De ce avem nevoie de vitamina C?

Când suntem răciţi, cu toţii obişnuim să luăm vitamina C, considerată un nutrient esenţial care întăreşte sistemul imunitar. Mai multe studii pun în evidenţă importanţa acestei vitamine, conţinută din abundenţă în fructe şi legume de sezon.

De exemplu, fumătorii îşi refac mai uşor celulele afectate de noxele din fumul de ţigară cu ajutorul vitaminei C, care protejează organismul de efectele subsţantelor cancerigene.

Vitamina C este un antioxidant de excepţie, ce asigură funcţionarea normală a sistemului imunitar, încetineşte îmbătrânirea celulară, previne apariţia astmului şi a alergiilor şi, totodată, stimulează producţia de substanţe în corp cu rol antiinfecţios.

Astfel, dacă ne asigurăm un aport zilnic optim de vitamina C, vom lupta mai bine cu infecţiile, pentru că aceasta are rolul de a întări celulele din organism şi ne protejează inclusiv receptorii din ochi, care controlează eliberarea glutamatului, un neurotransmiţător ce grăbeste comunicarea intercelulară.

Medicii avertizeză asupra riscurilor excesului de vitamina C, dobândit mai ales în urma consumului de suplimente cu tablete ce conţin acid ascorbic, care poate să reducă efectul medicamentelor anticoagulante şi poate deveni toxic pentru organism, dereglând sistemul digestiv sau funcţia renală, prin formarea aşa-numitelor “pietre la rinichi”, adică litiaza renală.

Carenţa de vitamina C se manifestă prin oboseală, dureri de oase, gingivită, edeme sau hemoragii, în timp ce supradozarea provoacă agitaţie şi insomnii.

Sursele naturale, cele mai sănătoase

Necesarul zilnic de 75 miligrame de vitamina C este un minim de care organismul are nevoie să funcţioneze normal.

Persoanele care suferă de anemie feriprivă au o doză zilnică recomandată mai mare, iar în perioadele friguroase ale anului se poate creşte aportul de vitamina C până la 500–1.000 mg, ea fiind importantă în creşterea imunităţii, reducând intensitatea simptomelor de răceală şi durata episoadelor de îmbolnăvire.

Persoanele care fumează, cele care sunt expuse la mediu poluat, persoanele cu suferinţe cardiovasculare au nevoie de un aport crescut de vitamina C. Suplimentele cu vitamina C se administrează în timpul micului dejun şi al prânzului, nefiind recomandate seara.

Vitamina-minune, istorie şi controverse

Folosirea în scop medicinal a vitaminei C datează încă din secolul 18. Scorbutul, boala cauzată de deficienţa vitaminei C, era o problemă frecvent întâlnită, în special printre marinari şi navigatori, peste două milioane dintre aceştia fiind afectaţi de boală.

În 1747, medicul scoţian James Lind a făcut un experiment pentru tratatea scorbutului şi a descoperit că doar portocalele şi lămâile ameliorau simptomele bolii.

Din 1928 până în 1933, o echipă de cercetători maghiari, Joseph L. Svirbely, Albert Szent-Györgyi şi cercetătorul american Charles Glen Kind au izolat pentru prima dată vitamina C şi i-au dat denumirea de acid ascorbic.

În prezent, se ştie că vitamina C poate vindeca peste 30 de boli grave, fiind folosită nu numai în tratarea scorbutului, ci şi pentru îmbunătăţirea imunităţii, împotriva simptomelor de gripă şi răceală, dar şi ca supliment, pentru a proteja întregul organism.

Tratamentul cu doze mari de vitamina C a fost studiat pentru pacienții cu cancer încă din 1970. De altfel, un amplu studiu sugerând că dezvoltarea bolilor oncologice este strâns legată de schimbarea ţesutului conjuctiv datorat deficitului de vitamina C.

De atunci, oamenii de ştiinţă s-au contrazis pe marginea efectelor terapiei antitumorale, iar concluzia specialiştilor este că vitamina C se absoarbe cel mai bine în organism când provine din surse alimentare.

Potrivit revistei „Prevention”, capacitatea acestei vitamine de a fi o substanță antitumorală cu efecte puternice, non-toxică, a fost dovedită de multe studii efectuate de-a lungul timpului, însă de curând o cercetare ştiinţifică oferă dovezi certe care atestă faptul că acidul ascorbic poate neutraliza celulele stem canceroase.

Prevenție

Vitamina C ajută la prevenirea, controlul şi tratarea multor probleme de sănătate:

  • bolile autoimune (scleroza multiplă, tiroidita Hashimoto, lupusul, artrita reumatoidă);
  • anumite tipuri de cancer;
  • astmul;
  • dermatita;
  • tulburările gastrointestinale;
  • bolile inflamatorii intestinale;

Simptomele deficitului de vitamina C

  • anemia
  • imunitate scăzută, rezistenţă slăbită la infecţii
  • vindecare greoaie a rănilor
  • sângerări nazale
  • sângerarea gingiilor
  • smalţul slăbit al dinţilor
  • piele uscată, aspră, descuamată
  • fire de păr casante şi unghii friabile
  • învineţire uşoară
  • articulaţii umflate și dureroase.

Doza recomandată:

Vitamina C capsule/tablete – 250 mg până la 2000 mg/zi.

Pudră de vitamina C – 250 mg până la 2000 mg/zi.

Vitamina C jeleuri – 250 mg până la 2000 mg/zi.