După doi ani de pandemie, afacerile de pe nișa cadourilor au început și ele să crească ușor. Studiu de caz: Luxury Gifts

Georgiana Ciocîrlan (45 de ani), managing partner al companiei Luxury Gifts, vinde cadouri de când se știe. Familia sa are o experiență de aproape 30 de ani pe nișa cadourilor, în special cele de lux. Însă, spune aceasta, există și oameni pe care nu neapărat luxul îi face fericiți atunci când este vorba despre cadouri. „Sunt persoane care văd frumosul și reușesc să cumpere. Avem o plajă care acoperă mai multe game de clienți, de la 100 de lei până la 2.000-3.000 de euro“, explică antreprenoarea.

Anul trecut, afacerile sale au ajuns la aproximativ un milion de euro, pentru anul în curs estimându-se depășirea acestui prag.

Luxury Gifts, afacere de familie

Povestea Luxury Gifts a început în 1992, când tatăl Georgianei Ciocîrlan a fondat o companie alături de alți doi asociați, de care s-a separat în 2000. Compania se numea inițial WIR și a început cu import și distribuție de cadouri și bijuterii. Încă din primii ani de activitate, compania a căutat să aducă marfă de la producători consacrați.

Am fost cei mai mari importatori de icoane argintate. Aveam game de icoane din Italia și din Grecia. Atât bizantin-ortodoxe, cât și catolice. Sunt icoane pe care le garantăm și 50 de ani“, își amintește antreprenoarea, care s-a alăturat afacerii după ce tatăl său a decis să rămână pe cont propriu. Spune că a avut încă din copilărie spiritul antreprenorial în sânge, căutând mici oportunități de afaceri, în perioada vacanțelor, cum ar fi vânzarea de cafea în Piața Sudului din București vânzătorilor de la tarabe.

La sfârșitul anilor ’90 și începutul anilor 2000, spune ea, era greu să te promovezi. Cea mai la îndemână modalitate de a te face cunoscut era să participi la târguri de profil. Și cum acestea erau aproape inexistente pe nișa cadourilor, principalul eveniment unde puteai să fii vizibil era TIBCO, clasicul târg organizat încă din anii ’70 în Capitală, pe platforma Romexpo din Piața Presei. „Aveam nevoie de vizibilitate pentru că aduceam o gamă foarte largă de cadouri“, spune Ciocîrlan.

După ce a Georgiana Ciocîrlan a intrat în afacere, părinții săi au continuat să se ocupe de achiziții, ea preluând vânzarea și promovarea produselor. Ideea de a participa la târguri a făcut ca produsele companiei să fie solicitate nu doar de magazinele partenere, ci și de persoane fizice. Așa au apărut ideea implicării în zona de retail și, odată cu ea, conceptul Luxury Gifts, cu un prim magazin fizic deschis în 2007 în galeria comercială a Hotelului Rin din București.

A funcționat însă doar un an, până la izbucnirea crizei. Magazinul odată închis, Georgiana Ciocîrlan a decis să își mute afacerea în online. Piața de e-commerce era însă la început, iar dezvoltarea site-ului a durat mai mult decât s-a așteptat.

Am pornit cu o variantă a magazinului în care erau listate doar 20 de produse. Cu toate acestea, în prima săptămână am reușit să vindem de câteva mii de euro“, spune, zâmbind, antreprenoarea. Această întâmplare i-a dat curaj și a căutat permanent să crească performanțele magazinului online, business care mergea în paralel cu distribuția de produse către diverși parteneri din țară.

Înapoi în retail

Ideea de a avea un magazin fizic nu a fost abandonată și un altul a fost deschis în 2014, sub același brand, Luxury Gifts, într-un spațiu din zona Pieței Dorobanților din București. Încă un magazin fizic a fost deschis în 2017, în complexul comercial ParkLake, dar avea să fie închis din cauza pandemiei.

„Erau restricții. Nu se mai făceau nunți, botezuri sau evenimente. Nu se mai ofereau nici cadouri de muncă“, detaliază Georgiana Ciocîrlan, adăugând că decizia de a deschide magazinul online a fost cea care a propulsat și menținut businessul pentru o perioadă mai lungă de timp. Și asta, pentru că obiectele listate pe propria platformă de e-commerce au fost atractive pentru segmentul corporate. Iar acest gen de clienți a început să crească, foarte multe corporații, în special multinaționale, comandând cadouri pentru angajați.

Acest segment de clienți a încetinit în pandemie, însă și-a revenit în ultimul an. Compania a introdus coșurile-cadou, dar a venit și cu o linie proprie de bijuterii, Laniere, cu un design dezvoltat de propriul departament de creație și produse în China. Pe fondul diversificării afacerii, Georgiana Ciocârlan a adăugat în 2021 o nouă linie de business – un magazin de macarons și înghețată, care operează sub brandul SAO Guilt Free Bar și este destinat segmentului premium al pieței. „Eu fac înghețată în casă. Am o pasiune pentru așa ceva și am decis să deschid și o astfel de afacere“, mărturisește antreprenoarea, precizând că, pe viitor, va consolida toate liniile de business, încercând să fie cât mai pe gustul clienților săi, atât în ceea ce privește cadourile, cât și dulciurile.

Ce, cât, unde

Un studiu al companiei de cercetare de piață Ipsos pe tema cadourilor pentru sărbătorile de iarnă de la sfârșitul anului 2022, făcut pe un eșantion de 10.000 de respondenți din 12 țări, inclusiv România, arată că 34% dintre români au alocat un buget mai mic pentru cadouri.

  • COMPORTAMENT. Potrivit studiului citat, 55% dintre români au căutat pentru sezonul de cadouri din 2022 cele mai bune promoții.
  • AȘTEPTĂRI. În sezonul sărbătorilor de iarnă din 2022, românii s-au așteptat să primească în dar produse de îmbrăcăminte, încălțăminte și bijuterii (56%), produse de îngrijire personală și parfumerie (35%) sau cadouri pentru casă (33%).
  • GUSTURI. 49% dintre români ar da mai departe cadourile care nu le plac, comparativ cu doar 11% dintre spanioli, 17% dintre francezi și 25% dintre italieni.
  • PRUDENȚĂ. Un studiu BestJobs dezvăluie că, pentru sărbătorile de iarnă din 2022, 52% dintre români au alocat cel mult 300 de lei pentru cadouri, 26%, între 301 și 500 de lei, iar 12% – între 501 și 1.000 de lei; 10% nu au avut un buget pentru cadouri.

Acest articol a apărut în numărul 157 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly