Cum va arăta viitorul construcțiilor cu roboți, drone și imprimante 3D
Roboți, drone și imprimante 3D – automatizarea ajunge și în construcții, o industrie globală de 12,7 trilioane de dolari ce a așteptat (prea) mult o intervenție tehnologică orientată spre eficiență.
Ce ar putea fi mai (ne)firesc decât un muzeu al roboților construit de roboți și a cărui construcție în sine reprezintă chiar prima sa expoziție? Proiectat de firma turcă de arhitectură Melike Altınışık Architects (MAA) – cunoscută pentru turnul TV cu valențe SF Küçük Çamlıca, cu o înălțime de 220,5 metri, aflat în faza finală de construcție la Istanbul –, Robot Science Museum (RSM) ar urma să își deschidă oficial porțile la sfârșitul lui 2022, la Seul, iar roboții și dronele vor avea un rol proeminent în toate etapele asamblării clădirii, permițând astfel viitorului muzeu să pună în valoare încă de la momentul zero al proiectului potențialul noilor tehnologii.
Toate părțile din structura acestui muzeu al viitorului – proiectat sub forma unei sfere acoperite de panouri mari de metal – vor fi turnate, sudate, șlefuite și asamblate de o echipă de roboți. În paralel, o altă echipă de roboți va realiza cu ajutorul unor imprimante 3D peisagistica de beton din jurul muzeului.
Întins pe o suprafață de 2.500 de metri pătrați, proiectul va fi supravegheat permanent de drone, care vor inspecta calitatea și progresul lucrărilor, după cum vor și controla anumite vehicule de construcție robotizate. „Nu doar că va expune roboți, dar roboții vor fi responsabili și de producție, și de construcție. În fapt, prima expoziție care va avea loc la RSM va consta în chiar construcția sa de către roboți“, explica arhitectul Melike Altınışık, fondator al MAA.
Mașinăriile noului veac
Încă de la anunțarea proiectului, unii comentatori au văzut în RSM un simbol al traiectoriei viitoare a uneia dintre cele mai importante industrii de pe pământ: construcțiile. Piața globală a construcțiilor ar putea ajunge la 15,5 trilioane de dolari până în 2030 și rămâne un factor-cheie al vitalității economice și al bunăstării.
Vestea bună este că piața construcțiilor a reînceput să crească în ultimii ani. Vestea mai puțin bună ar fi aceea că, la nivel global, se confruntă cu o penurie masivă de forță de muncă. În Japonia, de exemplu, țară cunoscută pentru declinul său demografic pe fondul îmbătrânirii populației, sectorul a scăzut cu peste un milion de angajați. În 1997, țara avea peste 4,55 milioane de muncitori în construcții. Până în 2015, numărul lor a ajuns la 3,31 milioane. Dintre aceștia, doar 10% aveau sub 30 de ani.
În SUA, 91% din managerii companiilor din domeniu spun că găsesc tot mai greu lucrători calificați. Iar în sufrageria plină cu porțelanuri a pieței construcțiilor mai există un elefant-problemă ascuns în văzul tuturor – productivitatea. Profesioniștii din domeniu, arată un studiu PlanGrid, își petrec 35% din timpul de lucru cu activități non-productive, în condițiile în care impactul problemelor legate de logistică asupra productivității este de cel puțin 50%. Numai din schimbările de infrastructură, piața ar putea economisi anual 1,63 trilioane de dolari, e concluzia unei analize McKinsey Global Institute.
Și acesta este punctul în care intervin firmele de robotică, aducând pe șantiere o nouă generație de mașini gata să schimbe încă o dată modul în care oamenii construiesc lucruri. De la sisteme de viziune computerizată și drone la roboți hiperproductivi și imprimante 3D care printează case întregi, zeci de companii de tehnologie lucrează în medii industriale nestructurate, cum ar fi mineritul, agricultura și construcțiile, pentru a crea sisteme autonome care pot gestiona și construi un proiect.
Americanii de la Built Robotics, de exemplu, au dezvoltat un sistem cu inteligență artificială (AI) care transformă excavatoarele și buldozerele în roboți autonomi. Proiectul e atât de avansat, încât CEO-ul Noah Ready-Campbell spune că vom vedea vehicule autonome în medii industriale controlate – cum ar fi șantierele – înainte de a întâlni mașini fără șofer pe drumurile publice. Compania nu își produce propriile echipamente de construcții grele, iar soluția sa – un amalgam de senzori, camere video, GPS și lidar (într-o descriere profană, un radar care folosește raze laser) controlat de un software AI avansat – poate fi implementată în momentul de față pe buldozere și excavatoare de până la 40 de tone fabricate de companii precum Caterpillar, Komatsu sau Hyundai.
„Avem o platformă software care analizează în fiecare secundă fluxul de date transmis permanent de senzori și manevrează echipamentul în consecință“, declara Ready-Campbell pentru VentureBeat, adăugând că sistemul e deja folosit pe șantiere din California, Montana, Colorado și Missouri. Built Robotics a atras o finanțare de 33 de milioane de dolari, bani pe care îi va folosi la un upgrade capabil să identifice rețelele subterane de utilități, situri arheologice, artefacte istorice și chiar rămășițe umane.
Ochiul din cer
Accesibile și ușor de instalat și manevrat, dronele care plutesc deasupra unui șantier de construcții pot urmări progresul proiectului și ar putea juca în cele din urmă un rol și în orchestrarea circulației oamenilor, a echipamentelor robotice și a mașinilor grele. Compania americană Sunflower Labs a dezvoltat un sistem de viziune computerizată care lucrează cu o rețea de senzori la sol pentru a ghida un „roi“ de drone să protejeze proprietățile private de intruși sau să investigheze alte activități. Soluția a început să fie folosită și la monitorizarea ritmului/progresului lucrărilor, precum și la estimarea volumului de materiale existente în fiecare moment pe șantiere, prin interpretarea imaginilor cu un software dedicat.
Alte companii, cum ar fi Delair, folosesc o combinație de date de la senzori IoT (Internet Of Things), înregistrări video de la drone și camere staționare aflate pe un șantier pentru a crea o replică 3D a proiectului, pe care compania o numește „un geamăn digital“, utilizată pentru a urmări progresul și a identifica anomalii precum fisuri sau probleme structurale.
Indus.ai a dus lucrurile un pas mai departe și a construit un algoritm AI capabil să recunoască în fiecare pixel al unei imagini inclusiv ce fel de material s-a folosit. Instruită cu imagini și fluxuri video de pe aproape 100 de milioane de metri pătrați de șantiere din întreaga lume, rețeaua neuronală Indus.ai identifică ineficiențele și riscurile care ar putea duce la întârzieri neașteptate, depășiri de costuri sau probleme de conformitate cu normele de siguranță.
Iar marile companii de construcții din întreaga lume apelează din ce în ce mai mult la tehnologie pentru a reduce întârzierile și costurile suplimentare ale proiectelor. În următorii cinci ani, arată un sondaj realizat anul trecut de KPMG la nivel global, 60% din directorii marilor companii de construcții intenționează să utilizeze modele în timp real pentru a prezice riscurile și beneficiile.
Automatizare completă?
Cu un deficit de forță de muncă estimat să ajungă în 2025 la opt milioane de persoane, Japonia trebuie fie să accepte mai mulți imigranți, fie să pună roboții la muncă. Shimizu Corporation, una dintre cele mai mari companii de construcții ale țării, folosește deja pe șantierele sale din Osaka și Tokyo roboți autonomi care fac diverse munci, de la transportul materialelor grele și instalarea tavanelor la sudarea coloanelor de oțel. Un alt robot, SAM100, este capabil să zidească 3.000 de cărămizi în zece ore, timp în care un muncitor cu experiență reușește cel mult 500.
În opinia celor de la Balfour Beatty, într-un viitor nu foarte îndepărtat, roboții vor lucra în echipe pentru a construi structuri complexe, folosind materiale noi și dinamice. În timp ce elementele unei construcții se vor autoasambla, dronele vor inspecta permanent lucrarea, vor colecta date și vor prezice probleme, pe care le vor elimina chiar înainte ca acestea să apară. Instrucțiunile privind modificările survenite vor fi trimise direct la macarale robotizate, excavatoare și constructori automatizați, fără a mai fi nevoie de implicare umană.
Vor fi într-adevăr roboții capabili să gestioneze un întreg proces de construcție? Experții cred că da. Un prim indiciu concret în acest sens ar putea fi Digital Construction Platform (DCP), un robot autonom cu o rază de acțiune de peste zece metri, creație a unui grup de cercetători de la Massachusetts Institute of Technology (MIT), capabil să execute diverse sarcini, de la excavare și sudare la tipăriri 3D. Dacă DCP mai rămâne o vreme în laboratoare, în schimb, în lumea reală, China a inaugurat la începutul anului trecut un pod de 26 de metri realizat integral cu ajutorul unor imprimante 3D. Construit în 450 de ore, a costat cu peste 30% mai puțin decât dacă ar fi fost realizat prin metode tradiționale.
Imprimantă, dulce imprimantă
Anunțată, privită și încă așteptată ca o nouă revoluție industrială, tipărirea 3D a ajuns în cele din urmă și în construcții. În fond, tipărim deja rachete, mașini, mâncare și organe pentru transplant. De ce nu am printa și case? Prozeliții spun că tehnologia permite o construcție mai rapidă, mai ieftină și mai ecologică decât metodele tradiționale. Ceea ce înseamnă (și) o livrare accelerată a locuințelor, o mai mare flexibilitate în proiectare și o utilizare mai eficientă a materialelor.
De la teorie la practica din șantier, compania belgiană Kamp C a anunțat la începutul lunii august finalizarea primei case realizate integral cu o imprimantă 3D. Cu două etaje și o suprafață de 90 de metri pătrați, a fost printată din ciment – ca un tot unitar, „dintr-o bucată“ –, cu ajutorul celei mai mari imprimante 3D din Europa. Acoperișul, ferestrele și elementele de interior au fost adăugate ulterior, folosindu-se tehnici tradiționale. Prototipul a fost realizat în trei săptămâni, dar cei de la Kamp C spun că, după punerea la punct a unor detalii, timpul efectiv de construcție poate fi redus la doar două zile.
Americanii de la ICON au printat o casă cu o suprafață utilă de 75 de metri pătrați. Au adăugat apoi un acoperiș din lemn, ferestrele și rețele de utilități. Totul, în doar 24 de ore, la un cost total de 10.000 de dolari. Mighty Buildings, un alt startup american, nu s-a limitat la ziduri și podele, printând în 24 de ore inclusiv acoperișul și tavanele casei. Compania spune că a reușit să automatizeze până la 80% din procesul de construire a unei case, la costuri cu cel puțin 45% mai mici. Potrivit estimărilor de până acum, tipărirea 3D poate reduce cu 50-70% costurile de construcție, cu 50-80% pe cele cu forța de muncă și cu 60% deșeurile produse în perioada lucrărilor.
Estimată la 4,4 milioane de dolari în 2019, piața construcțiilor tipărite 3D ar urma să ajungă la aproximativ 114,5 milioane de dolari până la finele lui 2023. Pentru o explozie a cifrelor, spune Richard Sansom, manager de proiect la JLL – companie americană de consultanță imobiliară și de brokeraj imobiliar prezentă în 60 de țări –, „e nevoie de câțiva pionieri care pot produce un model viabil din punct de vedere comercial pentru clădirile tipărite 3D, unul care să atragă atenția și investițiile industriei“. Apoi, limita pare să fie doar cerul atins de zgârie-nori. Mai ales pentru cei capabili să construiască o imprimantă suficient de înaltă.
Acest articol a apărut în numărul 101 al revistei NewMoney