pentru că suntem certificați Global Gap (un sistem de management de calitate pentru fructe și legume care vizează analiza reziduurilor de pesticide din produse, n.r.)“, spune Cristina Zeamă, care ne precizează că o astfel de certificare este mai mult decât necesară pentru un producător care vinde în rețelele de retail modern. Antreprenoarea a înființat Fresh Veg în 2017, iar anul trecut a reușit să aducă firma la venituri totale de 1,2 milioane de euro, generate din vânzarea de legume, zarzavaturi, pepeni și căpșuni, cea mai mare parte în hipermarketul Auchan, primul său partener din rețeaua de retail modern.
Tot răul spre bine
Cristina Zeamă este din București și muncește încă de la vârsta de 19 ani. A început să lucreze ca angajat la firma surorii sale, care dotează cu echipamente ferme și fabrici de lapte. A muncit în acest domeniu până în 2011, când sora sa a sfătuit-o să-și facă propriul business. „Sora mea a reușit să-mi strângă circa 50.000 de euro din bonusurile care îmi reveneau“, mai spune Cristina Zeamă, adăugând că prima sa încercare de business a fost un mare eșec.
A importat un container cu accesorii pentru animale de companie, pornind de la ideea că le va vinde repede și va continua în acest business. Doar că lucrurile nu au stat chiar așa. „Am investit prea mulți bani în marfă și nu am păstrat resurse suficiente și pentru marketing“, își amintește antreprenoarea.
În scurt timp a decis să renunțe la planul inițial și să încerce o nouă afacere, o companie de marketing online. Aceasta funcționează și astăzi, are 36 de angajați și a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 800.000 de euro. Recunoaște că marjele de câștig sunt mici, pentru a-și permite să le ofere un salariu bun angajaților săi, care acum lucrează de acasă.
Numai că lucrul la birou nu i-a oferit prea multe satisfacții Cristinei Zeamă, care în 2017 a decis să se întoarcă în teren. Mai precis pe câmp, la Isvoarele, unde a cumpărat și arendat pământ pentru a cultiva legume și zarzavaturi. A fost momentul în care a apărut Fresh Veg, iar de această dată nu și-a mai permis să calce greșit. A luat legătura direct cu rețelele de retail pentru a-și asigura distribuția producției. „Am intrat în retail cu bună ziua. Nu cunoșteam pe nimeni“, povestește Cristina Zeamă. Cu toate că nimeni nu-i acorda vreo șansă, a decis să bată din ușă în ușă și să le spună achizitorilor cine este și ce vrea. A fost crezută pe cuvânt și s-a apucat de treabă. Acum are 14 angajați, cărora li se adaugă și zilieri, atunci când sunt înregistrate vârfuri de producție.
Cu excepția a trei luni din iarnă, produce tot timpul anului ridichi, ceapă și usturoi verzi, mărar și pătrunjel, iar în restul anului mai cultivă ardei gras, ardei capia, vinete, conopidă și broccoli. Are și un portofoliu redus de fructe: căpșune, pe care le plantează la Isvoarele, și pepeni – pe care îi produce în Dolj, la Moțăței, în apropiere de Dăbuleni. „Pepenii reprezintă 40% din afacere“, precizează antreprenoarea. Spune că, la începutul sezonului de pepeni, încasează circa 28.000 de lei (peste 5.800 de euro) pentru fiecare tir livrat.
Fonduri și bio
Cristina Zeamă speră ca afacerea să-i mai crească anul acesta cu cel puțin 15%, chiar dacă multe businessuri vor merge în pierdere. Pentru asta, vrea să mărească spațiul de producție din sere și solarii de la 7.000 de metri pătrați la 10.000 de metri pătrați. Mai mult, speră să obțină fonduri europene care să-i permită construcția unei sere de circa 5.000 de metri pătrați, complet automatizată, pentru a putea avea astfel producție tot anul. Chiar dacă un spațiu de producție încălzit ar crește prețul produselor cu circa 50%, antreprenoarea spune că ar avea o cu totul altă vizibilitate în rețelele de retail și ar aduce astfel o valoare adăugată mai mare businessului său.
Este o adeptă a vânzărilor în cadru organizat și precizează că businessul său cu legume și fructe a fost de la început de genul B2B (business to business) și nu a vizat interacțiunea cu persoane fizice sau intermediari, așa cum procedează majoritatea agricultorilor, atât de la Dăbuleni, cât și din zona de nord a județului Giurgiu. Până acum, dezvoltarea a fost lentă, dar sigură. A început afacerea cu o investiție de circa 70.000 de euro, iar aceasta a depășit astăzi 300.000 de euro, majoritatea banilor fiind asigurați din fonduri proprii, reinvestind aproape tot ce a câștigat.
Are și două linii de credit de câte 50.000 de euro. Nu vrea nici să recurgă la atragerea unui investitor strategic, intenționând să se dezvolte de una singură, prin accesarea de fonduri europene și investind în continuare cea mai mare parte din câștiguri. Crede că fondurile europene ar putea să le atragă începând cu anul viitor.
De scurt timp a început conversia către cultura bio a unui teren de două hectare de la Isvoarele. „Este o tendință către dezvoltarea culturilor bio. Vreau să prindem acest tren acum“, detaliază Cristina Zeamă. În Vest, continuă ea, acest tip de produse sunt foarte căutate, observându-se un trend de creștere și la noi. Mai mult, o eventuală recoltă bună de produse bio ar putea să-i deschidă și drumul către export.
În prezent, la Isvoarele și Moțăței lucrează circa 20 de hectare. Inițial a fost interesată să cumpere mai mult teren, însă până la urmă a decis să se extindă prin arendă. „Am observat că țăranul român are un simț de proprietate foarte dezvoltat și nu vinde terenul, chiar dacă nu cultivă nimic pe el“, adaugă Cristina Zeamă.
De puțin timp este implicată într-un proiect de formare a unei cooperative în Dăbuleni, județul Dolj, unde se află într-un stadiu avansat de finalizare. A discutat deja cu mai mulți fermieri cu suprafețe considerabile de teren pentru a se asocia și a vinde împreună pepeni pentru rețelele de hipermarketuri și supermarketuri. „În ceea ce privește cooperativa, mai este nevoie de câteva semnături“, spune încrezătoare antreprenoarea, explicând că nu se vede făcând altceva în afară de business.
Cu toate că merge în paralel și cu agenția de marketing online, vrea să dezvolte mai mult businessul din agricultură. De altfel, a trăit și trăiește într-un mediu antreprenorial. Soțul ei are afaceri în construcții, iar tatăl ei a avut o moară la Buzău, o firmă de instalații electrice, un stand de mase plastice în complexul Doraly de la marginea Bucureștiului și o vinărie. Și chiar dacă toate aceste încercări ale tatălui au eșuat, Cristina Zeamă spune că a avut doar de învățat din ele. Suficient de mult încât să vadă și dincolo de (o) criză.
Acest material a fost documentat la Isvoarele, județul Giurgiu.
Acest articol a apărut în numărul 88 al revistei NewMoney
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper