Datele viitorului: la ce să ne așteptăm de la jucătorii de pe piața telecom din Romania în 2017
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Era „bip-ului“ în telecom a apus, iar industria se pregătește să se diversifice și să îmbrățișeze și cele mai mici aspecte ale existenței noastre. Teoretic, posibilitățile sunt infinite.
„În linii generale, piața se încadrează în paradigma «mai mult, mai bine, mai extins», adică pachete cu beneficii tot mai generoase, cu prețuri de pornire în scădere, la o calitate mai bună, furnizorii oferind o acoperire mai extinsă, cu servicii mai bune“, descrie oferta telecomului românesc din anul 2016 Cătălin Marinescu, președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), pentru NewMoney.
Numărul ofertelor operatorilor telecom a scăzut de la 3,4 milioane în 2010 la circa 300.000 în 2016, iar tendința este în continuare de scădere, potrivit ANCOM. O scădere care face ca alegerea consumatorilor să fie mai ușoară. În plus, politica prețurilor mici, practicată de companii care au avut o extindere agresivă în ultimii ani, precum RCS&RDS, influențează alegerile acestora, în condițiile în care cheltuielile cu comunicațiile reprezentau, la nivelul anului 2015, 4,1% din bugetul gospodăriilor din România, dublu față de media europeană (2,5%).
„Mai corect ar fi să ne întrebăm cât de accesibile ar mai fi serviciile de comunicații dacă prețurile din România ar fi cele din Germania, Italia sau Marea Britanie, de exemplu. Sau pentru ce proporție din populație ar deveni inaccesibile?“, se întreabă, retoric, șeful ANCOM.
Cert este că numărul utilizatorilor de telefonie mobilă din România a stagnat la finalul primului semestru din 2016 la 22,6 milioane – dintre care 11,1 milioane de abonamente (în creștere cu 8% față de perioada similară a lui 2015) și 11,5 milioane de cartele pre-pay (în ușoară scădere).
În schimb, conexiunile la internetul mobil au crescut la 14,8 milioane, cu 13% mai mult față de primul semestru al lui 2015. De crescut au crescut și conexiunile la internetul fix, cu 5%, până la 4,3 milioane, majoritatea având viteze de peste 100 Mbps.
Tot la capitolul telefonie mobilă, în prima parte a anului, românul statistic a vorbit 260 de minute pe lună, traficul de voce înregistrat în afara rețelei fiind din ce în ce mai mare. Pe de altă parte, telefonia fixă, tot mai puțin utilizată, nu mai este la fel de relevantă ca acum câțiva ani.
Urmând o tendință la nivel global, pentru primele șase luni ale anului trecut s-a consemnat o scădere a volumului de mesaje SMS, pe fondul creșterii conexiunilor la internetul mobil și al folosirii aplicațiilor de mesagerie instant, cum ar fi WhatsApp, Viber sau Telegram.
Dar ce urmează pentru 2017?
TELECOMUL CU BANCĂ. Interesul jucătorilor din telecom pentru serviciile financiare nu mai este o noutate. Servicii de transfer de bani, plăți sau încasări, precum M-pesa, lansat de Vodafone, sau Orange Money, sunt deja pe piața românească. Dar lucrurile nu se opresc aici.
Pentru 2017 Orange se pregătește să lanseze în Franța, împreună cu asiguratorul francez Groupama, prima bancă mobilă. Orange Bank va avea servicii bancare standard, inclusiv de economisire, împrumut sau asigurare. Serviciul ar urma să fie lansat și pe alte piețe europene, precum Spania sau Belgia. Iar potrivit presei franceze, ținta pentru următorii zece ani de la lansare este de două milioane de clienți. Cel mai probabil, implementarea acestui serviciu și în România este doar o chestiune de timp. Deocamdată, printre obiectivele pentru 2017 ale Orange pe piața locală se află și dezvoltarea serviciilor precum Orange Money.
ENERGIE. Drumul bătătorit deja de RCS&RDS către furnizarea de servicii de energie le deschide apetitul multor jucători către această zonă. „Dacă nu intră telecomul peste energie, va intra energia peste telecom“, punctează Dinu Malacopol, CEO și acționar al Digital Cable Systems (care deține brandul AKTA), companie prezentă mai degrabă în mediul mic urban și rural.
Nu doar AKTA analizează posibilitatea intrării pe segmentul energiei, ci și jucători mai mari, precum Orange sau Telekom.
„Desigur, este o piață cu potențial, dar este și extrem de provocatoare și complexă pentru orice companie care nu a mai desfășurat activități în domeniu“, explică Frantisek Mala, director executiv comercial pe segmentul rezidențial în cadrul Telekom România.
INTERNET OF THINGS. „Folosirea echipamentelor interconectate (Internet of Things) va fi în creștere, atât în rândul companiilor, cât și al consumatorilor individuali“, creionează anul 2017 și reprezentanții Vodafone România. Casa inteligentă sau orașul inteligent vor fi concepte care vor face tot mai des parte din vocabularul românilor.
„Trăim revoluția mediului virtual, bazat pe inovare, colaborare și dezvoltarea de noi produse și servicii, iar sistemele de organizare pe care le cunoaștem resimt din plin impactul noului val“, argumentează șeful ANCOM, dând exemplul unor servicii care au făcut valuri în sectoarele tradiționale, precum Skype – în telefonie –, Uber și BlaBla Car – în taximetrie – sau Airbnb – în industria hotelieră.
VIDEO. Pentru companii precum Telekom sau RCS&RDS existența unor canale cu conținut propriu le fac mai atractive din perspectiva clienților. Potrivit raportului ConsumerLab TV & Media, realizat de Ericsson, românii petrec, în medie, 42 de ore pe săptămână urmărind în mod activ conținut la TV. Și chiar în condițiile în care consumul de televiziune tradițională începe să piardă teren în fața altor soluții de furnizare de conținut video, acesta continuă să reprezinte 46% din totalul orelor de vizionare săptămânale.
Generația Millenials (tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 34 de ani), de exemplu, vizionează tot mai mult conținut TV și video pe mobil, iar nevoia unui consum nelimitat de date pentru streaming sau binging („maraton“ de urmărire a serialelor) devine tot mai pregnantă pentru consumatori. De altfel, pe conținutul video la cerere au mizat și Orange, Telekom, Vodafone sau RCS& RDS. La rândul lor, și cei de la UPC, al doilea jucător din piața locală de cablu TV, ar fi tentați să completeze în 2017 serviciul de televiziune digitală Horizon și cu conținut video la cerere, potrivit informațiilor din piață.
CONVERGENȚA FIX-MOBIL. Și pentru 2017, principalul vector de creștere pentru piața de telecom va rămâne internetul mobil. În vreme ce, la nivel global, era 4G se pregătește să facă loc celei 5G, pentru 2017 operatorii telecom din România continuă să-și extindă rețelele 4G.
2017 va fi un an în care pachetele de servicii convergente fix-mobil (achiziționarea de servicii fixe la pachet cu cele mobile) vor reprezenta în continuare un motiv de creștere, spun operatorii telecom.
RURAL ȘI LEGISLAȚIE. O zonă de creștere poate veni în continuare și din mediul rural, acolo unde gradul de digitalizare este printre cele mai mici din UE. În mai puțin de jumătate din gospodăriile aflate în zonele cu o densitate a populației mai mică de o sută de locuitori pe kilometru pătrat exista o conexiune de acces la internet fix la finalul anului 2015, față de media de 63% la nivelul UE, arată datele ANCOM. Între 2012 și 2016, 600 de sate au fost acoperite cu rețele 3G și 4G.
Planurile operatorilor telecom depind de predictibilitatea legislativă, deoarece, atrag ei atenția, orice modificare neașteptată și cu un termen scurt de la publicare la aplicare va avea un impact negativ asupra oricărui business.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Amintiri din deceniul următor” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Lumea ar putea arăta cu totul diferit în mai puțin de zece ani, arată un raport din 2015 al World Economic Forum. Care sunt inovațiile care, peste un deceniu, ar putea face parte din viața noastră?[/vc_column_text][vc_column_text]
- TRANSPORT INTELIGENT. Mașinile fără șofer vor reprezenta circa 10% din totalul mașinilor care vor circula în Statele Unite; primele mașini printate 3D își vor face apariția pe șosele, iar tot mai multe orașe cu peste 50.000 de locuitori nu vor mai utiliza deloc semafoare.
- CASA CONECTATĂ. Aproximativ 90% din populație va accesa în mod constant internetul; peste 50% din traficul de internet va fi generat de case pentru aplicații și device-uri. În mai puțin de doi ani, majoritatea populației își va putea stoca datele nelimitat și gratuit. Circa 5% din bunurile de consum vor fi printate 3D, iar 10% din populație va purta îmbrăcăminte conectată la internet.
- ROBO-MEDICINA. Până în 2025, ar trebui să își facă apariția primii roboți farmaciști, iar tot în acest orizont de timp am putea asista la primul transplant de ficat printat 3D. Până în 2023 primul telefon implantabil va putea fi comercializat.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Până în 2023, telefonul implantabil va deveni realitate. Sursa foto: Guliver / Getty Images