De ce începe Petrom să sape după petrol și gaze în zonele comerciale de la Marea Neagră ale altor țări
În Marea Neagră românească, unde deja s-au găsit gaze, Petrom nu se poate apuca de extracție din cauza condițiilor împovărătoare impuse de stat. Compania românească începe să sape după petrol și gaze în zonele comerciale de la Marea Neagră ale altor țări.
Săptămâna trecută, un text de pe pagina de Facebook a Ambasadei Georgiei la București stârnea rumoare în piața românească de petrol și gaze: OMV Petrom a câștigat licitația internațională demarată de agenția de stat pentru petrol și gaze din Georgia și a obținut o licență generală pentru exploatarea resurselor de petrol și gaze în Blocul II din apele teritoriale georgiene din Marea Neagră.
„Intrarea unui investitor nou, important și bine cunoscut în Georgia confirmă că mediul de afaceri din țară, inclusiv în domeniul extracției de gaze naturale și țiței, este transparent, atractiv și ușor de înțeles pentru giganții mondiali“, a declarat ministrul georgian al economiei, Natia Turnava, adăugând că firma care a câștigat licitația va începe forajele după studii seismice.
Petrom a anunțat calificarea sa printr-un comunicat sec emis după câteva zile, din care nu aflăm în plus decât suprafața concesionată: circa 5.300 de kilometri pătrați.
Intrarea companiei românești în marea teritorială a Georgiei este, într-adevăr, o știre, dar nu o surpriză pentru cunoscători. Iată de ce. Oficialii Petrom au anunțat încă din 2019 o modificare a strategiei companiei, spunând că va avea loc o extindere a activității în zona bazinului Mării Negre. În acest sens, în decembrie 2019, Petrom a anunțat cumpărarea participației deținute de OMV Offshore Bulgaria GmbH în perimetrul de explorare Han Asparuh din Bulgaria, vecin cu blocul Neptun Deep din Marea Neagră românească. La fel ca acum, piața a aflat din presă, iar abia apoi compania a făcut anunțul.
„Această achiziție este în linie cu strategia noastră de a ne extinde prezența regională și este una naturală, dacă avem în vedere portofoliul nostru din Marea Neagră. Avem un istoric de peste 40 de ani în apele de mică adâncime din Marea Neagră și, începând din 2008, explorăm, alături de ExxonMobil, și potențialul din apele de mare adâncime“, declara atunci Peter Zeilinger, membru al directoratului OMV Petrom responsabil cu activitatea de Upstream.
Blocul Han Asparuh este situat în partea vestică a zonei bulgare a Mării Negre, este unul de mare adâncime și acoperă o suprafață de circa 14.200 de kilometri pătrați, cu o adâncime de până la 2.200 de metri. Perimetrul a fost concesionat mai multor companii occidentale: 40% firmei franceze Total, 30% companiei spaniole Repsol, iar restul de 30% către OMV, parte pe care o preia Petrom. Total este operator.
Ulterior, Petrom și-a crescut participația la blocul din Bulgaria, în condițiile în care Repsol a ieșit din proiect. Acum, participația companiei românești, controlată de grupul austriac OMV, a crescut la 42,86%.
Blocaj la Marea noastră Neagră
Compania Petrom începe, așadar, să devină activă pe zona de explorare și producție offshore în alte țări, în condițiile în care la noi proiectele sunt blocate de un cadru de reglementare și de taxare ostil, dar și de o politică a statului care pare mai degrabă făcută să frâneze dezvoltarea proiectelor energetice decât să le accelereze.
Petrom merge să foreze în Bulgaria și în Georgia, deși mai are de scos hidrocarburi (gaze) din platoul continental al Mării Negre, pe care le-a găsit, dar nu le poate extrage. Este vorba despre deja celebrul proiect Neptun Deep, în care americanii de la ExxonMobil și Petrom au descoperit, după foraje, rezerve potențiale de gaze naturale cuprinse între 42 și 84 de miliarde de metri cubi de gaze naturale – consumul României pe opt ani.
ExxonMobil și Petrom ar fi trebuit să anunțe încă din 2018 dacă vor lua decizia finală de investiție în privința exploatării comerciale, dar decizia a tot fost amânată și americanii au anunțat că vor să se retragă din proiect. Principalul motiv a fost că Legea offshore, care stabilea noul cadru de reglementare și taxare, a fost adoptată prea târziu, a crescut povara fiscală asupra companiilor și a adus și o impredictibilitate suplimentară afacerii plus o restrângere a potențialei piețe, prin obligația de a vinde gazele preponderent pe piața locală.
În ultimele zile, oficialii companiei au avut mai multe ieșiri publice pe marginea acestui subiect, solicitând imperios guvernului să adapteze legislația pentru a se putea apuca de treabă, în condițiile în care guvernul insistă pe obținerea unui context politic în Parlament pentru modificarea legislației, dar nicio parte nu face vreun pas înainte.
„În acest moment, România este importator net de gaze naturale, deși are oportunitatea enormă a gazelor naturale din Marea Neagră. De ce anume e nevoie ca acest proiect să avanseze? Această oportunitate este unică pentru România, dar proiectul nu se dezvoltă suficient de repede, aceasta este provocarea. Deci, există un potențial uriaș în Marea Neagră și nu e vorba doar de Neptun Deep, ci și de alte oportunități de acolo, dar nu suntem în stare să facem proiectul să avanseze. Proiectul staționează în domeniul legislativ și al autorităților de reglementare. Proiectul poate avansa, aici nu e vorba de cheltuirea unor bani de la buget, este o investiție a sectorului privat și încă una din cele mai mari investiții care poate avea loc“, a declarat Christina Verchere, chief executive officer (CEO) al Petrom. „Îndemnul nostru este următorul: dacă vreți să aveți industrializare, trebuie să scoateți resursele din subsol. Acesta este primul pas. Haideți să facem acest prim pas și apoi puteți să discutați despre care este cea mai bună utilizare a acestui produs în interiorul țării“, a adăugat Christina Verchere.
„Combustibil de tranziție“
Un alt oficial al companiei petroliere a amintit că, dacă în continuare nu facem nimic, dependența de importurile de gaze va crește și mai mult, în condițiile în care avem gaz, dar nu îl punem pe piață.
„România este printre puținele țări cu astfel de resurse, care sunt esențiale pentru relansarea economiei. Gazul este un combustibil de tranziție, necesar pentru România pentru conformarea la «Green Deal» (pactul verde european, n.r.). Acum, probabil mai mult decât oricând, avem nevoie de această deblocare. Dacă vrem să fim un pic mai concreți: ce înseamnă deblocarea sau de ce avem nevoie de deblocare, concret, este vorba despre modificarea Legii offshore, pentru a face ca regimul fiscal din România să fie competitiv, stabil și predictibil. Pentru că aceste investiții sunt majore, pe termen lung, și avem nevoie de acest cadru pentru că noi ne asumăm celelalte riscuri, tehnice și de piață“, a spus Alina Popa, directorul financiar al Petrom.
„Dacă resursele din Marea Neagră vor rămâne sub pământ, acest lucru înseamnă că vom avea importuri ce pot atinge 40% în anul 2030, conform estimărilor Transgaz. Sau, dacă le deblocăm astăzi, putem ajunge independenți, putem dezvolta alte industrii, putem exporta dacă avem prea mult. Depinde doar de noi. Industria, din punctul de vedere al lichidității, suntem pregătiți să investim, dar avem nevoie de aceste modificări legislative“, a conchis Alina Popa.
Petrol și gaze din Marea Neagră de zeci de ani
Explorarea platoului continental românesc din Marea Neagră a fost demarată încă din anul 1969.
- Trecut. Prima descoperire de hidrocarburi în sectorul românesc al Mării Negre a avut loc în 1980. Prima producție pe mare a început în anul 1987.
- Prezent. Petrom are operațiuni de explorare, dezvoltare și producție în apele de mică adâncime – blocul Istria. Producția de țiței și gaze de aici este de circa 25.000 de barili echivalent petrol/zi. În 2018, a reprezentat circa 17% din producția grupului Petrom în România.
- Echivalență. Producția de țiței și gaze provenită din Marea Neagră în 2018 este echivalentă cu cea necesară pentru a încălzi un milion de gospodării din România timp de un an și pentru a face plinul la 3,5 milioane de autoturisme.
Acest articol a apărut în numărul 94 al revistei NewMoney. FOTO:Getty
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper