Fondatorii platformei Gomag anunță extinderea oficială în Bulgaria și în Ungaria. Ce alte planuri au?

Extinderea oficială în Bulgaria și în Ungaria face astăzi parte din strategia pe ter­men mediu și lung a platformei Gomag. Primul pas peste hotare a fost făcut anul trecut, în Republica Moldova.

„Flerul de a fi antreprenor nu se moște­nește de-a gata, ci se cultivă în timp. Sigur că poți fi predispus la anumite talente sau abilități încă de mic, dar experiențele și prio­ritățile dau formă viitorului pe care ni-l construim cu propriile mâini“, crede omul de afaceri Cosmin Dărăban (foto stânga).

„De cele mai multe ori, drumul unui antreprenor este di­ficil. Chiar dacă ar exista o calitate moș­tenită care să te ajute, nu e suficientă pentru a trece de toate obstacolele de care te lovești“, îl completează prietenul și parte­ne­rul său de business Aurelian Motica. Cei doi au înființat platforma de e-commerce Gomag în 2015, la Baia Mare, iar astăzi in­tenționează să-și consolideze businessul și la nivel internațional, în regiune.

În plan extern, „obiectivul nostru e să ne apropiem de un procent de două cifre din total business, până la finalul acestui an“, spun ei. Vânzările Gomag au sărit de 3 mili­oane de euro în 2023, iar numărul de cli­enți a depășit 4.000, respectiv magazine on­line care își vând produsele și serviciile utilizând această platformă. Cum va arăta 2024?

Un plus de 30%

Anul trecut, Gomag a lansat mai multe funcționalități și aplicații, cum ar fi Gomag Link – funcție de sincroni­zare furnizor-revânzător, ce simplifică integrarea a două sau mai multe magazine pe platformă, și Gomag Insights – instrument de marketing all-in-one ce înglobează printre altele funcții de analiză și monitorizare trafic pentru înțelegerea comportamentului utilizatorilor în magazinele Gomag.

„Pentru 2024 am planificat, de asemenea, câteva investiții strategice și poten­țiale achiziții, care să completeze soluția e-commerce Gomag. Începutul anului a ve­nit cu lansarea oficială a celui mai nou instrument disponibil în platformă. Noi zicem că Gomag Campanii Google Ads e indispensabil pentru comercianții care își doresc să automatizeze la maximum campa­niile de tip product listing ads pe Google“, susțin fondatorii companiei.

Aceștia estimează o creștere de 30% a vânzărilor în 2024 față de 2023, până la aproape 4 milioane de euro, în timp ce nu­mă­rul de magazine online în platformă se preconizează să depășească 5.500. Anul trecut, cele mai populare nișe au fost: fa­shion, casă & grădină, baby & kids, petshop – tendințe despre care antreprenorii spun că se vor păstra și în 2024.

Și tot anul trecut, vânzările generate de comercianții Gomag au ajuns la 1,6 miliarde de lei, cu 35% mai mult prin compa­rație cu 2022.

„Din cifrele noastre de până acum, 2024 a început promițător, cu creș­teri pentru mulți dintre comercianții de pe platformă. Ne așteptăm ca datele să fluc­tueze în funcție de industrii și sezon, însă, la mo­dul gene­ral, pentru clienții noștri esti­măm o creș­tere peste 35% în volumul de vân­zări, similară cu anul precedent“, punctează Cosmin Dărăban.

Pentru clienții Gomag, conform spuselor sale, abonamentele încep de la un euro pe lună și „evoluează în funcție de cerințele și necesitățile businessurilor, până la Planul Enterprise“, care deschide o nouă zonă de oportunități pentru magazinele cu volume mari și nevoi avansate. „Această flexibilitate aduce cu sine, așadar, o serie de avantaje: scalabilitatea soluției noastre în func­ție de nevoile antreprenorilor, precum și su­portul și serviciile pe care le oferim pen­tru a ajuta clienții să își dezvolte afacerile online, prin accesarea a multiple fluxuri de venit, plus instrumente avansate de promo­vare, vânzare și automatizare“, adaugă Aurelian Motica.

Zona noastră geografică“

Evo­lu­ția companiei Gomag în ultimii ani a dus și la nevoia unei extinderi în plan extern. Pri­mul pas oficial a fost deja făcut anul trecut, în Republica Moldova. „În acest scop am cultivat parteneriate strategice cu diverși specialiști și furnizori de servicii dedicate e-commerce, care permit comercianților lan­sarea rapidă a unui magazin online. (…) Procentul din business este mic față de vo­lumele din România, însă urmărim activ să creș­tem accelerat în această piață, ba chiar să dublăm volumele obținute, până la sfâr­șitul anului“, detaliază Cosmin Dărăban. „Pe termen mediu și lung vizăm extinde­rea oficială în alte țări din zona noastră geo­­grafică: Bulgaria și Ungaria“, comple­tează Aurelian Motica.

Dar cum văd cei doi antreprenori contextul internațional al domeniului în care se dezvoltă compania lor? Aceștia consi­deră că presiunea cauzată de instabilitatea economică determină clienții să fie mai atenți la modul în care își cheltuie banii și la cum obțin un maximum de valoare. De aceea, comercianții care fac astăzi eforturi serioase în scopul retenției clienților – „de exemplu, programe de fidelizare, suport clienți personalizat etc.“ – vor avea de câștigat. „Rămâne pe trend popularitatea so­lu­țiilor BNPL (cumperi acum, plătești mai târziu). Tot mai mulți comercianți oferă clienților această oportunitate“, nuanțează Cosmin Dărăban.

Pe de altă parte, în România, deși com­pe­titivă, piața de e-commerce are foarte mult potențial. „E loc de creștere pentru toată lumea – cheia stă în diferențiere.“ Cu alte cuvinte, e-commerce-ul rămâne în continuare atractiv, cu multe oportunități de investiții, datorită faptului că e un domeniu atât de vast și dinamic.

„Și noi urmărim să găsim astfel de inves­tiții. 2024 reprezintă o perioadă volatilă, afectată de inflație și schimbări în macromediu. Tocmai de aceea e important să fim atenți la ce se întâmplă în piață, pentru a reacționa la timp. Noi credem că este un moment propice pentru a face investiții, chiar dacă acestea se vor maturiza abia în ur­mătorii ani“, explică Au­relian Motica.

Cosmin Dărăban face business în online încă din anul 2000 și nu a fost niciodată în postura de a fi el însuși angajat într-o companie. „Împreună cu cel care este și azi par­tenerul meu de afaceri, Aurelian Motica, am lansat firma SilkWeb și primul magazin online încă din facultate (anii 2005-2006, n.r.). Ne-am investit timpul și economiile personale, până am început să câștigăm un profit, pe care l-am tot reinvestit în firmă și în noi idei de dezvoltare“, povestea Cosmin Dărăban într-o altă discuție cu NewMoney.

Iar ceea ce a început cu agenția de marke­ting SilkWeb continuă azi cu platforma de e-commerce Gomag.

Acest articol a apărut în numărul 184 al revistei NewMoney