Cum vor fi influențate prețurile produselor electro-IT de scumpirea materiilor prime și a transportului pe apă

Piața produselor electro-IT se apropie vertiginos de patru miliarde de euro. Există însă multe semne de întrebare privind repetarea rezultatelor excepțio­nale din 2020, mai ales că multe produse se vor scumpi din cauza creșterii prețu­rilor la materiile prime și la transportul pe apă.

Când a avut nevoie de o cartelă nouă SD, Liana S. (45 de ani) s-a dus la cel mai apro­piat magazin mare electro-IT din vecină­tatea lo­cuinței sale, situată în vestul Bucu­reștiului. De curiozitate, a verificat și pre­țul computerelor. Cel pe care îl folosește e „nou“ deja de cinci ani, așa că, dacă ofertele sunt bune, de ce nu?

Doar că ofertele nu sunt chiar așa de prie­tenoase. Un laptop precum cel pe care l-a cumpărat în aprilie 2020 pentru școala online a fiicei sale, Alexandra (13 ani), costă acum de aproape două ori mai mult de­cât cel achiziționat atunci la reducere.

Iar o privire mai atentă îi demonstrează că și electrocasnicele sunt ceva mai scumpe, cu 100-200 de lei, decât în primă­vara acestui an.

Scumpiri misterioase

Cum se explică aceste creșteri de prețuri, în condițiile în care caracteristicile tehnice nu s-au schim­bat, iar cursul de schimb valutar nu a cres­cut semnificativ?

Un studiu realizat de compania de cercetare de piață GfK arată că, în pandemie, cererea a crescut mult, mai ales pentru pro­­dusele premium. „Am asistat la trenduri crescătoare pe piața bunurilor de fo­lo­sință îndelungată. Astfel, au fost înregistrate creșteri sub­stanțiale ale vânzărilor din sectoarele IT și produse electronice și electrocasnice de mică dimensiune“, pre­cizează Iuliana Coman, client solution specialist GfK Ro­mânia.

Pandemia a favorizat acest trend, iar în­treaga piață de produse electronice a crescut la niveluri nemaiîntâlnite până acum. „Mutarea biroului acasă, a școlii acasă a dus la creșteri de peste 50% atât în 2020, cât și în primul trimestru al anului 2021“, explică Iuliana Coman. În goana după co­mo­dita­tea pierdută de la birou, românii au cum­pă­rat masiv mașini de cafea, aspiratoare, aragazuri și cuptoare.

Recuperare

La Flanco, dezvăluie CEO-ul Dragoș Sîrbu, top 3-4 produse ca vân­zări, „cam aceleași, indiferent că vorbim de magazine sau site“, sunt două modele de televizoare Samsung, un model de telefon inteligent și un aspirator-robot. Dintre produsele electrocasnice, cele mai cum­părate la începutul acestui an sunt cele de mari dimensiuni: mașini de spălat și combine frigorifice no frost, plus automatele de cafea și aspiratoarele-robot.

Deocamdată, 2021 este încă „în recupe­rare“ din punctul de vedere al vânzărilor, spune șeful lanțului de magazine. „Merg în continuare foarte bine canalele digitale. Magazinele fizice însă suferă. Nu mai suntem chiar la -30%/-40% trafic în magazine față de anul anterior, cum s-a întâmplat în 2020, dar nici pe plus nu am ajuns. Osci­lăm între -15%/-20% trafic în magazine față de un an normal“, precizează Dragoș Sîr­bu. Potrivit acestuia, vânzările au crescut per total cu peste 22% față de perioada simi­lară din 2020. Valoarea medie a bonului este, la Flanco, de aproximativ 700 de lei.

Raportul GfK indică vânzări electro-IT în creștere cu peste 50% atât în 2020, cât și în primul trimestru al anului 2021 față de ace­eași perioadă a anului anterior și chiar du­blări la vânzarea unor produse IT&C precum tabletele.

Noi obiceiuri

Pentru Andrei Radu, chief executive officer la GPeC (Gala Premiilor eCommerce), mulți oameni, care s-au tre­zit că lucrează de acasă, au început să vadă tot ce le lipsește. Forțați de împre­jurări, au intrat pe internet și au început să cumpere de acolo, plătind, unii dintre ei, pentru prima dată cu cardul. Așa se face că piața online „a crescut vertiginos în ulti­mul an, dar este încă departe de maturitate, doar la un nivel de 40-50% din totalul plăților, față de piețele din nordul Europei sau din Marea Britanie, aproape de 80%“, spune Andrei Radu.

„Creșterea cererii peste ofertă duce la ma­jorări de prețuri, este un mecanism de re­glare automat“, explică situația Andrei Militaru, CEO la NOD (Network One Distribution, n.r.), lider pe piața de distribuție electro-IT.

El acuză, de asemenea, criza mon­dială de semiconductori, care a afectat „cu sigu­ranță“ lanțul de aprovizionare. Mai ales că „utilitatea semiconductorilor este mult mai mare decât acum cinci ani. Foarte multe produse folosesc semiconductorii ca element de bază: display-uri, auto, electrocasnice, agricultură“, spune Andrei Militaru. Iată de ce el se așteaptă „la scumpiri și la aprovizionare întârziată“, măcar o perioadă.

Deocamdată, nu toate magazinele au dat scumpirile constatate la furnizori mai departe, către cumpărători. „În prima parte a anului am cumpărat mai scump, însă aceste creșteri de prețuri nu au ajuns la clientul final decât într-o măsură foarte mică, fiind suportate de către Flanco“, spune șeful lanțului de magazine. În opinia lui Dragoș Sîrbu, de vină e nu atât cererea sporită, cât creșterea prețurilor la materiile prime și creșterea foarte mare a costului de transport pe apă.

Cost X4

Cât de mare este scumpirea tran­sportului naval? De peste patru ori. Din cauza pandemiei, navele – mai ales con­tainerele – au rămas blocate în diverse locuri pe glob, departe de principalul centru de aprovizionare, care e, desigur, China.

Iar blocarea Canalului Suez timp de aproape o săptămână, în martie, de către nava Ever Given nu a făcut decât să adân­cească criza. Așa se face că importarea unui container din China în portul francez Le Havre a ajuns să coste 7.000 de euro în primăvara acestui an, față de 1.500 de euro în primăvara lui 2020, potrivit agenției fran­­ceze TAF Maritime. În funcție de portul de destinație, costurile pot ajunge însă la diferențe și mai mari față de anul trecut.

Inevitabil, asta se va simți, mai devreme sau mai târziu, în prețul produselor importate. „Costul transportului este parte com­ponentă din prețurile produsului, taxele se calculează la valoarea ce include costul de transport“, precizează șeful NOD, Andrei Militaru.

Din acest motiv, între altele, Dragoș Sîrbu este destul de re­zervat privind men­ți­nerea trendului cres­cător al vânzărilor în a doua parte a anului. „Am fost mult mai optimist la începutul anului, după primele șase luni sunt ceva mai moderat. 2021 e mai dificil decât am anticipat“, spune CEO-ul rețelei Flanco.

El acuză „mult prea multe lucruri incerte care influențează comportamentul de consum“ și în primul rând temerile privind un nou val pandemic. În plus, pre­ci­zează Dragoș Sîrbu, ultimele patru luni din 2020 au fost foarte bune, au determinat recuperarea, în mare parte, a pierderilor generate de lockdown, așa că „va fi dificil ca aceeași perioadă din 2021 să fie peste 2020.

Ce este clar – va continua explozia în on­line“, consideră Dragoș Sîrbu. „Compa­rativ cu anul trecut va fi dificil să menținem volumele în zona de consumer, pentru că anul trecut a fost total atipic“, confirmă, la rândul său, CEO-ul NOD.

În schimb, Andrei Militaru se așteaptă la o creștere semni­fi­cativă „în zona de public business, pe fina­lul anului, ce se va menține apoi în urmă­torii cinci ani“. Motivul ar fi că statul va avea, în sfârșit, prin Planul Națio­nal de Re­dresare și Reziliență (PNRR), banii necesari pentru a se moderniza.

„Ne așteptăm la investiții masive în infrastructura digitală, venite atât pe fondul nevoii de digitalizare a sectorului public, cât și din noile investiții mari, structu­rale, care au o componentă importantă de teh­no­logie: smart city, smart village, cloud, România educată, România verde, securitate fizică și cibernetică, management de infrastructuri mari“, spune Andrei Militaru. El crede că, odată cu investițiile publice, vor crește și cele private în tehnologie: în industrie, turism, servicii, digitalizarea IMM-urilor, dar și agricultură ori comerț cu amănuntul.

Vedetele pieței electro-IT

Cât despre consumul populației, acesta va merge spre sporirea confortului personal și a nivelului de trai, mai ales că România are în continuare mult de recuperat față de Europa de Vest, con­sideră Andrei Militaru. Următoarele produse-vedetă vor fi, în opi­nia acestuia, „din ca­te­goria artificial intelligence în zona de smart home, smart car și a prin­tării 3D de construcții“.

Șeful Flanco se uită în viitorul mai apropiat și se așteaptă ca următoarele vedete ale lanțului de magazine să fie aspiratoarele-robot, automatele de cafea și televizoarele OLED. Deocamdată, în privința volumelor de vânzări, în top rămân telefoanele inteligente, televizoarele și mași­nile de spălat.

Principalii jucători de pe piață, eMAG și Altex, au declinat invitația NewMoney de a prezenta modul în care se simte pentru ei creșterea vânzărilor electro-IT din ulti­mul an și jumătate.

Schimbări pe piața electro-IT

Creșterea ar urma să fie tem­perată, în următoarea perioadă, nu doar de majorarea prețurilor, ci și de obiceiurile generale de consum ale populației. „Eu nu mă aștept ca în 2021 să fie cifre la fel de mari ca în 2020, din simplul motiv că echipamentele electro­nice sau electrocasni­cele au o durată de viață de câțiva ani, iar mulți dintre cei care aveau nevoie de echipamente și le-au cum­părat deja“, spune Andrei Radu.

Acesta avertizează, în schimb, că modul în care relaționează clienții, mai ales cei mai tineri, cu magazinele le-ar pu­tea lua pe acestea prin surprindere. „Vă dau un exemplu din Franța: clienții unor mari magazine online au creat grupuri pe criterii geografice și se asociază mai mulți la o co­mandă, astfel încât să reducă amprenta de carbon a livrării. Astfel de ten­dințe nu se văd încă la noi, dar vor veni.“

Români cu gusturi alese

Indicatorul consumer confidence calculat de GfK la nivel european revine pe un trend crescător, după scăderea istorică din 2020. În Germania, indexul a urcat în iunie de la -6,9 până la -0,3, cel mai ridicat nivel din august 2020 încoace.

  • SPĂLAT PRIN APLICAȚIE. Mașinile de spălat vase smart connect au înregistrat în România creșteri ale vânzărilor de peste 500%. Uscă­toarele de rufe smart connect s-au vândut de două ori mai bine, iar mașinile de spă­lat rufe smart connect au avut o creștere a vânzărilor de aproximativ 40%.
  • PENTRU SĂNĂTATE. Creș­terea vânzărilor de mașini de spălat rufe cu aburi, de ma­șini de spălat vase cu aburi sau de uscătoare de rufe cu aburi a fost de peste 50% în 2020 față de 2019 și cu 50% în primul trimestru din 2021 față de aceeași peri­oadă a anului anterior.
  • PENTRU BUCĂTĂRIE. În primul trimestru al anului 2021, friteuzele și-au du­blat vânzările în comparație cu aceeași perioadă a anului anterior, iar cuptoarele încorporabile și aragazurile, precum și plitele încorporabile au crescut vânzările cu peste 50%.