De ce o companie IT necunoscută publicului larg a stârnit interes maxim din partea investitorilor
La sfârșit de noiembrie 2021, acționarii Bento – furnizor de servicii IT și producător de software – vindeau circa 20% din companie printr-un plasament privat. Recent, investitorul Dragoș Roșca a cumpărat 2,4% din acțiuni. Ce are atât de special Bento în comparație cu mulții competitori din sector?
În ultimul timp, AeRO, piața secundară a Bursei de Valori București, a fost inundată cu emitenți din zona tehnologiei. AROBS (software), Safetech Innovations (securitate cibernetică), Arctic Stream (integrare IT), 2Performant (marketing digital), Fyrebite (jocuri video) sunt câteva dintre companiile cu acest profil care au decis să-și deschidă porțile către alți investitori. Ca metodă de ieșire pe bursă, antreprenorii fondatori au ales de fiecare dată fie o majorare de capital (banii au intrat în companie), fie un exit parțial (au încasat banii din vânzarea de acțiuni).
Bento, în schimb, a reprezentat o premieră pentru AeRO, acționarii optând pentru o combinație între cele două variante: majorare de capital plus exit parțial. Într-o primă fază au vândut 400.000 de acțiuni în valoare de peste un milion de euro (calcul pe baza cursului mediu euro/leu din 2021) pentru a finanța dezvoltarea companiei. Însă interesul crescut al investitorilor i-a determinat să suplimenteze oferta cu încă 500.000 de acțiuni, în valoare de circa 1,5 milioane de euro, sumă încasată de acționari. Totul s-a petrecut într-o singură zi.
Un profil rar
Vlad Bodea (37 de ani), unul dintre fondatori și membru în Consiliul de Administrație, spune într-un scurt interviu cu NewMoney că interes pentru acțiuni a existat și înainte, și după plasamentul privat. Asta explică, de altfel, intrarea lui Dragoș Roșca în acționariat și într-un Comitet Consultativ a cărui componență urmează să fie anunțată în scurt timp. Cât despre listarea efectivă pe bursă, aceasta ar urma să se petreacă în primul trimestru al acestui an.
„Avem un profil rar“, sintetizează Vlad Bodea ADN-ul companiei pe care a înființat-o în 2004 împreună cu tatăl său, Adrian, și unchiul său, Corneliu Bodea. (De altfel, acesta din urmă este cel care i-a vândut pachetul de 2,4% lui Dragoș Roșca pentru aproape 300.000 de euro.) Raritatea vine din faptul că Bento este atât furnizor de servicii de infrastructură IT și cloud, cât și dezvoltator al unor softuri proprii, pe lista clienților companiei numărându-se nume mari din energie, FMCG, utilități, telecomunicații, sănătate, agricultură, IT, media, industria alimentară, distribuție, transporturi și servicii. Acum, mare parte din cifra de afaceri provine din serviciile IT prestate către companii din România, însă obiectivul este ca Bento să devină un jucător regional cu venituri preponderent din vânzarea de software, activitate „mult mai scalabilă și mai profitabilă“, după cum o descrie Bodea.
Lui Dragoș Roșca, președintele Delta Asset Invest, i se pare realizabil obiectivul, dată fiind experiența pe care compania a dobândit-o mai ales în ultimul deceniu. El spune că rolul său va fi mai mult în zona de finanțare și dezvoltare, dat fiind backgroundul său din „brick & mortar“, după cum îi place să spună.
Investitorul mai are dețineri în companii precum Patiline (panificație, patiserie), Ynovate Immo (imobiliare), 2Performant (marketing digital), Brexton (avocatură, contabilitate), BIA și Smartree (resurse umane). A mai fost acționar, printre altele, în Optiblu și Fleet Management Services, vândute către fondul de investiții Innova Capital, respectiv Business Lease.
Puțin zgomot
Cel puțin până în momentul plasamentului privat, Bento a făcut parte din categoria companiilor cu foarte puțină vizibilitate (dat fiind și profilul B2B), însă cu performanțe financiare consistente – a crescut de la an la an (cu o singură excepție, în 2017) și nu a înregistrat niciodată pierderi.
La scurt timp după ce a început businessul – denumirea inițială cu care figurează oficial și azi este 2B Intelligent Soft –, Vlad Bodea l-a cooptat și pe Radu Scarlat, fost coleg de grupă la Politehnică. Primul mare client al Bento a fost grupul de energie și utilități Adrem, înființat în 1992 de tatăl și de unchiul său. În ultimul deceniu, Bento și-a diversificat mult paleta de clienți, însă Adrem rămâne și azi un client important, care generează până în 20% din cifra de afaceri.
Cu timpul au fost aduși la „bord“ alți doi acționari: Dan Giușcă, arhitect software, și Andrei Cupaciu, business developer. Înainte de plasamentul privat și de vânzarea directă către Dragoș Roșca, ei aveau câte 10% din acțiuni, Vlad Bodea și Radu Scarlat – 36% fiecare, iar Corneliu Bodea deținea 8%. În urma plasamentului, deținerile acționarilor au scăzut cu circa 20%. În vreme ce Corneliu Bodea a fost dintotdeauna un partener pasiv, ceilalți doi fondatori sunt și în prezent foarte implicați în operațiunile de zi cu zi. Mai concret, Radu Scarlat – pe zona de finanțe și administrare, Vlad Bodea – mai mult pe latura comercială a businessului.
„Pentru moment, banii atrași sunt suficienți, deși am fi avut ce face și cu mai mulți“, apreciază Vlad Bodea. Cei peste un milion de euro care au intrat în companie se vor regăsi preponderent într-un buget de marketing și vânzări pentru extinderea în afara României, parteneriate în zona de cloud și infrastructură (precum cele cu Microsoft sau Cisco deja existente) și în dezvoltarea de software propriu. Câteva dintre aplicațiile actuale sunt destinate companiilor care folosesc echipe în teren sau dețin flote substanțiale de dispozitive mobile – tablete, telefoane inteligente, POS-uri etc.
Alte piețe, alte țări
Potențialul de dezvoltare vine din „exportarea“ aplicațiilor în cât mai multe industrii (altele decât energie și utilități, acolo unde Bento are experiența de bază) și în piețe din afara României. Compania are deja inițiative în Statele Unite și Elveția, însă la sfârșitul anului trecut, peste 90% din cifra de afaceri venea de pe plan local.
La nivel de 2020, piața mai largă, care include realizarea de software, consultanță în tehnologia informației și de gestiune a mijloacelor de calcul, însuma 7,5 miliarde de euro, într-o creștere de peste 20% față de anul anterior. Și asta, în ciuda debutului pandemiei.
Chiar și veniturile de 5,3 milioane de euro pe care compania le estima pentru 2021 (an-record) par o picătură în acest ocean al afacerilor din IT. Asta nu i-a împiedicat pe investitori să cumpere mai multe acțiuni decât își propuseseră inițial. Și, probabil, pe termen scurt, povestea s-ar repeta.
Acest articol a apărut în numărul 132 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly