După doar doi ani pe piața de curierat, start-upul Curiera se pregătește să investească într-un parc propriu de mașini electrice

Înființată în 2020, chiar înainte de pandemie, Curiera a crescut accelerat, anul acesta urmând să bifeze câteva etape care să-i asi­gure o vizibilitate și mai mare în piața de pro­fil. „Principala noastră activitate este cea de intermediere între furnizorii de servicii de curierat și companiile mici sau micii comercianți, care nu au o putere de negociere suficient de mare pentru a obține o ofertă avantajoasă direct de la marii jucă­tori de pe piața de curierat“, face o scurtă introducere Silvia Duță, fondatoarea Curiera.

În 2022, aceasta mizează pe un avans de 75% al cifrei de afaceri și plănuiește câ­teva investiții pentru scalarea businessului pe termen mediu și pe termen lung. Un proiect la care lucrează astăzi este dezvoltarea serviciului propriu de livrare în București cu mașini 100% electrice, care presupune și investiții într-un depozit 100% verde. Dar nu este singurul proiect, urmează și altele.

Primele colete

La începutul lui 2020, când încă nu se declanșase pandemia de COVID-19, Silvia Duță nu avea „nici cea mai mică idee de ce va urma“, nu luase în calcul că businessul pe care tocmai îl înființase va fi prins în vârtejul pieței și o va forța să ia de­cizii rapide pentru a susține creșterea.

„Aveam 31 de ani, două joburi și lucram 15 ore pe zi, în paralel, la o firmă de transport mărfuri paletizate și într-un proiect nou online. După patru luni, mi-am dat seama că ideile mele nu se potriveau cu ceea ce oferea platforma respectivă, așa că am fost ne­voită să mă retrag din proiect. Dar am rămas cu o mulțime de idei, cu dorința de a șlefui și personaliza conceptul de intermediar de servicii de curierat și, bineînțeles, cu gânduri de dezvoltare“, povestește antreprenoarea.

Astfel a apărut Curiera, iar ideea de la care a pornit a fost să creeze o com­panie de curierat care să-i ajute pe cli­enți să-și eficientizeze activitatea logistică, adu­când mai mulți curieri în același loc.

Modelul de business se bazează pe faptul că, în piața de curierat, micii producători sau comercianții care au prea puține colete pentru a obține prețuri mai bune de la marii curieri ar putea să primească un preț avantajos dacă acest serviciu este intermediat. „Pro­vocarea cea mai mare au fost banii. Am pornit cu investiție zero, dar cu 18 ore de muncă pe zi. Contextul pandemic a făcut să ne dezvoltăm organic și constant. Piața de curierat a avut de câștigat de pe urma acestei situații“, explică ea. În condițiile în care, în pandemie, deplasarea persoanelor a fost restricționată, iar unele magazine și centre comerciale au fost închise sau au avut acce­sul restricționat, volumul de comenzi online a crescut semnificativ.

Mai mult, obiceiul de a comanda online s-a menținut și după ridicarea restricțiilor de circulație. Totuși, potrivit spuselor Silviei Duță, imediat după izbucnirea conflictului din Ucraina, s-a constatat o scădere cu 40% a comenzilor online, deoarece a intervenit teama și, odată cu ea, dorința consumatorilor de a restrânge cheltuielile și de a econo­misi pentru un viitor incert.

„Criza eco­no­mică generată de conflictul din Ucraina a afectat puterea de cumpărare a consumatorilor și implicit comenzile online într-un mod semnificativ, în special pentru produ­sele care nu sunt de primă necesitate. Însă, acum, teama a mai dispărut și oamenii simt ne­voia să revină la vechile obiceiuri, în li­mita posibilităților financiare. În ultima pe­rioadă am constatat o ușoară revenire“, adaugă antreprenoarea.

Anul acesta, Curiera își pro­pune o creș­tere a cifrei de afaceri cu 75%, de la șase milioane de lei (1,22 mili­oane de euro) în 2021, în paralel cu diversifi­carea serviciilor către clienți și cu lansarea unor pro­iecte noi. În ceea ce privește marja de profit, com­pania se află „între 10 și 15%“.

Un serviciu pe care vrea să îl pună la punct este cel de livrare proprie cu mașini 100% electrice și să devină astfel compania cu „primii curieri 100% green din România“. Deja testează acest serviciu în București și Ilfov, unde face colectări și livrări cu patru mașini care, pentru moment, sunt pe ben­zină. „Vom continua cu o flotă de zece vehicule electrice destinată livrărilor proprii în Bucureşti-Ilfov. Pentru dezvoltarea acestui parc auto electric propriu vom aloca o in­ves­tiție de 500.000 de euro, proveniți din linie de credit și/sau prin leasing“, detaliază Silvia Duță.

O altă direcție vizează serviciul „bani instant“, ceea ce înseamnă că un comerciant care trimite un colet azi „tot astăzi este preluat de curier, iar a doua zi ajunge la destinatar“, expeditorul putând să își primească banii din ramburs în doar câteva ore de la li­vrarea comenzii. Curiera și-a propus să in­vestească aproximativ 150.000 de euro anual în serviciul „bani instant“, serviciu în a cărui dezvoltare a investit până acum 100.000 de euro.

În 2022, pentru Curiera, „nou“ înseamnă și colaborarea cu un jucător deja consacrat în piața de curierat – Cargus, deținut de fondul de investiții Mid Europa, care anul trecut a inaugurat nouă depozite. „În 2021, Cargus a avut cea mai bună rată de livrare – 96% în 24 de ore. (…) De acum, clienții Cu­riera pot expedia prin intermediul Cargus colete multiple la un preț mult mai bun, taxa de deschidere a coletelor la livrare a scăzut și a fost eliminată taxa pentru recântărirea coletelor. În continuare sunt eliminate ta­xele pe kilometru suplimentar, iar returul este gratuit“, dă un indiciu Silvia Duță.

Pragul de un milion

Anul trecut, prin Curiera s-au expediat peste 600.000 de colete, iar în primele cinci luni ale acestui an, peste 350.000, obiectivul fiind ca, până la finalul lui 2022, să atingă pragul de 1.000.000 de colete expediate. Principalii clienți sunt magazinele online, companiile care livrează colete în mod curent, dar și clienții sezoni­eri (producători de obiecte hand-made, măr­ți­șoare, cadouri de sezon etc.). Practic, sunt clienți care trimit de la un colet pe lună până la 1.000 de colete pe lună sau chiar mai mult. „

Avem 2.200 de clienți, din care aproxi­mativ 1.500 sunt activi. Anul acesta, estimăm o creștere a numărului de clienți de până la 3.000 activi. Nu există o taxă lu­nară sau un abonament și nu impunem clien­ților un anu­mit număr de expedieri mi­nime pe lună, însă, bineînțeles că în func­ție de numărul de trimiteri, clienții pot bene­fi­cia de oferte personalizate și implicit de ta­rife personali­zate“, detaliază antreprenoarea.

Aceasta este de părere că piața locală de curierat este foarte dinamică, volatilă și extrem de concurențială. „Ca să vă faceți o idee despre dinamica pieței, în 2020 erau 4 intermediari de servicii de curierat. Acum, în 2022, sunt 14. De asemenea, pentru că este o piață volatilă și mereu în miș­care, ne con­fruntăm deseori cu fenomenul migrării clienților de la un competitor la altul. Cu siguranță, toți jucătorii de pe piață se con­fruntă cu astfel de provocări“, continuă Silvia Duță.

Prin comparație, din spusele sale reiese că în Eu­ropa de Vest lucrurile sunt mult mai calme. Totodată, cele mai multe țări, precum Franța, Anglia sau Spania, au trecut la 70% din livrări prin intermediul mașinilor electrice, cu 65% livrări în sisteme de tip locker, cu un timp de li­vrare acceptat de până la 48 sau chiar 72 de ore, spre deo­sebire de România, unde se dorește ca pachetul să fi fost livrat „deja de ieri, dacă se poate.“

Acest articol a apărut în numărul 142 al revistei NewMoney.